NH-Träning-Men vilken teknik?

R

rosita

Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn.
Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka det.

Det finns ju Monty Roberts,Parelli,Hempfling,KellyMarks mfl.

Ni som tränar NH-med hästar,vems ideologi jobbar ni efter, och varför?
Har ni studerat de olika NH-stilarna och bestämt er för den som verkar rimligast,eller halkade ni bara in på en clinic och blev frälsta eller hur gick det till.

Om någon har ett ledarskapsproblem, så rekommenderar jag gärna lite NH-träning,t.ex."joinup" men om man ska jobba efter Hempflings metod så ska ju allting ändå börja med ett "första möte" och ev.ett "helande", ska tillägga att jag älskar Hempflings filosofi,:love:

Hur tänker ni, som arbetar med NH.:bow:
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Att inte fastna vid en viss teknik;)

Min NH-tränare har lärt sig och inspirerats av flera (bl.a. Ray Hunt och Pat Parelli) och hon i sin tur uppmuntrar att man ska se andra tränare in action. Hennes teknik är ju väldigt mycket den teknik jag använder, men jag känner mig inte låst vid det. Hon hjälper mig att utvecklas som hästmänniska utan att vi fastnar vid en viss teknik:bow:
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Att inte fastna vid en viss teknik;)

Min NH-tränare har lärt sig och inspirerats av flera (bl.a. Ray Hunt och Pat Parelli) och hon i sin tur uppmuntrar att man ska se andra tränare in action. Hennes teknik är ju väldigt mycket den teknik jag använder, men jag känner mig inte låst vid det. Hon hjälper mig att utvecklas som hästmänniska utan att vi fastnar vid en viss teknik:bow:

Ja, just det:idea:det kanske är det som är den "gordiska knuten"
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Horsemanship är givetvis lika med hästkunskap som man till viss del kan lära dig genom olika läror men som också kräver en stor erfarenhet av hästar. Dvs hästen är din läromästare och de olika lärorna är din hjälp som kan ge dig genvägar och omvägar som du själv måste bedömma värdet av genom att prova dem på hästar.
Vad man sen kallar det man håller på med har litan eller betydelse.
Själv har jag studerat Ferdinand Hempling, Pat Parelli, Leslie Desmond, Kelly Marks, Monty Roberts, Dogh Mills, John Moore och några svenska: Lisbeth Johnsson, Mattias Öhlander mfl.
Alla har bidragit med något men den genuina hästkunskapen som kommer från Californien har influerar mig mest (Pat Parelli, John Moore).
Såg nyligen en ny dvd av John Moore som gav mig total bekräftelse på vad hästhantering borde vara. Rekommenderas !
Hälsningar från en nybörjare.
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

hej
jag slänger nin mitt inlägg här för jag vill inte göra en ny tråd för en liten fråga..
Är det någon som vet om pat parellis bok "natural horsemanship" bara finns på engelska? Tänkte beställa den men vill försäkra mig om ifall den finns på svenska först..annars blir det på eneglska..så någon som vet??
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Jag har ingen aning ärligt talat. Jag har inte heller någon aning om vilken "guru" som min NH-tränare erkänner sig till heller, om det nu är någon överhuvudtaget. Av det lilla jag läst verkar det mest vara samma sak, hästar är ju liksom alltid hästar. Jag använder ett långt rep och en repgrimma och jag jobbar med min unghäst med tryck och eftergift. Otroligt okomplicerat, måste jag säga.
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Oj, jag är inte det minsta renlärig! Jag tycker att all hantering av hästar som bygger på kunskap, erfarenhet och ett ödmjukt förhållningssätt till hästen som individ är intressant!
Däremot tror jag att ett renlärigt synsätt lätt kan få lite fanatiska drag, om ni förstår vad jag menar och inte halshugger mig för att jag uttrycker mig drastiskt...
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Vad brukar ni göra för övningar mm.? :D
 
Sv: NH-Träning-Men vilken teknik?

Jag brukar arbeta med repgrimma och rep. Först se till att jag kan leda hästen utan att den försöker gå förbi mig och att den stannar när jag stannar.
Sedan flyttar jag bakdelen åt båda hållen med hjälp av repet som jag snurrar/vevar mot den del som ska flyttas. Snart räcker det med att jag pekar på bakdelen så flyttar sig hästen.
Backar hästen genom att "skvätta vatten" med händerna eller vifta med repet, ber den att gå fram ett par steg, backar igen osv. Snart räcker det med att höja händerna lite.
Sen böjer jag hästen åt båda sidor- den ska ge efter i halsen när den känner tryck. Snabb med eftergiften där!

Longerar med regrimma och rep. Hästen ska byta gångart, byta varv, stanna, minska och öka volten för små, små signaler. Använder kroppspråk och röst.

Arbetar vid hand med träns, böjer hästen i båda varven, varvar med lång tygel och mer krav på samling. Öppna och sluta i båda varven. Sedan brukar jag hoppa upp och rida på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite frågor till alla NH människor här inne. Jag har en häst som det har varit lite "problem" med. Bland annat så hade jag en...
Svar
15
· Visningar
2 239
Senast: hag391
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 672
Senast: skuggi
·
B
Träning Borde det inte finnas en FAQ på detta forumet ? Naturligtvis inte helt lätt att göra, men någonslags schematisk översikt över vad NH...
2
Svar
24
· Visningar
1 667
Senast: IngelaH
·
G
Träning Hej! Nu är det så att jag är rätt ny i NH-världen! :) Men jag har förstått att "Giganterna" är Pat Parelli och Monty Roberts. Så jag...
Svar
7
· Visningar
1 439
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp