Bukefalos 28 år!

Ni med eget stall - vart går pengarna?

Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Varför tycker alla att det är så billigt?
Jag fattar det som att inget foder alls ingår i stallhyran, och i så fall är det väl ett fullt normalt pris?

Alla utsläpp ingår och strö vad jag kunde utläsa av TS första inlägg.

Så visst, stallhyran är inte extremt billig, men absolut inte dyrt heller.

Sist jag stod inackorderad så betalade jag 800 kr/mån (år 2004) och då ingick utsläpp, kvällsfodring, el och vatten. Allt strö och foder fick vi stå för själva. Tillgång till paddock på gården, 1 km till ridhus.

/Lizzie
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Hola,

Något som jag hittills inte sett att någon tagit upp i tråden är kostnaden för gården.

Att köpa en gård i ett attraktivt område landar på flera miljoner vilket innebär att man rimligen betalar X kronor i ränta och amortering. Del av dessa pengar måste ju läggas till kallhyran förutom de kostnader som redan tagits upp i tråden.

mvh Eva

Att jag inte tagit upp kostnaderna för gården beror på att vi inte har någon GÅRD, alltså lantbruksfastighet. Att det klassas som "Hästställe" är en annan sak ;)

När vi byggde stall hemma så använde vi det uthus som vi hade stod tomt. Fräschade upp det med rödfärg och tegelpannor (som vi fått gratis). Använde virke som legat på logen i 50 år + köpte lite nytt. Så totalt gick stallbygget på 12 000 kr. Och då hade vi alltså målat om hela uthuset på utsidan också!

Vi köpte vår "gård" för 300 tusen kr -95 och då hade vi inga hästar.

Så för vår del bor vi hyfsat billigt och har inga stora kostnader för stallet.

Skillnad skulle det vara om vi i dagsläget skulle få för oss och köpa ett nytt ställe. Då skulle vi leta efter en riktig gård, med mer mark, färdigbyggt stall osv, då då kommer man upp i helt andra prisklasser när det gäller vad man får betala för att bo och ha häst hemma.

/Lizzie
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

I vårat stall betalar vi 1520 plus moms, alltså 1900:-. Då ingår halm, hö, hösilage och havre i obegränsad mängd.

Det finns ett ridhus på gården som till 99% bara utnyttjas av oss i stallet.

Obegränsat med beteshagar under sommaren o stallägaren kör dit 1000 liters tankar med vatten så vi bara behöver öppna kranen o fylla på vatten i karen.

Skötsel kan köpas mån-fre. För 50:- får man utsläpp, mockning och lunch (för dom som inte har hösilage i fri tillgång). Insläpp och kvällsfodring är kollektivt.

Jag kan tänka mig att elen har blivit en stoooor kostnad för stallägare, iaf om det finns tvättmaskin/torkrum, varm sadelkammare och om stallet har någon form av elektriskt styrd ventilation...
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Varför tycker alla att det är så billigt?
Jag fattar det som att inget foder alls ingår i stallhyran, och i så fall är det väl ett fullt normalt pris?

Normalpris i Örebro kanske.

I Stockholm är det rimligare med 2000 kallhyra. Då ingår inte foder och strö. Inte alltid ridhus heller.

Här kostar en gård åtskilliga miljoner. Det blir många sköna tusenlappar att betala ränta och amortera varje månad. Lägg därtill allt annat som redan sagts i tråden.
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

hah! det är sjukt BILLIGT!!

tänk bara vad det kostar att bygga ett stall! och hur mkt jobb det är att ta in och ut hästar, fodra osv.

jag har eget stall men inte sjutton sparar jag pengar på det...

kanske om man har ett gammalt stall på tomten sen tidigare och alt. är inack.stall till 5000 i mnd så visst då blir det ju billigare. men mitt 3-hästars stall gick på över 500.000. och då är inte el, armaturer och vatten inräknade. det skulle räcka till många stallhyror det...

jag har dom hemma för att det är skönast så. men jag kommer aldrig ta inackorderingar, just för att folk tycker dom ska få ha hästen uppstallad gratis och slita på min egendom utan att ens täcka arbetskostnaderna.. :crazy: samt allt mas o bråk det alltid blir med inack.

förstår inte hur folk tänker när dom hyr ut nästan gratis och sen har massa problem o jobb med stallet. det är ju så dom gör hästägarna en tjänst helt gratis...
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

ts skrev att fri tillgång till halm + utsläpp varje morgon ingick. Jag anser att detta är vansinnigt billigt. det är ju inte ens i närheten av vad jag betalar för kallhyra och halm, snarare halva priset!
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Jag (läs: mamma och pappa :angel:) ska betala 1300/månad och då ingår:
All halm/spån
Allt foder. Hö/hösilage, kraftfoder
Utläpp alla dagar. Även insläpp när vi inte ha hunnit ner och tagit in honom innan dom tar in sina
Täckesbyten
Morgonfodring alla dagar
Och vi får även hjälp med annat om vi inte kan komma ner den dagen

Stallet är ett litet stall med 7 boxar, lösdrift, rakbana, gräsbana och gårdsplan som går att rida på. Stallet ägs av våra kompisar som mamma och pappa har känt i alla år :D Jag är den ända inhyrda förutom 3 travarmärrar som går som fölston på gården.

Priset är alltså 1300 kr/månad men pappa hjälper till att laga saker som traktorer, väggar, och allt annat som tycks gå sönder hela tiden. Och han tar 100 kr/timmen när han jobbar där (Det är ägarna av gården som vill betala) så det dras på stallhyran. Och vi har väl betalat stallhyra 8/17 månader vi har stått där :D

Och nu till TS fråga :angel: Jaa, det är billigt för den stallplatsen :smirk:
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Jag måste ta minst 500 kr /box och månad som går direkt till banklånen. Sen tillkommer el, vatten, hagar jag tar tot 640 (+moms) per box och månad det är ingen vinst på detta. Jag sköter allt dvs alla fodringar, mockning, in / utsläpp. Jag har 5 inakorderingar och 5 egna hästar.
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

det är ju hur billigt som hellst! vi betalar 1100 i månaden. då ingår box, hage (lerig) och fri tillgång på halm. på sommaren sommarbete. (mkt bra bete, men urusla staket så vi vågar inte ha våran häst där. stallägaren tycker det är helt ok med sådant staket.. finns typ ingen el alls!) det finns paddock och ridhus, men det används till ridskola från 4 till typ halv nio. underlaget är hur dåligt som hellst. harvas typ två gånger per år och bajset plockas inte bort. :smirk:

vi sköter allting själv, ut-insläpp, mockning osv. morg och kvällsfodringar ingår dock. på helgerna ingår även utsläpp. men man har stallhelg sex dagar per år och då ska man sköta hela stallet på typ 15 privata och 15 lektionshästar + mocka åt lektionshästarna.
all mat får man betala själv oxå. hösilage 2 kr/kg. och våran häst äter 16 kg/dag = mkt pengar!

så ja, din kompis har det mkt bra på sitt stall!
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Min kära kompis tycker att hon betalar hutlöst mycket i stallhyra; 750 spänn för stor box, stor fin hage som inte blir lerig, så mycket halm hon behöver, utsläpp alla veckodagar och insläpp ibland (de delar på det), 100 meter från en ridskola med ridhus och paddock. Jag sa att jag tycker att hon har ett väldigt bra pris, men sen började jag tänka. För 750;-/ månad kan ju knappast ge vinst åt stallägaren? Vart går pengarna egentligen? Det jag kan komma på är el/vatten (om man inte har eget vatten?), försäkring(?), underhåll/laga skador på box/hage/stall. Vad mer finns det? Är väldigt nyfiken då drömmen är att ha eget stall och ev. inhyrda, vore bra att veta vad den faktiska kostnaden är! Tacksam för svar:bow:


Jaghar eget stall med 10 boxar.
Varje box kostar i kallhyra 600kr (6000kr i mån för hela stallet)
Halm kostar 79öre kilot och det är svårt att få tag i , spån kostar 77kr balen och det går åt minst 3 balar för att fylla en box + två påfyllningar i veckan.
Det blir 600+231+616=1447kr i månaden endast box + strö o då är inte ens avgiften för gödsel bortforsling à 800kr i månaden dvs 80kr per box i månaden uträknat ..
Så din kompis står skitbilligt!
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Behöver pengarna nödvändigtvis gå till ngt?
Ärligt talat hade jag inte haft ngt som helst intresse av att hyra ut ngn stallplats om jag inte gick med ngn vinst.
Om pengarna bara gick till att inhandla en massa saker som de inhyrda förbrukar plus el , vatten & arbetskraft får man inget över, hur kul är det på en skala?:smirk:

Själv har jag betalt 700 kallhyra i stall när jag hyrt in hästar, inget ingick, ut & insläpp skulle göra det men när jag kom till stallet så hade inte hästarna fått vara ute:eek:
Jag flyttade för det var inte hållbart att åka 12 mil/dag bara för att kunna släppa ut & in mina hästar men 700 tycker jag annars är ok kallhyra, bara stallägaren håller vad de lovar ska ingå i avtalet:devil:
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Det som jag har fått betalat där jag stått:

1a stallet: 850:- inklusive hö och halm,box,el/vatten(gratis) och hagar,vi i stallet hjälptes åt med in och utsläpp på schemalagda dagar. Rätt så dåliga hagar och ridvägar runt knuten,men red man iväg en bit ca 40 min bort så fanns det hur mycket som helst. LIIITEN paddock fanns 5-10 skrittavstånd. Var ingen direkt hög standard på stallet,men fullt dugligt.

2a stallet: 300:- i kallhyra,jag och grannen delade stall. fanns ingen hage tillhörande stallet,så vi hade hästarna på grannens tomt,så dom fick en superbra hage! ängsmark blandad med lite skog och berg, (låter som en jättehage,det var det inte,men den var fullt duglig!) Alltså så betalade vi bara för box och el. (gratis vatten)
Vi två turades om med insläpp m.m. Skulle det inte vara för att grannen flyttade så skulle jag stått kvar där en i dag,underbart stall,men jag hade ingen hage i såfall!:(


3dje stallet: 700:- kallhyra,höet köptes in gemensamt för ett helt år (jätteknepigt system),och jag flyttade in precis vid hököp,sen när jag flyttade därifrån efter ca 6 mån,så fick dom "köpa ut mig" eftersom vi köpte höet gemensamt.. Vart massa krångel.
Box,hagar el/vatten ingick. Stallet var litet och trångt,knappt stallgång ens,tråkiga ridvägar. Shemalagda ut/insläpp. Var helt klart sämst (och dyrast)!

4de stallet (och nuvarande): 625:- kallhyra,ingår hagar,vatten,STOOOOOR box ca 19-20 kvm,kall och VARMvatten,torkrum,och sadelkammare med värme,transportparkering och plats för vagnar om man har körhäst.
Hur många oändliga vacka ridvägar som helst,strand i fall man vill bada med hästen,dock är den liten,så man kan inte direkt galoppera i vattenkanten,men mysigt ändå! Det bästa är att vi har lägenheten 100 m från stallet! :banana:
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Jag har egenlösdrift och min granne som "inackordering"! Hon betalar 400 kr/ häst (hon har 2 st) vintertid (nov-mar) och 300 kr/häst sommartid!
Det finns varmvatten och uppvärmd sadelkammare!

Jag arrenderar själv en hage för 300 kr/ månad! (= 3600 kr/ år)Och "lånar" mark av min granne som vi har hästarna på!

Dvs. hon betalar mig 4100 kr/ år och häst. På ett år betalar hon mig alltså 8200 kr!:)

Jag har haft hästana hemma sedan Maj (=10 månader). Under dessa månader har jag haft kostnar så som: "Isolering och byggnad av lösdrigt samt sadelkammare och foderrum" (Byggnaden fanns på tomten som jag köpte) ca 30 000 kr

Staketkostander ca 20 000 kr

och "övriga kostander" ca 10 000 kr

Så man kan säga att jag betalat ca 60 000 kr detta år på min lösdrift!:crazy:

Hyra av hage: 3600 kr (10 år= 36 000 kr)

Sen kan man nog räkna ca 2000 kr/ år i underhåll (10 år = 20 000 kr)

Slår man ihop alla kostnader på ca 10 år blir det då alltså 60 000 kr (engångskostnad)+ 20 000 + 36 000 (hagen) = 116 000 kr/ 10 år. DVS: 11600 kr / år

Delar man 11600 kr/ år på 12 månader så blir det ca 970 kr i månaden!
Min inackordering betalar nu ca 340 kr/ månad och häst(om man slår ut det)!

Jag "tjänar" allstå egenligen inget på att ha henne inackorderad! "Förutom" marken (som är JÄTTEVIKTIGT för mig) och ett otroligt trevligt sällskap:)
Vi delar sen på alla kostnader som hö, havre, strö m.m.:bump:!!!
Jag står självklart för allt som behövs till lösdrift/ sadelkammare och
hagen! (tex. tunnor, sadelhängare, tråd, glödlampor m.m.) Jag betalar ju även elen och "andra" kostnader:cry: till stallet!

För mig är det mer värt:banana: att få den hjälp som behövs vid tex. lagning av staket, fodringar, m.m m.m:)

Men om 20 år så e det hon betalar mina kostnader:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Jag har egenlösdrift och min granne som "inackordering"! Hon betalar 400 kr/ häst (hon har 2 st) vintertid (nov-mar) och 300 kr/häst sommartid!
Det finns varmvatten och uppvärmd sadelkammare!

Jag arrenderar själv en hage för 300 kr/ månad! (= 3600 kr/ år)Och "lånar" mark av min granne som vi har hästarna på!

Dvs. hon betalar mig 4100 kr/ år och häst. På ett år betalar hon mig alltså 8200 kr!:)

Jag har haft hästana hemma sedan Maj (=10 månader). Under dessa månader har jag haft kostnar så som: "Isolering och byggnad av lösdrigt samt sadelkammare och foderrum" (Byggnaden fanns på tomten som jag köpte) ca 30 000 kr

Staketkostander ca 20 000 kr

och "övriga kostander" ca 10 000 kr

Så man kan säga att jag betalat ca 60 000 kr detta år på min lösdrift!:crazy:

Hyra av hage: 3600 kr (10 år= 36 000 kr)

Sen kan man nog räkna ca 2000 kr/ år i underhåll (10 år = 20 000 kr)

Slår man ihop alla kostnader på ca 10 år blir det då alltså 60 000 kr (engångskostnad)+ 20 000 + 36 000 (hagen) = 116 000 kr/ 10 år. DVS: 11600 kr / år

Delar man 11600 kr/ år på 12 månader så blir det ca 970 kr i månaden!
Min inackordering betalar nu ca 340 kr/ månad och häst(om man slår ut det)!

Jag "tjänar" allstå egenligen inget på att ha henne inackorderad! "Förutom" marken (som är JÄTTEVIKTIGT för mig) och ett otroligt trevligt sällskap:)
Vi delar sen på alla kostnader som hö, havre, strö m.m.:bump:!!!
Jag står självklart för allt som behövs till lösdrift/ sadelkammare och
hagen! (tex. tunnor, sadelhängare, tråd, glödlampor m.m.) Jag betalar ju även elen och "andra" kostnader:cry: till stallet!

För mig är det mer värt:banana: att få den hjälp som behövs vid tex. lagning av staket, fodringar, m.m m.m:)

Men om 20 år så e det hon betalar mina kostnader:idea:

Nope, för då är det dax för dig att sätta ett nytt stängsel. Läs minst 20 papp...
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Nope, för då är det dax för dig att sätta ett nytt stängsel. Läs minst 20 papp...

hihi;) Sant.... Men om 19 år betalar hon mina kostnader i ett år:) Det stämmer eller hur:)
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Det är ju riktigt billigt!
Jag betalar nu 1400 för helinackordering. Allt ingår.. Men detta är EXTREMT billigt (i det här området iaf) och jag vet att stallägaren inte tjänar en enda krona på detta. Hon slår då eget hö, lånar maskinpark av grannar och har en del själv, använder gödslet till sin mark osv osv.
Normalpris för helinackordering i den här stan ligger snarare på 3-4 000 (och räknar man på kostnaderna så är detta egentligen inte dyrt heller, om stallägaren ska få någon krona över, framförallt om de inte slår eget hö osv)
Normalpris för en "vanlig" boxplats, där allt utom kraftfoder och mockning ingår ligger på ca 2000:-

Jag vill själv ha gård, och när jag räknade på kostnaderna på en gård för ca 3-5 miljoner, ev eu-bidrag, el, vatten, tömning av gödselstack, staket, grovfoderkostnader osv så skulle jag behöva ta ca 2500-4000 per box (ca 8-10 boxar) beroende på hur många inackorderingar man har, hur mkt service som ska ingå, om man ska ha ridhus eller inte, och hur många "sommargäster" man har på sitt bete och intäkter från det.
Och då hade jag ändå inte tjänat på det direkt... (hade knappast försörjt mig, och med all tid som hade fåtts lägga ner första åren iaf hade jag kanske hunnit jobba 50% och alltså förlorat mkt pengar på det)
Så jag förstår inte hur man kan gnälla över en hyra på 750kr.. Din kompis kanske borde inse att hästar kostar pengar.....
Och att det kräver MKT jobb att sköta ett stall.
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

JAg har räknat ut att vi har en kostnad på 800 kr/box. Skall man vara laglydig och betala moms så blir kostnaden 1000 kr box i kallhyra.
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

Ni som har stall och hyr ut box/Stallplats..när ni köpte gården, räknade ni in inkomster från hyresgäster? Hade ni kunnat köpa gården utan den extra inkomsten som stallplatsuthyrningen ger? Om ni haft egna hästar i de uthyrda boxarna...hade slitaget varit detsamma, samma utgifter, fast av egna djur...
Jag är väldigt glad för att ha min häst på ett jättefint ställe och betalar 800 i månaden utan någon service överhuvudtaget men eftersom jag köpt hästen är det mitt ansvar att ta hand om den också, han är inte inhandlad för att någon annan ska serva mej. Skulle tippa att var och en som hyr ut har anpassat hyran efter sitt behov och om nu TS kompis betalar det hon gör finns det förmodligen en anledning till att just den summan är satt också.
 
Sv: Ni med eget stall - vart går pengarna?

:angel:sch..inte så högt då kanske din stallhyra höjs...;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 053
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 699
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp