Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Elin_B

Trådstartare
Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett tag och tyckte att han skulle ånga på i sitt eget tempo). Han är van vid att gå på hårda underlag.

Dagen efter kändes han lite knackig när jag red fram till en träning, men det försvann efter 10-15 min uppvärmning. Red på det två dagar till med samma resultat; lite ofräsch men det värmde ur. Ingen värme eller svullnad någonstans i benet/hoven.

Lät honom vila några dagar men det syntes fortfarande en mkt svag hälta på vänster fram vid longering i höger varv. Hovslagare visiterade efter böld med hittade inget.

Åkte till klinik efter en vecka. Inget syntes rakt fram på hårt eller vid longering på mjukt, men vid longering på hårt i höger varv syns svag hälta på vä fram. Vet trodde trots detta att det satt något i vänster framhov.

Gick in och böjde och efter böjprov kota vä fram var han ca 0,5 grad halt, men hon trodde det var sekundärt efter att jag ridit på det.

Bedövning lades i hovled - ingen skillnad, därefter generellt i hoven (mjukdelar och strålben) och då släckte den - (tror vi, lite otydligt när hästen inte ens är en halv grad halt...)

Skon togs av och röntgen togs (tror totalt 4 bilder), jag tror alla var med hoven i backen men jag minns inte säkert. Inget syntes i hovled och inga förändringar i strålben (har för mig att "vyn" var bakifrån här...). Hovbenet ovanifrån visade lite "poröst" ben, men hon sa att det är något han alltid haft men det kan göra honom känslig för stentramp eller hårda verkningar tex.

Han fick butta i 10 dagar samt sjukhage. Longerade ett par dagar efter kuren och han såg fortfarande något "stel" ut men jag tyckte bättre. Red skritt+trav i ridhus och kände ingenting. Gick ut på grusväg och då kände jag lite grann.

Han tappade vä framsko och efter att den slagits på såg han lite värre ut, men dagen efter bättre igen men inte helt bra.

Åkte in till kliniken för att sko och återbesök men p g a "missförstånd" på kliniken var det dubbelbokat så det blev bara skoning. Gick ut efter skoningen för att visa klinikhovslagaren för ett extra par ögon bara. Nu såg han värre ut igen :( Vill inte ta för sig med vä fram i höger varv, men i princip ren på mjuka underlag.

Fick prata lite med vet som sa att det faktum att han blir sämre efter skoning förstärker teorin om inflammation i hoven.

Nu väntar vi på kliniktid så snart som möjligt. Jag vill MR, men det blir nog svårt att övertala försäkringsbolaget till det. Han har nu vilat 5 v utan skillnad. Det är en mycket svag hälta som inte blir sämre efter att jag ridit, men inte heller bättre då han vilar. Den kom från en dag till en annan på en tidigare kärnfrisk häst på 10 år (dressyrhäst).

Låter det som att det kan vara strålbensbursan? Några andra idéer? Nu skrittas han för hand men går i vanlig hage (river sjukhagen...).
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

ill inte ta för sig med vä fram i höger varv, men i princip ren på mjuka underlag.
Låter skumt:confused:

Den BORDE vara halt i trav på det inre benet.
Är den halt lågt? Har den puls?
Klev den på ngn sten då du red?
Hur fort red du? i galopp??

Min har varit halt som du beskriver o då var det en mjukdelskada i bogen. Vid första besöket kollades dessutom FEL ben:rofl:
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Låter precis som min när han hade inflammaton i hovbenet....
Speciellt det där med att han var mer halt när det onda benet var ytter.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja jag tycker också låg hälta borde synas i innerspår! Man kan såklart inte utesl att det sitter någon annanstans, det var ingen klockren släckning eftersom hältan var diffus, men det pekar mot det. Jag trodde det var höger fram innan vi kom till vet, så bra var jag på att se hälta ;)

Det gick i galopp och det gick fort. Det finns mindre stenar fast i backen som han kan ha trampat på men jag tycker att det borde gett sig efter 5 v. Inte sulöm vid visitering.
Det kan ha kommit från ngt annat men eftersom det dök upp dagen efter känns det som att något hände vid uteritten..

Känner ingen tydlig puls som vid hovböld etc, och vet kollade också men kände inget. Och ingen värme som sagt...

Bee: inflammation i HOVBENET? Suck, varför finns det så många delar som kan vara inflammerade... Hur var prognosen för din häst och hur behandlades den?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Känner igen allting, det kunde varit jag som skrev det där för några år sedan.

Även det där med poröst hovben på ena fram. Jag gjorde till slut MR eftersom vi aldrig kom fram till något vettigt. Hästen blev bättre o sämre under flera år.
Han hade antagligen vrickat hovbenet och skadat brosket i leden som aldrig hade synts på vanlig röntgen. Han hade även en utläkt ligamenskada i samma hov.
Nu behöver det inte vara exakt samma med din häst men det är så svårt när det sitter i hoven.
Min älskling fick somna in efter beskedet :cry:
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Japp hovbenet, orsakat av en hovböld från början. När det väl upptäcktes blev det finadyne 10 dagar och flytsula vid skoning så var har snabbt tillbaka till det vanliga igen:)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja jag tycker också låg hälta borde synas i innerspår! Man kan såklart inte utesl att det sitter någon annanstans, det var ingen klockren släckning eftersom hältan var diffus, men det pekar mot det. Jag trodde det var höger fram innan vi kom till vet, så bra var jag på att se hälta ;)

Det gick i galopp och det gick fort. Det finns mindre stenar fast i backen som han kan ha trampat på men jag tycker att det borde gett sig efter 5 v. Inte sulöm vid visitering.
Det kan ha kommit från ngt annat men eftersom det dök upp dagen efter känns det som att något hände vid uteritten..

Känner ingen tydlig puls som vid hovböld etc, och vet kollade också men kände inget. Och ingen värme som sagt...

Bee: inflammation i HOVBENET? Suck, varför finns det så många delar som kan vara inflammerade... Hur var prognosen för din häst och hur behandlades den?
MIn hade också hovledsinflammation utan svullnad eller värme, bara halt.
Minst 6 mån konvalescens sa vet, och han blev bra. Kortisonspruta 2 ggr, Metacam 3 veckor men inte i rad.
Sen tog jag det lugnt några månader till för han är gammal och jag blev skadad. Då sattes han igång igen, glad och pigg.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hu vad tråkigt :( hoppas verkligen att det inte är samma... Syntes allt på Mr?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovleden är ju bedövad utan att han blev bättre så jag tror att det sitter mer i någon mjukdel, men inget kan Såklart uteslutas...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja jättesorgligt :cry:

Allt syntes på MR och det var skönt att verkligen veta efter alla diagnoser o gissningar.

Det berhöver inte alls vara samma på din häst, men det är svårt att få en rätt diagnos när det kommer från hoven.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Min förra häst hade en frambenshälta som aldrig riktigt försvann vid bedövning. Veterinären ville göra MR och så blev det. Försäkringsbolaget stod för hela summan så jag slapp betala den ur egen ficka som jag annars hade tänkt! :-)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Min förra häst hade en frambenshälta som aldrig riktigt försvann vid bedövning. Veterinären ville göra MR och så blev det. Försäkringsbolaget stod för hela summan så jag slapp betala den ur egen ficka som jag annars hade tänkt! :-)

Vad hittade dom?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om vet och försäkringsbolag går med på MR och det inte finns vid aktuell klinik, får man som en remiss då? Och ni som är från Stockholmsområdet, är det bara Ultuna som har stående MR?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

De hittade kraftiga defekter i ledbrosket i hovleden, att hovleden var instabil och även sidoligament skador. Vi provade att behandla honom men det gick tyvärr inte vägen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Det gick i galopp och det gick fort. Det finns mindre stenar fast i backen som han kan ha trampat på men jag tycker att det borde gett sig efter 5 v. Inte sulöm vid visitering.
Det kan ha kommit från ngt annat men eftersom det dök upp dagen efter känns det som att något hände vid uteritten..

Känner ingen tydlig puls som vid hovböld etc, och vet kollade också men kände inget. Och ingen värme som sagt...

Ja då är det inte minsta konstigt tycker jag:crazy:. Sulömhet, blödningar i sulan, hovbensinflammation, allt kommer av sån ridning och ger de symtomen. Har ni tänkt på att prova sätta på tex täcksulor? De fästs utanpå skon och avlastar sulan helt. Vanliga sulor kanske inte räcker, det kan också ge tryck när det är illa. Prata med veterinären om det. Sån sulömhet eller hovbenet ger inte mkt puls om ens någon. Inte heller svullnad.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Det är aldrig kul när man får leta o leta... Men jag tror att du gör rätt i att den får gå i hage då det faktiskt visat sig att lugn rörelse främjar läkning. :)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

På återbesök var han fortfarande halt. Jag sa att jag ville få till MR för jag vill veta vad som orsakar hältan innan jag sätter in några behandlingar. För att ytterligare klargöra att det är mjukdelsskada skulle vi därför bedöva mer specifika delar av hoven.

Vi började igen med hovleden och nu släckte helt plötsligt större delen av hältan jämfört med nästan inget gången innan. Förhoppningsvis är väl det bakomliggande problemet bättre vilket gör att hovleden nu är det mest hältutlösande. När hon sedan la en "låg" bedövning (strålbensområdet) släckte resten men då syntes yttepyttelite höger fram. Hon sa att troligtvis har han hovledsinf. BF sekundärt av den okända skadan.

Hon sa att vi kan bedöva hovled höger fram för att bekräfta och sedan skulle vi kunna spruta hovlederna bf med tuppkam+kortison. Jag sa nej till detta då vi dels ska byta stall och jag vill inte hålla på och krångla med sjukhage osv. på nytt ställe. Han blir stressad nog ändå... Sedan vill jag inte behandla symptom utan att ens veta vad det är som orsakat dem. Jag har ju ingen aning om hur mjukvävnaderna i hoven ser ut. Hade hela hältan släckts med hovledsbedövning kanske jag hade kört på det, men nu när orsaken verkar vara kvar till viss del är jag rädd att hovledsinflammationen kommer att komma tillbaka. Nu blir det istället vila med hagvistelse och promenader för hand. Köpte hyaluronsyra för att ge i fodret på kliniken och tänkte evt. ge djävulsklo också. Vet sa att vi kunde prova en ny dos butta, men jag provar nog hellre något naturligt isåfall...

Förfrågan skickades om MR men vi trodde aldrig att det skulle gå igenom men VIPS det gjorde det!! Vet inte än hur mycket de ersätter etc. Har hört att det vanligaste är 5000? Vet inte heller vilken klinik (mälar/ultuna) det blir.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Måste bara få skriva av mig lite, jag vet inte vad jag gör snart :'(

Vi fick som sagt till en MR där de inte hittade några mjukdelsskador alls, utan enbart för mycket ledvätska (synovit) i bägge hovleder fram.

Vi skrittade ett par veckor till, sedan började jag skritta honom uppsuttet. Jag tyckte han såg bra ut så jag började långsamt sätta igång honom med korta sträckor trav till en början (bara rakt fram utomhus). Då hade han vilat i ca 12 veckor sedan första klinikbesöket, men med skrittpromenader för hand och vanlig hagvistelse. Han har också fått tuppkam och djävulsklo i fodret under ca en månad då han vilade.

Blev inte märkbar försämring så vitt jag kunde se så jag fortsatte i ungefär en månad. Red i alla gångarter när vi åkte in igen i tisdags.

På kliniken var han halt på gången på vänster fram, men inget syntes i ridhuset vid longering eller på rakt spår (dvs syns bara på hårt). Gick inte att longera på hårt p g a isen. Nu behandlade vi (tuppkam+cortison) i hovlederna bf. Han får gå i vanlig hage eftersom han blir tokig annars men ingen övrig motion.

Vet är väldigt negativt inställd och tycker prognosen är mörk, trots inga röntgenfynd på vare sig vanlig röntgen och MR :(

Idag hade han dragit av sig skon på vänster fram. Han var både varm i hoven och hade ödem i karleden och tjock i benet upp till knäet. Dvs hela behandligen åt helvete...

Har någon av era hästar dragit av skon efter behandling av hovledsinflammation?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Är den välskodd?
fick du några rekommendationer ang. ev förändring typ sjukbeslag?

Synd att den nu tog av sig skon.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp