Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Men vad 17:crazy:

Fy vad jobbigt.

Kan man då säga att hovlederna är OK?

Om det släckte helt fast inte artrosen i knät fanns med, vad var diagnosen?

Den har ju gått på bete så varför skulle den bli mer halt nu o annan diagnos????

Din stackare. Jag jade blivit helt förvirrad.

Lider med dig o din häst.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Gud vad jobbigt och förvirrande.

Verkar ju väldigt skumt att detta skulle komma fram nu och att han var så pass halt på rakt fram.
Kan väldigt lite om knäleder men de syns alltså inte heller på böjprov?

Har tyvärr inget vettigt att tillägga, hoppas det blir någon skillnad med behandlingen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag förstod inte riktigt... men denna gång släckte det alltså inget på hovlederna så de verkar ok eller åtminstone relativt obetydliga i sammanhanget.

knäet kan vara över-/felbelastning men det kunde också ha med broddsparken i vintras att göra, vilket kunde orsaka den kraftigare hältan som kom nu i våras. Hon sa att kotledsinflammationer är vanl7gt på hästar som är så pass inåttåade, om han haft upprepade inflammationer kan det förklara artrosen. Och jag har inte märkt nånting :(

anledningen till att det inte släckte helt (eller "helt") förrän ringblocken lades sa hon troligtvis berodde på förändringarna på kotsenbenet. Hur pass allvarligt det är får utredas när vi ser om han svarar på behandling...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Knälederna kan nog synas på böjprov om de är i aktiv inflammationsfas. Han har aldrig reagerat på böjprov men det beror nog på häst och den som böjer också ..

Denna gång var han ju tydligt halt både innan och efter böjprov men det gav ingen indikation på var han hade ont - där var bedövningen tydligare
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

På en initialt halt häst vill jag inte att man böjer mina. Man får bedöva o röntga. Vill inte förvärra en skada. Om hältan är diffus är det skillnad.

Tja... jag hade nog sökt third opinion.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Det var inga roliga nyheter! Jag tänker på er! Någon gång får man sätta punkt och jag är säker på att du har gjort vad du har kunnat! Jag hoppas av hela mitt hjärta att sista behandlingen har gett resultat! Vi rehabiliterar för fullt enligt vet schema och vi skall på återbesök om en vecka. Hon har tyvärr en liten rörelsestörning men vi får vänta och se. (har en dos IRAP kvar att se) Hon fick sin sista behandling för 9 v sedan. Håller fortsatt tummarna för er!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

På filmen ser hästen ut som linjegångare viket ofta kan bero på tex problem med korsbensleden SI ,rygg höft.

Läser med intresse och försöker lära mig lite av vad alla har att säga angående ett så komplext problem.
Här måste jag fråga om ett förtydligande vad det är du ser, eller om du hellre vill berätta i generella ordalag om vad du menar med linjegångare? Och vad för samband detta kan ha med SI-rygg och höft?

KL
Beklagar alla tråkigheter du fått vara med om TS. Det är tungt i dessa situationer.
 
Ledsen att dra upp den här gamla långköraren, men tänkte bara slutrapportera eftersom jag nu hoppas att vi är ute på andra sidan!

Min valack visade sig som sagt ha artros och behandling gjordes i knä och kotled. Två veckor senare var det ingen större skillnad och veterinären tyckte inte att det fanns så mycket mer att göra. Jag stod på mig och ville göra ett ultraljud eftersom hältan inte släckte när vi bedövade kota eller knä - det borde ju innebära att hältan INTE kommer därifrån.

Ultraljudet visade en blödning i distala, mediala gaffelbandsfästet och kalkinlagringar samt urkalkning av kotsenbenet. Han behandlades med Tildren intravenöst (något som jag nog valt bort om jag hunnit läsa på biverkningarna innan...).

Sjukbeslag (ringskor) och hagvila i 3 månader följt av en månads skritt för hand innan återbesök - då var han OHALT!

Fick långsamt skritta igång uppsuttet och börja trava 100 meter rakt fram på jämnt underlag men innan återbesöket drog han av sig bakskorna och trasade sönder hovarna så att vi inte lyckades få på nya bakskor. Han gick barfota i 4 månader så jag fortsatte rida i barfotaboots och ökade belastningen långsamt på eget initiativ.

I början av april kom veterinären ut och då reds han i alla gångarter både ute och på banan - typ promenadridning. Han var fortfarande ohalt och vi fick klartecken att träna mer, lättare markarbete samt tävla och nu har han gått ett par LA med fina % och känns fräschare än någonsin - dock är han väldigt pigg och glad och busar till det lite väl mycket på banan :)

Tack alla för tips och råd och jag hoppas att ni inte hör från mig gällande detta ämne framöver ;)

603021_10152384759080162_953462855_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp