Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Knapp

Har haft en del liknade problem med min 07 sedan aug. När vi väl kom till en vet som kunde lokalisera hältan till båda fram hov/stålben/hovled så har hon blivit behandlad med stötvåg och i hovled samt stålbensbursan med kortison och tuppkam.

Allt såg att läka så bra, sen så blev hon bara sämre igen, sämre än innan.
Väntar nu på MR för att få reda på vad det egentligen är och om det är något mer att göra.

Mvh Cajsa
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tycker fortfarande att du ska fundera vidare på hovbensinflammation. Min blev sämre vid hårt underlag och direkt efter skoning. Kan säker vara vad som helst, men påminner väldigt mkt om min när han hade det. Även den biten med att det är lite suddigt vid hovbenet på röntgen.

Blev din bra? Min tappade en sko i lördags och haltade lite i hagen. Igår blev han omskodd och blev ännu haltare och hög puls i båda fram. Helt frisk i fredags. Eller har han fått fång.......(stor shettis) Veterinären kommer imorgon. Han pinnar på rätt bra men tar kortare steg.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovis tror att det är en anatomisk avvikelse, förmodligen något han haft sedan föl men det behöver såklart inte vara sanningen... Han har en "inte helt fördelaktig" benställning och är ganska inåttåad. Att de tar ner trakten på andra sidan är väl bara för att det ska bli jämnt. Han ville inte kila upp den då det hämmar tillväxten mer.

Jag har bokat en osteopat som kommer ut och tittar igenom honom innan återbesöket eftersom jag vill veta vad som orsakat inf men också varför den inte läker. Får se vad hon hittar... Jag hoppas på något positivt besked snart så gårdagens påhitt var inte välkommet...
Vilket ben är han halt på?
Den understuckna eller den som avlastas i trakten?

Jag skulle söka annan klinik innan du ger upp.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Den understuckna trakten... men synovit i bägge hovleder fram på mr men haltar alltså mer på vä... ja det kommer jag, ska bara komma fram till vilken... och gräva lite mer i hovslagarfrågan.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Stående (vaken) mr på ultuna kostade ca 12000
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Varför provar man inte att höja den som är låg istället för att sänka den andra oxå? Kan vara en mjukdelsskada. Vad sa MR?
Värmekamera kanske borde funka bättre i det här läget.

nu menar jag inte kilsula som nöter på trakten utan kanske öppentåsko med extra material på traktdelen. Då får mjukdelarna vila o tån hålls kort hela tiden.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ska höra med hovslagaren vad han tror om det. La fram idén om flytsulor och fick svaret "jag kollar och återkommer"... MR visade ingenting... Vet inte om jag blev glad eller ledsen av det svaret. Det var ju ganska tidigt i processen, innan någon behandling, och jag fick igenom det bara för att jag var besvärlig ;) Han hade som sagt synovit - excessiv ledvätska i bägge hovlederna. Lite mer i höger fram, men vänster har alltid varit tydligast hälta. En yttepytte antydan till orenhet kommer fram på hf när han är bortbedövad i vänster hovled plus kotnerv. Sedan hade han tjockare sidoligament lateralt än medialt på bf men det såg inte ut att vara någon ärrbildning utan snarare en anatomisk variation. Efter detta besked sprutades han i hovlederna 2 ggr och var sedan hältfri men det kom alltså tillbaka nu så fort jag började trava.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Flytsulor funkar mest på de som är plattfotade. hjälper inte så mkt åt att fixa understuckenhet. men en kombo av öppentåsko o flytsula kan nog funka.


Trodde att han blev halt efter racet med polaren...;)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja det kan ha varit det också... Det var ju i samma veva så svårt att säga vad det kom av ;) Men jag tycker ju att han borde hålla för bägge delarna om han hade varit "frisk" på riktigt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Men vad otroligt tråkigt att läsa:(. Hoppas verkligen att ni hittar vad som är fel och kan fixa till henne.

TS. Hoppas att ni också hittar en lösning. vet precis hur jobbigt det är att hålla på med häst som aldrig blir bra:(.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Den understuckna trakten... men synovit i bägge hovleder fram på mr men haltar alltså mer på vä..

Är den "behandlad" i hovlederna med cortison och i så fall hur många ggr och med vilka intervaller?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Han är sprutad i bägge hovlederna med tuppkam+kortison 2 ggr med 4 veckor mellan. Detta gjorde honom alltså hältfri (vi kollade 5 veckor efter sista behandling och då skrittades han uppsuttet), men det kom tillbaka igen när han rejsade i hagen/travades igång.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Gjorde ni något, satte igång etc. när hon började bli sämre, eller vände det bara? Hoppas att ni hittar något behandlingsbart på MR...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Vi har promenerat för hand i sen i januari var uppe i 1 timme om dagen när hon blev sämre. Då hade vi haft den nivån i ca 3-4 veckor.
Kan ju tillägga att hon har bara fått stå i sjukhage samt är skodd med ringskor fram.

Blev sämre ca 2 dagar efter skoningen nu när jag tänker tillbaka på det hela.
Dock så tyckte hovslagaren när han skodde att hon verkade öm i strålområdet redan då.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Tack, börjar tyvärr ge upp hoppet.
Menmen vi provar detta först, annars var alternativet att låta henne vila 6-12 månader eller ta diskussion om det går att dömma ut henne.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Nu har jag pratat med hovis. Hans förslag var att testa en ringsko och evt att man fasar den för ännu bättre överrullning. Han var inte helt främmande till flytsulor, men tyckte kanske att man skulle ta en förändring i taget för att se vad som hjälper. Han tyckte bara att man körde ringsko på den sjuka hoven. En ringsko med överrullning borde väl ge liknande effekt som en öppentåsko?

Han skulle iallafall ta med prylar så att vi kunde spåna på plats! Idag fixar mamsen stallet men jag ska försöka ta någon bild på hovarna imorn.

Jag misstänker ju att den här inflammationen är sekundär till något annat, och hoppas hitta en kompetent vet som kan göra en kvalificerad gissning på vad som är primärt för försäkringsbolaget går nog inte med på att jag går igenom hela hästen... Men så länge kan det ju vara bra att avlasta hovleden så mycket som möjligt tänker jag? Och det KAN ju vara hovarna som är problemet.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Och vad tror ni om att bara köra ringsko på den ena framhoven?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tror att det kan vara skönt att få svar också. Istället för att man låter henne vila 6-12 månader, sätter igång och sen håller det inte iallafall...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Vet du hur de konstaterar hovbensinflammation? Alltså diffar det från hovleden..?

Hej. Min häst konstaterades ha hovbensinflammation för ett par år sedan. De konstaterades genom att bedöva bort hovleden samt rtg förändring i hovbenet, det var urkalkat och taggigt.
Min häst var felskodd - trots s.k duktig och välutbildad hovis (detta läkte genom att ta av skor och gå med hovboots med mjuk sula i under en period, givetvis bytte jag hovslagare som även verkade hästen bättre)

Jag tycker absolut att du ska byta veterinär. Är du intresserad kan jag PM:a dig om tips på en ambulerande (åker bla till stockholmstrakten) och mkt duktig vet (med utbildning och praktik ifrån tyskland och holland)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Drog ni av bägge skorna? Var det bara ena som han var halt på? Det känns logiskt att göra "lika" på bägge fram tycker jag...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 538
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp