Ni med exemhästar ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Liten_men_tuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 651
L

Liten_men_tuff

Och som inte kan ha exem täcke hur gör ni :confused:
Min pålla har fått exem , var i väg och köpte ett exemtäcke men idag två dagar senare är det helt söndertrasat.
Hon har klätt av sig det med hjälp av hagkompisarna.
Känns onödigt att köpa ett nytt som hon kan ha i två dar :smirk:

Visserligen har min häst täcke, men jag gör en del annat också, och tycker att det är det jag gör utöver täcket som har störst effekt. Alltså: Jag tvättar noga i man och svans med vanlig grönsåpa ca var 10:e dag. Detta gör att han kliar sig MYCKET MINDRE. Sedan smörjer jag in med Nylanders Hästkräm varannan - var tredje dag. Håller huden mjuk och gör att eventuella sår läker snabbare. Dessutom viss avstötande effekt på insekter. Använder också RB86 insektsmedel (som jag blandar med vatten och sprayar på hela hästen ca varannan dag).

Med dessa åtgärder plus täcke för det mesta, så är min häst i stort sett "klifri", behåller man och svans, samt får inga sår.

Men... eksem är ofta olika från häst till häst, och olika behandlingar hjälper olika bra på olika hästar. Utöver ovanstående, som jag alltså provat själv, har jag sett Ökozon fungera bra på många hästar, liksom Switch insektsmedel.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40... 2
Svar
30
· Visningar
1 700
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka