Ni med lösdrift, se hit!

Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag har prövat kopiera bildlänken både från Facebook och instagram, trycker sen på "berg-bilden" och klistrar in, men det blir bara ett blått frågetecken sen när jag förhandsgranskar :crazy:
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

högerklickar du på bilden och väljer egenskaper? sen kopierar adress (URL) ?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag har prövat kopiera bildlänken både från Facebook och instagram, trycker sen på "berg-bilden" och klistrar in, men det blir bara ett blått frågetecken sen när jag förhandsgranskar :crazy:

Får du det inte till att fungera så prova att lägga upp den på t ex www.Photobucket.com - det ser ut som det går att logga in via FB där, men själv har jag skapat ett eget konto.

Har ni haft ute fackfolk som konstaterat att det inte går att höja taket?

Jag vet flera som har höjt balkarna i sina ladugårdar utan problem, vi själva också bl a.

Men bygger du en ny lösdrift så hade jag inte rört vare sig golv eller tak i ladugården, utan istället sett till att jag fått all yta m full takhöjd som jag behöver i den nya byggnaden.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Alltså nu är det verkligen nån högre makt som inte vill att jag ska visa min bild... Får bara error på photobucket när jag ska logga in?! Och testade på jobbet idag med både fb och insta, inget funkade...

Nej vi har inte fått tillträde än, men vilken dag som helst borde vi få det. Får se då om vi tar ut någon att kolla.
Nej blir det nytt får ladugården vara som den är och istället inrymma foder och strö.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!



Tjohooo!! Finally :D

Lite ändringar sen den gjordes dock; stallbyggnaden kommer förmodligen göras en meter bredare vilket gör boxarna lite större. Den tjockare linjen mellan boxarna är en kopia av Cita's lösning, ett litet krypin för den lille :)
Sen kommer det nog bli en dörr mitt emot dörren in i stallet, så man kommer ut på gödselplattan. Den ska sen delas av så gödseln hamnar på halvan mot ladugården, på andra halvan kommer foderhäcken stå.


Två rutor = en meter

Så vad tror ni? Helt åt fanders? :p
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Tycker ritningen ser riktigt trevlig ut :)
Hur många hästar var det som skulle nyttja lösdriften?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Det är bara två, så det är ju väl tilltaget iaf :p

Får tillbaka mitt varmblod till sommaren och sen har vi tänkt skaffa en shettis som sällskap och körponny :)
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Uppvarmt och isolerat - helt plötsligt krav på godkänd stallventilation. Trots att det bara är sjukbox som används enstaka gång om året och stallet är byggt med glespanel, stora öppna dörrar och högt i tak.

Been there. Det hjälper inte att man inte är överens.med Länsstyrelsen, de tar beslut ändå och är väldigt långt från pragmatiska i sina regeltolkningar emellanåt.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Så vad tror ni?

Ja här kommer mina åsikter:

Det rekommenderas att man har större yta per häst än vad kravet säger - vi själva har 35 kvm på vår inre lösdrift, vilket jag tycker är lagom för två hästar även om det är godkänt för tre (eller fyra rent av).

Ifall du bygger såpass litet så begränsar du dessutom hästvalen i längden.

Har man möjlighet så rekommenderas man också ha två ingångar, längst ut mot hörnen på samma /lång/sida. Detta för att alla ska våga sig in på lösdriften, för att ingen ska kunna bli trängd och för att det ska gå att gå in och ut även om någon har parkerat sig i ena öppningen (vilket gärna görs).

Smart att bygga så att den lilla hästen kan stå i fred vid behov - men jag hade inte haft den öppningen längst in i hörnet på den stora boxen, utan längre fram i lösdriften eller rent av med /ena/ öppningen direkt ut i hagen eller på "verandan"

För att det ska vara någon vits med 'verandan' så tycker jag att man ska göra den djupare än 1,5 meter. Vi har en veranda i två delar, den ena har ett djup på 3 meter och den andra 4 meter, och på den med 4 meter rör sig hästarna smidigare om varandra.

Och själv hade jag ändå satsat på att höja taket i ena änden av ladugården (dvs så mkt som behövs) och haft lösdrift + uppstallningsplats där. Är ladugården i bra skick så är jag övertygad om att det inte hade blivit dyrare eller svårare, utan tvärtom.

Lycka till!
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja här kommer mina åsikter:

Det rekommenderas att man har större yta per häst än vad kravet säger - vi själva har 35 kvm på vår inre lösdrift, vilket jag tycker är lagom för två hästar även om det är godkänt för tre (eller fyra rent av).

Ifall du bygger såpass litet så begränsar du dessutom hästvalen i längden.

Håller med :)

ts
I dagsläget har du en stor häst och en shettis, är det inte huggit i sten att det är så om tio år hade jag byggt större direkt.

Min förra lösdrift var på 24 kvm till två hästar. Det kändes för litet på slutet.
Nu bygger vi 40 kvm till två , ev i framtiden två och en ponny , och faktum är att jag redan nästan ångrar att vi inte tog 10 kvm till på en gång... :(
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Det stämmer inte.
Saxat från samma sida.
"För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses."

Vad som är märkligt är att det bara är utegångshästar som anses behöva uppvärmningsbar box.
Uppstallning i kallstall går tydligen bra.
Som att det skulle vara lättare att sätta dropp i -25 grader då.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja det där är lustigt. Detta blir ju ett kallstall med möjlighet att nyttja som lösdrift. Så man undrar ju lite vad som gäller då.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja här kommer mina åsikter:

Det rekommenderas att man har större yta per häst än vad kravet säger - vi själva har 35 kvm på vår inre lösdrift, vilket jag tycker är lagom för två hästar även om det är godkänt för tre (eller fyra rent av).

Ifall du bygger såpass litet så begränsar du dessutom hästvalen i längden.

Har man möjlighet så rekommenderas man också ha två ingångar, längst ut mot hörnen på samma /lång/sida. Detta för att alla ska våga sig in på lösdriften, för att ingen ska kunna bli trängd och för att det ska gå att gå in och ut även om någon har parkerat sig i ena öppningen (vilket gärna görs).

Jag håller också med.

Vi har två ligghallar, som alla 3 hästarna har tillgång till. Den ena har en bred ingång och är på 20 kvm, dit går bara en häst i taget. Den andra är på 32 kvm med två ingångar, där står ofta två hästar i den, de kan tillochmed gå in alla tre ibland. Så just två ingångar tycker jag är superbt!
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Har man möjlighet så rekommenderas man också ha två ingångar, längst ut mot hörnen på samma /lång/sida.

Och själv hade jag ändå satsat på att höja taket i ena änden av ladugården (dvs så mkt som behövs) och haft lösdrift + uppstallningsplats där. Är ladugården i bra skick så är jag övertygad om att det inte hade blivit dyrare eller svårare, utan tvärtom.

Jag har tänkt samma sak gällande ingångar, håller på och skissar på en ny variant med två stycken :)

Vad som inte framkommer på min skiss, och som jag glömt nämna, är att ladugården är byggd i "sutteräng" mot baksidan. Alltså kan jag inte ha lösdrift i den så som det är nu. Många säger det, höj taket, men det är nåt vi känner oss väldigt försiktiga med. Kanske i onödan?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Håller med om två ingångar!

Har en ing¨ång på våran drift (inte min men aja) o den äldre hästen som kommit väl övernes med den näst äldre JÄMT gör nu inte det och den får alltid stå ute medan de andra två yngre får stå inne.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag har ca 130 kvm till 6 hästar, känns lagom :)

Det låter väldigt stort och trevligt, runt 20 kvm per häst :)
Om jag håller mig till två hästar så borde 40 kvm kännas lagomt till dem, vi får se hur det känns när allt är klart :)

Eller så ångrar jag mig, tvingar sambon att riva allt och bygga upp ett nytt bygge på plattan, då blir det 90 kvm. Men tror inte det skulle vara så populärt :o
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

delvis kl

När jag hade två hästar som var riktigt goa och lugna vänner så fungerade det bra med en ingång, aldrig något tjaffs.
Sen flyttade det in en till häst under en kortare period och då blev det lite lurigare så jag öppnade upp en till öppning på andra sidan långsidan. Då blev det lugnare och hästarna visade verkligen att de gillade den extra öppningen, då ångrade jag att jag inte gjort det tidigare trots att det fungerat bra med de två hästarna jag hade först.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Vad som är märkligt är att det bara är utegångshästar som anses behöva uppvärmningsbar box.
Uppstallning i kallstall går tydligen bra.
Som att det skulle vara lättare att sätta dropp i -25 grader då.

Ja det kan verka lite lustigt, men jag tror att de vill försöka få till det så att det alltid finns en yta avsedd för veterinär tex så att behandlingar blir genomförbara och att man anser att det i första hand ska finnas ytor där vi människor kan utföra behandlingar om nödvändigt och att det kan bli nödvändig för en häst att ställas i varmare utrymme än kall utomhustemperatur (+20 lär inte vara nödvändigt heller)

Jag kan tänka mig att stallytor/boxytor m flera boxar nära varandra samt sluten byggnad räknas vara lättare att värma upp och är alla hästar inne tex så värmer de upp väldigt bra tillsammans, på ett helt annat sätt än ute i en stor ligghall tex.
Så det är nog tanken vid hästhållning på box nattetid också, att man räknar med att de tillsammans klarar av att hålla tillräckligt varmt/att man redan har ett uppvärmt utrymme även om det kanske inte blir så ..ffa om man har sk utestall.

Vi har kallstall tex men hästarna kan om det är lätta grader ute vintertid lätt värma upp till +10 tillsammans

Och säkerligen ett försök till att förhindra att man ska kunna sätta upp lösdrifter i vilket utförande som helst kan jag tänka mig också. Men jag hade fortfarande vid osäkerhet kontaktat länsstyrelsen och frågat..ibland kan man ju få dispens också för att de anser att man kan ha så pass goda förhållanden ändå att man kan bortse från det.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Men jag vet ett tillfälle när en häst fick kolik och det inte gick att sätta dropp i det godkända kallstallet.
Så det där stämmer inte.
Hästen fick köras till klinik.
Det kan man ju göra med en häst på lösdrift också om sjukboxen inte är varm nog.

Jag har okej på att använda häst-lastbilen med stort isolerat skåp.
Den går att värma upp och så kan man köra hästen till klinik med dropp och allt om det behövs.
Tyvärr så har trycklufttankarna till bromsarna gått sönder så nu åker den ingenstans alls, men skåpet går ju att använda ändå.
Vi har dessutom en gigantisk kall sjukbox på över 20kvm och ett uppvärmningsbart garage med litet för lågt i tak.
Men det kan användas som behandlingsplats för våra "ponnyer" så att en ev veterinär slipper frysa om fingrarna om någon häst behöver sys.
Nästa år så har vi ett nybyggt stall med alla faciliteter som man kan önska.
Plattan är gjuten med golvvärme och allt.
Två uppvärmda sjukboxar och stor utselnings-/behandlings-plats samt rinnande kallt och varmt vatten.
Längtar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 365
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 782
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 337
Senast: Angel
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Bra blötmat
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp