Ni med lösdrift, se hit!

Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja det är praktiskt. För tillfället sitter det inga dörrar på plats i öppningarna, så dom går helt på lösdrift. Skulle vara väldigt praktiskt om man vill ha dom installade också såklart. Bara öppna direkt ut, så sparar man på sitt halkande över blankhal stallbacke med en pigg häst som tror han är två år gammal..
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja, om jag hade velat ha mina på box på natten så skulle jag definitivt välja att bygga så, spar en massa tid när man slipper leda fram och tillbaka :)
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Sjukbox i annat stall kan vara ok beroende på avståndet. Men så klart, det kan ju skilja mellan län hur man ser på saken...

Jag har gjort en liten skiss nu på hur jag skulle vilja ha det. En liten variant av Cita's :) Men jag kan inte ladda upp den någonstans så får inte in bilden :meh:
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

photo.php


Nu länkar jag från FB men funkar ändå inte? :crazy:
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Ja jag tror det. Men jag sitter med paddan, kanske därför det krånglar. Får testa på jobbet imorgon om jag hinner.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

En till fundering, kan det vara smidigt, t.o.m. billigare? att köpa ett färdigt skal som man sedan inreder själv, dvs sätter upp boxväggar? Var kan man hitta såna isf? Ett måste är ju då att man får placera dörrar och fönster efter eget tycke.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag har heller aldrig stått i ett stall som gått att värma upp. Faktum är att jag endast varit i ett enda stall där det funnits värme i stallet. Där jag står nu finns även en godkänd lösdrift där det dels finns en box i själva lösdriftshallen samt en box inne i stallet (där jag har min häst). Mitt stall är då inte uppvärmt. Finns inga element överhuvudtaget i stallet, om man räknar bort sadelkammaren.
Jag förstår inte riktigt varför det måste vara uppvärmt ifall hästen får feber? Som människa vill man ju sällan ha alltför varmt (inte jag iallafall) utan hellre lite svalt och en häst har ju päls och man kan lägga på täcke om den får frossa. Värme gör ju inte per automatik att hästen blir snabbare frisk tänker jag?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Stall är sällan uppvärmda men det är utrymmen som lätt kan uppvärmas vid behov och det är nog det som man vill ska finnas med i åtanke/att det ska finnas möjlighet till sådant utrymme efter behov.

Hästar under viss behandling kan kräva uppvärmt utrymme och det är inte alltid att det ens är möjligt att ta den till klinik före viss behandling hemmavid först.

Men för att få svar på frågan kan det ju vara klokast att vända sig till sin länsstyrelse om vad de anser då, här är det inte ok att hävda att sjukbox finns hos grannen 50 meter från hagen.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag vet folk som löst det så, men det kan säkert vara olika.

Hade min häst (som går på lösdrift) krävt sjukbox under längre tid, förutsatt att det inte är smitta, hade jag nog ställt henne hos grannen istället för i mitt eget stall. Grannen har sina hästar inne hur mycket som helst plus att det är nybyggt stall med jättestora boxar, skönt med valmöjlighet liksom;)
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Alternativet att faktiskt ta och höja takhöjden i stallet med en gång och ha lösdrift + sjukbox + uppstallningsplats etc där är alltså inget alternativ? Eller det finns ingen loge till ladugårdsbyggnaden?

Vi har vår uppstallningsplats i direkt anslutning till lösdriften och uppstallningsplatsen är (pga utrymmesbrist) byggd så att den lätt går att göra om till sjukbox.

Att kunna dela av lösdriften i två delar tycker jag annars låter som en bra idé, det kan ju komma till användning i många situationer. T ex om man har två hästar med olika behov av foder, för då kan man ju låta dem gå i två lösdrifter/hagar under x timmar på dygnet medan man matar på den ena.

När det gäller uppvärmning håller jag med Similtude! Hur många vanliga stall har ett isolerat utrymme med ett inbyggt uppvärmningssystem..? Och hur många uppvärmda stall har ni besökt (jag har besökt ett enda och det var ridklubben i Kiruna...)? Nä, det räcker bra med att är uppvärmningsbart, dvs att man kan stänga igen och t ex värma upp med en byggfläkt.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Nej tyvärr vågar vi nog inte höja innertaket. Det som gäller är isf att sänka golvet, men det är typ en halvmeter som krävs, och man vet ju inte hur det ser ut där under så det känns lite riskigt... Jag har börjat vänja mig vid tanken på en nybyggd lösning faktiskt :)

Jag tänker också att det räcker om utrymmet går att värma upp med en byggfläkt. Det viktiga är väl inte att det ska vara sommarvärme men iaf frostfritt.

Ringde f.ö. kommunen igår och frågade vad som gäller angående bygglov men hon jag pratade med hade väldigt dålig koll. Men är fastigheten >2 ha ska det ju taxeras som jordbruksfastighet och då ska inte bygglov behövas för ekonomibyggnad. Men kommer nog ringa igen för att vara 100 säker, vill inte göra fel! :)
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Låter vettigt att bygga nytt, då får du det precis som du vill ha. Att renovera redan befintlig byggnad kan bli kostsammare, och då måste man rätta sig efter utrymmet som är.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Typiskt!
Hur gör du när du länkar en bild? kanske kan hjälpa dig :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 365
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 784
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 338
Senast: Angel
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovröta
  • Ridskoleryttare
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp