Ni med lösdrift, se hit!

kardemumma

Trådstartare
Ska bygga lösdrift för två hästar och klurar på bra lösningar gällande sjukbox. På gården finns befintlig ladugård som i framtiden ska göras om till stall, men pga takhöjden måste sjukboxen i ett första skede finnas i lösdriften.

Lösdriften kommer byggas bakom ladugården på en del av den befintliga gödselplattan. Den kommer bestå av tre hela väggar och den främre långsidan kommer ha öppningar mot kortsidorna (hoppas ni fattar :)). Alltså, två dörrhål.

Så här tänker jag;
Alternativ 1. Bygga en permanent box i ena hörnet och kunna stänga för dörrhålen med antingen tvådelade boxdörrar eller skjutdörrar (då behöver vi dock fixa ljusinsläpp på annat sätt, vilken kanske göra ändå).

Alternativ 2. Nån slags grind som antingen permanent finns längs bakre långsidan eller som enkelt kan hängas upp. Denna kan man sen dela av lösdriften med i två, och båda hästarna har egen dörr. Teleskopgrind? Annan grind?

Särskilt alt. 2 är jag nyfiken på om någon har?
Eller om någon har en annan smart lösning?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Jag har byggt min lösdrift som en liten stuga :D

Min ingång:
1506954_10202320566594317_897280853_n.jpg


Här har jag plats för grepar, foder mm:
1780647_10202320569594392_1884020676_n.jpg


Hästarnas ingång:
1618452_10202320555234033_2120194995_n.jpg


Inne i lösdriften så kan min miniatyr gå in till sig och "frugan" får vackert stanna utanför. Där Miniatyren går in har han så man kan stänga till så han har en box.
1795782_10202320560394162_1644486464_n.jpg

1619231_10202320556714070_152253683_n.jpg


Sett ifrån stora utrymmet, där båda får plats, och stänger man lillens box och deras gemensamma ingång så har även den andra en box
1012396_10202320564554266_713861881_n.jpg


Har ritat byggnaden helt själv och är riktigt nöjd då jag har en riktigt bra fungerande lösdrift samt 2 boxar i samma utrymme.
Har man större hästar så får man bara bygga allt större :D
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Är det inte ett måste att ha sjukbox i uppvärmt utrymme? Viktigt isf att tänka på och jag hade därför inte satt en box i själva lösdriften i första hand
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Är det inte ett måste att ha sjukbox i uppvärmt utrymme? Viktigt isf att tänka på och jag hade därför inte satt en box i själva lösdriften i första hand

taget från jordbruksverket:

Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Men åh, älskar :love:
Du kan inte skissa upp planritningen så man får se hur fördelningen ser ut inuti? Är det den ända skötselplatsen du har där inne? Hade också kunnat tänka mig en liknande lösning men är rädd att man fryser ihjäl på vintern...?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Det räcker om man kan stänga till/sätta upp pressening/plexiglas etc. beroende på hurdan box man har. Är hästen halt t.ex behöver den ju inte ha uppvärmt. Men det är ändå bra att ha i åtanke, absolut!
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Haha ett försök i paint :D

1653868_10202320872721970_1914079253_n.jpg



Har sadelkammare och hästskötselplats i en annan byggnad som jag kan värma upp
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Väldigt bra grundidé, sen kan man ju spinna vidare om man vill utöka med skötselplats osv. Hur stor är plattan och vad kostade bygget i runda slängar?
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

plattan är ca 5*6m

Slutade räkna när jag passerade 50.000kr men blev inte så mycket mer över de :) Vi gjöt plattan själv, byggde väggar och takstolar själva. Snickare fick stom-resa och lägga tak för det hade vi inte tid med själva.
Men allt annat har jag gjort inprincip själv :) inredningen har jag snickrat utan hjälp, ibland händer det :D
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Fast det står faktiskt att utrymmet ska vid behov kunna värmas upp.
En veterinär kan kräva uppvärmt utrymme vid sjukdom (en häst m feber och -25 är tex obra, vid sårbehandling etc) Om hästen behöver dropp är det också väldigt nödvändigt att ha ett uppvärmt ställe..blir väldigt svårt annars och hästen kanske inte kan flyttas från gården före den fått dropp

https://www.jordbruksverket.se/amne...stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

Så ett behov av att kunna värma upp utrymmet låter högst relevant och jag har för mig att det är ett måste enl tidigare trådar här.

Men det går säkert att värma upp en utebox också men torde vara ganska omständigt och oekonomiskt för att uppfylla brandsäkerhetskrav etc. Så nåt av utrymmena i delen hade jag absolut sett till att det är en uppvärmd plats..kanske det som till vardags är förvaring men som lätt kan ställas iordning till en box vid behov
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Så som ditt exempel tex "prylplatsen" på ritningen hade jag isf med fördel sett till att isolera och inreda som en box så att den lätt kan iordningställas och användas vid behov. Sätta in fönster, ett in mot lösdriften så borde saken lätt vara fixad.
Man kan tex sätta in en gdk värmefläkt även som då kan användas vid behov om man inte kan ha regelbunden uppvärmning

Däremot att bara ha en tom box inne i lösdriften, oislolerad eller utrymme att skärma av om det inte går att värma upp är tveksamt om det kan räknas som godkänt, av vad jag tolkar i alla fall.

Hade jag haft lösdrift så är mitt drömstall där man har både och, dvs en uppvärmd stalldel som sitter ihop med lösdriftsdelen så har man både och..främst för oss människor är det ju ganska skönt att ha uppvärmda ytor att vara i
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Har du någon närbelägen granne med stall är det också godkänt att ha som sjukbox, förutsatt att grannen har plats skulle jag tro. Det står inte var sjukboxen ska vara, bara att det ska finnas en.

Däremot hade jag velat ha så att jag kunde stänga till ändå. Vi har hittills tagit in hästarna 3 gånger denna säsongen, men gud va skönt det är att kunna ta in dem när det blåser 25 sekundmeter. Själv hade jag fokuserat mer på det än på sjukbox.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Nej, grannstallet fick inte ha så..så det ska man inte lita på att de anser är tillräckligt.

Hästen var för stor för boxarna (maxgräns på 1.50) men lösdriften var ok och ägaren menade att det gick att ordna sjukbox i ett annat närliggande stall om nödvändigt, men detta var inte godkänt vid kontroll utan hästen fick flyttas från lösdriften då de menade att sjukboxen ska finnas på aktuell gård eller stall där hästen står inhyst med godkänta mått och övrigt ...för att man inte ska kunna "fuska" och skita i att ha sjukbox.

Faktum att det enl de föreskrifter som finns, så är det i många fall mer som man behöver ordna med för att få ha lösdrift. Att sätta upp ett vindskydd i en hage rätt upp och ner utan övriga byggnader är inte helt optimalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Nej, grannstallet fick inte ha så..så det ska man inte lita på att de anser är tillräckligt.

Hästen var för stor för boxarna (maxgräns på 1.50) men lösdriften var ok och ägaren menade att det gick att ordna sjukbox i ett annat närliggande stall om nödvändigt, men detta var inte godkänt vid kontroll utan hästen fick flyttas från lösdriften då de menade att sjukboxen ska finnas på aktuell gård eller stall där hästen står inhyst med godkänta mått och övrigt ...för att man inte ska kunna "fuska" och skita i att ha sjukbox.

Faktum att det enl de föreskrifter som finns, så är det i många fall mer som man behöver ordna med för att få ha lösdrift. Att sätta upp ett vindskydd i en hage rätt upp och ner utan övriga byggnader är inte helt optimalt.

Jag fick godkänt att ha box på granngården, då var det lite extra noga med allt också eftersom jag sökte ett sånt där paragraf 16(eller vad det var) för att kunna ha liten verksamhet.
Så det beror på inspektören...
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Och det är ju egentligen märkligt i sig, deras gård kontrollerades också pga nyasnökning paragraf 16 tillståndet iom att de byggt ut..och som här tex, att hoppas på att inspektörn ser genom fingrarna är enligt mig ganska korkat, så jag hade absolut sett till att göra rätt från början.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Så ett behov av att kunna värma upp utrymmet låter högst relevant och jag har för mig att det är ett måste enl tidigare trådar här.

Men det går säkert att värma upp en utebox också men torde vara ganska omständigt och oekonomiskt för att uppfylla brandsäkerhetskrav etc.

I alla stall som jag stått i genom åren har inget varit uppvärmt?
Visst blir det varmt när alla hästarna står inne, men om en häst är på sjukbox så är den inne när alla är ute dvs den står då utan värme.
Vad är en behaglig innomhus-värme för hästar om de har feber?

Så som jag löst min lösdrift med boxar så är det som ett hus dvs att det går att stänga till. Jag ser det som så att om någon av mina ordineras boxvila pga tex feber så har jag möjlighet att värma upp ytan (en häst har normalt sett inte feber i flera dagar, om den ändå skulle få det så behöver den säkerligen klinikbesök) så om jag skulle behöva värma upp utrymmet i säg en vecka så är det inte något värst ekonomiskt bortfall i plånboken.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Men vilket bedårande litet "stall", och underbar liten invånare :D


Ts: Mina går på lösdrift från stallet. Har alltså boxar med en dörr i varje ut mot hagen. Behöver jag sjukbox så kan jag bara stänga igen till hagen och använda stallet som stall.
 
Sv: Ni med lösdrift, se hit!

Så som du beskriver har jag också haft planer på, måste vara sjukt smidigt att bara öppna dörren å så är de i hagen. Praktiskt! :up:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 365
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 337
Senast: Angel
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp