Slitstarka täcken?

Maran

Trådstartare
Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så gott som nytt Mark Todd regntäcke, 600D. Jag har haft ett sådant täcke förut och det har klarat sig utmärkt med tidigare hagkompisar. Det andra täcket var ett av Sverige-täckets billigare regntäcken, också 600D tror jag. Med andra ord klarar inte just de täckena busens tandstyrka.

Som tillfällig lösning har jag köpt Börjes billigaste regntäcke, Himalaya regn. Köpte 2 st när jag ändå var igång.;) Vilka täcken har ni erfarenhet av som är riktigt slitstarka så att de klarar rejäla bett? Vad ska man tänka på avseende slitstyrka (typ av tyg osv) vid val av täcke? Vad kan man göra annars? Är det någon mening att kleta på antibitkräm på täcket? Det verkar som att chefen biter på ungefär samma ställe varje gång = på bakdelen. Förmodligen flyttade inte min häst sig tillräckligt fort när han skulle fram.

Eller är det eknomiskt vettigare att köpa Börjes-täcken i takt med att de blir förstörda? Man får ganska många Himalaya för vad t.ex. ett Horseware kostar.:angel: Himalaya sitter rätt OK på min häst och det har inte regnat igenom det trots heldag ute i regn.

Självklart ska jag laga de trasiga täckena, men de kommer sannolikt inte att bli lika täta som innan eftersom jag måste sy i tyget. Gissningsvis kommer de att bli sönderbitna igen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Slitstarka täcken?

Rambo + massor av antibitspray( nytt efter varje kraftigt regn).
OM det blir hål i Rambot så fläker det inte, utan du får ett litet knappnålsstort hål som du lätt kan täcka med stormsurelim. Har fungerat bra på min ranglåga unghäst som hela tiden springer runt och irriterar de ranghöga hästarna, som då gärna ger honnom ett bit i rumpen....

FPL
 
Sv: Slitstarka täcken?

HW Rambo ska vara de slitstarkaste täckena. Också såklart de dyraste. Vet faktiskt inte om jag skulle lägga 3000 på ett täcke när hästen i hagen tuggar på det, för även de bästa täckena går ju sönder så småningom, Men som inlägget ovan skrev, spraya på antibit medel också,kanske hjälper?

Det finns ju mellanting också. Du behöver ju inte köpa de billigaste börjes eller det dyraste Rambo. Vet att en del av Shire/Three Crown är extra slitstarka.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Jag hade nog hellre valt billiga täcken... så man inte gråter blod när de väl är söndertuggade. Jag är iaf jättenöjd med Himalaya, håller vätan ute jättebra! :)

På Hööks köpte vi en gång antibitspray, det kan man spraya på täcken om man vill. Det smakar SKIT, går upp i nästan så man får kväljningar i en kvart efteråt och känner smaken i flera timmar... :p Vet inte om hästarna uppfattar det så men något obehagligt måste de känna :p
 
Sv: Slitstarka täcken?

Jag tror inte det finns några täcken som står emot vassa tänder men att ha ripstop, dvs att man väver in en tjockare tråd i ett rutmönster på täcket gör att man kanske kan förhindra att stora delar av täcket slits sönder. Man mäter tjockleken på täcket i Denier (D) och högre tal desto tjockare. Ett 1200D med ripstop är mycket starkare i förhållande till ett 600D utan ripstop. Det bästa är nog att köpa billiga täcken och inse att de kommer att gå sönder lite då och då.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Tror att 600D är alldeles för lite. Varför inte pröva ett billigare täcke en Rambo fast med en högre Den. Har prövat billighets varianten, köpte ett parti skitbilliga täcken, tänkt att ha som reservlösning, men dom går sönder inom en vecka och detta även på hästar som normalt brukar klara sig, så det blir faktsikt inte billigare. Om den lille :devil: även biter sönder ett rejälare täcke så kräv att få byta hage, eller att den byter hage, vem f-n vill ha sin häst ihop med en sådan?
 
Sv: Slitstarka täcken?

Tack till er som har svarat!:)

Ja, att 600D är för klent har jag lärt mig nu. Det har varit tillräckligt i tidigare flockar så därför har jag inte tänkt just på slitstyrka förut. Jag har tittat efter billigare täcken än Rambo med högre Den än 600, men det är svårt att hitta sådana regntäcken. Tips mottages tacksamt.:)

Byta hage tror jag inte är möjligt tyvärr. Inte heller att täckesmarodören byter hage. De är 3 hästar i hagen. Jag är 99,9% säker på vem som är den skyldige trots att jag inte har sett honom in action. Att däremot få ägarna till busen att hålla med är en helt annan sak. Jag visste att han var tuff, men att det var så illa visste jag inte.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Inget täcke håller när de börjar bita. Vore jag du skulle jag lägga ett tunnt täcke över som det inte gör nåt att de biter sönder.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Jag har fått tag på en gummifirma, tror jag det är, via kompisars kompis som kan göra ett vattentätt tyg med starkt självhäftande lim på baksidan. Med detta har jag limmat ihop 2 täcken som annars nästan bara varit att slänga. Meterlånga revor i vinkel (6-7 dm x 5 dm) håller ihop än så länge och läcker inte. Nu går min häst tillsammans med ligisten igen, det har gått bra i ett par dagar, får se hur länge det varar, annars blir det mer lappning och antibit på täcket.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Inget täcke håller när de börjar bita. Vore jag du skulle jag lägga ett tunnt täcke över som det inte gör nåt att de biter sönder.
Tack för tipset! Värt att testa. Jag kan ju ta det sämre av de redan bitna täckena, fast ärligt talat är jag är skeptisk till om det är tillräckligt. Det bits så hårt så att det går in på skinnet på min häst.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Det låter som ett bra sätt att laga på. Jag har funderat på att sy ihop det trasiga, sätta dit silvertepj och/eller limma galon/vaxduk på undersidan innan jag lagar fodret.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Jag känner igen problemet och det är inte alls roligt, särskilt inte när de fortsätter bita när täckesperioden är över så man har en häst som ser ut som den gått igenom en biltvätt.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Nä, det är inte roligt. Det tuggades en del när de släpptes ihop på sommarbetet, men sedan var det ganska lugnt. Då fanns det liksom oändligt med mat och utrymme så man behövde inte slåss om det. Nu är de inträngda i en ganska liten hage och har bara mat vid lunch. Alltså tycker väl flockledaren att han måste markera då och då. Min häst är i och för sig ingen dununge heller, men hittills har inte någon lägre hagkompis fått täcke förstört pga av honom.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Har du kollat på Horse Saver? Tyget är 1200D ripstop, finns med olika foder. Rel. billiga drygt 700 för ett fleecefodrat.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Jag skulle byta hagkompis direkt om jag vore du.

Blir orimligt dyrt i längden annars.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Nej, Horsesaver har jag missat. Tack för tipset! Fröken Kräsen vill helst inte ha fleecefoder, men om det är ett bra täcke i övrigt får jag väl ta det.;)
 
Sv: Slitstarka täcken?

Som jag skrev tidigare tror jag inte att det går att byta. Tyvärr. Det är inte mitt stall och jag har just inget att säga till om i sådana frågor. Men får jag ett täcke till förstört ska jag fråga om det i alla fall. Försöka duger.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Aha, okej.

Täcke täckt av vassa taggar, finns det? :angel:
 
Sv: Slitstarka täcken?

Som jag skrev tidigare tror jag inte att det går att byta. Tyvärr. Det är inte mitt stall och jag har just inget att säga till om i sådana frågor. Men får jag ett täcke till förstört ska jag fråga om det i alla fall. Försöka duger.


Jag tycker inte du ska betala för detta, utan den som har täckesmarodören!
I ett tidigare stall fanns det en sådan, och då fick ägaren till den punga ut med pengar för anti-bit medel.
 

Liknande trådar

Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Senast: mackan
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 532
Senast: Camigween
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 918
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp