Slitstarka täcken?

Sv: Slitstarka täcken?

Ja, det vore idealet, men än har ingen tagit marodören på bar gärning. Gör vi inte det tvivlar jag på att hans ägare betalar något. Kanske inte ens då.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Det finns ett lim som heter liquiso:) hoppas ni fattar utan att jag behöver göra reklam, men det är nästan värt att göra reklam för, blir väldigt starkt när det har torkat, men ändå följsamt. Superlim i ordets rätta bemärkelse!:bump:
 
Sv: Slitstarka täcken?

awom.se säljer fina täcken som sitter super av 1200D ripstop till bra pris.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Horsesaver håller inte för unghästen som går med min.
Har millertäcken som även höll för min gangster. Vart 1680 denier.
Kostade när jag köpte dem (på rea) 500:-/st inkl porto.
 
Sv: Slitstarka täcken?

som flera redan sagt är 600 D otroligt lite och jag räknar det som ett budget täcke i fråga om hållbarhet. Köp aldrig märkestäcken med så lite D säger jag bara, det är att kasta dyra pengar i sjön för mycket lite!

1200D och uppåt är melodin : )
 
Sv: Slitstarka täcken?

Annars kanske hagen kan delas av?
Min vill jag inte ha ihop med täckesätare, det trots att han i princip aldrig har täcke på sig.

Dock fick en kompis sitt bucas täcke sönder tuggat, då hon hade kvar kvittot bytte hon helt enkelt till ett nytt !
Det gällde visst i 3 år :)
 
Sv: Slitstarka täcken?

Tror att 600D är alldeles för lite.

Denier står för trådtätheten, det kan vara tunna trådar eller tjocka trådar. Det är alltså inte enbart denierna som gör täcket hållbart.

På frågan om hållbara täcken så säer jag också Rambo och Bucas.

Min pålle har nyligen fått en ny "kompis" som bits. Min pålla har sår i form av bortsliten päls under täcket, men alla gånger utom en gång har det inte gått hål i täcket (det hålet var ca 1/2 cm). Täcket är ett Rambo.

Om jag vore du så skulle jag leta upp ett täcke gjort av bävernylon (jag har för mig att det är vad som finns i Rambo-täckena). Jag skulle även satsa på helt ofodrade täcken (bara glatt innertyg) och sedan använda ett stalltäcke under, så kommer du billigare undan i längden, samt att det är mycket lättare när deet är dags för tvätt.
 
Sv: Slitstarka täcken?

Horsesaver har flera täcken m 1200D, både m 150g o trehundranånting, inte bara fleecefodrade. :) Såg att det var rea på en av de största webbutikerna, en bra bit under tusenlappen för alla utom det tjockaste... ;)
 
Sv: Slitstarka täcken?

som flera redan sagt är 600 D otroligt lite och jag räknar det som ett budget täcke i fråga om hållbarhet. Köp aldrig märkestäcken med så lite D säger jag bara, det är att kasta dyra pengar i sjön för mycket lite!

1200D och uppåt är melodin : )
Ja, kanske det, men nu råkar det vara så att de flesta regntäcken = ofodrade täcken, oavsett märke, verkar vara 600D. Som sagt så har täcken i 600D räckt utmärkt förut med tidigare hagkompisar, men tydligen inte med denna. Därför har jag inte reagerat på det.

Annars kanske hagen kan delas av?
Min vill jag inte ha ihop med täckesätare, det trots att han i princip aldrig har täcke på sig.
Bra idé, men i så fall lär det bli min häst som får gå själv och i den del av hagen som det bara är blöt lera och inget hårdgjort alls. Inte kul heller.

Om jag vore du så skulle jag leta upp ett täcke gjort av bävernylon (jag har för mig att det är vad som finns i Rambo-täckena). Jag skulle även satsa på helt ofodrade täcken (bara glatt innertyg) och sedan använda ett stalltäcke under, så kommer du billigare undan i längden, samt att det är mycket lättare när deet är dags för tvätt.
Det är inte bävernylon i Rambo utan någon annan typ av tyg. Bävernylon är inte vattentätt. Jag vill bara ha ofodrat täcke. Min häst är inte klippt och när det behövs har jag stalltäcke under istället. Tyvärr lär väl stalltäckena bli förstörda också och de är inte gratis heller.

Horsesaver har flera täcken m 1200D, både m 150g o trehundranånting, inte bara fleecefodrade. :) Såg att det var rea på en av de största webbutikerna, en bra bit under tusenlappen för alla utom det tjockaste... ;)
Tack för tipsen! Jag vill inte ha fodrat täcke, i synnerhet inte fleece, om jag kan slippa. Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det i början på tråden. Jag googlade på Horsesaver, men hittade just inga täcken. Vad heter tillverkaren/grossisten? Butiker får vi ju inte länka till om jag förstår forumreglerna rätt.

Edit: Ber om ursäkt för att jag låter gnällig och ratar flera goda förslag. Det känns som att det blir fel hur jag än gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Slitstarka täcken?

Tack till er som har svarat!:)

Ja, att 600D är för klent har jag lärt mig nu. Det har varit tillräckligt i tidigare flockar så därför har jag inte tänkt just på slitstyrka förut. Jag har tittat efter billigare täcken än Rambo med högre Den än 600, men det är svårt att hitta sådana regntäcken. Tips mottages tacksamt.:)

Byta hage tror jag inte är möjligt tyvärr. Inte heller att täckesmarodören byter hage. De är 3 hästar i hagen. Jag är 99,9% säker på vem som är den skyldige trots att jag inte har sett honom in action. Att däremot få ägarna till busen att hålla med är en helt annan sak. Jag visste att han var tuff, men att det var så illa visste jag inte.

Shires har ett täcke som heter typhoon (stavning?) som är 1200 den ripstop och de ofodrade regntäcket tror ja ligger runt 700kr ungefär. Jättebra budget täcke som sitter bra och håller vätan super!:) Skulle även spraya antibite på täcket alt ättika för att minska så mkt som möjligt på betten för det är verkligen inget roligt att köpa nya täcken stup i kvarten!
 
Sv: Slitstarka täcken?

Rambotäcket är gjort i samma material som polisens skottsäkra västar, fick jag höra på globen förra året.
Dessutom har du ju garanti på dom, ifall det skulle bli sönder bitet
 
Sv: Slitstarka täcken?

*kl*

Min häst och hans kompis är väldigt våldsamma. De enda täcken som har hållt är Rambo och Amigos "kraftigare" variant. Rhino trasade de sönder på en gång...

De här hästarna leker våldsamt, biter och sliter i täckena och typ står på varandra.

Att garantin skulle gälla (som någon skriver) på bitskador är inte troligt...
 
Sv: Slitstarka täcken?

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?
 
Sv: Slitstarka täcken?

Bucas! jag ahr ett och det är suuper!! :D Jätte nöjd med faktiskt! Min häst går ihop med en täckeshatare så jag har får måånga täcken söndebitna under åren..:( men nu har det hållt! Himalaya från Börjes är också bra! jag skulle be om att få byta hagkompis! Det blir otroligt dyrt i längden! :(
 

Liknande trådar

Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Senast: mackan
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 532
Senast: Camigween
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 918
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp