Ni med ridtravare, hjälp!!!?? Sadeltips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ramada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 281
Sv: Ni med ridtravare, hjälp!!!?? Sadeltips?

Har du verkligen mätt var revbenet slutar då? Man mäter det såhär:
3227681_29012005220113b.jpg

Den turkosa linjen följer man, och det ser ofta ut ungefär sådär. Man följer den så långt man kan känna, sen drar man en linje rakt upp. Den gröna linjen är bogbladets bakersta läge.

Sen så har väl du bara köpt sadeln för att någon annan har haft den på ett varmblod... Haka inte upp dig på det! En sadel som passar en fjording kan passa ett hbl! En sadel som passar ett varmblod kan passa en islänning! Ryggarna bestäms inte efter rasen, de bestäms efter individen!

Diabolical_Kitten skrev:
Sen så har väl du bara köpt sadeln för att någon annan har haft den på ett varmblod... Haka inte upp dig på det! En sadel som passar en fjording kan passa ett hbl! En sadel som passar ett varmblod kan passa en islänning! Ryggarna bestäms inte efter rasen, de bestäms efter individen!
:bow: Bra sagt.

Trådskaparen: Har sadeln sedan "legat på ett vbl" säger ju inte det nånting egentligen, då alla hästar utom kallbloden är .... varmblod. Och förmodligen så är ju alla dessa hästar olika i ryggen....

Ok jag kontaktade hon som sålde sadeln för att den legat på ett varmblod, en fingervisning om vilken häst den kunde passa på ( som jag tog det :( )
Sedan mailade jag henne bilder på min häst och hon mailade bilder på sin häst och det visade sig att de var väldigt lika byggda.
Hon som sålde sadeln var också mån om att den skulle passa annars fick jag skicka tillbaka den.

Sedan fick jag ju hem sadeln och provade den och den verkar passa honom utmärkt eftersom 1: han är aldrig så lugn som när han har den sadeln när vi rider ut och 2: han står blickstilla när jag sadlar och hoppar upp. Annars han han en förkärlek för att vilja gå iväg innan foten är i stigbygeln...

Inte vet jag , men jag tar det som ett gott tecken när han lugnar ner sig och lyssnar på mig mer i den sadeln än syntetsadeln t.ex. :crazy:

Ni får inte ta det så bokstavligt när jag skriver ; ni med ridtravare?
Det är mest för att få en liten fingervisning om hur era hästar är uppbyggda och hur ni gjort om er häst lagt på sig mycket muskler t.ex. kanske mer än man räknat med.
Om ni fick byta sadel efter kort tag o.s.v

Men hade era hästar samma längd på ryggen? Hade dom samma manke? Hade dom samma bomvidd? Var dom lika runda över ryggen?
Ä'r du helt säker på att den sadeln verkligen passade säljarens häst?

Det är ett nybörjarmisstag, men utgå inte från rasen nästa g¨ång du kollar sadel.

Och t'nk på att bara för att hästen är lugnare vid den här sadeln än din syntetsadel betyder inte att sadeln är bra. Har hästen g¨ått med en dålig sadel kommer den ju reagera positivt vid allt som är en aning bättre än den sadeln. Men det är inte på nå¨got sätt en garanti för att sadeln är bra för hästen.

ramada skrev:
Ni får inte ta det så bokstavligt när jag skriver ; ni med ridtravare?
Nej, reagerade mest på att du skrev varmblod, det finns ju hur många hundratusentals varmblod som helst i det här landet....

Det är mest för att få en liten fingervisning om hur era hästar är uppbyggda och hur ni gjort om er häst lagt på sig mycket muskler t.ex. kanske mer än man räknat med.
Om ni fick byta sadel efter kort tag o.s.v
Jag åker o kollar häst varje halvår. Har redan ridit sönder en häst som idag är i trapalanda, pga fel sadel, efter det fattade man liksom hur viktigt det är med rätt utrustning.... men det är en djungel, jag vet! :crazy:

Jag hade genom åren tre olika sadlar till mitt varrmblod
En Kloster Schöntal som inte låg så bra.
En Kieffer leach visserligen för bred i bommen, men hade den varit en storlek mindre hade den legat riktigt bra
Slutligen hade vi en County Competitor. Den låg superbra.
Hoppsadel hade vi ingen då han hade mycket vilja till att hoppa men noll teknik. :angel:

Apo

citat: Jag åker o kollar häst varje halvår. Har redan ridit sönder en häst som idag är i trapalanda, pga fel sadel, efter det fattade man liksom hur viktigt det är med rätt utrustning.... men det är en djungel, jag vet!

Ok då vet jag lite, som sagt så håller jag på och funderar på om jag skall ta hem killen från Ramvik eller en tjej jag hittat i Härnösand.
Det enklaste vore ju om de kunde ta med sig lite olika modeller som de har hemma kanske då slipper jag ju sätta pållen i transporten och åka iväg.
Jag antar att det ju är lite svårare att få låna hem sadlar från olika företag om man är privatperson kan jag tro. :(

Eller är det nån som har lånat hem sadlar själva förut, för att en utprovare skall kolla dem åt er? :confused:
Nån som vet vart man kan vända sig då?
är kanske inne på ev. stübben eller globus allround kanske mot dressyr.
Någon som har tips om desa sadlar?

Jag har lånat hem massor av sadlar som både jag och utprovare har kollat. Oftast vill de abra att man lämnar sitt personnr och telnr och ha lite vetskap om vem man är (typ vilken gård man är på osv) så brukar det gå bra.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har lånat hem massor av sadlar som både jag och utprovare har kollat. Oftast vill de abra att man lämnar sitt personnr och telnr och ha lite vetskap om vem man är (typ vilken gård man är på osv) så brukar det gå bra.

Ok perfa!! :)
Då ska jag börja ringa runt på en gång och se om jag kan få låna hem lite olika modeller! Sedan är det ju bara att ringa och boka tid!!

Tack! :love:

Liknande trådar

Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Design05
·
Utrustning Hej alla! Jag har haft ett fullblod i ca ett halvår, aldrig haft fullblod innan. Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på honom så...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Karlvic
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga. Försöker hitta en passande dressyrsadel till unghästen men går verkligen bet på det. Hästen växer fortfarande så...
Svar
13
· Visningar
1 562
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Sängproblem...
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka