Ni som är kunniga om höns

mysko

Trådstartare
kan kanske hjälpa mig?

Jag har en tupp och 2 hönor som jag har haft i 5½ år och har nu skaffat 2 nya hönor som är födda detta året.
Frågan är: hur lång tid tar det innan de blir accepterade?
När de gamla är inne i gården får de små inte gå ur hönshuset så de får snällt vänta tills jag har släppt ut de gamla. (De går ute på tomten hela dagarna)
Sedan när det är läggdags får de kämpa sig in och blir hackade men till slut efter en lång stund får de sätta sig till ro.

Jag tycker så synd om Hekto & Havre :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är kunniga om höns

Skulle inte tro att så gamla höns accepterar nya. OK, tuppen borde kunna medla lite men det är kanske för tufft för honom. Höns är rätt grymma djur men det har du väl märkt om du haft dem i 5½ år. Vi brukar ha dem tills de slutar värpa, sen slaktar vi hela bunten och köper ett nytt gäng (taskigt men sant).
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Ja inte är dom snälla & omtänksamma :crazy:
T.o.m tuppen kör bort dem.

Men jag har inte hjärta att nacka Hilda & Hildur :cry:

Om man byter tuppen då?
visserligen är han stooor & ståtlig men får dessa hönor inte leva som höns gör måste jag göra något.
Trodde att hönorna skulle få moderskänslor när dessa piper & piper men icke.
Tack för varet iaf :bow:

Fler förslag mottages tacksamt :D
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Höns är riktigt satkärringar när det gäller nykomlingar.
Jag tror inte det hjälper att byta tuppen tyvärr.
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

När jag släppte in yngre hönor till de äldre tog det ganska lång tid för dem att bli accepterade.
De var ute när de äldre var inne och tvärtom i två-tre veckor men sedan började det bli bättre och nu efter snart två månader så går alla tillsammans.
Håll koll så ingen blir skadad bara så lugnar det ner sig när de äldre inser att de små SKA bo där.
Lycka till med nya.

Ti_Ti
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

:bow: då finns det hopp :D
Fast jag kunde lika gärna har blivit av med dom gamla & tuppen i natt :angel: glömde att öppna grinden till hönsgården (den är stängd pga de 2 nya) kom på det kl.20.00 och for ut och leta & ropa men inga höns i sikte :confused: blev lite smått desperat eftersom vi har räv här om kvällar & nätter.
När jag gick in i stallet för att hämta en ficklampa så hör jag en höna knorra och där låg dom i hästarnas hö :D men så såg jag att det felade en: Hildur: kollade runt i stallet och upp på logen men ingen höna, ut och letade i buskar och träd när jag till slut hörde en höna knorra igen och det kom från hönsgården :D hon hade flugit upp på taket och satt sig i regnet
Att få ner henne var inte det lättaste :mad: hon gick längre & längre upp mot takets mitt då jag fick gå in i stallet och köra ut tuppen Goliat & Hilda de sprang omkring som yra höns :D och efter en 10 min fick jag in dom i h-huset, trodde att hon skulle lockas av tuppen maningar men icke, till slut fick jag klättra upp på taket och peta ner henne med en kratta och sedan sprang hon direkt in och la sig hon oxå. *pust* jag kommer aldrig mer att glömma öppna grinden
Ett lyckligt slut iaf
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Skräckupplevelsen kanske gör dem mer ödmjuka och får dem att ta vara på livet och inte tjafsa om småsaker :angel:
Nä, men höns är ju dels som alla djur individer och så skiljer väl humöret en del mellan raserna också. Vi har väl bara haft vanliga bruna leghorn tror jag det heter och de har inte varit så rara mot varann.
(Jag är ju ras-fanatiker då det gäller mina kaniner, marsvin och hamstrar, och min svärfar som bor på samma gård är det då det gäller hans får, ryafår, så det är rätt skönt att helt strunta i vad hönsen är för ras och bara ha dem).
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Klart det finns hopp! Höns har ju strikt rangordning och det blir väldigt oroligt när man släpper in nya i flocken. Det tar några veckor, men sen vänjer de sig vid varandra och sin resp rangordning. De äldre "uppfostrar" de yngre. Tyvärr får ju inte höns moderskänslor på det viset...man kan iofs lura dem!

Om man har en höna som visar att hon vill ruva, så kan man låta henne göra det någon dag, sen en kväll när det är mörkt så byter man ut äggen under henne mot kycklingar (men de får ju inte vara så gamla då...helst dagsgamla) och vips tror hönan att det är hon som ruvat fram dem! Och DÅ tar hon hand om kycklingarna som sina egna.
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Ja de gick snällt in i huset idag när jag släppte in dom på rätt tid *ler*
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

Ja då är det bara att vänta då
Tycker så synd om Hekto & Havre som blir undanskuffade hela tiden men dom är inte sönderhackade iaf, inte ett sår utan de ser välmående ut *glad*
 
Sv: Ni som är kunniga om höns

*liten spin-off*
Iförrgår kom våra nya hönor, 20 st, och vi behövde inte ens slakta de gamla för det var en som ville ha dem :bump:
Vi är lite hjärtlösa här i huset och har, förutom några älskade familjemedlemmar, mest djur av "produktionstyp".
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 549
Senast: Ajda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp