Bukefalos 28 år!

Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
När man läser trådar på olika forum så verkar det som om många föräldrar lägger ut både tid och massor med pengar på sitt/sina barns fritidsintressen. Eller är det så att man kanske betalar och sedan inte engagerar sig så mycket?

Ni som har barn med egen häst, får ni försaka något annat för att ha råd med häst?

Om man ser till vår egen familj så har vi ju våra hästar som ett gemensamt intresse, det är alltid någon vuxen med till stallet tex. Dock så märker man ju att man får prioritera bort vissa saker för att ha råd med hästarna.

Är ridning och egen häst något som är höginkomstagare förunnat? Själv så tror jag faktiskt det...Jag tror tex att det är få ensamstående mammor som har råd med att låta sina barn rida på ridskola (iaf i Sthlm).
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Det finns nog ensamstående mammor som är höginkomsttagare också :)

Hos oss har jag och systern haft häst på föräldrarnas bekostnad under vår uppväxt. Familjen har aldrig försakat något pga hästeriet. Brorsdottern har nu ponny, tävlar dock inte, familjen har tre barn. Inga försakelser där pga ponnyn utan föräldrarna ser nog den som en enorm bonus för flickan får så mycket friskt luft och motion och en väldig motivation till att hjälpa till hemma för att få onödiga grejjer till ponnyn :)

Min son har ett stort häst- och djurintresse. Jag är ensamstående mamma. Står med hus, häst och diverse husdjur. Vi försakar inget pga hästen, hittills iallafall. Däremot får hästen försaka onödiga grejer när det är så, t.ex. köps ny tvättmaskin in före ny dressyrsadel.

Massor med TID läggs däremot ut på hästeriet, men detta är tid med barnen.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

tgd skrev:
Det finns nog ensamstående mammor som är höginkomsttagare också :)

Visst finns de, men merparten är det nog inte. Eller jag kanske har helt fel?
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Hm jag har "valt bort" hästar för ett tag nu när jag inser att jag inte har den tid som en häst behöver, speciellt inte eftersom vi har en hund oxå som kräver en hel del jobb. Men jag jobbar hårt på att få elin hästintresserad och även om hon de gånger hon har fått rida, har varit ganska så rädd så får hon ialla fall prova lite då och då. Hon blir ju tre till sommaren så det känns inte som någon panik direkt... Men visst hade jag bestämt helt och hållet själv här hemma så hade jag nog köpt en shettis att dels hålla på med själv och dels kunna låta elin rida lite oftare och vara med i stallet för att bli tryggare där. Men eftersom vi är två, plus hund, och karln även om han är hästintresserad inte vill bli så pass bunden som vi skulle bli om vi skaffade häst. Och det får jag lov att acceptera tills vidare. Men vi har även pratat om att när elin bli större och bebis i magen har blivit något år så kommer jag att antingen skaffa en egen häst eller börja rida regelbundet på något annat sätt. Men rent ekonomiskt skulle vi inte ha några problem att dra runt ytterligare en häst, vi har i dags läget en tredje dels häst i träning hos ett proffs och dessutom en halv som vi försöker göra oss av med.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Den där delen om bundenhet ...
När jag var liten (fem år) fick jag mitt första husdjur, och alla argument senare om att familjen skulle bli så bunden med en hund/marsvin... allt, slog jag bort med argumentet att vi är redan bunden med det djur vi har :smirk:
Samma sak nu när jag är vuxen, jag är redan bunden med de två djur jag har, så ett par till spelar inte sån stor roll :cool: :D
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Vår familj är absolut inte någon höginkomsttagarfamilj. Men med bra kontakter och lite fix så gå det att ha hsät ganska billigt faktiskt.

Barnens shetlandsponny halvfodervärdar vi ut 3 dagar i veckan, de orkar i alla fall inte rida 7 dagar i veckan själva. Så han kostar oss ca 450kr per månad inkl. allt på vintern och ca 75 kr per månad på sommaren. Inget jättedyrt nöje alltså...
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Vi är inte höginkomstagare men tack vare att vi bor på landsbygden och kan ha hästarna hemma så går det.Här där vi bor är det dessutom många som vill ha betat och att man ska slå på deras ägor så hö är ingen stor utgift och spån har vi fri tillgång på.
Tror inte jag skulle ha råd att ha häst om jag skulle ha den inhyst i ett stall runt våra storstadsområden, men ridlektionerna skulle jag ta mig råd till för ridningen ger mitt barn så mycket.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

I storstadsområdena så är det ju ganska få "barn" som har egen ponny, medan exempelvis i Skåne så är det mkt vanligare med egen ponny tidigt vad jag har förstått. Runt Sthlm så finns det ju stallhyror som är helt "sanslösa" - jag förstår inte att folk har råd :crazy:
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Jag är studerande, ensamstående mamma med ponnydotter. Det står 3 ponnysar i stallet, och snart kommer nr 4.

Försaka annat, tja, det beror på hur man ser det. Vi har aldrig ett öre över till någonting förutom hästarna, men jag ser det mer som en investering i något bra än som att jag måste försaka annat. Vi har ett gemansamt intresse, vi har kul med ponnysarna och det är värt både pengarna och tiden.

"betalar och sedan inte engagerar sig så mycket?" stämmer inte. Ju äldre dotter, desto dyrare ponny och desto mer tid tycker jag att det lutar åt.

Det vete fasen vad jag skulle gjort med all tid jag haft över om ungen inte började rida en gång för länge sen... :crazy:
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Vi är mamma,pappa och tre barn. Vi har relativt normala inkomster för våra yrken (psykolog och kock) Endast ett av barnen är hästintresserat, vilket är tur, då det är DYRT. Dottern har tre hästar varav en är utlånad på foder.Tävlar och tränar mycket. Hästarna är inackorderade, då vi bor i storstad. Jag är med dottern i stallet varje dag, mycket på grund av att hon behöver skjuts till träningar mm.
Vår familj försakar en hel del för att finansiera hästarna. Inga längre semsterresor eller dyrare investeringar i hemmet eller ny bil tex är möjligt. De andra barnen har också relativt dyra hobbys, men inte i närheten av vad hästarna kostar. Jag tycker dock att det är värt det för det mesta då vi har hur roligt som helst tillsammans...Men ibland undrar man ju om man är frisk, tänk så mycket man kunnat göra istället för 100 000 kronor/år och tänk att få en massa tid över till sig själv!
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

vacasso skrev:
Den där delen om bundenhet ...
När jag var liten (fem år) fick jag mitt första husdjur, och alla argument senare om att familjen skulle bli så bunden med en hund/marsvin... allt, slog jag bort med argumentet att vi är redan bunden med det djur vi har :smirk:
Samma sak nu när jag är vuxen, jag är redan bunden med de två djur jag har, så ett par till spelar inte sån stor roll :cool: :D

Fast det är lite skillnad på en häst och en hund... Våran hund är överlycklig när han får följa med till sommarstugan, tyvärr tror jag inte att en häst skulle bli riktigt lika glad... Alldeles för dåligt med bete... :D
Men det som jag känner mest just nu är att jag inte har tid att engagera mig i en häst så mycket som jag anser att jag borde egagera mig, alltså har jag valt bort det för en tid.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

summer san skrev:
Men ibland undrar man ju om man är frisk, tänk så mycket man kunnat göra istället för 100 000 kronor/år och tänk att få en massa tid över till sig själv!

Den tanken har slagit mig ockå... :D
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Mina döttrar har minst en ponny var och jag har en del till då jag avlar. Familjen får dra in pengar på annat håll för att kunna ha hästar. Bio var det länge sedan vi var på (kan också bero på dåligt med barnpassning till 4 st :smirk: ) Nya kläder är det mest barnen som får. jag har ½ fodervärdar till alla ridbara ponnisar. Semesterresor görs isamband med att vi kör något sto genom halva Sverige. Man får väldigt mkt vnner på detta sätt :) vi är dessutom övernattningsstlle för många bekanta med häst som åker norrland-Skåne
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Vi har fyra hästar i stallet och det är klart att eftersom vi har hästarna så finns det andra saker vi inte gör. Men jag ser det INTE som att förska nånting. För mig har hästarna varit en investering för både mig och barnen, inte rent ekonomiskt, för det kommer inte att gå med plus i slutänden, men en investering i livskvalitet och i ffa flickornas tonår.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

He, he ! Jag ställer mig också ofta frågan - Vad GÖR folk som inte har häst ? Jag fattar inte att de kan gnälla över att tiden inte räcker...
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Sonen har ju en häst och jag två, men inte tycker jag att vi försakar något annat. Dessutom lever vi (familjen) på 1 lön, men det funkar. Kanske inga bio besök osv. Men det hade det troligen inte blivit annars heller.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Jag är barn själv, betalar min häst själv genom att jobba. Det suger, för jag har ett riktigt skitjobb. Pappa betalar försäkring + havre vilket blir 200 kr /månad.
Mamma betalar träning vilket blir 300/månad.
Sen betalar jag 1300-1500 kr/månad.
Har bra månader 3-400 över att göra vad jag vill för.
Mamma och pappa bor inte ihop och ingen av dem offrar särskilt mycket.
Möjligtvis pappa då, som ställer upp och kör till träning och tävling, men då brukar jag betala bensinen.
Jag vill göra det, för det är MITT intresse, inte deras.
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Jag har levt på en lön under hela mina barns ponnyår(90-03). det har varit tufftmånga gånger, ett attans pusslande med tider, träningar, pengar, passning av övriga hästar,djur mm.
Men jag resonerade så att det är jag som dragit in dom i tävlingscirkusen och då får jag löpa linan ut...
Men nu rider tösen storhäst, och pijken tävlar cross, och dom är relativt "gamla" så jag väljer vart och när jag vill följa med...Underbart!!!
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

Det är ju så man hoppas på att det skall bli i framtiden :) !
 
Sv: Ni som har barn som rider/håller på med hästar...

När jag växte upp hade jag det ungefär som du. Jag fick ha egen häst men fick sköta det själv och arbeta ihop en del av vad det kostade. När jag var yngre arbetade jag hemma mot timlön och från jag var fjorton år arbetade jag på lov och helger bla som diskare på restauranger... Det är bra att lära sig att stå på egna ben tidigt, man blir envis som attan...! Fast som mamma är jag nog lite väl snäll på den fronten mot alla mina barn måste jag erkänna... :o Det är nog så att jag hellre avstår något för egen del än att kräva att de skall försaka något. Har tex slutat att tävlingsrida själv och sålt mina hästar för att kunna stötta min dotter mer både tidsmässigt och ekonomiskt.

Det finns dock dagar med TONÅRINGAR då man undrar varför man offrar så mycket...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Cambrie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 288
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp