Ni som läst Matte 3b

canine

Trådstartare
Och inte har det superlätt med matte. Anser ni att det var en svår kurs?

Jag skulle behöva läsa in den kursen för att bli behörig till ett program, men har inget självförtroende när det gäller matte och har inte läst det på 6 år. Jag läste Matte B på gymnasiet och fick godkänt men inte mer, jag tyckte det var en komplicerad och ganska svår kurs, mycket att hålla reda på osv, och bestämde mig efter det för att aldrig mer läsa matte, trots att C-kursen erbjöds :banghead:

men vad gör man nu när man inte är behörig..

Kommunen har börjat ge klassrumsundervisning igen på studieförberedande kurser så nu står jag snart i valet om jag ska ge det en chans eller inte... jag har försökt en gång på distans men det går inte utan hjälp. Jag har matteboken för kursen och tycker såklart det ser helt obegripligt ut :( men det kanske inte är så konstigt när ingen förklarat det för en än? O_o
 
Har inte läst 3b utan 3c, men jag har aldrig varit något vidare ''mattegeni''. Vet att när jag började med denna matten kändes allt helt obegripligt och jag förstod inte riktigt hur jag skulle klara av det. Men efter att ha fått det förklarat av personer som kan det så redde jag ut det. Eftersom det kan vara helt nya saker man ska lära sig kan det vara lite svårt att förstå det i början, men jag har lagt ner mycket tid både i klassrummet och hemma för att lära mig och förstå hur jag ska göra. Jag tror att har man bara viljan att klara det så bör det funka. Du har ju klarat de tidigare kurserna med godkänt. Däremot kanske man behöver friska upp minnet något med den tidigare matten eftersom det var ett tag sen och matten bygger ju på varandra.
 
Jag är usel på matte, fick IG i matte B (2) på gymnasiet. Några år senare läste jag upp det på KomVux och fick en riktig aha-upplevelse, äntligen en lärare som kunde förklara och det var tyst i klassrummet! Jag klarade kursen utan större bekymmer, så jag rekommenderar verkligen att du försöker.
 
Och inte har det superlätt med matte. Anser ni att det var en svår kurs?

Jag skulle behöva läsa in den kursen för att bli behörig till ett program, men har inget självförtroende när det gäller matte och har inte läst det på 6 år. Jag läste Matte B på gymnasiet och fick godkänt men inte mer, jag tyckte det var en komplicerad och ganska svår kurs, mycket att hålla reda på osv, och bestämde mig efter det för att aldrig mer läsa matte, trots att C-kursen erbjöds :banghead:

men vad gör man nu när man inte är behörig..

Kommunen har börjat ge klassrumsundervisning igen på studieförberedande kurser så nu står jag snart i valet om jag ska ge det en chans eller inte... jag har försökt en gång på distans men det går inte utan hjälp. Jag har matteboken för kursen och tycker såklart det ser helt obegripligt ut :( men det kanske inte är så konstigt när ingen förklarat det för en än? O_o
Jag tyckte att matte C var femton gånger lättare än matte B, och många (inklusive min lärare) höll med om det, så även jag tycker absolut att du ska ge det ett försök!
 
Jag tyckte att matte C var femton gånger lättare än matte B, och många (inklusive min lärare) höll med om det, så även jag tycker absolut att du ska ge det ett försök!
På riktigt? Jag kände mig som en idiot varje gång jag vände blad i boken trots att jag inte i grund och botten var dålig i ämnet. Hade tidigare klarat mig hyggligt men varit lite lat. C-kursen var hemsk för mig. D-kursen lättade det dock.

Ts: prova. Du har inget att förlora. Kan du läsa den enbart och har en lärare som funkar bra så kan det ju gå jättebra.
 
Jag har läst relativt mycket matte även om jag gick ett av det enklaste civ ing programmen. Matte B var helt klart den svåraste för mig. När man fattade hur funktioner funkade så är derivata (matte C då) "bara" att räkna baklänges. Allt hänger på läraren i NV-kurserna om man inte är lite extra smart (vilket jag inte är, bara jävligt nyfiken :D) så du kan mycket väl uppleva matten superenkel nu även om den var svår då!
 
På riktigt? Jag kände mig som en idiot varje gång jag vände blad i boken trots att jag inte i grund och botten var dålig i ämnet. Hade tidigare klarat mig hyggligt men varit lite lat. C-kursen var hemsk för mig. D-kursen lättade det dock.
Ja det är min upplevelse i alla fall, men våra hjärnor fungerar ju olika så du kanske har lätt för vissa saker som jag tycker är helt obegripliga och vice versa!

Jag upplevde att B-kursen var väldigt mycket helt nya grejer hela tiden, medan C-kursen precis som @the_connemara säger mer handlade om att använda det man redan kunde på ett annat sätt. Matte B var tillsammans med Filosofi A den värsta och svåraste kursen jag någonsin läst tror jag...
 
Ja det är min upplevelse i alla fall, men våra hjärnor fungerar ju olika så du kanske har lätt för vissa saker som jag tycker är helt obegripliga och vice versa!

Jag upplevde att B-kursen var väldigt mycket helt nya grejer hela tiden, medan C-kursen precis som @the_connemara säger mer handlade om att använda det man redan kunde på ett annat sätt. Matte B var tillsammans med Filosofi A den värsta och svåraste kursen jag någonsin läst tror jag...
Ja det är lite intressant det där hur man funkar. Det var inga större bekymmer med b-matten här men av någon anledning var c lurig. Även klassens "proffs" tyckte det var en svår kurs. Det tog mig ett par tal på varje sida innan jag hängde med och sen gick det enkelt, till nästa uppslag :D men proven gick ju bra så det var ju inte hela världen tydligen.
 
Är det detsamma som hette matte C förut (det vill säga på dinosauriernas tid, när jag gick på gymnasiet)? Jag har i alla fall läst upp till matte C på gymnasiet, hade aldrig särskilt svårt för matte under högstadiet, men det var heller inte mitt favoritämne, låg på gränsen till MVG i A-kursen. Jag upplevde att det stora klivet var mellan A och B, B- och C-kurserna var ganska snarlika varandra. Vi var tyvärr tvungna att byta lärare efter A-kursen, och den vi fick till andra året var en k.a.t.a.s.t.r.o.f, som vi sen även behövde ha under C-kursen, och mycket handlade nog även om att läraren var så kass. Faktiskt. Det var mer än halva klassen som sjönk från MVG till IG. Men då läste jag matte C under läsåret 2007-2008, så det kan självklart ha hänt väldigt mycket sen dess.
 
Ja det är min upplevelse i alla fall, men våra hjärnor fungerar ju olika så du kanske har lätt för vissa saker som jag tycker är helt obegripliga och vice versa!

Jag upplevde att B-kursen var väldigt mycket helt nya grejer hela tiden, medan C-kursen precis som @the_connemara säger mer handlade om att använda det man redan kunde på ett annat sätt. Matte B var tillsammans med Filosofi A den värsta och svåraste kursen jag någonsin läst tror jag...

+alla
Tack för era svar, nu är jag lite mer peppad på att prova. Det jag tyckte var så otroligt jobbigt med matte B var att det var så mycket nytt hela tiden, nya saker varje lektion kändes det som, och det skulle man bara försöka komma ihåg så snabbt som möjligt, jag tyckte det var rörigt och krångligt med allt nytt och blandade lätt ihop de olika räknereglerna, har jag tur kanske jag är en av dem som går ihop bättre med matte c då :) Fick hem Matte 3b boken idag och tycker den var lite mer begriplig än matte 3c boken som jag haft hemma :up:

Förövrigt tyckte jag precis likadant att Matte B och Filosofi A var de svåraste kurserna på gymnasiet, sammanträffande :p
 
+alla
Tack för era svar, nu är jag lite mer peppad på att prova. Det jag tyckte var så otroligt jobbigt med matte B var att det var så mycket nytt hela tiden, nya saker varje lektion kändes det som, och det skulle man bara försöka komma ihåg så snabbt som möjligt, jag tyckte det var rörigt och krångligt med allt nytt och blandade lätt ihop de olika räknereglerna, har jag tur kanske jag är en av dem som går ihop bättre med matte c då :) Fick hem Matte 3b boken idag och tycker den var lite mer begriplig än matte 3c boken som jag haft hemma :up:

Förövrigt tyckte jag precis likadant att Matte B och Filosofi A var de svåraste kurserna på gymnasiet, sammanträffande :p
Där ser man, då håller du förhoppningsvis med mig om att Matte C inte är riktigt lika tufft också! :)
 
Jag har läst matte 3b för att kunna komma in på ett program, det bästa är om man får en bra lärare som förklarar på ett bra sätt, som jag hade, det finns massor av videor på youtube om alla avsnitt i boken som hjälpt mig och jätte mycket. Ett annat tips jag har är att inskaffa en bra grafräknare för den kommer du få användning av!
Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dottern ska läsa in Fysik 1 för att få behörighet till en specifik utbildning (hon läste samhälle på gymnasiet och där ingick tyvärr...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 397
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Hej på er! Jag försöker ta reda och läsa på olika sidor om vuxenutbildningar för att plugga upp grundbetyg i speciellt svenska, matte...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 003
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp