Jag är 172 cm, 65 kg. Min irish cob är 146 cm. Han är väldigt grov och bär upp mig helt utan problem, det varken känns eller ser konstigt ut. En tränare som är en stor och lång karl hoppade upp på honom en gång och det såg faktiskt inte konstigt ut det heller.
Min förra ponny, som förmodligen var korsning welsh cob/connemara, var 143 cm och nättare i kroppen än vad irish coben är, men fortfarande ganska grov. På honom kändes det inte konstigt alls, han gjorde allt helt nöjd med mig, men jag kunde själv tycka att jag såg lite lång ut ibland när jag såg bilder på oss.
Minst kändes unghästen på 160 cm! Han var väldigt nätt och ädel, och kändes nästan för liten. Så det hänger väldigt mycket på hästens kroppsbyggnad snarare än mankhöjden skulle jag säga.
Men, jag tycker att detta är svårt när man letar ponny/liten häst. För jag själv åker gärna och kollar/provrider maxade D-ponnyer av grövre typ, men jag märker att det är väldigt olika vad folk tycker är lämplig storlek på ryttaren. Vissa tycker att jag absolut kan rida D-ponny medan andra nästan skrattar när jag nämner det. Är lite sugen på islandshäst eftersom det är så mycket mer accepterat att en ryttare i min storlek rider "häst med ponnymått" inom den världen.