Ni som rider hästar av ponnymått här

Bukefalos 30 år!

Låter som att en Nordsvensk kan passa utmärkt.

Den kan du rida alla dagar i veckan utan att behöva oroa dig för att du är för stor eller för tung.

Nordsvensk passar dessutom utmärkt till WE och är vanligtvis väldigt trevliga att rida ut på.

Dressyr går utmärkt att träna och inga problem att hoppa småhinder heller.

De flesta ligger kring 155 cm, men det finns mindre exemplar som är kring 150 cm.

Dock svårt att hitta välutbildade. Men har du hjälp av tränare så kan du nog även köpa en yngre häst.
Tyvärr skulle varken jag eller hästen bli särskilt lyckliga av det, jag avskyr rasen. Någon nordsvensk blir det inte.

Jag red d-ponnies regelbundet som tonåring. Mycket arab i dom. Var då 174 cm lång och vägde 70-80 kg. Och min fjording 135 cm hög.

Jag är 163 cm och väger nog knappt 63 kg. Rider inte alls i dagsläget men har tidigare ridit både islandshäst (134 cm), irländsk korsning, antagligen mycket welsh (139 cm), connemara (148 cm), haflinger (144 cm, grov). Nästa generation är två islänningar som borde hamna på ungefär 144 respektive 145 cm, och ett russ som nu är 122. För att rida russet vill jag gå ner till ca 56-57 kg och det lär ändå bli korta pass mestadels i skolande syfte.

För att hoppa mer än bara någon stock då och då vill jag ha en häst på ca 145-150 cm. Annars går mindre fint.

En welsh cob i lite grövre modell borde passa dig perfekt då.
De jag har haft att göra med har varit för reaktiva för en återvändare. Är inte rasen känd för det? Vi har två connemaror i stallet (eller ja, den ena är reggad som svensk ridponny men är 90 procent connemara) som båda är lite grövre, dotterns tävlingsponny och en utbildningsponny), nu är dessa bara 135 men hade de varit en dm högre med samma omfång och inte vassa hopp-ponnyer hade jag nog ridit någon av dem.

(Ja, även islandshästar)

Hur långa är ni? Vad väger ni? Jag är lite sugen på att börja rida igen och vill inte ha någon av dotterns hopphästar, alldeles för stora känner jag och tveksamt om jag skulle reda ut deras temperament också.

Ridningen kommer nog inte till skott mer än 2-3 dagar i veckan. Jag skulle nog vara mest trygg med en inte så hög ponny, kanske en lite tyngre connemara eller någon brittisk ridponny typ highland.

Därmed lite nyfiken vad andra, vuxna ponnyryttare väger och vilken längd de har. Om det alls är möjligt att tänka vidare.
Jag hade kvar min gamla ponny som vuxen. Han var korsning island/New Forest och ca 145 hög. Han var rätt grov och som yngre och mer musklad, väldigt grov och viktbärande. På bilden är han väl 29 år och reds inte så hårt och hade inte så mkt muskler som då han var ung. Jag är 172 och vägde väl ca 65 där.
Han var kärnfrisk utan hältor etc tills han blev 30 och reds fram tills dess med sjukgymnastiskt tänk. Han gjorde lätt läggningar och ställde sig med mig på ryggen upprepade gånger. Lät sjukgymnast som var ute till kunds rehabhäst kika på honom då han var 29 och tyckte han var fräschare än de flesta 15-åringar. Så han höll bra för sitt jobb iaf.
Som ung och stark bar han lätt min tränare på 85 kg. Men det är ju en duktig ryttare med god egen balans utöver förmåga att få hästen att bära optimalt.
Man får ju också tänka på att en sadel ska få plats på en kortare rygg. Och att man själv ska få plats i den sadeln.

När jag bode och jobbade hos mina tränare red jag "lilla mormors" Haflinger ibland. Fantastiskt snäll och trygg individ som hade oväntat bra ridbarhet. Himla kul som gjorde allt man bad om ifall man var lite mer rutinerad. Han hade vunnit MSV C mot halvblod med annan elev. Han var några cm lägre än min häst. Men BRED. Den kunde lätt burit 80+ kg.
Har haft en minst lika bred Islänning på ca 140 max som jag tränade. Den var bred, kort, stadig och skulle lätt burit 80+ kg.

Ponny 29 år 145 cm och jag 172cm/65 kg typ:
Pebli joggar.webp

Jag är 172 cm, 65 kg. Min irish cob är 146 cm. Han är väldigt grov och bär upp mig helt utan problem, det varken känns eller ser konstigt ut. En tränare som är en stor och lång karl hoppade upp på honom en gång och det såg faktiskt inte konstigt ut det heller.

Min förra ponny, som förmodligen var korsning welsh cob/connemara, var 143 cm och nättare i kroppen än vad irish coben är, men fortfarande ganska grov. På honom kändes det inte konstigt alls, han gjorde allt helt nöjd med mig, men jag kunde själv tycka att jag såg lite lång ut ibland när jag såg bilder på oss.

Minst kändes unghästen på 160 cm! Han var väldigt nätt och ädel, och kändes nästan för liten. Så det hänger väldigt mycket på hästens kroppsbyggnad snarare än mankhöjden skulle jag säga.

Men, jag tycker att detta är svårt när man letar ponny/liten häst. För jag själv åker gärna och kollar/provrider maxade D-ponnyer av grövre typ, men jag märker att det är väldigt olika vad folk tycker är lämplig storlek på ryttaren. Vissa tycker att jag absolut kan rida D-ponny medan andra nästan skrattar när jag nämner det. Är lite sugen på islandshäst eftersom det är så mycket mer accepterat att en ryttare i min storlek rider "häst med ponnymått" inom den världen.

Jag är 172 cm, 65 kg. Min irish cob är 146 cm. Han är väldigt grov och bär upp mig helt utan problem, det varken känns eller ser konstigt ut. En tränare som är en stor och lång karl hoppade upp på honom en gång och det såg faktiskt inte konstigt ut det heller.

Min förra ponny, som förmodligen var korsning welsh cob/connemara, var 143 cm och nättare i kroppen än vad irish coben är, men fortfarande ganska grov. På honom kändes det inte konstigt alls, han gjorde allt helt nöjd med mig, men jag kunde själv tycka att jag såg lite lång ut ibland när jag såg bilder på oss.

Minst kändes unghästen på 160 cm! Han var väldigt nätt och ädel, och kändes nästan för liten. Så det hänger väldigt mycket på hästens kroppsbyggnad snarare än mankhöjden skulle jag säga.

Men, jag tycker att detta är svårt när man letar ponny/liten häst. För jag själv åker gärna och kollar/provrider maxade D-ponnyer av grövre typ, men jag märker att det är väldigt olika vad folk tycker är lämplig storlek på ryttaren. Vissa tycker att jag absolut kan rida D-ponny medan andra nästan skrattar när jag nämner det. Är lite sugen på islandshäst eftersom det är så mycket mer accepterat att en ryttare i min storlek rider "häst med ponnymått" inom den världen.
Ja visst är det så, hos oss trillar ju en hel del hästar in eftersom dottern utbildar och säljer, så jag hoppas väl hitta någon som kommer in i stallet i så fall.
Men rent krasst så säger de ju runt 20 procent av hästens vikt, hennes bästa tävlingsponny väger drygt 420 kg så den skulle jag ju krasst kunna lulla i skogen på men C känns lite väl litet. Fjording skulle jag gärna vilja ha, dock en lite lättare modell då. Balansen är inte problemet och inte utbildning heller, har ridit så pass mycket i mitt liv och tränat dottern och medryttarna upp till rätt hög nivå och har haft lite återfall under de här åren där jag ridit lite på ridskola, kom tillbaka till ridningen rätt snabbt då med balans och sits. Problemet är nog mer att jag är så förbannat feg med stora hästar, något som växt fram under de uppehåll jag haft.

156 cm och väger ca 54 kg. Nuvarande ponny är ca 140 cm och viktbärande. Rider ibland också en islandshäst på ca 135 cm. Känner mig noll för stor på båda 👍

Sist jag red red jag en korsning mellan arab och russ på ca 136 cm och jag är 163 cm och väger 63 kg.

Aldrig upplevt att höjden är så avgörande utan mer hur ponnyn eller hästen är byggd som spelar in.

Ja visst är det så, hos oss trillar ju en hel del hästar in eftersom dottern utbildar och säljer, så jag hoppas väl hitta någon som kommer in i stallet i så fall.
Men rent krasst så säger de ju runt 20 procent av hästens vikt, hennes bästa tävlingsponny väger drygt 420 kg så den skulle jag ju krasst kunna lulla i skogen på men C känns lite väl litet. Fjording skulle jag gärna vilja ha, dock en lite lättare modell då. Balansen är inte problemet och inte utbildning heller, har ridit så pass mycket i mitt liv och tränat dottern och medryttarna upp till rätt hög nivå och har haft lite återfall under de här åren där jag ridit lite på ridskola, kom tillbaka till ridningen rätt snabbt då med balans och sits. Problemet är nog mer att jag är så förbannat feg med stora hästar, något som växt fram under de uppehåll jag haft.
Arab tinker quarter haflinger fjording nordsvensk ska väl orka 80 kg med rätt kroppsbyggnad och i kondition?

Det här har jag upplevt även på "liten storhäst" sidan. För snart tio år sedan (vägde lite mindre då, men fortfarande 174 cm lång) åkte jag och provred en unghäst på ca 151 cm. Jag tyckte den var jättetrevlig, och kändes inte stor då när jag skrittade den lite. Ägaren skulle sälja eftersom hon importerat hästen för att få en lite tryggare ridhäst än sin dressyrhäst, men sålde för att hästen inte växt så mycket, så hon tänkte att den var liten. Hon var lika lång som jag.
I slutändan fick jag inte köpa den, utan hon bestämde sig för att behålla den.

Jag hoppas dock att det långsamt håller på att förändras. I alla fall här finns en del vuxna ponnyryttare, eller vuxna ryttare med mindre hästar. Grannen har en ponny och en som nog är över ponnymåttet, det finns några fjordingen i klubben, och några till som nog är runt ponnymåttet. Och på dressyrtävlingar här brukar det alltid starta några ponnysar i hästklasserna (dvs med vuxna ryttare) (och inte helt ovanligt att någon av dem blir placerad).

Jag tycker du ska titta på hästens bringa och ryggbredd och rygglängd före mankhöjd.

Vi hade en underbar irish cob som var 142 cm. Jag är ca 165 cm och väger ca 65 kg. Hon var en rejäl häst att sitta på! Jag upplevde henne som mer häst än den connemara vi också hade som var rejäl för sin ras och 147 cm.

Det irish coben hade som var avgörande var en bred rygg, lite längd på rygg och hals och bred front. Jag kände mig aldrig stor på henne.

Huvudsaken tycker jag är att man hittar sin balans tillsammans med hästen och en sadel som passar båda. Jag som har ridit en 175 häst parallellt med min 152 tycker ju inte varken att den ena känns stor eller den andra liten. Sen beroende på sin egen vikt såklart anpassa träningen och tiden i sadeln.
En till bild på världen bästa haflinger❤️❤️

7B840DD1-9BB1-41E4-B4B9-6BDB9EDF781A.webp

Jag tycker du ska titta på hästens bringa och ryggbredd och rygglängd före mankhöjd.

Vi hade en underbar irish cob som var 142 cm. Jag är ca 165 cm och väger ca 65 kg. Hon var en rejäl häst att sitta på! Jag upplevde henne som mer häst än den connemara vi också hade som var rejäl för sin ras och 147 cm.

Det irish coben hade som var avgörande var en bred rygg, lite längd på rygg och hals och bred front. Jag kände mig aldrig stor på henne.
Håller med tycker inte höjden är så avgörande.
Finns ju 170 cm hästar som inte är särskilt viktbärande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka