Bukefalos 28 år!

Ni som rider i björntäta skogar

auryn

Trådstartare
Vet inte om jag postar på rätt ställe..

Jag har funderat på detta ett bra tag nu. Jag bor mitt i skogen. Björn hade setts senast igår bara några 100m från gården. Min svärmor samt några till i familjen träffade på björn förra sommaren vid ett tillfälle när de var ute och red förra sommaren inte heller långt hemifrån. Man är lite nervös att man själv ska hamna i den sitsen någon dag. Det är ju inte helt osannolikt. Vad gör man egentligen då? Det sägs ju att man inte ska vända ryggen till vid björnmöte men hur gör man egentligen när man rider?

Har någon råkat ut för detta?
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Är själv uppvuxen i skogen. Jag har typ upplevt björnspillning som närmaste kontakt.
Skulle inte förvåna mig om sannorlikheten är större att du blir påkörd på väg till jobbet/skolan än att du stöter på björn.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Helt klart är det större chans till det. Men då har man inte sina älskade hästar med sig ;)

Björnspillning samt spår ser man ofta här omkring. Har vid ett annat tillfälle haft björn passerandes förbi hagen och då rymde en utav hästarna i samband med detta. Men att sitta till häst och möta björn kan ju bli en upplevelse. Jag har inget emot att stöta på Björn vare sig på promenad eller om man sitter i bilen...allra helst i bilen. Det har man redan gjort och det var iaf odramatiskt. Men det är ju annan situation om man är ute och rider. Hästarna lär ju reagera om inte annat lär man säkert själv bli nervös...
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag har träffat på björn en gång när jag var ute och red. Det var hästarna som upptäckte björnen först, helt plötsligt vägrade de ta ett enda steg till och när vi började titta oss omkring såg vi björnen en bit ifrån oss. Sedan tog våra hästar saken i egna hovar och tvärvände och skenade hemåt. Tog säkert en kilometer innan jag hade något att säga till om igen...;)Inte för att jag hade velat stanna men en något mer kontrollerad reträtt hade ju varit att föredra...
Så jag har väl egentligen inga råd om hur man "ska" göra, mest troligt är ju att hästen kommer vilja fly så fort benen bär.
Jag har hört att björnar är som allra hungrigast när de precis vaknat ur idet och att det är framför allt då som de vill ha kött och skulle kunna tänkas se hästen som mat. Vet inte om det stämmer dock. Under sommaren ska de däremot vara mera intresserade av att äta bär och sånt och då borde ju en normalt funtad björn gå undan när de hör att man kommer. Om de inte har ungar att vakta förstås och man råkar komma mellan mamma och unge, då är det nog fly som gäller.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag har en bekant som mötte björn i skogen när hon var ute och red. Hon hamnade inte mer än 30 meter bort från den och både hon och hästen frös.

Efter ett tag (hon vet ej hur lång tid som hon tsm med sin häst bara stod och stirrade på björnen men ca 2-4 minuter) började den lunka sakta mot henne och då tvärvände hon hästen och släppte tyglarna så fick blev det race hem. Hennes häst är känd för att ha nästan 0 flyinstinkt men hon valde då att inte riskera att stanna kvar.

Ifall björnen följde efter henne eller inte vet hon inte, men andra mötte samma björn senare på dagen, närmre stallet.

Tack och lov bor jag i 98% björnfria marker!!
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Tack o lov bor jag hemma i Sverige alldeles för långt söderut för att träffa på björn, det mest spännande jag har sprungit på är älg (vilket kan vara nog så otrevligt, men de har gått bra båda gånger jag träffat älg), men visst borde en normalstor/snabb häst /större ponny utan större problem kunna springa ifrån en björn?
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag har en vän som var ute och red i skogen och plötsligt frös hästen. Min kompis kollade sig omkring och så fick hon syn på två björnungar på höger sida om sig, ca 300m ifrån henne och hästen, hästen var som en staty, öronen spetsiga som svärd. Sen så knäcktes en gren på vänster sida och så kom björnmamman fram. Hästen hennes som är rädd för alla sorters djur, som alltid brukar fly från minsta lilla ekorre stod fortfarande kvar, men min vän tvekade inte en sekund, men hästen tog eget initiativ och vände snabbt som ögat och stack där ifrån. Att ställa sig med hästen mitt i mellan björnmor och ungar är inte det smartaste draget. På bara några minuter hände allt, men glad va pollen när han fick ställa sig i stallet, tryggt och lugnt. :)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

En björn kan komma upp i en hastighet på 50km/h men jag fick höra när jag tog jägarexamen att de kan springa bra mkt snabbare!

Vet inte om jag skulle våga sitta kvar på hästen vid björnmöte. Skulle iofs inte vilja kliva av heller. Men en skentur känns inte heller så lockande om det är mitt i skogen o hästen kan snubbla överallt.

Hua det måste ha varit en skrämmande upplevelse det där ni andra berättar om!
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag har en vän som var ute och red i skogen och plötsligt frös hästen. Min kompis kollade sig omkring och så fick hon syn på två björnungar på höger sida om sig, ca 300m ifrån henne och hästen, .... Sen så knäcktes en gren på vänster sida och så kom björnmamman fram.

Men 300 m är ju långt, kan man ens se så långt i skogen? Tror inte det var mamman som var så långt ifrån ungarna. :confused:
Jag menar inte att ifrågasätta men är du säker att det var så? :D
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

kl

har stött på björn en gång i mitt liv till häst. Mycket beror ju också på hur hästen reagerar. Min rörde sej inte ur fläcken, och björnen gick undan. Men vet att i grannbyn så stötte en annan på björnen till häst, hästen reagerade med att skena. Inte för att björnen gjorde nåt, den gick undan.
Det som kan vara farligt, är ifall man hamnar mellan mamma björn o hennes ungar. Men på alla år jag ridit i skogen, så är detta mitt enda möte med björn. Älgar träffar vi på titt som tätt, och är nästan mer rädd för dom, då fjolårskalvar kan vara rätt så närgångna. Och är hästen rädd älg, är det inte roligt alls.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Björnen går förbi här ibland. Det är en hona med ungar som håller till i området så det är oftast hon som syns även om det är väldigt sällan. Mina hästar bryr sig inte så mycket, står och håller koll på björnen bara. Det händer att någon hanne vandrar omkring också men oftast är det honan.

I skogen har vi inte mött någon björn än men hästarna aviserar att den varit/är i närheten. Jag pratar rätt mycket med hästarna och det hjälper ju vilddjuren att hålla undan när dom hör oss. De vill definitivt inte träffa oss lika lite som vi vill träffa dom ;)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

kl

Jag har aldrig stött på en björn under en ridtur och jag tror inte att min nuvarande häst skulle vara sen att lägga om växeln och vända på en femöring om det hände. Jag brukar försöka att prata högt med min häst och i värsta fall sjunger jag, för jag vill INTE vara med om att stöta på en björn i skogen. Inte älg heller för den delen för risken är mycket stor att jag inte kan hålla mig kvar på hästryggen och vad gör jag då? :crazy:
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jadu, det kanske är bäst att kliva av hästen o hoppas på det bästa...:crazy:
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Aldrig i helskotta att jag kliver av hästen i möte med björn:eek: ...
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Haha jag ser bara framför mig att att hästen skenar iväg o man får en gren i huvudet o tuppar av.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag skulle iaf aldrig sitta av om jag såg en björn, kul om hästen sticker och man själv kommer ju inte fort fram med bara två ben :/...
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Vi har ett hus i Hälsingland och där hade vi björn i soptunnorna då och då, de slutade dyka upp när vi byggde ett skjul till soptunnorna och låste in dom. :p
Men har aldrig mött en björn till häst. Min hade nog dragit, hon är väldigt rädd för älg och vildsvin, så en björn skulle hon inte gillat.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

kl

Varför är era hästar så rädda för björn? Är de rädda för rådjur och älg också?

Jag har mött björn med min nordsvenk, på ett kalhygge.
Hon höjde halsen och tittade men reagerade inte nämnvärt.
Det var en stor, men ganska ung björn som ställde sig upp och ryckte på nosen åt oss, sen lät den så där "brum brum" och lufsade iväg, och vi traskade lungt förbi och vidare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 831
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 679
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 276
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 412
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp