Bukefalos 28 år!

Ni som rider i björntäta skogar

Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Mina hästar reagerar inte på rådjur och den ena vet jag inte reagerar på älg. Den andra har jag inte mött älg med men hon är ju så orädd så det är nog lugnt.

Men det kanske är nordis man ska ha om man vill slippa en skentur ;)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Ingen av mina hästar har varit rädd av sig för sådant, det beror kanske på ryttaren också, till viss del. Jag bryr ju inte mig ett dugg vare sig jag möter älg eller varg.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

kl

Varför är era hästar så rädda för björn? Är de rädda för rådjur och älg också?

Om man är häst är det väl mycket vettigt att vara rädd för björn? Rådjur nej, soptunnor, nej, men björn är ju ändå ett "realistiskt" rovdjur för hästen. Svårt att miljöträna också... Rådjur, och även älg stöter man på desto oftare.

Jag har ridit hästar som reagerat starkt på lukt i skogen, tvärnitat och frusit fast, och senare har jag fått reda på att björn passerat där.

Jag är mest rädd för skenturen. Jag har svårt att tro att en björn skulle ge sig på en (stor/vuxen) häst. En hona med ungar skulle nog hota rejält, men fysiskt attackera? Jag tror nog jag skulle kunna hoppa av, ifall det var tät och besvärlig skog. Jag är inte särkilt rädd att möta björn till fots (rör mig en del i björntätt område, där de knallar över gårdar ibland när det är tyst och lugnt:) )
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Precis som jag då. Jag är inte rädd för björn i sig. Men just skenturen hua
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Klart det kan vara vettigt men hästen ska väl ha förtroende för ryttaren.

Ingen av mina har iaf börjat skena pga något sådant.
Är jag lugn är hästen lugn.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Klart det kan vara vettigt men hästen ska väl ha förtroende för ryttaren.

Ingen av mina har iaf börjat skena pga något sådant.
Är jag lugn är hästen lugn.

Naturligtvis. Men någonstans tror jag instinkten (överlevnads-) går före. Gränsen är olika för olika hästar. Och för olika ekipage. Dessutom får nog många ryttare hjärtklappning vid första anblicken, även om man sen beter sig så lugnt det går. Jag har svårt att tro att någon häst skulle stå kvar i en dödsfara (tja, för att ta i så jag spricker; säg att marken rämnar) för att ryttaren är kolugn och säger stå still/gå fram, hur mycket förtroende den än har...
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Naturligtvis. Men någonstans tror jag instinkten (överlevnads-) går före. Gränsen är olika för olika hästar. Och för olika ekipage. Dessutom får nog många ryttare hjärtklappning vid första anblicken, även om man sen beter sig så lugnt det går. Jag har svårt att tro att någon häst skulle stå kvar i en dödsfara (tja, för att ta i så jag spricker; säg att marken rämnar) för att ryttaren är kolugn och säger stå still/gå fram, hur mycket förtroende den än har...

Vet hästar verkligen vad som är farligt och inte farligt egentligen? Jag tror faktiskt inte hästar tänker så mycket på om det är ett rovdjur eller om det är en ofarlig gräsätare.

Hästar är rädda för det man lär dom bli rädda för helt enkelt och tvärtom. Majoriteten är rädda för att möta björn och känslan att se en smittar definitivt av sig på hästen, tror även vana rutinerade och orädda ryttare mer eller mindre reagerar på att se björn, det är ändå en ganska häftig och säkert lite läskig upplevelse som även hästen känner av. Att någon är helt oberörd av att se en björn har jag lite svårt att tro på.

Tror ingen häst föds till att bli rädd för särskillda grejer/djur utan den lär sig bli rädd för saker genom flocken och lär sig vilka saker som är trygga och inte. Sen är ju vissa hästar ängsligare än andra. Vissa verkar sakna flytinstinkt och vissa behöver någon att förlita sig på, blir den dom förlitar sig på rädda eller känner sig osäkra så sticker dom ofta direkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag är absolut livrädd för björn och klarar inte ens av att se dem på TV så med mig hade ingen häst varit lugn vid björnmöte :D

Har däremot mött varg när jag red på min gamla travare, men då stod vi bara och stirrade på varandra en stund tills vargen bröt av från sin stig och vände åt ett helt annat håll och travade bort från oss. Hästen min var tokrädd, bajsade grön sörja gick med benen uppe vid hakan och var på helspänn resten av turen, men inget skeneri, jag höll mig ju lugn och brydde mig inte om att det skulle vara något farligt med en varg så det ligger mycket i det du säger. Man blir ju som man umgås ;)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Min förra häst såg allt och alla som nya kompisar, men den nuvarande är en känslig och nervös dam i vissa situationer. Vi har bara känt varandra i snart tre månader, så det kan förvisso vara det. Hon är dock väldigt snabb att reagera på udda saker, så stadig kontakt i bettet är ett måste, annars tar hon beslutet i egna "händer"...
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Min häst har varit rädd för älg sedan det hoppade ut en älg en meter framför oss i skogen när vi kom i full galopp, med tillhörande kalv. :eek:

Jag själv är inte rädd. :)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag sjunger ofta när jag rider, av bara farten eftersom jag har ett "beat" (hovslagen) :D och förhoppningsvis hör björnen ljudet och sticker med sina ev familjemedlemmar när jag kommer. Skräcken vore väl annars att trilla av när hästen kastar sig runt och sticker hem och bli ensam med en björn man galopperat in i... snacka om pizzaleverans à la glesbygd!
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Haha ja en trudelutt kan säkert få vilken björn som helst att fly om det kommer ur min mun. Ska prova.

Idag hittades en ihjäl riven älg bakom grannens gård. Mest troligt björn sägs det här. Hoppas den äter sig mätt o inte kommer till hästhagen. är ju lite läskigt när de är så nära inpå gårdarna.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Men jääääklar!!


Ja men då behåller jag araberna då ;)
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Vi sägs ha björn i närheten mellanåt enligt uppgifter men är aldrig rädd i skogarna, försöker prata med hästen eller sjunga en truddelutt om jag rider ensam så skogens djur hör i god tid när man kommer.

Om jag ändå stöter på något djur pratar jag med den :D förra sensommaren stod jag och diskuterade med en älgko och hennes kalv på ca 20 meters avstånd. :love: Hon må ju ha tyckt att vi var en knepig figur. Ett djur med 4 ben som låter konstigt, vi hade vinden i rätt riktning så hon kände ingen vittring från mig.

Rovdjur förföljer gärna trots att de inte är intresserade av att fälla det den "jagar". Det sämsta alternativet är därmed att vända på klacken och dra, men svårt att övertyga hästar om det ibland :angel:
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Min häst har varit rädd för älg sedan det hoppade ut en älg en meter framför oss i skogen när vi kom i full galopp, med tillhörande kalv. :eek:

Jag är alltid livrädd att något sånt ska hända när jag galopperar i skogen!
Skulle aldrig våga ösa på som vissa gör. :angel::eek:
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Intressant tråd..!!

Vet inte hur mina hästar skulle reagera eftersom jag aldrig har varit med om om just en sådan situation.
Visst att man träffat på råddjur ute i skogen men det är väl kanske inte riktigt samma sak, som att träffa på en björn.

Jag hade nog blivit räddare än hästen om jag ska vara ärlig:),så det hade blivit en högre växel tillbaka till stallet/annan plats.

Dock har vi ingen björn i söder vad jag vet , så slipper förhoppningsvis denna situation, om de inte släpper ut björn från Skånes djurpark eller liknande:D!!
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag bor i björntätt område..Och har klarat mig hitintills från riktigt närgångna björnar när jag varit ute och ridit.
På håll (100m),där i mot så har man stött på dem och då ofta utan att hästarna brytt sig nämnvärt. Någon gång har hästarna reagerat på något när man ridit med har aldrig riktigt fått klart vad det varit de gångerna.Ingen av mina hästar bryr sig nämnvärt i annat vilt så som älg rådjur osv.De knatar förbi älg utan att blinka tex på några få meters håll.

Det rådet jag fått vid björnmöte om björnen faktiskt går imot är att man ska kasta något..En vante eller mössa eller annat klädesplagg ofta stannar då björnen och kollar in vad man kastat och aviker sedan. och skenar hästen och man åker av..Ligg still och skydda huvudet.Så mycket mer kan man inte göra.Oftast går faktiskt björn undan. På våren när dom är hungriga och har ungar är väl risken något högre .Därför rider jag inte i skogen i allafall inte ensam från mitten av mars fram till mitten av maj.
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

Jag är alltid livrädd att något sånt ska hända när jag galopperar i skogen!
Skulle aldrig våga ösa på som vissa gör. :angel::eek:

jag också! Det och så att det ska komma ett oväntat hål i vägen som hästen snubblar på :eek: Jag oroar mig nog lite mycket ibland :angel:

För övrigt kan jag vara säga att jag är glad att jag bor här nere i björnfria södra Sverige - hade väl knappast vågat gå ut annars! Här är det värsta vi har stött på ett gäng rådjur men de trodde ponnyn var polare så hon började gnägga som en annan galning! :D
 
Sv: Ni som rider i björntäta skogar

För övrigt kan jag vara säga att jag är glad att jag bor här nere i björnfria södra Sverige - hade väl knappast vågat gå ut annars! Här är det värsta vi har stött på ett gäng rådjur men de trodde ponnyn var polare så hon började gnägga som en annan galning! :D

Fast ni har väl vildsvin i stället? Dom tycker jag är läskiga :eek:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 835
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 679
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 276
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 413
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp