Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Jag tror som du. Man ska inte försköna kontinentalt drickande. Det är inte jättelänge sedan skrumplever var en väldigt vanlig dödsorsak i Frankrike. Jag har minnen av franska nykterhetskampanjer som gav budskapet att man av hälsoskäl inte ska dricka mer än en liter vin om dagen. En fransk kompis till min pappa i Paris tyckte att man kan köra bil efter två flaskor vin.
Det håller jag med om! Jag minns hur långtradarchaufförerna drack vin till lunchen på lunchpauserna….

Vad jag egentligen menade mest är synen på det hela, dvs normerna. Fransmännen känner knappast nån skuld över sitt vindrickande medan vi här hemma har lite skamkänslor i bakhuvudena (mer eller mindre….) när det kommer till alkohol. Min brittiske man till exempel förvånas fortfarande över att svenskarna dricker sitt vin på fredag och lördag. Kom nån hem till oss och vi drack vin en tisdag höjdes ett och annat ögonbryn. Lite alkoholistvarning, typ. Det händer ju inte i Frankrike till exempel.

Sen kanske det är en bra sak? Att vi är ordentliga och håller oss själva under uppsikt. 😁

Jag bjuder några gånger om året på en bättre middag. Om det är typ max 4 brukar jag bjuda på dryck. Eftersom jag har ganska exklusiv vin-smak, typ 180-800 per flaska, burkar folk få ta med egen dryck om vi är fler. Om folk kör och dricker vatten tycker jag absolut inte att det är ett problem. Jag brukar själv oftast ta bilen om jag är hembjuden till någon. Om någon är nykter för att dom ska träna dagen efter kanske jag kan muttra lite tyst om dålig planering. Det som stör mig är om folk dricker söta drycker till oxfilén, det förekommer både läsk och söta cider, både med och utan alkohol. Ska faktiskt inte ha någon nyårsmiddag i år, för jag stör mig så mycket på det. Blir något på tu man hand med sambon istället. Med bra vin och champagne.

Men det är ju helt orimligt att störa sig på vad andra människor dricker till sin egen mat 😅

Jag bjuder några gånger om året på en bättre middag. Om det är typ max 4 brukar jag bjuda på dryck. Eftersom jag har ganska exklusiv vin-smak, typ 180-800 per flaska, burkar folk få ta med egen dryck om vi är fler. Om folk kör och dricker vatten tycker jag absolut inte att det är ett problem. Jag brukar själv oftast ta bilen om jag är hembjuden till någon. Om någon är nykter för att dom ska träna dagen efter kanske jag kan muttra lite tyst om dålig planering. Det som stör mig är om folk dricker söta drycker till oxfilén, det förekommer både läsk och söta cider, både med och utan alkohol. Ska faktiskt inte ha någon nyårsmiddag i år, för jag stör mig så mycket på det. Blir något på tu man hand med sambon istället. Med bra vin och champagne.
Och jag tänker att folk väl dricker det de själva upplever gott tillsammans med maten?

Det håller jag med om! Jag minns hur långtradarchaufförerna drack vin till lunchen på lunchpauserna….

Vad jag egentligen menade mest är synen på det hela, dvs normerna. Fransmännen känner knappast nån skuld över sitt vindrickande medan vi här hemma har lite skamkänslor i bakhuvudena (mer eller mindre….) när det kommer till alkohol. Min brittiske man till exempel förvånas fortfarande över att svenskarna dricker sitt vin på fredag och lördag. Kom nån hem till oss och vi drack vin en tisdag höjdes ett och annat ögonbryn. Lite alkoholistvarning, typ. Det händer ju inte i Frankrike till exempel.

Sen kanske det är en bra sak? Att vi är ordentliga och håller oss själva under uppsikt. 😁
Just när det gäller skrumplever tror jag att det är bra. Brittiska deckare på tv är ju inte dokumentärer, men helvete vad de dricker! Och då är jag ändå en sån som hyfsat ofta dricker vin mitt i veckan.

Det som stör mig är om folk dricker söta drycker till oxfilén, det förekommer både läsk och söta cider, både med och utan alkohol. Ska faktiskt inte ha någon nyårsmiddag i år, för jag stör mig så mycket på det. Blir något på tu man hand med sambon istället. Med bra vin och champagne.
Om du berättar det där för ditt umgänge så borde det fungera självsanerande. 😂

Just när det gäller skrumplever tror jag att det är bra. Brittiska deckare på tv är ju inte dokumentärer, men helvete vad de dricker! Och då är jag ändå en sån som hyfsat ofta dricker vin mitt i veckan.
Britterna har ju en pub-kultur där det dricks rejält.

Jag tänkte osökt på rökning också - här hemma är det ju liiiite skamligt nuförtiden att vara rökare. I Frankrike (nu var vi där igen) röks det betydligt mer ohejdat. Och där tycker jag nog att vi är på rätt spår.

Jag tror att kulturen att berusningsdricka absolut kan spela in. Men mest av allt tror jag att det är en social konstruktion som så många andra, jag tror inte att det är enklare att inte dricka alkohol i Centraleuropa. Senast i måndags åt jag lunch tillsammans med kollegor på en fransk bistro där servitören skämtsamt utbrast "What, no wine?" med fransk brytning och skrattade lite innan han plockade undan vinglasen för att hälla upp vårt vatten.

Jag har fått en liknande kommentar en gång av en servitör och det var i Italien…

Jag fungerar nog ganska lika. Lägger man sin själ, tid och pengar på att skapa en noga komponerad kulinarisk upplevelse, vill man ju att gästerna uppskattar just den upplevelsen och inte gör om den alltför mycket. Det gäller ju inte bara dryck - har jag planerat i en vecka och stått i köket hela dagen och gästen sedan petar undan halva rätten och dränker återstoden i ketchup kommer jag ju inte att anstränga mig för hen i köket fler gånger.

Jag fungerar nog ganska lika. Lägger man sin själ, tid och pengar på att skapa en noga komponerad kulinarisk upplevelse, vill man ju att gästerna uppskattar just den upplevelsen och inte gör om den alltför mycket. Det gäller ju inte bara dryck - har jag planerat i en vecka och stått i köket hela dagen och gästen sedan petar undan halva rätten och dränker återstoden i ketchup kommer jag ju inte att anstränga mig för hen i köket fler gånger.
Jag känner lite både och - å ena sidan vill jag förstås att människan ska tycka det den äter är gott, å andra sidan kan jag tycka att om maten ändå skulle dränkas i ketchup kunde de bett att få en blankare canvas så slapp jag stå och försöka laga till något speciellt.
Drycken skulle jag dock inte bry mig så mycket om så länge de inte hällde den på maten. :D

Men här handlade det inte om ketchup, utan om att bli så förnärmad om nån dricker sött till maten att man hellre äter utan gäster. Att inte gästen skulle få bestämma det själv, jag har svårt att komma på nåt mer orimligt.

Som i alla relationer är ju den magiska lösningen kommunikation!
Kolla med gästerna om det är något de inte äter, vad de föredrar att dricka osv.
Istället för att sura ihop, knyta näven i fickan och inte bjuda hem dem igen.

Mina gäster är människor jag tycker om, om de vill dränka mat i ketchup och dricka hallonsaft till så är det helt okej.
Jag är ju själv hopplöst kräsen och och de anpassar sig för mig för att de tycker om mig som person, inte för vad och hur jag äter/dricker.

Jag är både nykterist och begränsad i vad jag äter och kan bara konstatera att jag hellre äter makaroner med ketchup och bara hunden som sällskap än att gå på bjudning med nån som sitter och stör sig på allt jag gör. Bjuder nån hem mig så hoppas jag ju att det är för att hen vill träffa mig, inte bara för att det känns bra för hen själv att komponera en flashig meny och vara en god värd.

God värd, förresten... i mina ögon så är en god värd en som gör sitt bästa för att gästerna ska trivas. Inte en som knyter näven i fickan och aldrig bjuder hem nån igen ifall hen inte äter eller dricker tillräckligt entusiastiskt.

Jag känner lite både och - å ena sidan vill jag förstås att människan ska tycka det den äter är gott, å andra sidan kan jag tycka att om maten ändå skulle dränkas i ketchup kunde de bett att få en blankare canvas så slapp jag stå och försöka laga till något speciellt.
Drycken skulle jag dock inte bry mig så mycket om så länge de inte hällde den på maten. :D

Som i alla relationer är ju den magiska lösningen kommunikation!
Kolla med gästerna om det är något de inte äter, vad de föredrar att dricka osv.
Istället för att sura ihop, knyta näven i fickan och inte bjuda hem dem igen.

Mina gäster är människor jag tycker om, om de vill dränka mat i ketchup och dricka hallonsaft till så är det helt okej.
Jag är ju själv hopplöst kräsen och och de anpassar sig för mig för att de tycker om mig som person, inte för vad och hur jag äter/dricker.
Ja precis. Vill man umgås med vissa specifika personer över mat får man ju försöka hitta på något som alla kan tänkas tycka om, och lägga sin ansträngning utifrån vad man tror att gästerna faktiskt uppskattar.

MEN: är man matnörd kan man ju vilja dela upplevelsen "äta avancerad måltid X med dryck Y" ihop med någon/några vänner. Och då bör man rimligtvis bjuda sådana vänner som uppskattar just den upplevelsen. Lite som om man vill gå på nattklubb eller rockkonsert, då är det förmodligen bättre/roligare att gå med någon annan än vännen som hatar hög musik och vill hem och sova klockan 9.

Jag tror just mat och dryck blir så komplicerat eftersom alla måste äta och dricka, oavsett om målet är utfodring, en nyskapande kulinarisk upplevelse, eller berusning. Ofta är det ju dessutom en kombination, där olika delar har olika stor betydelse för olika personer. Och då är det lätt hänt att man lägger väldigt olika förväntningar på vad aktiviteten "äta middag ihop" egentligen innebär.

...jag brukar anpassa det jag lagar efter gästerna. Jag har vänner som behöver förutsägbar mat som dom vet att dom kan äta, och andra som gärna blir överraskade och äter allt.

Skulle kännas rätt hemskt att bjuda en vegan på kött, eller någon med ARFID något dom knappt kan röra vid.

Jag skulle tänka att jag uppenbarligen inte delar just det intresset med de vännerna, och sen göra andra saker och/eller äta andra typer av måltider. Ungefär som att jag inte drar med mig vänner som inte rider för att rida dressyr i Portugal.

För mig låter det som att regissera vännerna. (Med det sagt, hade jag troligen uppskattat måltiden.)

Senast ändrad:
Min mamma är en rätt engagerad och experimenterande kock och jag minns att vi hade en del vänner som var väldigt speciella med maten när vi växte upp, så det fanns typ alltid en kastrull med varmkorv eller köttbullar eller ett gäng hamburgare tillgängliga vid större tillställningar bara för att göra det enkelt för alla. :D Då var det dessutom ett antal barnfamiljer så det var inte det minsta märkligt att det fanns, eller att en del vuxna också tog för sig.
Jag tror det började när det var dags för surströmming (vilket jag är helt med på att alla inte äter) och sedan togs det bara lite för givet att det skulle finnas vid sidan om.
Dryck för alla fanns också.

Nuförtiden när sammakomsterna sällan är mer än fyra eller sex personer är det lättare att ordna någonting som passar alla, och lite mer sofistikerat kanske. Även för den som är mer kräsen.

Jag skulle tänka att jag uppenbarligen inte delar just det intresset med de vännerna, och sen göra andra saker och/eller äta andra typer av måltider. Ungefär som att jag inte drar med mig vänner som inte rider för att rida dressyr i Portugal.

För mig låter det som att regissera vännerna. (Med det sagt, hade jag troligen uppskattat måltiden.)
Ungefär så, ja. Jag tänker dock att det är lätt hänt att folk tackar ja till middag utan att vara kulinariskt intresserade, medan de flesta inte skulle hänga med på dressyrträningsresa utan att ha hästintresse. Och om det då visar sig att vännen/vännerna inte hade det intresse för aktiviteten man förväntade sig kan det uppstå skav som måste hanteras på något sätt. Antingen att man i fortsättningen gör andra aktiviteter tillsammans istället, eller att man nöjer sig med vännernas sällskap även om de inte deltar i riktigt samma aktivitet som en själv.

Just det där med att regissera vännerna. Jag skulle inte vilja bli inbjuden för att vara publik åt värdinnans fantastiska kokkonst - om hon till med bestämmer vad jag ska dricka, vilka smaker jag vill ha i munnen. Jag är extremt känslig för snobberi och där skulle jag känna mig utsatt för det. Som att mina preferenser inte skulle duga.

(Jag dricker inte sött till mat så det handlar inte om det. Men att bli störd eller tycka att det skaver om nån annan gör det, det låter rätt nödigt. Man kan säkert uppskatta maten precis lika mycket ändå, även om man så dricker saft)

TS, jag känner igen mig en hel del i det du beskriver. Jag tycker om alkohol, speciellt öl. Under 20+åren var jag inte världsbäst på att hantera det, hade ofta svårt att inte dricka mer än jag tänkt under en kväll. Senare har jag inte haft det problemet, och inte heller druckit speciellt ofta, men ändå upplevt att alkoholen haft ett fokus som stört mig. Till exempel att under en i övrigt härlig sommarkväll har jag i stället för att bara njuta fullt ut av stunden kunnat tänka att det hade varit ännu bättre om man haft ett par öl nu också. I alla mina tidigare kärleksrelationer, under mina perioder av dejtande, och i vissa vänskapsrelationer har alkohol varit en central del i umgänget. I alkoholens närvaro har man varit som mest förälskad, haft mest semesterkänsla, haft som mest kul. Jag har inte riktigt trivts med det, men samtidigt låtit mig dras med eller själv varit en aktiv part i att det blivit så.

För fem år sen blev jag tillsammans med en person som inte dricker alls, en sen många år nykter alkoholist. Att vi inte kan dricka ihop har aldrig känts tråkigt, utan det har bara varit skönt att alkohol överhuvudtaget inte varit aktuellt när vi umgåtts. Vi är särbos, och när vi väl lyckas ses är det alltid lite mysig helgkänsla även om det är en tisdag när vi ska upp klockan fem. Vi brukar ta en öl till maten, och om jag förut tyckte att smaken av öl var synonymt med starköl och allt annat smakade ”blaskigt” så har det faktiskt, efter att ha druckit mycket alkoholfri öl, helt präglats om för mig. En alkoholfri öl av en smakrik sort (typ IPA) är det jag tycker är godast nu. Dricker jag en folköl/starköl nu kan jag tycka att den har en stark alkoholsmak som inte är så god.
När vi är på semester brukar vi ofta lyxa till det lite mer genom att gå ut och dricka alkoholfria drinkar. För mig har det helt klart funkat att ersätta med alkoholfria alternativ för att känna samma helg/semester/festkänsla som det tidigare behövdes alkohol för.

I nåt av dina inlägg var du inne på att det är kanske lättare att avstå alkohol helt än att bara dricka ibland och jag tror att det kan ligga nåt i det. När det helt enkelt inte är aktuellt kan man lägga fokus på annat än att fundera på om ikväll är en sån kväll där man ska ta/skulle ha tagit ett glas eller inte.

Nu har jag själv inte tagit nåt beslut att inte dricka alls (gör det med vänner ibland), men att jag gör det betydligt mer sällan har ändå gjort att alkoholen känts mindre och mindre viktig. Tidigare kunde jag t.ex. känna utanförskap om jag av nån anledning var nykter i situationer där det dracks, och det gör jag inte längre. När jag inte har barnvecka jobbar jag knäppa tider, ofta sena kvällar/nätter på helger, vilket kan ställa till det socialt, men nu när jag inte tycker det är trist att skippa alkoholen kan jag glädjas åt att jag kan hänga med på pubrundan, festen eller bastukvällen innan jobbet. Jag kan vara där fullt ut, utan att dricka.

Så, sammanfattningsvis, det går absolut att komma ifrån känslan av att sakna alkoholen som det lilla extra, och jag tror att du TS är på god väg att komma dit.

Det här med sociala alkoholnormer är ju en annan bit av det hela, de normerna kan absolut vara starka i olika sammanhang, men jag känner nånstans att det också blir mycket lättare ju mer man grundar i sig själv att det är ett självklart och positivt val att avstå alkohol, oavsett om det är tillfälligt eller långsiktigt. Man blir då mindre känslig för vad andra kan tycka och tänka, ser det kanske inte ens, och bryr sig mindre.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat