Ni som tagit valpar på Era tikar

K

KaZa

hur har det förändrat er hund, fysiskt och psykiskt?
Blev det några svårigheter under valpningen och hur mår tiken idag? Vad finns det för risker i och med en valpning?

Vore tacksam över att få höra om Era erfarenheter.
 
jag har tagit 2 kullar på min tik, och en tredje är på gång om hon nu blivit dräktig. Första kullen tog jag när hon va lite över 2 år, och jag tycker hon blev lite mer mogen efter den. Inga komplikationer har uppstått och jag hoppas verkligen inte dom uppstår heller. Tiken mår mkt bra och jag hoppas hon kommer fortsätta göra det oxå.
Det finns väl många olika komplikationer i och med valpningen, en kompis tik fick avlivas nu för en månad sen när hon hade valpat för hon fick inte ut valparna.
Men oftast brukar det väl gå bra om tiken är i god kondition.
 
Hej!
Min tik (2år) fick sin första valpkull för ca 16 veckor sedan. Allt gick kanonbra. Hon skötte valpningen själv, medans vi hela tiden var till hands ifall något skulle hända. Men vi behövde aldrig ingripa, förutom när vi var tvugna att ta bort moderkakorna så att hon inte skulle äta upp dom (hon fick dock äta en).

Hon har alltid varit väldans stissig och knepig + att hon har haft överskottsenergi till 1000.
Men efter valpningen var det som att hon växte på något sätt. Hon har lugnat ner sej och flänger inte runt som hon brukade göra (fast det är klart att hon har sina dagar nu med, men det är inte alls lika påfrestande som förut när hon var så jämt). Hon kan ta det mesta med ro och stressar inte upp sej så fort det är något.
Dessutom har hon blivit en riktig knähund, vilket hon absolut inte var förut.

Hon har fallit ur massor i kroppen. Hon var väldans fint byggd innan hon blev dräktig. Efter valpningen såg hon mest ut som om hon svalt, trots att hon har fått mer än dubbelt så mycket mat som hon får i vanliga fall. Det är först nu som hon har börjat bygga på sej igen. Och visst kommer hon att bli lika fin som hon var innan. Det syns redan nu.
Pälsen tappade hon i massor medans hon hade bebisarna i magen. Och inte blev det bättre av att när valparna sedan kunde gå, hängde fast sej i pälsen och åkte snålskjuts efter henne på golven hemma :crazy: Men den har så smått börjat växa ut igen den med. Hon såg förskräcklig ut ett tag. Nästan som en liten nakenhund...

Vi planerar redan nu för en ny kull eftersom allt har gått så bra. Men vi väntar ett tag. Det känns inte mer än rätt att låta henne vila upp sej nu från valpningen och alla busbollar, vi har dock en kvar men henne får hon lära sej att leva med :)

http://www32.brinkster.com/curioca/valparna/bebar/Adinaovalpar.jpg
(ta bort http://)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 429
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 751
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp