Bukefalos 28 år!

Nivåskillnad i från mark, till stallgolv. Hur gör man bäst en nedgång?

idaida

Trådstartare
Vi är i tagen att bygga om en del av stallet till en lösdrift. Det finns egentligen enbart en sida som kan ha själva ingången till lösdriften från hagen. Den sidan har en nivåskillnad på ca 0,6m.

Det vill säga när dörren står öppen kommer det vara ca 0,6m ner till marken. Hur ska man bäst bygga den här nedgången? Någon som gjort något liknande? Vi är just nu inne på att göra en ram, och sen grusa i ramen, som en sluttande gång, men vet inte hur hållbart det är över tid.
Ska man tänka mer som i etage = trappsteg? Isf hur stora bör ett trappsteg vara? Andra förslag?
 
Tycker helt klart er sluttande grusgång är det som är bäst..
Låt det gärna va ca 10 sm kvar dock, så grusgången ska inte gå ända upp till "ingången" ... Då blir det enklare att hålla rent vid dörröppningen.
 
Tycker också det låter bra med grusgång. En lösdrift där jag hade en medryttarhäst tidigare hade liknande höjdskillnad (eller kanske ännu mer). De hade en gjuten ramp med tvärsgående upphöjningar (eller vad man ska kalla det, ca 3 cm höga) som halkskydd. Detta var helt under tak, så det blev aldrig blött och funkade ok. Tycker dock att grusat verkar bättre ur halksynpunkt. Bra att ha en ordentliga kanter överallt, så att inte hästarna sladdar ut för mycket grus. Man kommer antagligen få kratta regelbundet för att den ska hålla formen - det är väl nackdelen jämfört med en gjuten.
 
Vi har en gjuten ramp med grovt mönster.
Man får tänka lite så inte hästen med skor rusar ner men han har själv lärt sig också att det kan vara halt.
Höjdskillnad ca 60-70cm.
 
Vi har kört på "ramp" med grus vid ett fall på ca 0,5 meter. Gruset har ingen inramning i framåt nederkant, men på sidorna sitter det "trästockar" nedgrävda i marken som gör att gruset inte åker iväg. Trästocken längst in är högst, och sedan står de i fallande storlek. Grusrampen har hållt sig bra, måste ha 25 år på nacken nu?
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 573
Senast: cherie
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 115
Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja ha förslag och synpunkter på möjligheten att inreda stall i en byggnad på 8 x 12 m, byggd av lecablock med...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: Stopek
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp