Njuter eller har tråkigt?

A

Aip

En ovanligt fånig fråga, men jag ställer den ändå eftersom jag funderat på det i flera dagar.

Har två hästar (ston) som går i en stor sommarhage, 2 hektar. Det är en äng med en liten dunge träd. Där strosar de alltså omkring och har gjort så hela sommaren. De rids 1 - 1,5 tim per dag.

I vanliga fall går de tillsammans med fyra andra hästar. Då springer de ofta omkring, jagar varandra eller får bara stolleryck. Men det får de aldrig nu, de bara strosar runt eller står och hänger på sin favoritplats.

Nu har jag börjat fundera på om de kanske har tråkigt? Det skulle jag ha haft - bara gå runt och äta hela dagarna ... Men det är väl ungefär vad hästar i frihet ägnar sig åt.
(alternativet att tillföra en hingst i gemenskapen är uteslutet även om damerna kanske skulle uppskatta det! :))

Vad tror ni - har de tråkigt eller njuter de av livet?
 
Jag tror de trivs alldeles utmärkt. Står dom inte vid grinden och hänger konstant, så är det nog ingen fara.
Jag börjar bli sådär "fjantig" med min innekatt, funderar på om hon trivs, om hon vill ha mer yta, om hon har tråkigt osv.
Men man kanske stoppar in för mycket tankar hos djuren, alltså dom tänker säkert inte så. Då borde det ju vara krav på dator i varje box, eller? :idea:
 
Tror också att det trivs dom är ju iallafall en liten flock.
 
Det verkar som om hästarna trivs bättre nu än tidigare.
När hästar i hagen springer omkring, fjantar, stollar, biter, jagar varandre etc. brukar det tyda på att de inte är trygga i sin flock utan helatiden måste testa och leka små maktlekar med varandra.
OM de däremot, som dina, tar det lugnt, ätar, dåsar m.m. är det ett fullt normalt beteende för en trygg och välmående häst.
 
Skönt att höra! :)

Det ser ju inte direkt lidande ut (och de står absolut inte vid grinden och hänger - snarare tvärtom - kommer bara dit när de dricker eller tycker att insekterna är jobbiga - för att jag ska smörja in dem).

Några krav på dator har jag inte hört - än! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 620
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 571
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp