Bukefalos 28 år!

Nötfärs, gammal?

Ja, okej, jag skrev lite fel och har försökt rätta till det, men tydligen är sådant som redan skrivet stämplat och dömt för alltid och går aldrig att ångra typ. :meh:
Att tjata hål i huvudet på andra användare när du inte är nöjd med varesig svaren eller google fungerar dåligt, det borde du veta sedan tidigare påpekanden. ;) ;) ;) :angel: :angel: :angel:
 
Att tjata hål i huvudet på andra användare när du inte är nöjd med varesig svaren eller google fungerar dåligt, det borde du veta sedan tidigare påpekanden. ;) ;) ;) :angel: :angel: :angel:
Jag har fattat att jag inte är omtyckt för att jag är annorlunda och har ett annat synsätt än er andra.
Jag har också märkt att även om jag förklarar så läser ni vad ni vill läsa, så det kvittar vad jag skriver, men jag har definitivt inte tjatat hål i huvudet på någon, ställde några olika följdfrågor, men det hör inte hit för det har väl ingen betydelse då jag redan är stämplad och dömd.
Så fort jag försöker bättra mig kommer pekpinnen, så man tappar suget. Vad förväntar ni er egentligen, att ett under ska ske? :confused:
 
Jag har fattat att jag inte är omtyckt för att jag är annorlunda och har ett annat synsätt än er andra.
Jag har också märkt att även om jag förklarar så läser ni vad ni vill läsa, så det kvittar vad jag skriver, men jag har definitivt inte tjatat hål i huvudet på någon, ställde några olika följdfrågor, men det hör inte hit för det har väl ingen betydelse då jag redan är stämplad och dömd.
Så fort jag försöker bättra mig kommer pekpinnen, så man tappar suget. Vad förväntar ni er egentligen, att ett under ska ske? :confused:
Nu har du knäppt offerkoftan så tight att det blir svårt att andas.
I tiotals trådar har folk vänligt och pedagogiskt försökt svara på dina frågor, och också försökt förklara hur du uppfattas i text och varför du blir "missförstådd". Ändå fortsätter du med samma kommentarer och frågor om och om och om igen. Folk orkar inte vara vänliga och pedagogiska i all evighet om inte du bjuder till.
 
Jag har fattat att jag inte är omtyckt för att jag är annorlunda och har ett annat synsätt än er andra.
Jag har också märkt att även om jag förklarar så läser ni vad ni vill läsa, så det kvittar vad jag skriver, men jag har definitivt inte tjatat hål i huvudet på någon, ställde några olika följdfrågor, men det hör inte hit för det har väl ingen betydelse då jag redan är stämplad och dömd.
Så fort jag försöker bättra mig kommer pekpinnen, så man tappar suget. Vad förväntar ni er egentligen, att ett under ska ske? :confused:
Hoppet sägs vara det sista som överger människan...
Skämt åt sido. Ditt liv skulle nog vara lättare om du hade mer grundläggande kunskaper i hur du får fram information.
Läs kpsidan och sen ladda hem foldern från Skolverkets sida.
 
Jag har fattat att jag inte är omtyckt för att jag är annorlunda och har ett annat synsätt än er andra.
Jag har också märkt att även om jag förklarar så läser ni vad ni vill läsa, så det kvittar vad jag skriver, men jag har definitivt inte tjatat hål i huvudet på någon, ställde några olika följdfrågor, men det hör inte hit för det har väl ingen betydelse då jag redan är stämplad och dömd.
Så fort jag försöker bättra mig kommer pekpinnen, så man tappar suget. Vad förväntar ni er egentligen, att ett under ska ske? :confused:

Ditt inlägg här http://www.bukefalos.com/threads/notfars-gammal.1329007/page-8#post-17106228 ser inte så trevligt ut. Du har ju fått hjälp med hänvisningar till var du kan finna svar, om svaren du fått i tråden inte räcker. Du verkar bli irriterad för att folk inte ger dig svaret du vill ha, då är det väl lämpligt att du söker reda på det själv istället för att bli irriterad på att andra inte gör det åt dig? Kan tänka mig att det är detta som gör att folk tröttnar.
 
Ja, ja, vill ni fortsätta gnabba så får ni göra det, jag är långt ifrån irriterad. Alla mina inlägg har varit skriva i en neutral ton, sen vad ni lägger för ton och värderingar på dom vet jag inte. Det har blivit lite väl OT och hör inte hemma i tråden, så jag kommer inte föra diskussionen vidare, ville inte klassas som "trådkapare". Tack och hej.
 
Finns det några andra bakterier i kött utöver dessa trikiner? Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare? Vad var det? Jag vill minnas att doktorn sa att det var något från rått kött, men jag minns inte riktigt från det mamma berättade. Så funderar på om det finns något mer än bara trikiner som är "farliga" i kött?

Trikiner har konstaterats på lab i 3 av 70.000 vildsvin (under något nyligen avverkat år). Så det är inte vanligt och ALLT vildsvin/björn måste testas för trikiner.

Den här frågan är ganska rolig, om det inte var för det tragiska i det.
"Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare?"
jämför med
"Tänkte på det som hände min mormor när hon var 83 år gammal, hennes mamma hade minsann ätit råbiff tre månader efter att hon blev gravid. Mormor dog knall fall i sömnen. Vad var det i råbiffen som orsakade det? Svara nu, allsmäktiga buke?"

Utan en enda tanke (?) på att det säkert är 145 gånger mer sannolikt att det var något samlat under de 83 levnadsåren som gjorde att hon dog än den där råbiffen en kall vinterafton på lokal i Stockholm som hennes mor förtärde med högsta njutning 1931.
 
Trikiner har konstaterats på lab i 3 av 70.000 vildsvin (under något nyligen avverkat år). Så det är inte vanligt och ALLT vildsvin/björn måste testas för trikiner.

Den här frågan är ganska rolig, om det inte var för det tragiska i det.
"Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare?"
jämför med
"Tänkte på det som hände min mormor när hon var 83 år gammal, hennes mamma hade minsann ätit råbiff tre månader efter att hon blev gravid. Mormor dog knall fall i sömnen. Vad var det i råbiffen som orsakade det? Svara nu, allsmäktiga buke?"

Utan en enda tanke (?) på att det säkert är 145 gånger mer sannolikt att det var något samlat under de 83 levnadsåren som gjorde att hon dog än den där råbiffen en kall vinterafton på lokal i Stockholm som hennes mor förtärde med högsta njutning 1931.
Det skulle kunna vara toxoplasmos, men precis som du säger så är det ungefär lika lätt att ge ett svar på som "Hur långt är ett snöre".
 
Är det en generationsfråga kanske?
Den här gamla kvinnan har nog aldrig varit utan termometer i kylskåpet.
Jag minns inte att vi hade någon termometer i kylen när jag var yngre och bodde hemma. Iofs hade vi två kylar och tre frysar så fanns nog en termometer som vandrade mellan dem. :idea:
 
Jag minns inte att vi hade någon termometer i kylen när jag var yngre och bodde hemma. Iofs hade vi två kylar och tre frysar så fanns nog en termometer som vandrade mellan dem. :idea:

Jag har haft termometer i kylen så länge jag kan minnas. Mina föräldrar hade, min mormor hade. Det var självklart och för mig var det då också självklart när jag flyttade. Enda gången jag varit utan i perioder är i nuvarande lägenhet då kylskåpstermometern fått extraknäcka som rumstermometer (när jag hade 15 grader inne trodde jag inte riktigt på min ordinarie termometer :crazy:). Om jag åker bort och bor i hyrstuga så blir jag smått nervös över att det inte finns termometer, måste börja ta med det tror jag :D
 
Ja, ja, vill ni fortsätta gnabba så får ni göra det, jag är långt ifrån irriterad. Alla mina inlägg har varit skriva i en neutral ton, sen vad ni lägger för ton och värderingar på dom vet jag inte. Det har blivit lite väl OT och hör inte hemma i tråden, så jag kommer inte föra diskussionen vidare, ville inte klassas som "trådkapare". Tack och hej.

Ok, försöker igen.

Nej, dina inlägg har inte varit neutrala allihopa. Tex det här läser jag som tämligen irriterat:

Hur många gånger ska jag behöva säga att jag har googlat men får uppenbarligen inte fram det du får fram?

Jag är tämligen säker på att du inte menar det så men när det känns som att du inte orkar googla utan att någon annan ska göra det åt dig säger du indirekt att din tid är mer värdefull än vår.

Jag kan också tillägga att jag har lite svårt att ignorera en fråga i ett inlägg där man är citerad men känns det då som man redan svarat på frågan blir det lite tjatigt, ja.

Det är ytterst sällan man får något och än mindre fakta serverad på ett silverfat. Skulle jag få det när det gäller fakta skulle jag dessutom bli väldigt misstänksam och ta på mig mina "kritiskt granskande av ursprung"-glasögon.
 
Jag har inte tagit illa vid mig? Vad har du fått det ifrån? Äh, folk vill inte hjälpa längre även om man googlar, så kanske bättre att hålla sig till enbart google så ingen blir sur. :angel:

Ja... Om du med "folk som inte vill hjälpa" syftar på mig, så håller jag med dig om att du borde hålla dig till Google eftersom jag tolkar detta som att mina svar (som jag själv anser som hyfsat informativa och hjälpsamma) ändå inte duger :).
 
Jag har aldrig lyckats tina något i kylskåpet. Eftermiddagen dagen efter är allt bara en isklump. Jag förstår inte hur det skulle gå till att tina i kylskåpet faktiskt. En köttskiva med isklump i mitten kan jag ju inte slänga i stekpannan.

Jag brukar köra med kallt vattenbad i vasken, eventuellt med en tallrik eller något ovanpå, så den frysta matvaran håller sig under vattnet helt och hållet. Jag är inte så bra på att planera matlagningen redan dagen före (:angel:) och i vattenbad brukar det räcka med en timme eller två! Fryser man in i små portioner så går det minskar man tiden betydligt, oavsett metoden för tinande :).
 
Jag har funderat över vatten. Närmare bestämt vatten i vattenflaska som glöms i en bil, gärna under lite varma dagar. Det är väl bakterier och skit från munnen i det iom att en dricker direkt ur den, men är risken stor att en blir sjuk av att dricka vatten som stått i bilen en vecka eller tre? :)
 
Jag vill också ställa en fråga till @hagel :angel:

Vad jag förstår bör jag alltså ställa in middagsmaten i kylskåpet så fort som möjligt efter tillagning? Vi är lite dåliga på det och maken påstår att det är dumt att ställa in varm mat i ett kallt kylskåp, men är det verkligen sant? Kylskåpet får väl jobba på lite för att kyla ner maten förstås, men förutom det.

Tumregeln är att maten (kärntemperaturen, dvs. mitt i grytan/såsen/köttet/etc) ska vara under 10 grader inom tre timmar från att den är lagad. Det viktigaste för att få till detta, är att portionerna inte är för stora, för så tar det väldigt mycket längre tid :).

Kylskåpet kompenserar ju sin temperatur efter förutsättningarna den har, så om du beordrat det till 4 grader som strävar den efter det. Det kan man till exempel märka om man glömt kylskåpsdörren öppen en stund, så temperaturen stigit. Då går motorn igång i kylen för att kompensera för värmen. De andra sakerna du har i kylen lider med andra ord bara marginellt av att du sätter in varm mat, men det tar ju betydligt längre tid för kylan att tränga in i mitten av en jättegryta med gulasch, än om du delar upp den i mindre byttor.

Man kan ju också slänga sina byttor i ett kallt vattenbad (ja, jag gillar sådana :D :D ) en stund om man vill spara på elen ;). Men efter att det värsta ångat av så ska man inte vänta med nerkylningen! Rumstemperatur är inte bara uppskattat av oss, men även bakterierna :d.
 
Tumregeln är att maten (kärntemperaturen, dvs. mitt i grytan/såsen/köttet/etc) ska vara under 10 grader inom tre timmar från att den är lagad. Det viktigaste för att få till detta, är att portionerna inte är för stora, för så tar det väldigt mycket längre tid :).

Kylskåpet kompenserar ju sin temperatur efter förutsättningarna den har, så om du beordrat det till 4 grader som strävar den efter det. Det kan man till exempel märka om man glömt kylskåpsdörren öppen en stund, så temperaturen stigit. Då går motorn igång i kylen för att kompensera för värmen. De andra sakerna du har i kylen lider med andra ord bara marginellt av att du sätter in varm mat, men det tar ju betydligt längre tid för kylan att tränga in i mitten av en jättegryta med gulasch, än om du delar upp den i mindre byttor.

Man kan ju också slänga sina byttor i ett kallt vattenbad (ja, jag gillar sådana :D :D ) en stund om man vill spara på elen ;). Men efter att det värsta ångat av så ska man inte vänta med nerkylningen! Rumstemperatur är inte bara uppskattat av oss, men även bakterierna :d.
Eller på isklampar! :D
Apropå sånna så har jag investerat i lite större, plattare sånna än de där vanliga traditionella. Funkar finfint även för att stoppa in i kylen och kyla ner matlådorna snabbare även där (dvs med en sån där platt isklamp mellan varje)
 
Jag har funderat över vatten. Närmare bestämt vatten i vattenflaska som glöms i en bil, gärna under lite varma dagar. Det är väl bakterier och skit från munnen i det iom att en dricker direkt ur den, men är risken stor att en blir sjuk av att dricka vatten som stått i bilen en vecka eller tre? :)

Det är inte så mycket smaskens för bakterierna att leva av i en vattenflaska. Men däremot råkade jag för några veckor sedan dricka ur en flaska med blandsaft som visst inte var helt nyblandad och fyyyyyyy faaaaan! Jäst saft smakar inte gott kan jag säga :D. Men det hade nog mest att göra med jäsningen pga sockret i saften och inte så mycket om mitt saliv.

Sedan så är det ju ett ganska omdiskuterat ämne det där med återanvändning av typ colaflaskor att dricka vatten till om och om igen. Det handlar ju om migration av plastmolekyler, eftersom flaskorna inte är tillverkade till återanvändningen. Meeen, själv ligger jag inte direkt vaken om natten med hjärtklappning över det där ;). Däremot är det dumt att köra sin colaflaska i diskmaskinen för att därefter använda den att dricka ur.
 
Eller på isklampar! :D
Apropå sånna så har jag investerat i lite större, plattare sånna än de där vanliga traditionella. Funkar finfint även för att stoppa in i kylen och kyla ner matlådorna snabbare även där (dvs med en sån där platt isklamp mellan varje)

Fanken alltså! Tog mindre än ett dygn innan din smarta idé flugit sin kos
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 490
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 752
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp