Bukefalos 28 år!

Nötfärs, gammal?

Angående vatten och kokning så finns det ett bra internationellt ordspråk, "Big bubble-no trouble." Om jag kokar vattnet? Inte en chans, har druckit sjövatten - brunnsvatten och Östersjöns bräckta vatten samt vatten från slangen i ladugården och från fler udda ställen hela livet och har aldrig blivit det minsta sjuk. Lägg där till opasteuriserad mjölk sen födseln och livsmedel från en kyl på somrarna där renligheten absolut inte var nån dygd (bonden och sonen travade bara in med ladugårdsstövlarna på och slog sig ner vid bordet) så har ni statusen på min uppväxt. Kanske inte underligt att magsjuka och dylika krämpor gått mig helt förbi. :)


(Apropå saker man bör låta bli, ät inte chokladglass i ladugården och mjölka samtidigt, det är inte säkert att chokladglassen droppat på fingret när man tittar ifrån,,,,,,,men det märker man på smaken.) :yuck:
 
Angående vatten och kokning så finns det ett bra internationellt ordspråk, "Big bubble-no trouble." Om jag kokar vattnet? Inte en chans, har druckit sjövatten - brunnsvatten och Östersjöns bräckta vatten samt vatten från slangen i ladugården och från fler udda ställen hela livet och har aldrig blivit det minsta sjuk. Lägg där till opasteuriserad mjölk sen födseln och livsmedel från en kyl på somrarna där renligheten absolut inte var nån dygd (bonden och sonen travade bara in med ladugårdsstövlarna på och slog sig ner vid bordet) så har ni statusen på min uppväxt. Kanske inte underligt att magsjuka och dylika krämpor gått mig helt förbi. :)


(Apropå saker man bör låta bli, ät inte chokladglass i ladugården och mjölka samtidigt, det är inte säkert att chokladglassen droppat på fingret när man tittar ifrån,,,,,,,men det märker man på smaken.) :yuck:

Och så finns det folk som druckit vatten från sina kranar, kommunalt vatten, och blivit sjuka. Men de kanske bara inte var "härdade"?
 
Och så finns det folk som druckit vatten från sina kranar, kommunalt vatten, och blivit sjuka. Men de kanske bara inte var "härdade"?
Lite så ja, jag är ju fullt frisk (bara lite krockskadad) och kroppen är van vid att ta hand om "lite skit" men skulle jag ha nedsatt immunförsvar av nån anledning så skulle inte jag heller resonera som jag gör nu. Man måste se till individen och helheten, jag har tex. aldrig blivit sjuk av Calicivirus trots att jag varit exponerad för det många gånger när grannarna eller deras barn kroknat, tydligen finns det en grupp människor som inte är mottagliga för detta enligt en läkare som jobbar på infektionskliniken och som jag umgås en del med.
 
Nej, snälla inte vinterkräksjuka :p ;) Hatar användningen av det ordet, när folk blir magsjuka mitt i sommaren säger de "men det är ju inte vinterkräksjuka i alla fall, för det går ju inte nu" :banghead: Nej... Calicivirus tog semester :banghead: Och så tror de att det måste vara nåt mindre smittsamt, för vinterkräksjuka är jättesmittsamt och det går inte på sommaren.

Ibland får man offra vetenskapliga begrepp för pedagogik, om det är det som ska till för att nå fram ;). Norovirus till exempel, är det nästan ingen som kan relatera till (ergo, de bryr sig inte heller om de fakta som presenteras), men ordet vinterkräksjuka skapar bilder i huvudet som gör att folk lyssnar på råden om att de bör koka sina små oskyldiga hallon från frysdisken på ICA ;).
 
Ibland får man offra vetenskapliga begrepp för pedagogik, om det är det som ska till för att nå fram ;). Norovirus till exempel, är det nästan ingen som kan relatera till (ergo, de bryr sig inte heller om de fakta som presenteras), men ordet vinterkräksjuka skapar bilder i huvudet som gör att folk lyssnar på råden om att de bör koka sina små oskyldiga hallon från frysdisken på ICA ;).

Jag blir bara smått tokig när folk tror att de utan provtagning kan avgöra att de inte haft "vinterkräksjuka" (t.ex. för att det inte är vinter eller för att de inte varit såå sjuka) utan talar om att det "bara var en vanlig magsjuka" (vad är det?!) och därför inte smittar. Sen åker de till släkten dagen efter och smittar ned fem personer till.
 
Det är väl främst norovirus du riskerar att få, och eftersom du är ung och frisk så är det väl knappast farligt men ganska otrevligt. Livsmedelsverket ger inte rådet att koka en minut utan anledning.

Det är alltså inte pga bakterier man ska koka utan pga virus.

Tillägg: just frysta importerade hallon har varit orsak till ett antal utbrott av norovirus.
Finska livsmedelsverket skriver att det också är a-hepatit förutom just norovirus som man riskerar få av utländska, frysta hallon och andra bär. Men jag gillar hallon i smoothies, så hitttills har jag struntat i att hetta up dem...:angel: (Finska livsmedelsverket säger minst TVÅ minuter. Vi finnar är väl kanske klenare än svenskar:rofl:)

Här fanns också en tabell över epidemier orsakade av frusna bär:
http://www.evira.fi/portal/se/livsm...ningen+av+livsmedel/utlandska+djupfrysta+bar/
 
@athena_arabians : du kokar såklart dina importerade hallon ;). Förlåt att jag drar upp dig som exempel hela tiden, men det kan vara bra för andra att inse att det inte bara är på äldreboenden risken är stor för katastrofer om man inte håller tungan rätt i munnen :).

Dra upp mig all you like ;) :up: Allvarligt, är man frisk så inser man inte hur sjuk en del kan bli av något väldigt harmlöst. En vanlig förkylning går ju normalt över på en vecka men inte på mig, det brukar ta iaf två veckor innan jag är på banan igen. Peppar, peppar har jag inte drabbats av någon form av tarminfektion sedan jag fick diagnosen/medicinerna men det tror jag faktiskt beror på att jag är enormt petig med mat och hur den tillagas. Absout inte på nivå bacillskräck (usch vad jobbigt) men jag tänker efter några gånger extra helt enkelt. Jag kan liksom inte chansa.

Så, importerade hallon går bort för mig (jag har dessutom en stor mängd egna som jag plockar och fryser in samt att jag gillar inte smoothies :p).
 
Räknas mannen i övre medelålder som i hotellbaren hängde lite lätt på mig (han var rejält full så han behövde definitivt stöd), pratade en massa finska som jag inte förstod samt spillde sådan där mysko alkoläsk på mig? Mina skor var iaf spritade :up:

Edit: Lonkkeri! det var så den hette :)
Lonkero!
LonkeroSingle.jpg
 
Efter att ha läst den här tråden har jag nu lite halvt panik :eek:
Våra mejerivaror har blitt dåliga bara efter ett par dagar öppnade i kylskåp, har tänkt att det kanske är så här på sommarn (just flyttat), men köpte en termometer och vred upp reglaget på max, ändå är det bara 7 grader längst ner och 11 längst upp i kylen O_o
Jag har ju på max, gaaah tror ni reglaget är sönder då eller kan det vara så att det inte går att få kallare i vissa kylar? Vet inte vad max brukar generera i...
Det är en huskvarna electrolux som iaf ser fräsch ut! :turd:
 
Efter att ha läst den här tråden har jag nu lite halvt panik :eek:
Våra mejerivaror har blitt dåliga bara efter ett par dagar öppnade i kylskåp, har tänkt att det kanske är så här på sommarn (just flyttat), men köpte en termometer och vred upp reglaget på max, ändå är det bara 7 grader längst ner och 11 längst upp i kylen O_o
Jag har ju på max, gaaah tror ni reglaget är sönder då eller kan det vara så att det inte går att få kallare i vissa kylar? Vet inte vad max brukar generera i...
Det är en huskvarna electrolux som iaf ser fräsch ut! :turd:
Börja med att kolla så den inte är helt igendammad på baksidan.
Men jag skulle gissa att det ändå är dags att byta ut den kylen.
Och innan det är gjort, förvara det känsligaste i botten av kylen!

Jag brukar också märka skillnad i hållbarhet på sommaren, vilket jag åtgärdar genom att sänka från 4 till 3 grader (kylens inställning, som jag vet stämmer då den är dubbelkollad med termometer)
 
Efter att ha läst den här tråden har jag nu lite halvt panik :eek:
Våra mejerivaror har blitt dåliga bara efter ett par dagar öppnade i kylskåp, har tänkt att det kanske är så här på sommarn (just flyttat), men köpte en termometer och vred upp reglaget på max, ändå är det bara 7 grader längst ner och 11 längst upp i kylen O_o
Jag har ju på max, gaaah tror ni reglaget är sönder då eller kan det vara så att det inte går att få kallare i vissa kylar? Vet inte vad max brukar generera i...
Det är en huskvarna electrolux som iaf ser fräsch ut! :turd:

Det kan vara kompressorn som är på väg att ge upp. Jag skulle börjat leta efter en ny alternativt be en vitvaruelektriker titta på den om du har någon i bekantskapskretsen (är i samma situation med min ena frys men den har förmodligen ett annat fel och borde kunna räddas och ja, jag har en vitvaruelektriker i bekantskapskretsen). Att ta ut någon från en firma är inte värt pengarna.

Enligt min bekant var vitvarorna som gjordes mellan 1999 och 2004 skit. Det var för att de skulle vara extremt energisnåla och med en massa elektronik (som fort går sönder och egentligen inte behövs). Visst är det bra att spara el men om du lägger på 2-3000 som det är på likvärdiga kylar men i olika energiklass kommer du aldrig att tjäna in mellanskillnaden på elförbrukningen.

Dvs har man en gammal kyl/frys som fungerar är det bättre att låta den vara tills den ger upp. Det är mest miljövänligt för det kostar ju också energi för att återvinna, köra dit den osv.
 
1. Dina frågor är faktiskt två sidor av samma mynt :). Problemet ligger nästan alltid i vattnet som frukten och grönsakerna vattnas (och sköljs) med, nämligen. Om inte vattnet är rent så hamnar bakterier och virus på hallonen eller grönsakerna och en del av dessa slår man inte ihjäl med en simpel liten tur i frysen. Nej nej, de måste värmas upp rejält för att dö. Så när de smittade hallonen ligger i frysen hemma hos dig så väntar de bara på att hugga tänderna i dig ;).

Nej men, svenskarna älskar ju sina hallonsmoothies och man tror ju att det bidrar till varför det just det är svenskarna som jämt och ständigt får vinterkräksjuka av frysta hallon från andra länder :).

Om du är frisk nog till att klara en omgång spysjuka, så skulle jag (rent personligen) inte låta bli en frukost jag gillade.

@athena_arabians : du kokar såklart dina importerade hallon ;). Förlåt att jag drar upp dig som exempel hela tiden, men det kan vara bra för andra att inse att det inte bara är på äldreboenden risken är stor för katastrofer om man inte håller tungan rätt i munnen :).

2. Jag skulle själv inte vilja riskera att spendera hela min afrika-semester i sängläge på grund av rått frukt och grönt. Eftersom varken vattnet som används till att vattna med eller det man använder till att skölja dem med innan de äts är av dricksvattenkvalitet, så byter du mest ut gamla bakterier med nya när du sköljer :D.

Ahaaaa, alltså att det är vattnet som utgör faran borde jag ha tänkt på... Har till exempel lärt mig av min pappa att en om en beställer t.ex. cola i ett land där vattenkvaliteten inte är den bästa explicit ska be att få den utan is, eftersom ju isen kan vara icke-kokat vatten (detta har min pappa f.ö. lärt sig "the hard way" efter att ha drabbats av både amöba och urdjur (!) då han ofta åker till Indien och Filippinerna i jobbet. Han är lite mer försiktig numera ;) ).
 
Ahaaaa, alltså att det är vattnet som utgör faran borde jag ha tänkt på... Har till exempel lärt mig av min pappa att en om en beställer t.ex. cola i ett land där vattenkvaliteten inte är den bästa explicit ska be att få den utan is, eftersom ju isen kan vara icke-kokat vatten (detta har min pappa f.ö. lärt sig "the hard way" efter att ha drabbats av både amöba och urdjur (!) då han ofta åker till Indien och Filippinerna i jobbet. Han är lite mer försiktig numera ;) ).
Urdjur?! *ser mammut framför mig*
 
Sen åker de till släkten dagen efter och smittar ned fem personer till.
Eller meddelar när man just druckit kaffet "ja här har det varit magsjuka men vi är nästan bra allihop",,,,,,,eller inte säger nåt alls så man får chansen att sprida magsjukan vida omkring helt ovetande. :mad:
 
Dvs har man en gammal kyl/frys som fungerar är det bättre att låta den vara tills den ger upp. Det är mest miljövänligt för det kostar ju också energi för att återvinna, köra dit den osv.
Min kyl-frys är 30+ - år och kommer från grannen när dom renoverade köket. Den är lagad med fogskum, silvertejp och montageskruv och kylen går LÄTT att använda som frys den också. Dom gjorde bra skit förr. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 475
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp