Bukefalos 28 år!

Nötfärs, gammal?

@RedHyuuga Om du är så rädd att du har trikiner är det väl alldeles oavsett bättre att du pratar med någon inom vården än att du sitter på ett forum på nätet? De kan ju ge lite bättre svar liksom. Buke i all ära men det är ändå ett forum med diverse lekmän :)
Vart har jag skrivit att jag har det? Bara för att jag fråga om det och vill veta mer så betyder det inte att jag har det (vilket redan andra sagt att jag inte har), utan vill bara veta mer för att ha mer kött på benen så att säga. *pun intended* ;)
 
1. Varenda slaktgris i Sverige (och många andra land!) blir kollad för trikiner
2. Varenda häst som ska ätas i Sverige blir undersökt för trikiner
3. Man har inte hittat en enda trikin i en endaste av alla miljoner grisar sedan 1994 (inte i hästkött heller vad jag vet)
4. Alla björnar och vildsvin som ska bli mat ska kollas för trikiner
5. Blir man smittad så märks den inom ett par veckor

....

1. Har du ätit rått kött från vildsvin, häst eller björn de senaste två veckorna?

Om svaret är nej:
Du har inte trikiner i kroppen.

Om svaret är ja men du inte känner dig typ dödssjuk:
Du har inte trikiner.

Om du mumsat rått kött från vildsvin, häst eller björn den senaste tiden och dessutom känner dig jättesjuk:
Kontakta sjukvården.

...

Känner du dig lugnare nu :)?
Finns det några andra bakterier i kött utöver dessa trikiner? Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare? Vad var det? Jag vill minnas att doktorn sa att det var något från rått kött, men jag minns inte riktigt från det mamma berättade. Så funderar på om det finns något mer än bara trikiner som är "farliga" i kött?
 
Ingen fara, ingen gammal skinka här ;) På sommaren när jag är ute i fält har jag oftast ägg på mackorna, med salt, eftersom det känns som att det håller bäst.

Jag äter inte råbiff ofta men gott är det! Idag skulle jag nog inte göra det på restaurang utan bara hemma. Men hur var det med älgköttet, är det någon fara att äta det rått? Jag har alltid blivit lärd att det kan hanteras som nötkött fast med ännu längre hållbarhet i frysen pga att det är ännu magrare.

Och ja, älgen är död innan jag fryser in den :rofl:

Till en person med nedsatt immunförsvar skulle jag aldrig rekommendera en råbiff ;).

Problemet med älgen är bland annat att du inte kan vara hundra på om just den jägaren verkligen är kompetent nog att bedömma älgens hälsa. Men framförallt handlar det om skottet, slakten/urtagningen... och jägarens egen hygien!

Det kanske var ett bukskott (--> tarmbakterier på köttet) eller slarvig slaktprocess (--> föroreningar med bland annat tarmbakterier). Hur lång tid gick det innan köttet var under hygienisk förvaring (t.ex. kan det ju ha skjutits långt från slaktlokalen)? Hur var den hygieniska standarden på slaktlokalen?

Hade jägaren gamla snuskiga sår på händerna under jakten och hade han tvättat händerna efter det akuta toalettbesöket bakom en buske innan han skjöt älgen ;) ;)?

Själv skulle jag antagligen bara få spendera en del extra tid på toaletten efter en råbiff från älg med lite tarmbakterier, oavsett om de kom från älgens egna tarm eller jägarens :angel::sneaky:. Men om jag var i din situation skulle jag offra suget efter råbiff och göra en god pannbiff istället :). Shit, jag skulle göra mycket för en älgfärsbiff med fetaost, klyftpotatis och tsatsiki precis NU :arghh:.
 
Finns det några andra bakterier i kött utöver dessa trikiner? Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare? Vad var det? Jag vill minnas att doktorn sa att det var något från rått kött, men jag minns inte riktigt från det mamma berättade. Så funderar på om det finns något mer än bara trikiner som är "farliga" i kött?
Diverse E-coli, salmonella, stafylokocker, streptokocker, tuberkler för att nämna några. Av sina husdjur kan man få toxoplasmos som kan påverka fostrets framtida syn, likaså om man som gravid blir smittad med röda hund.
 
Till en person med nedsatt immunförsvar skulle jag aldrig rekommendera en råbiff ;).

Problemet med älgen är bland annat att du inte kan vara hundra på om just den jägaren verkligen är kompetent nog att bedömma älgens hälsa. Men framförallt handlar det om skottet, slakten/urtagningen... och jägarens egen hygien!

Det kanske var ett bukskott (--> tarmbakterier på köttet) eller slarvig slaktprocess (--> föroreningar med bland annat tarmbakterier). Hur lång tid gick det innan köttet var under hygienisk förvaring (t.ex. kan det ju ha skjutits långt från slaktlokalen)? Hur var den hygieniska standarden på slaktlokalen?

Hade jägaren gamla snuskiga sår på händerna under jakten och hade han tvättat händerna efter det akuta toalettbesöket bakom en buske innan han skjöt älgen ;) ;)?

Själv skulle jag antagligen bara få spendera en del extra tid på toaletten efter en råbiff från älg med lite tarmbakterier, oavsett om de kom från älgens egna tarm eller jägarens :angel::sneaky:. Men om jag var i din situation skulle jag offra suget efter råbiff och göra en god pannbiff istället :). Shit, jag skulle göra mycket för en älgfärsbiff med fetaost, klyftpotatis och tsatsiki precis NU :arghh:.

Råbiff på älg kan jag nog hoppa över, jag var mest nyfiken :D Jag utgår ifrån att allt är gjort korrekt, älgköttet får jag från särbon och jag vet att han är noggrann. Jag föredrar älgen stekt eller grillad, på grillen fungerar älgfärsrullader lindade med bacon bra.

Jag har älgfärs i frysen jag... :sneaky: :p just sayin' :D
 
Finns det några andra bakterier i kött utöver dessa trikiner?

Trikiner är maskar och inga bakterier :).

Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare? Vad var det?

Jag är veterinär, inte synsk ;).

Jag vill minnas att doktorn sa att det var något från rått kött, men jag minns inte riktigt från det mamma berättade.

Som sagt, med den mängd information du ger är det nog större chans att jag vinner jackpot på Lotto på lördag än att jag kan svara på vad som hände med din syster ;).

Så funderar på om det finns något mer än bara trikiner som är "farliga" i kött?

Hur många som helst ;). På livsmedelsverkets hemsida kan du läsa lite om några av dem:
http://www.livsmedelsverket.se/livs...asiter1/sjukdomsframkallande-mikroorganismer/


Det är ju inte bara för att vara besvärlig som samhället försöker utbilda folk i hur de bör hantera maten. Det finns ju en anledning till att vi har kylskåp till vissa matvaror och att ICA inte får sälja ruttet kött som legat i solen en vecka. Har du aldrig reflekterat över hur det kommer sig att du inte äter rå kyckling? Eller varför du helst inte äter den mögliga maten i en matlåda som du glömde på köksbänken för fyra dagar sedan?
 
Men lär dig googla för fasiken. Gå någon kurs eller något. Det är ju samma problem i varje tråd och tydligen även ÌRL. Du är inte i skolan, du har ett eget ansvar att ta reda på saker själv.
Många universitet har webbkurser i informationssökning för studenter, men del verkar vara rätt öppet för alla ar ta del av.
Google har tutorials.

Det här är nog en bra start i alla fall:
http://kpwebben.se/Lasa/Allt-annat/Lar-dig-googla-supersmart

Det kanske kan finnas något om att värdera källor där med?
 
Men lär dig googla för fasiken. Gå någon kurs eller något. Det är ju samma problem i varje tråd och tydligen även ÌRL. Du är inte i skolan, du har ett eget ansvar att ta reda på saker själv.
Jisses, att vara läskunnig är visst svårt, om du missade det så hade jag skrivit att jag redan googlat, men inte hittat svar ändå, så man ska inte dra slutsatser innan man vet all fakta. ;)
 
Trikiner är maskar och inga bakterier :).



Jag är veterinär, inte synsk ;).



Som sagt, med den mängd information du ger är det nog större chans att jag vinner jackpot på Lotto på lördag än att jag kan svara på vad som hände med din syster ;).



Hur många som helst ;). På livsmedelsverkets hemsida kan du läsa lite om några av dem:
http://www.livsmedelsverket.se/livs...asiter1/sjukdomsframkallande-mikroorganismer/


Det är ju inte bara för att vara besvärlig som samhället försöker utbilda folk i hur de bör hantera maten. Det finns ju en anledning till att vi har kylskåp till vissa matvaror och att ICA inte får sälja ruttet kött som legat i solen en vecka. Har du aldrig reflekterat över hur det kommer sig att du inte äter rå kyckling? Eller varför du helst inte äter den mögliga maten i en matlåda som du glömde på köksbänken för fyra dagar sedan?
Nej jag vill inte veta vad som hände min syster, det har mamma full koll, jag undrade mest om det var någon bakterie som var känd som kan orsaka sådana typer av skador? Då dessa trikiner inte var så vanliga i Sverige. Kanske valde fel ord, är inte så bra på att få fram rätt ord på vad jag tänker och vill ha sagt. :(
 
Jisses, att vara läskunnig är visst svårt, om du missade det så hade jag skrivit att jag redan googlat, men inte hittat svar ändå, så man ska inte dra slutsatser innan man vet all fakta. ;)
@escodobe skrev Lär dig googla, för uppenbarligen så är du inte speciellt duktig på det så använd länken hon gav dig och lär dig hur du kan få bättre träffar när du googlar, apropå läskunnigheten. Ingen orkar sitta och sköta googlandet åt dig. :meh:
 
Jisses, att vara läskunnig är visst svårt, om du missade det så hade jag skrivit att jag redan googlat, men inte hittat svar ändå, så man ska inte dra slutsatser innan man vet all fakta. ;)

Men jag fattar att folk blir uppgivna när du ställer en fråga om huruvida det finns farliga bakterier i kött, efter 100 inlägg i en tråd som handlar om... farliga bakterier i kött.

När du därefter skriver sura smileys och tar illa vid dig när folk påpekar att du kanske skulle läsa tråden/googla/läsa på de sidor som andra googlat fram till dig/läsa lite nogrannare när folk svarar på din fråga/etc., så blir de nog inte så sugna på att hjälpa längre ;).
 
Jisses, att vara läskunnig är visst svårt, om du missade det så hade jag skrivit att jag redan googlat, men inte hittat svar ändå, så man ska inte dra slutsatser innan man vet all fakta. ;)
Min läskunnighet behöver du inte oroa dig för. Du kan uppenbarligen inte googla tillräckligt väl. Det märks i dina inlägg. Antingen det eller så har du problem med att tolka och värdera den information du får fram.
 
Min läskunnighet behöver du inte oroa dig för. Du kan uppenbarligen inte googla tillräckligt väl. Det märks i dina inlägg. Antingen det eller så har du problem med att tolka och värdera den information du får fram.

@escodobe skrev Lär dig googla, för uppenbarligen så är du inte speciellt duktig på det så använd länken hon gav dig och lär dig hur du kan få bättre träffar när du googlar, apropå läskunnigheten. Ingen orkar sitta och sköta googlandet åt dig. :meh:
Jag tycker det är en väldigt otrevlig stämning här nu, jag har inte bett någon att googla, men ändå dras det slutsatser. Någon sa googla, jag gjorde det, men fick inte fram det svar jag sökte och skrev detta, men då är jag tydligen en idiot som inte kan googla och därmed inte får ställa frågor ifall någon i tråden besitter den kunskapen, typ. :meh:
 
Nej jag vill inte veta vad som hände min syster, det har mamma full koll, jag undrade mest om det var någon bakterie som var känd som kan orsaka sådana typer av skador? Då dessa trikiner inte var så vanliga i Sverige. Kanske valde fel ord, är inte så bra på att få fram rätt ord på vad jag tänker och vill ha sagt. :(

Men du skrev ju:
Tänkte på det som hände mellan min mamma när hon var gravid med min syster, och gjorde syrran blind på ena ögat ca 20 år senare? Vad var det?

Det kan ju bara tolkas som att du vill att någon på buke ska svara på vad som hände?
 
Jag tycker det är en väldigt otrevlig stämning här nu, jag har inte bett någon att googla, men ändå dras det slutsatser. Någon sa googla, jag gjorde det, men fick inte fram det svar jag sökte och skrev detta, men då är jag tydligen en idiot som inte kan googla och därmed inte får ställa frågor ifall någon i tråden besitter den kunskapen, typ. :meh:

Du fick ju svar men svaren dög inte.
 
Men jag fattar att folk blir uppgivna när du ställer en fråga om huruvida det finns farliga bakterier i kött, efter 100 inlägg i en tråd som handlar om... farliga bakterier i kött.

När du därefter skriver sura smileys och tar illa vid dig när folk påpekar att du kanske skulle läsa tråden/googla/läsa på de sidor som andra googlat fram till dig/läsa lite nogrannare när folk svarar på din fråga/etc., så blir de nog inte så sugna på att hjälpa längre ;).
Jag har inte tagit illa vid mig? Vad har du fått det ifrån? Äh, folk vill inte hjälpa längre även om man googlar, så kanske bättre att hålla sig till enbart google så ingen blir sur. :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 490
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 752
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp