Bukefalos 28 år!

Nötfärs, gammal?

Apropå sånna, kylklampar heter dom väl egentligen förresten, så brukar jag ställa fram mjölk och andra kylvaror ovanpå sånna på sommaren. Då kan jag äta frukost i lugn och ro utan att tänka på att det jag plockar fram blir varmt och dåligt under tiden.

Dom stora platta finns på jula för övrigt :D
 
Det är inte så mycket smaskens för bakterierna att leva av i en vattenflaska. Men däremot råkade jag för några veckor sedan dricka ur en flaska med blandsaft som visst inte var helt nyblandad och fyyyyyyy faaaaan! Jäst saft smakar inte gott kan jag säga :D. Men det hade nog mest att göra med jäsningen pga sockret i saften och inte så mycket om mitt saliv.

Sedan så är det ju ett ganska omdiskuterat ämne det där med återanvändning av typ colaflaskor att dricka vatten till om och om igen. Det handlar ju om migration av plastmolekyler, eftersom flaskorna inte är tillverkade till återanvändningen. Meeen, själv ligger jag inte direkt vaken om natten med hjärtklappning över det där ;). Däremot är det dumt att köra sin colaflaska i diskmaskinen för att därefter använda den att dricka ur.

Haha, tur jag inte dricker saft! :D

Oh, jag har funderat på att byta ut min bon aqua-flaska jag dricker vatten ur på jobbet... har väl haft den ett halvår eller så. ;)
 
Apropå sånna, kylklampar heter dom väl egentligen förresten, så brukar jag ställa fram mjölk och andra kylvaror ovanpå sånna på sommaren. Då kan jag äta frukost i lugn och ro utan att tänka på att det jag plockar fram blir varmt och dåligt under tiden.

Dom stora platta finns på jula för övrigt :D
Till nerkylning på sommarhalvåret använder jag mina bakstenar (täljsten) som bor i frysen över natten för att kunna kyla frukostmaten på morgnarna...
 
Apropå sånna, kylklampar heter dom väl egentligen förresten, så brukar jag ställa fram mjölk och andra kylvaror ovanpå sånna på sommaren. Då kan jag äta frukost i lugn och ro utan att tänka på att det jag plockar fram blir varmt och dåligt under tiden.

Dom stora platta finns på jula för övrigt :D

Hm. Detta skrevs för 16 minuter sedan. Och nu finns "få kvar" enligt internet. :angel:
 
Rolig tråd! Jag lever mer efter devisen "lite skit rensar magen" och har nog rätt kass livsmedelshygien :angel:. Tur att jag är ung och viril!

Skulle dock vilja ställa två frågor till superexperten @hagel :
1. Angående den berömda magsjukeskandalen på äldreboendet där källan (väl?) var bakterier i hallon: jag äter frysta hallon till frukost typ varje dag. Värmer upp dem en stund i micron men inte så mycket att de blir kokta sas. Är jag "living on the edge", eller hur farliga är frysta hallon egentligen?

2. Jag ska till Afrika (Kenya och Tanzania) i nästa år. Kommer bo spartanskt och äta mat tillagad utomhus. Vattnet en dricker har jag förstått ska kokas innan, men vad ska en generellt tänka på när det gäller att äta mat i länder som inte har samma livsmedelshygien som vi? Vågar en äta rå frukt/grönsaker utan att riskera magsjuka resten av semestern?
 
Rolig tråd! Jag lever mer efter devisen "lite skit rensar magen" och har nog rätt kass livsmedelshygien :angel:. Tur att jag är ung och viril!

Skulle dock vilja ställa två frågor till superexperten @hagel :
1. Angående den berömda magsjukeskandalen på äldreboendet där källan (väl?) var bakterier i hallon: jag äter frysta hallon till frukost typ varje dag. Värmer upp dem en stund i micron men inte så mycket att de blir kokta sas. Är jag "living on the edge", eller hur farliga är frysta hallon egentligen?

2. Jag ska till Afrika (Kenya och Tanzania) i nästa år. Kommer bo spartanskt och äta mat tillagad utomhus. Vattnet en dricker har jag förstått ska kokas innan, men vad ska en generellt tänka på när det gäller att äta mat i länder som inte har samma livsmedelshygien som vi? Vågar en äta rå frukt/grönsaker utan att riskera magsjuka resten av semestern?

Viril? Vad gör du med maten? O_o
 
Skulle dock vilja ställa två frågor till superexperten @hagel :
1. Angående den berömda magsjukeskandalen på äldreboendet där källan (väl?) var bakterier i hallon: jag äter frysta hallon till frukost typ varje dag. Värmer upp dem en stund i micron men inte så mycket att de blir kokta sas. Är jag "living on the edge", eller hur farliga är frysta hallon egentligen?

Det är väl främst norovirus du riskerar att få, och eftersom du är ung och frisk så är det väl knappast farligt men ganska otrevligt. Livsmedelsverket ger inte rådet att koka en minut utan anledning.

Det är alltså inte pga bakterier man ska koka utan pga virus.

Tillägg: just frysta importerade hallon har varit orsak till ett antal utbrott av norovirus.
 
Nalgene! Jag har modellen med vid öppning för den är så himla smidig att diska.

Tack, den såg smidig ut! Den jag har nu diskas inte, utan jag sköljer ur den innan och efter användning och den står torr när jag inte jobbar, men diska är annars en bra grej har jag hört. ;)
 
Det är väl främst norovirus du riskerar att få, och eftersom du är ung och frisk så är det väl knappast farligt men ganska otrevligt. Livsmedelsverket ger inte rådet att koka en minut utan anledning.

Det är alltså inte pga bakterier man ska koka utan pga virus.

Tillägg: just frysta importerade hallon har varit orsak till ett antal utbrott av norovirus.

Med andra ord: jag riskerar magsjuka men inte döden? Hur kommer det sig att det är just hallon som detta virus klamrar sig fast vid? Eller gäller det alla frusna bär/frukt? Men inte färsk frukt? Spännande detta faktiskt!
 
Med andra ord: jag riskerar magsjuka men inte döden? Hur kommer det sig att det är just hallon som detta virus klamrar sig fast vid? Eller gäller det alla frusna bär/frukt? Men inte färsk frukt? Spännande detta faktiskt!
Färsk frukt bör ju sköljasTtvättas/skalas innan man äter den. Med bär och i synnerhet frysta bär som du inte plockat själv utan köper från frysdisken vet du inte hygienen på de som plockat dem så kan du inte skölja som jordgubbar kan det vara idé att koka dem om du är känslig.

Det många inte tänker på är att även frukt som man klyver, exvis melon, är det bra att diska av först så man inte smittar ner fruktköttet med kniven när man skär genom skalet.
 
Rolig tråd! Jag lever mer efter devisen "lite skit rensar magen" och har nog rätt kass livsmedelshygien :angel:. Tur att jag är ung och viril!

Skulle dock vilja ställa två frågor till superexperten @hagel :
1. Angående den berömda magsjukeskandalen på äldreboendet där källan (väl?) var bakterier i hallon: jag äter frysta hallon till frukost typ varje dag. Värmer upp dem en stund i micron men inte så mycket att de blir kokta sas. Är jag "living on the edge", eller hur farliga är frysta hallon egentligen?

2. Jag ska till Afrika (Kenya och Tanzania) i nästa år. Kommer bo spartanskt och äta mat tillagad utomhus. Vattnet en dricker har jag förstått ska kokas innan, men vad ska en generellt tänka på när det gäller att äta mat i länder som inte har samma livsmedelshygien som vi? Vågar en äta rå frukt/grönsaker utan att riskera magsjuka resten av semestern?

1. Dina frågor är faktiskt två sidor av samma mynt :). Problemet ligger nästan alltid i vattnet som frukten och grönsakerna vattnas (och sköljs) med, nämligen. Om inte vattnet är rent så hamnar bakterier och virus på hallonen eller grönsakerna och en del av dessa slår man inte ihjäl med en simpel liten tur i frysen. Nej nej, de måste värmas upp rejält för att dö. Så när de smittade hallonen ligger i frysen hemma hos dig så väntar de bara på att hugga tänderna i dig ;).

Nej men, svenskarna älskar ju sina hallonsmoothies och man tror ju att det bidrar till varför det just det är svenskarna som jämt och ständigt får vinterkräksjuka av frysta hallon från andra länder :).

Om du är frisk nog till att klara en omgång spysjuka, så skulle jag (rent personligen) inte låta bli en frukost jag gillade.

@athena_arabians : du kokar såklart dina importerade hallon ;). Förlåt att jag drar upp dig som exempel hela tiden, men det kan vara bra för andra att inse att det inte bara är på äldreboenden risken är stor för katastrofer om man inte håller tungan rätt i munnen :).

2. Jag skulle själv inte vilja riskera att spendera hela min afrika-semester i sängläge på grund av rått frukt och grönt. Eftersom varken vattnet som används till att vattna med eller det man använder till att skölja dem med innan de äts är av dricksvattenkvalitet, så byter du mest ut gamla bakterier med nya när du sköljer :D.
 
Med andra ord: jag riskerar magsjuka men inte döden? Hur kommer det sig att det är just hallon som detta virus klamrar sig fast vid? Eller gäller det alla frusna bär/frukt? Men inte färsk frukt? Spännande detta faktiskt!

Har för mig att det är för att hallon har en struktur som gör att viruset lättare fastnar än på andra bär. Eller att en teori i alla fall är det.
 
Nej men, svenskarna älskar ju sina hallonsmoothies och man tror ju att det bidrar till varför det just det är svenskarna som jämt och ständigt får vinterkräksjuka av frysta hallon från andra länder :).

Nej, snälla inte vinterkräksjuka :p ;) Hatar användningen av det ordet, när folk blir magsjuka mitt i sommaren säger de "men det är ju inte vinterkräksjuka i alla fall, för det går ju inte nu" :banghead: Nej... Calicivirus tog semester :banghead: Och så tror de att det måste vara nåt mindre smittsamt, för vinterkräksjuka är jättesmittsamt och det går inte på sommaren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp