Nollställa hårbotten

Bukefalos 30 år!

Jag har alltid haft torr och kliande hårbotten. Har atopisk dermatit så det hänger säkert ihop. För mig är valet av schampo helt avgörande. Ett tag fungerade Eilas örtschampo jättebra, jag behövde bara tvätta håret en gång i veckan och det höll sig rent och fint däremellan, utan kli. Tvättade hårbotten två gånger och hade i balsam i topparna bara.

Men för ett tag sedan började det klia trots att detta fungerat bra i flera år, jag vet inte varför. Så då provade jag Järnas hårtvål mot kliande hårbotten. I början kändes håret bara hemskt strävt men precis när jag skulle ge upp blev det bättre och nu gillar jag verkligen schampotvålen. Använder bara den nu, inte ens balsam i topparna. Går ca 5 dagar innan håret känns smutsigt/fett igen.

Surskölj har jag provat, var jättebra mot kliandet MEN jag stod inte ut med proceduren. Lyckades få det i ögonen flera gånger (AJ!!!) och så tyckte jag att det luktade ren spya i duschen. 😬

Nu när jag måste duscha varje dag pga jobbet så vill jag nollställa min hårbotten lite. Jag duschade igår, och har inte duschat nu på morgonen och min hårbotten kliar något helt otroligt. Och det känns redan ofräscht.

Men hur gör man? Ska jag olja in hårbotten och gå med mössa en vecka? (inte idealt inför jul....).

Eller finns det några andra bra sätt?

Måste du använda schampoo varje dag? Om jag måste tvätta håret oftare än jag hade valt så använder jag bara balsam eller inpackning (hela håret inkl hårbotten) en del duschar. Det fräschar upp håret utan att torka ut som schampoo kan göra.

I ditt fall hade jag först sett till att ha rätt produkter d.v.s. skonsamma, snälla och återfuktande och sen undvikit schampoo varje dag. T ex. schampoo måndag och torsdag och övriga dagar balsam eller inpackning.

Det är en myt att man kan "återställa" hårbotten så som jag tolkar frågan. Hårbotten är hud. Om du har fet hud/hårbotten så har du sannolikt seborroiskt eksem (mjälleksem) om du har besvär med klåda. Tvätta så ofta du behöver (initialt kanske dagligen för att dämpa besvären) med ett bra schampo, Daxxin psoriasisschampo är det bästa jag har provat. :) Jag masserar in det med skalpmassageverktyg, också en bra grej för att exfoliera hårbotten.

Det är en myt att man kan "återställa" hårbotten så som jag tolkar frågan. Hårbotten är hud. Om du har fet hud/hårbotten så har du sannolikt seborroiskt eksem (mjälleksem) om du har besvär med klåda. Tvätta så ofta du behöver (initialt kanske dagligen för att dämpa besvären) med ett bra schampo, Daxxin psoriasisschampo är det bästa jag har provat. :) Jag masserar in det med skalpmassageverktyg, också en bra grej för att exfoliera hårbotten.
Med tanke på att jag förstörde hårbotten genom att duscha varje dag på jobbet och att håret nu blir fett efter mindre än 24 h så är det klart att det går att återställa den så att den är som den var innan. Mjäll har jag inget av.

Använde daxxin innan, men det är lite väl dyrt när man är arbetslös.

Den här årstiden tycker jag att både hårbotten och hud blir kaos. Jag kör oftast balsammetoden på vintern. Jag fick klåda för några veckor sedan, blev svettig och orkade inte tvätta håret. Fick akneliknande utslag som inte gick över. Jag avslutade duschen med en blandning av äppelcidervinäger och fem delar vatten. Blev bättre nästan direkt.

Om jag vore du skulle jag antingen köra balsammetoden eller köpa väldigt milda återfuktande schampo och balsam och sedan börja med att tvätta håret varannan eller var tredje dag. Sedan eventuellt förlänga mellan tvättarna när hårbotten börjar vänja sig. Det kan dock ta tid. När pandemin var i gång och jag jobbade hemma i princip hela tiden så började jag tvätta håret en gång i veckan. Mest på grund av lathet, men jag tycker att det tog väldigt låg tid innan håret vande sig. Flera månader.

Om du väljer balsammetoden är det bra att läsa på om det då det är vissa ämnen man ska undvika och det är dessutom bra att göra en tvätt med ett "sista" schampo. För att få bort silikonrester ur håret som kan göra att håret ser fett ut snabbare tex.

Med tanke på att jag förstörde hårbotten genom att duscha varje dag på jobbet och att håret nu blir fett efter mindre än 24 h så är det klart att det går att återställa den så att den är som den var innan. Mjäll har jag inget av.

Använde daxxin innan, men det är lite väl dyrt när man är arbetslös.

Jag har kort hår så att föna känns överdrivet när det är torrt på 10 min utan fön.

Både hud och hårbotten kan ju förändras genom livet, t ex pga hormonella omständigheter eller stress. Ditt problem i hårbotten kan inte lösas genom att inte ta hand om den aka "återställa". Vattenkvalitet/mineraler? Mycket hårvårdsprodukter? Fel schampo som inte rengör ordentligt? Dubbelschamponerar du? Finns massor av orsaker och åtgärder. Men ett dåligt/billigt schampo skulle få min hårbotten att bli kaoz direkt. Jag förstår att allt är relativt men ett schampo som kostar ca 150 kr och är väldigt drygt kan inte klassas som dyrt idag.

Både hud och hårbotten kan ju förändras genom livet, t ex pga hormonella omständigheter eller stress. Ditt problem i hårbotten kan inte lösas genom att inte ta hand om den aka "återställa". Vattenkvalitet/mineraler? Mycket hårvårdsprodukter? Fel schampo som inte rengör ordentligt? Dubbelschamponerar du? Finns massor av orsaker och åtgärder. Men ett dåligt/billigt schampo skulle få min hårbotten att bli kaoz direkt. Jag förstår att allt är relativt men ett schampo som kostar ca 150 kr och är väldigt drygt kan inte klassas som dyrt idag.
Men här pratar vi inte om något som "förändrats genom livet". Utan om något som har förändrats för att jag fick ett jobb där jag var tvungen att duscha varje dag. Förändringen gick över två veckor så det är inte tal om hormonell förändring över tid.

Jag tycker inte att daxxin är speciellt drygt för prislappen och kommer inte använda det. Framförallt som det inte ens hjälper. Om något så är det schampot bland de värre jag har provat. Det funkade när jag använde det varje dag. Men så fort jag går ifrån det så gör det saken värre istället.

Om mitt problem är att tvättande torkar ur min hud så kan det alla gånger lösas av att inte tvättas eftersom själva problemet är tvättandet.

Men här pratar vi inte om något som "förändrats genom livet". Utan om något som har förändrats för att jag fick ett jobb där jag var tvungen att duscha varje dag. Förändringen gick över två veckor så det är inte tal om hormonell förändring över tid.

Jag tycker inte att daxxin är speciellt drygt för prislappen och kommer inte använda det. Framförallt som det inte ens hjälper. Om något så är det schampot bland de värre jag har provat. Det funkade när jag använde det varje dag. Men så fort jag går ifrån det så gör det saken värre istället.

Om mitt problem är att tvättande torkar ur min hud så kan det alla gånger lösas av att inte tvättas eftersom själva problemet är tvättandet.

Nej om Daxxin inte hjälper så är det ju inget för dig. Hoppas det löser sig med din hårbotten, jag vet verkligen hur jävligt det är när den bråkar.

Liknande trådar

• Knöl i bröstet vid ägglossning?
  • Bli av med utseendekomplex?
  • Inte min vårdcentral
  • Cellförändringar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12