Nollställa hårbotten

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Nu när jag måste duscha varje dag pga jobbet så vill jag nollställa min hårbotten lite. Jag duschade igår, och har inte duschat nu på morgonen och min hårbotten kliar något helt otroligt. Och det känns redan ofräscht.

Men hur gör man? Ska jag olja in hårbotten och gå med mössa en vecka? (inte idealt inför jul....).

Eller finns det några andra bra sätt?

Har du lite rodnad i hårbotten utöver klåda och hög oljeproduktion (tolkar ofräscht som fet hårbotten)? Då hade jag tänkt seborré och testat ketokonazol

Eller har du torr hårbotten och håret känns ofräscht på annat sätt?

Har du lite rodnad i hårbotten utöver klåda och hög oljeproduktion (tolkar ofräscht som fet hårbotten)? Då hade jag tänkt seborré och testat ketokonazol

Eller har du torr hårbotten och håret känns ofräscht på annat sätt?
Jag fjällar ingenting, så jag tror inte det är seborré.

Håret är fettigt, riktigt fettigt med tanke på att det bara är 33 h sedan jag tvättade det.

Jag fjällar ingenting, så jag tror inte det är seborré.

Håret är fettigt, riktigt fettigt med tanke på att det bara är 33 h sedan jag tvättade det.
Jag har aldrig mjäll men när jag använder ketokonazol när hårbotten är fet och kliar väldigt brukar det gå över. Det går att ha inflammation pga. svamptillväxt utan flagor också

Annars kan hårbottensbehandling med AHA/BHA (som man använder innan dusch) hjälpa till att balansera oljeproduktionen. Surskölj med äppelcidervinäger har också hjälpt mot klåda och fet hårbotten tycker jag

Ju oftare du tvättar håret desto mer fett producerar hårbotten för att kompensera.
Så det bästa är om du inte behöver tvätta med schampo varje dag.

Jag har en bekant som enbart tvättar håret med rågmjöl (googla för recept och tillvägagångssätt) och hon har sjukt fint hår! Långt och tjockt och tvättar det en gång i veckan. Det ser aldrig fett eller ofräscht ut.
Har länge tänkt prova jag med men aldrig kommit mig för att göra det.

När jag måste tvätta håret varje dag i perioder kör jag de flesta tvättarna enligt balsammetoden, och tvättar som vanligt med schampo (kompatibelt med balsammetoden) 1-2 dagar/vecka. Hittar man ett bra tvättbalsam som passar ens hår så fungerar det verkligen bra!
Ang klådan; kan det vara så att täta tvättar torkar ut din hårbotten? Kanske nån återfuktande hårbottenbehandling skulle vara något, om inte ketokonazol funkar? Jag får klåda om jag lägger mig med blött/fuktigt hår för ofta. Försöker undvika det och fönar om jag tvättar på kvällen, då får jag ingen klåda alls.

Jag måste föna min härbotten torr för att inte få kli. Ketokonazol etc hjälper inte (blir bara svidigt), det är fukten som måste bort.

Och använda milda schampoon är viktigt, håret ska inte kännas stelt efter.

Jag måste föna min härbotten torr för att inte få kli. Ketokonazol etc hjälper inte (blir bara svidigt), det är fukten som måste bort.

Och använda milda schampoon är viktigt, håret ska inte kännas stelt efter.
När jag måste tvätta håret varje dag i perioder kör jag de flesta tvättarna enligt balsammetoden, och tvättar som vanligt med schampo (kompatibelt med balsammetoden) 1-2 dagar/vecka. Hittar man ett bra tvättbalsam som passar ens hår så fungerar det verkligen bra!
Ang klådan; kan det vara så att täta tvättar torkar ut din hårbotten? Kanske nån återfuktande hårbottenbehandling skulle vara något, om inte ketokonazol funkar? Jag får klåda om jag lägger mig med blött/fuktigt hår för ofta. Försöker undvika det och fönar om jag tvättar på kvällen, då får jag ingen klåda alls.
Ju oftare du tvättar håret desto mer fett producerar hårbotten för att kompensera.
Så det bästa är om du inte behöver tvätta med schampo varje dag.

Jag har en bekant som enbart tvättar håret med rågmjöl (googla för recept och tillvägagångssätt) och hon har sjukt fint hår! Långt och tjockt och tvättar det en gång i veckan. Det ser aldrig fett eller ofräscht ut.
Har länge tänkt prova jag med men aldrig kommit mig för att göra det.
Jag inser att skrivsfelsnisse har varit framme i trådstarten.

Alltså, jag hade ett jobb där jag var tvungen att duscha varje dag. Nu är jag uppsagd och behöver inte duscha varje dag och vill därmed återställa min hårbotten.

Jag inser att skrivsfelsnisse har varit framme i trådstarten.

Alltså, jag hade ett jobb där jag var tvungen att duscha varje dag. Nu är jag uppsagd och behöver inte duscha varje dag och vill därmed återställa min hårbotten.

Jaha!
No-poo med något utan parfym eller eteriska oljor hade jag satsat på då. Kanske duscha varannan dag tills hårbotten lugnat sig, jobbigt att känna sig flottig, samtidigt som den behöver få läka.

Jag hade stårr ut så länge som möjligt mellan tvättar helt enkelt. Gjorde själv så för några år sedan och nu tvättar jag håret med 8-10 dagars mellanrum. Och använd ett återfuktande schampo och balsam vid tvätt.

Jag hade stårr ut så länge som möjligt mellan tvättar helt enkelt. Gjorde själv så för några år sedan och nu tvättar jag håret med 8-10 dagars mellanrum. Och använd ett återfuktande schampo och balsam vid tvätt.
Ja det är klådan som är problemet här. Kliar något otroligt, det hjälper väl inte att det är jul och nyår nu också. Då vill man vara nyduschad och fräsch.

Ja det är klådan som är problemet här. Kliar något otroligt, det hjälper väl inte att det är jul och nyår nu också. Då vill man vara nyduschad och fräsch.
Hårbotten är nog torr? Då producerar den fett så det blir flottigt.
Det finns hårbottengeler man kan applicera i hårbotten, de har spetsig kork. Jag brukar använda Austre men ACO har också en. De innehåller lite Pirocton Olamin (mot mjäll).
Jag använder Austre när det kliar eller känns torrt, iofs har jag inte klåda i hela hårbotten.
Ett schampo som hjälpt mig är ACO Special care dry scalp moisturising shampoo https://www.apotekhjartat.se/varumarken/aco/aco-special-care-dry-scalp-moisturising-shampoo-200-ml
Jag brukar massera in och låta den sitta i en stund, det känns som om det lugnar hårbotten.

Min dotter har haft problem med kliande hårbotten i flera år. Det som til sist hjälpte var Daxxin shampoo och balsam mot kliande hårbotten. Finns på apotek i några olika utföranden. Vi köper den blå.

Annars var bikarbonats- och honungstvätt med surskölj det bästa. Håret blev otroligt lent, mjukt och vackert och klådan försvann. Men jag orkade inte hålla i med det och så började klådan efter ett tag igen. Men som sagt fungerar Daxxin för henne.

Liknande trådar

• Knöl i bröstet vid ägglossning?
  • Bli av med utseendekomplex?
  • Inte min vårdcentral
  • Cellförändringar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn