Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Tävlade TEM inomhus i helgen. Söken såg helt ok ut på banvandringen och hunden var taggad när vi skulle gå in. Men sedan gick det åt skogen och jag vet inte varför. Hon sökte inte ordentligt, skällde och tittade på mig för hjälp. I alla fyra söken. Vi fick noll poäng. Jag försökte starta om ett par gånger men det hjälpte inte. När jag sedan visade direkt på gömman markerade hon fint.

Det var i en bydgegård med tre sök i rum med mycket möbler och ganska trångt, men hon började redan i första söket som var på en mer öppen yta i en samlingssal. Jag vet verkligen inte varför det blev som det blev. Så tänker ignorera det och hoppas det går bättre nästa gång.
Ibland är det verkligen bara mysko att det går som det går. Tack för att du delar med dig! Jag har ju lyckats med konststycket att komma sist av alla på två tävlingar sedan januari, men jag tycker bara att jag hör om hur bra det går för alla jämt och ständigt 😬

På det temat är jag dock genuint jätteglad för min ena träningskompis skull. Vi började träna tillsammans i våras när hennes hund ännu inte gjort doftprovet. Nu senast gjorde vi en "låtsastävling" hemma hos mig, och i lördags tävlingsdebuterade de med diplom, SSE och en hårsmån från placering <3 Om de inte var ett så gulligt ekipage kan det hända att jag skulle vara lite avis, men de är verkligen ett supergulligt ekipage.

Nu har vi haft första tillfället i träningsgruppen för NW 2. Jag blev lite besviken att vi var 6 st tycker att 4 max 5 är mer lagom för det blev ganska lite tid för var och en med instruktören.
Men men vi tränade belöning vid hittandet och att tänka innan och belöna med en plan och ha olika värden på belöningarna beroende på utförandet. Och vi fick belöna med kampleksak och boll 🥎 inte bara godis för att öka intresset hos hunden. Det var en bra övning för fyrkantig som jag är så har jag aldrig belönat med annat än godis i noseworken. Trots att jag belönar med kampleksak ibland annars.
Sen fick vi testa uthålligheten hos hundarna genom att söka efter ett okänt antal gömmor på ett STORT område. Gömmorna satt högt och lågt utomhus och med störningar.
Virrpannan som aldrig sökt av ett så stort område tidigare hittade två av fyra gömmor.
Och fick massor av beröm för att hon är så miljöstark och sökte med stor entusiasm, fokus och uthållighet.
Hon är ju vimsig och småstökig i början när vi är på ett nytt ställe så instruktören blev nog förvånad att hon är så pass bra ändå.
Virrpannan kan det är nog mest jag som rör till det på tävling 😬

KM på klubben. Vi har inte kört nw på länge så väldigt stolt över min hund. Behållarsöket råkade jag påkalla hans uppmärksamhet just som han fick doften i näsan men han tog den andra rundan. Rumssöket tog han klockrent. :heart
Utomhussöket blev en felmarkering. Jag var nog lite triggerhappy men han har ingen klockren markering ännu så jag blev osäker. Fordonsöket (bil) gick inte alls men det har vi knappt tränat på. Utomhus där det luktar mycket av andra dofter, helst andra hundar, är också en svårighet för oss. Men ändå, mycket stolt. Vi tog det mest som en kul grej eftersom denna veckan och veckorna innan har varit kaos med mycket privat och hans skadade tass så jag är glad att han jobbade så fint i de första söken.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar