Nosework-tråden

2019-06-11 08.10.48 1.jpg

Godkända :love:
 
Idag har Frej och jag varit på träningstävling. Det gick nästan så dåligt som det kan gå, men han blev i alla fall inte sjuk eller skadad. Vi kom sist i alla fall, med 0 poäng.

Första söket, inomhus, så sökte han som han brukar, men vi klarade inte att hitta gömman inom tid.

Andra söket, fordon, startade han ivrigt som han brukar. Därefter vägrade han att gå närmare den gamla lastbilen än typ 50 centimeter, och hade fullt sjå med att hålla koll på en prasslande presenning som gungade i vinden och lyssna på en hund som skällde.

Tredje söket, behållare, fick jag i princip dra honom över startlinjen och jag fick honom att nosa på en kartong. Sedan lade han sig i kanten av sökområdet. Funkade inte att locka med godis.

Fjärde söket, utomhus, avlöpte i stort sett som kristaller behållarsöket. Han ville verkligen inte söka.

Vi tog provbanan en gång sedan och då var han sitt vanliga jag, ivrig.

Flera trodde att det berodde på värmen (cirka 30 grader) att han inte ville söka, men jag är tveksam alltså. Det kan ha varit en kombination av saker. Svårt att veta säkert.

De två sista söken låg lite avsides jämfört med de första, vi var alltså tvungna att vara längre bort från löptikar och kompisar. När vi gick från andra till tredje söket lämnade vi tre människor som Frej känner relativt väl bakom oss och han gillade nog inte det. Ja, och så var det ju varmt.

Nåväl, får se när vi provar igen :)
 
Alltså hela tråden bara påminner mig om att jag borde sätta igång och komma igång med NoseWork-träningen igen, :o han har endast gjort ett låtsas-doftprov innan och klarade inte två av fyra delmoment i tid. I ena verkade han inte riktigt hitta det (behållarsök) och i den andre (inomhussök med flera doftställen) så hakade han upp sig på den ena doftstället.

Idag har Frej och jag varit på träningstävling. Det gick nästan så dåligt som det kan gå, men han blev i alla fall inte sjuk eller skadad. Vi kom sist i alla fall, med 0 poäng.

Första söket, inomhus, så sökte han som han brukar, men vi klarade inte att hitta gömman inom tid.

Andra söket, fordon, startade han ivrigt som han brukar. Därefter vägrade han att gå närmare den gamla lastbilen än typ 50 centimeter, och hade fullt sjå med att hålla koll på en prasslande presenning som gungade i vinden och lyssna på en hund som skällde.

Tredje söket, behållare, fick jag i princip dra honom över startlinjen och jag fick honom att nosa på en kartong. Sedan lade han sig i kanten av sökområdet. Funkade inte att locka med godis.

Fjärde söket, utomhus, avlöpte i stort sett som kristaller behållarsöket. Han ville verkligen inte söka.

Vi tog provbanan en gång sedan och då var han sitt vanliga jag, ivrig.

Flera trodde att det berodde på värmen (cirka 30 grader) att han inte ville söka, men jag är tveksam alltså. Det kan ha varit en kombination av saker. Svårt att veta säkert.

De två sista söken låg lite avsides jämfört med de första, vi var alltså tvungna att vara längre bort från löptikar och kompisar. När vi gick från andra till tredje söket lämnade vi tre människor som Frej känner relativt väl bakom oss och han gillade nog inte det. Ja, och så var det ju varmt.

Nåväl, får se när vi provar igen :)

Så kan det bli ibland! Hundar kan ha såna dagar, och lycka till nästa gång!
 
Tack @Puffindog ,

Får se om jag orkar ta itu med något mer tävlande... Då Frej är opererad för slipped tendon så läste jag dispensreglerna flera gånger för att se om vi behövde dispens, men tolkade det som att vi inte behövde. Tydligen har jag feltolkat så nu har vi ett värdelöst bph, värdelöst doftprov och ett värdelöst tävlingsresultat. Blev så less av att få veta att jag gjort fel trots att jag läst på så jag tror inte att jag går någon lust att träna mer igen heller. Får skola om Frej till soffhund.

Det är väl antagligen så att man behöver dispens för samtliga ingrepp då. Kanske tandutdragning också? Kloborttagningar?
 
Sista gången på intensivkursen ikväll. Det har varit SÅ bra och Ebba är en stjärna.
Två sista gångerna har vi varit själva - sån himla lyx. 😍
Idag gjorde vi ett doftprov, men inte officiellt. Vi har ju dock redan klarat det, men husse fick testa på också. Gick toppen när både han och jag var förare. 😊

I övrigt körde vi några fordonssök, några rumssök och så några lite klurigare behållarsök. Så kul!
 
Vi var på vår första noseworktävling idag. Vi klarade två sök, och hon jobbade bra så jag är nöjd.

Fordonssöket var först. Två fordon och jag tänkte inte riktigt på tiden, så när det var 30 sekunder kvar hade vi bara hunnit runt en tredjedel av andra fordonet. Hon hade visat intresse på ett ställe så jag chansade och visade tillbaks henne dit. Det var fel, gömman var där vi inte varit.

Behållarsöket gick riktigt bra, tydlig markering. Likadant på utomhussöket och där var hon även ganska snabb.

Vid inomhussöket låg det lite saker på golvet. Hon fastnade lite på dem och trodde nog det var behållarsök igen. Jag borde visat ut henne mot väggarna men ville inte göra samma misstag som på fordonssöket. Hon tyckte också det var ett lite läskigt rum, så hon felmarkerade till slut.

Men ny chans på lördag, samma ställe.
 
Vi var på vår första noseworktävling idag. Vi klarade två sök, och hon jobbade bra så jag är nöjd.

Fordonssöket var först. Två fordon och jag tänkte inte riktigt på tiden, så när det var 30 sekunder kvar hade vi bara hunnit runt en tredjedel av andra fordonet. Hon hade visat intresse på ett ställe så jag chansade och visade tillbaks henne dit. Det var fel, gömman var där vi inte varit.

Behållarsöket gick riktigt bra, tydlig markering. Likadant på utomhussöket och där var hon även ganska snabb.

Vid inomhussöket låg det lite saker på golvet. Hon fastnade lite på dem och trodde nog det var behållarsök igen. Jag borde visat ut henne mot väggarna men ville inte göra samma misstag som på fordonssöket. Hon tyckte också det var ett lite läskigt rum, så hon felmarkerade till slut.

Men ny chans på lördag, samma ställe.

Kul med tävling! Och bra gjort att klara två!
Man får tänka på att man själv är mer nervös och att hunden förmodligen känner av det. Kul att ni ska tävla i helgen igen! 🥰 Vi ska förhoppningsvis tävla i september. 👌
 
Är så kass på att uppdatera här under semestern, men vi gjorde godkänt doftprov eukalyptus för några veckor sedan 👌
Har sedan dess tränat på egen hand hemma med både inomhus- och utomhussök och hon är i mitt tycke lika säker på lagerblad som eukalyptus, men en lär väl träna mer på varierande sök innan en gör fler doftprov, eller är alla doftprov utformade på samma sätt?

Har tänkt vara med på lite träningar här där vi är på semestern. Men tyvärr har vi hindrats av släktkalas resp sjukdom som lyckats krocka med träningstider... hoppas på tredje gången gillt denna vecka.
 
Tack @Puffindog ,

Får se om jag orkar ta itu med något mer tävlande... Då Frej är opererad för slipped tendon så läste jag dispensreglerna flera gånger för att se om vi behövde dispens, men tolkade det som att vi inte behövde. Tydligen har jag feltolkat så nu har vi ett värdelöst bph, värdelöst doftprov och ett värdelöst tävlingsresultat. Blev så less av att få veta att jag gjort fel trots att jag läst på så jag tror inte att jag går någon lust att träna mer igen heller. Får skola om Frej till soffhund.

Det är väl antagligen så att man behöver dispens för samtliga ingrepp då. Kanske tandutdragning också? Kloborttagningar?

:o ojojoj, här hade vi ett bittert inlägg, har verkligen jag skrivit det? :angel:

Vi har tränat lite sporadiskt på sistone, men Frej är med på noterna i alla fall! Håller på att fixa dispens nu, men veterinären förstod sig inte riktigt på det där intyget då varken hon eller närvarande kollega fyllt i ett sådant veterinärintyg. Så hon skulle kolla upp lite och sedan skicka det tillbaka till mig.

Imorgon åker vi till sommarstugan där det finns många bra ställen att gömma dofter på, det gäller bara att Frej vill leta där. Han har varit tveksam tidigare.
 
Tävlat idag igen. Samma ställe som förra helgen. Var på en camping och nu var sökområdena där det rörde sig mer folk, så en del störningar där. Förra helgen var det mera i utkanten.
Klarade tre sök, även om två var precis inom tiden. Vi missade fordonssöket, hon var lite väl intresserad av marken runt bilen och tiden gick ut.

Men är nöjd, det går framåt. Och de hintade om flera tävlingar även nästa år och troligen också ett läger. Skulle vara kul!
 
Var på den lokala hundklubbens öppna NW-träning i veckan. De hade gjort iordning 5 utomhussök, mestadels fordon. Är första gången jag och min hund kör NW i annan regi än vår egen alt. hos vår egna tränare. Jag var nyfiken på att se hur hon skulle slå igång "NW-mode" då hon inte hade klart för sig vad vi gjorde där (har inte kommit så långt att vi har speciell sele/halsband så hon har inget annat tecken än mitt startkommando.) Men hon gjorde ju givetvis detta med bravur, hittade alla gömmorna utan bekymmer, tom när matte hade glömt bort vart en låg så talade hon om det Väldigt tydligt :P Så nöjd och imponerad :heart

Roligt också att se hur andra gör, dvs hur de startar, belönar osv. Jag kör ju med klicker då jag vet vart gömmor ligger och därefter godis. Dock på såna här gömmor där fler ska söka så belönar jag inte vid källan för att inte sabba för andra.
Men jag var ensam om denna metod. De övriga belönade med tjoarop och leksak. Såg nog faktiskt ingen som använde godis. Intressant.

Fråga 1:
Vad har ni för utrustning? Sele? Halsband? Jag är ute efter en sele som är stabil och enkel att ta på, tex Julius K9, men har inte lyckats prova nån i butik som suttit jättebra, vill inte köpa på nätet. Jag tycker man ser dem ofta samt att jag gillar de käcka personliga namnskyltarna...

Fråga 2:
Hur belönar ni?
 
Var på den lokala hundklubbens öppna NW-träning i veckan. De hade gjort iordning 5 utomhussök, mestadels fordon. Är första gången jag och min hund kör NW i annan regi än vår egen alt. hos vår egna tränare. Jag var nyfiken på att se hur hon skulle slå igång "NW-mode" då hon inte hade klart för sig vad vi gjorde där (har inte kommit så långt att vi har speciell sele/halsband så hon har inget annat tecken än mitt startkommando.) Men hon gjorde ju givetvis detta med bravur, hittade alla gömmorna utan bekymmer, tom när matte hade glömt bort vart en låg så talade hon om det Väldigt tydligt :P Så nöjd och imponerad :heart

Roligt också att se hur andra gör, dvs hur de startar, belönar osv. Jag kör ju med klicker då jag vet vart gömmor ligger och därefter godis. Dock på såna här gömmor där fler ska söka så belönar jag inte vid källan för att inte sabba för andra.
Men jag var ensam om denna metod. De övriga belönade med tjoarop och leksak. Såg nog faktiskt ingen som använde godis. Intressant.

Fråga 1:
Vad har ni för utrustning? Sele? Halsband? Jag är ute efter en sele som är stabil och enkel att ta på, tex Julius K9, men har inte lyckats prova nån i butik som suttit jättebra, vill inte köpa på nätet. Jag tycker man ser dem ofta samt att jag gillar de käcka personliga namnskyltarna...

Fråga 2:
Hur belönar ni?

Jag har sele, hennes vanliga som hon har på dagis, så den är ingen signal. Sedan har jag en scarf som jag sätter på i samband med start. Sätter henne vid starten, på med scarfen över huvudet och ger kommando med röst och hand.

Belönar alltid med godis om det är flera sök efter varandra då jag vill att hon ska vara lugn. Vid träning belönar jag oftast precis vid doften om inte någon ber mig göra annorlunda. På tävling blir jag jätteglad och sedan småspringer vi ut ur sökområdet och belönar sedan med flera godis. Onödigt att riskera att tappa godis och bli diskad.

Om det är paus mellan söken eller efter sista kan jag belöna med leksak, men just vid nosework är hon inte så leksugen utan vill ha godis. När vi tränar rally vill hon hellre leka, så jag gör det som funkar. Vilken belöning man väljer beror ju på vilken hund man har.
 
Var på den lokala hundklubbens öppna NW-träning i veckan. De hade gjort iordning 5 utomhussök, mestadels fordon. Är första gången jag och min hund kör NW i annan regi än vår egen alt. hos vår egna tränare. Jag var nyfiken på att se hur hon skulle slå igång "NW-mode" då hon inte hade klart för sig vad vi gjorde där (har inte kommit så långt att vi har speciell sele/halsband så hon har inget annat tecken än mitt startkommando.) Men hon gjorde ju givetvis detta med bravur, hittade alla gömmorna utan bekymmer, tom när matte hade glömt bort vart en låg så talade hon om det Väldigt tydligt :P Så nöjd och imponerad :heart

Roligt också att se hur andra gör, dvs hur de startar, belönar osv. Jag kör ju med klicker då jag vet vart gömmor ligger och därefter godis. Dock på såna här gömmor där fler ska söka så belönar jag inte vid källan för att inte sabba för andra.
Men jag var ensam om denna metod. De övriga belönade med tjoarop och leksak. Såg nog faktiskt ingen som använde godis. Intressant.

Fråga 1:
Vad har ni för utrustning? Sele? Halsband? Jag är ute efter en sele som är stabil och enkel att ta på, tex Julius K9, men har inte lyckats prova nån i butik som suttit jättebra, vill inte köpa på nätet. Jag tycker man ser dem ofta samt att jag gillar de käcka personliga namnskyltarna...

Fråga 2:
Hur belönar ni?

Vi kör halsband i Noseworken. Ett fast från Hurtta.

Vi har precis skaffat en (eller två, just budat hem en till pga snygg! :love:) sele från Dog Copenhagen. De tycker jag är jättebra! Kör den som heter Air. :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 266
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp