Nosework-tråden

Var på den lokala hundklubbens öppna NW-träning i veckan. De hade gjort iordning 5 utomhussök, mestadels fordon. Är första gången jag och min hund kör NW i annan regi än vår egen alt. hos vår egna tränare. Jag var nyfiken på att se hur hon skulle slå igång "NW-mode" då hon inte hade klart för sig vad vi gjorde där (har inte kommit så långt att vi har speciell sele/halsband så hon har inget annat tecken än mitt startkommando.) Men hon gjorde ju givetvis detta med bravur, hittade alla gömmorna utan bekymmer, tom när matte hade glömt bort vart en låg så talade hon om det Väldigt tydligt :P Så nöjd och imponerad :heart

Roligt också att se hur andra gör, dvs hur de startar, belönar osv. Jag kör ju med klicker då jag vet vart gömmor ligger och därefter godis. Dock på såna här gömmor där fler ska söka så belönar jag inte vid källan för att inte sabba för andra.
Men jag var ensam om denna metod. De övriga belönade med tjoarop och leksak. Såg nog faktiskt ingen som använde godis. Intressant.

Fråga 1:
Vad har ni för utrustning? Sele? Halsband? Jag är ute efter en sele som är stabil och enkel att ta på, tex Julius K9, men har inte lyckats prova nån i butik som suttit jättebra, vill inte köpa på nätet. Jag tycker man ser dem ofta samt att jag gillar de käcka personliga namnskyltarna...

Fråga 2:
Hur belönar ni?
Rekommenderar inte Julius selen, ligger över bogbladens spetsar och lär ju i mina ögon skapa någon form av obehag, störning i rörselsen.
Kolla selarna från Dog of copenhagen. Riktigt stabila och sitter bra. Utrymme bakom armbågarna och ligger inte över några känsliga punkter.

Jag belönar aldrig i sökområdet utan alltid utanför, i iallafall i NW1, NW2 ärnddr ju annorlunda då det kan finnas fler än 1 gömma, då belönar jag, men aldrig nära källan, vill inte riskera tappa och därmed förstöra för andra
 
@Rugge Nej precis samma åsikt har jag om Julius-selens konstruktion, därför skulle den endast användas till NW eftersom en ser lätt ut att ta på, koppelfästet sitter stadigt mitt på och att en då kunde ha en personlig touch på dekalen :o I övrigt använder jag bara y-selar i min vardag. Aldrig ens halsband annat än av enkelhet då hon ej går kopplad eller för snabba förflyttningar ut ur bur på utställning. Har en sele från Trixie nu som sitter jättebra med bra plats för armbågen och inte hindrar några rörelser. Men y-selarna är ju inte lika enkla att trä på som en tex julius.
 
@Rugge Nej precis samma åsikt har jag om Julius-selens konstruktion, därför skulle den endast användas till NW eftersom en ser lätt ut att ta på, koppelfästet sitter stadigt mitt på och att en då kunde ha en personlig touch på dekalen :o I övrigt använder jag bara y-selar i min vardag. Aldrig ens halsband annat än av enkelhet då hon ej går kopplad eller för snabba förflyttningar ut ur bur på utställning. Har en sele från Trixie nu som sitter jättebra med bra plats för armbågen och inte hindrar några rörelser. Men y-selarna är ju inte lika enkla att trä på som en tex julius.
De från Dog of copenhagen är lika enkla som Julius. Den knäppa ju i båda sidorna runt bröstkorgen.
Ännu en nackdel ed Julius är ju att den skär/trycker på halsen när hunden sänker huvudet för att söka lågt
 
De från Dog of copenhagen är lika enkla som Julius. Den knäppa ju i båda sidorna runt bröstkorgen.
Ännu en nackdel ed Julius är ju att den skär/trycker på halsen när hunden sänker huvudet för att söka lågt

Ska kolla upp Dog Of Copenhagen. Tack för tips :)

Har aldrig tänkt på det med att de kan trycka när de söker lågt. Min hund är under 30 cm hög så jag tänker aldrig att saker kan sitta lågt på det viset :o
 
Kolla vad @Monstermom gjort i dag ... :)

9381F2CF-0C4E-42C8-8179-BE2CA98EE247.jpeg
 
Vi tog vårt första diplom i nosework idag!

Första söket var utomhus på arrangerade klubbs aktivitetsbana, dvs med lite rör att springa genom och ett par stockar och stubbar att balansera på. Vi hade tur och startade bland de sista i gruppen så ösregnet hann sluta. Jag trodde hon skulle nosa mycket på marken, men hon fokuserade fint.
Andra söket var behållarsöket och där var det inga konstigheter.
Tredje söket var inomhus i ett samlingsrum. Där blev jag lite osäker men hon markerade snabbt igen.
Fjärde var fordonssöket som var ett släp och en åkgräsklippare. Nu hade det börjar blåsa och starten var i vindriktningen så hon gick direkt till rätt fordon men fick leta lite för att hitta exakt ställe.

Hon tog varje sök på runt 25-30 sekunder vilket räckte till en fjärdeplats!
 
Vi tog vårt första diplom i nosework idag!

Första söket var utomhus på arrangerade klubbs aktivitetsbana, dvs med lite rör att springa genom och ett par stockar och stubbar att balansera på. Vi hade tur och startade bland de sista i gruppen så ösregnet hann sluta. Jag trodde hon skulle nosa mycket på marken, men hon fokuserade fint.
Andra söket var behållarsöket och där var det inga konstigheter.
Tredje söket var inomhus i ett samlingsrum. Där blev jag lite osäker men hon markerade snabbt igen.
Fjärde var fordonssöket som var ett släp och en åkgräsklippare. Nu hade det börjar blåsa och starten var i vindriktningen så hon gick direkt till rätt fordon men fick leta lite för att hitta exakt ställe.

Hon tog varje sök på runt 25-30 sekunder vilket räckte till en fjärdeplats!
Jag måste få gratta igen! Bra jobbat!
 
Jag har börjat träna lite NoseWork igen med hunden, men det är två problem som fortfarande sitter i:

1) Hittar han första gömman så har han ibland tendens att fastna vid den. Försöker visa med handen att han ska vidare, men har tendens att IGEN gå tillbaka till första gömman och det tar ett tag tills det släpper och han går och letar efter nästa doftkälla.
2) Har han svårt att hitta en doftkälla, så går han upp till mig och sätter sig. Väntar jag ut honom så kanske han gör ett litet skall. Vill att han ska sluta titta på mig som om jag ska göra hans jobb. Det är ju han som ska leta!


Vi tog vårt första diplom i nosework idag!

Första söket var utomhus på arrangerade klubbs aktivitetsbana, dvs med lite rör att springa genom och ett par stockar och stubbar att balansera på. Vi hade tur och startade bland de sista i gruppen så ösregnet hann sluta. Jag trodde hon skulle nosa mycket på marken, men hon fokuserade fint.
Andra söket var behållarsöket och där var det inga konstigheter.
Tredje söket var inomhus i ett samlingsrum. Där blev jag lite osäker men hon markerade snabbt igen.
Fjärde var fordonssöket som var ett släp och en åkgräsklippare. Nu hade det börjar blåsa och starten var i vindriktningen så hon gick direkt till rätt fordon men fick leta lite för att hitta exakt ställe.

Hon tog varje sök på runt 25-30 sekunder vilket räckte till en fjärdeplats!

Grattis! :banana:

Alltid kul när ens hund hund är verkligen fokuserad och inne på vad dom gör!
 
Jag har börjat träna lite NoseWork igen med hunden, men det är två problem som fortfarande sitter i:

1) Hittar han första gömman så har han ibland tendens att fastna vid den. Försöker visa med handen att han ska vidare, men har tendens att IGEN gå tillbaka till första gömman och det tar ett tag tills det släpper och han går och letar efter nästa doftkälla.

Backa träningen och sätt inte flera gömmor i samma rum eller för nära varandra på andra ställen. Gör varje sök för sig. När han hittat en och fått belöning så gå till nästa område. Ha koppel och håll emot och visa igen på det nya sökområdet om han vill gå tillbaka. Gör sök två jättelätt till en början så han fattar att det finns en till på annat ställe.

Nummer två har jag ingen bra idé på tyvärr. Men någon annan har säkert tips. Jag brukar börja om och ge kommandot igen, men det har du säkert provat.
 
Jag har börjat träna lite NoseWork igen med hunden, men det är två problem som fortfarande sitter i:

1) Hittar han första gömman så har han ibland tendens att fastna vid den. Försöker visa med handen att han ska vidare, men har tendens att IGEN gå tillbaka till första gömman och det tar ett tag tills det släpper och han går och letar efter nästa doftkälla.
2) Har han svårt att hitta en doftkälla, så går han upp till mig och sätter sig. Väntar jag ut honom så kanske han gör ett litet skall. Vill att han ska sluta titta på mig som om jag ska göra hans jobb. Det är ju han som ska leta!




Grattis! :banana:

Alltid kul när ens hund hund är verkligen fokuserad och inne på vad dom gör!
Inte testat det själv, men läste en grej i en väldigt bra noseworkbok som kanske kan funka? De kallade det ”uppstyrt sök” och det innebär att du visar hunden tydligare var den ska söka. Inte precis där du placerat gömman så klart, men sitter den en bit in i rummet så visar du ett par ställen innan du kommer dit, och sen även runt gömman?
Annars är det nog mer att göra det lättare överlag ett tag för att bygga självfötroende i hunden på att han kan hitta själv :)
 
Varning för lite skryt, men är så otroligt stolt över vårt teamwork.

Var på NW1 fredag och lördag i Örkelljunga
Totalt 100 startande / dag
20190816_190135.jpg

Fredag blev via 2a i Totalen, samt 1a på behållare och 2a inomhus. Taggade hund och full fokus på att hitta gömman.

Lördag blev vi också 2a i Totalen, samt 1a utomhus.

Har en helt fantastisk hund som varken bryr sig om nya miljöer, störningar eller annat som kan störa.
Han har verkligen bara 1 mål, att hitta gömman så fort som möjligt, för då får man ju jackpotbelöning 😊

Nu är vi uppflyttade till NW2
 
Varning för lite skryt, men är så otroligt stolt över vårt teamwork.

Var på NW1 fredag och lördag i Örkelljunga
Totalt 100 startande / dag
Visa bifogad fil 35160
Fredag blev via 2a i Totalen, samt 1a på behållare och 2a inomhus. Taggade hund och full fokus på att hitta gömman.

Lördag blev vi också 2a i Totalen, samt 1a utomhus.

Har en helt fantastisk hund som varken bryr sig om nya miljöer, störningar eller annat som kan störa.
Han har verkligen bara 1 mål, att hitta gömman så fort som möjligt, för då får man ju jackpotbelöning 😊

Nu är vi uppflyttade till NW2

Grattis och snyggt jobbat!!
 
Varning för lite skryt, men är så otroligt stolt över vårt teamwork.

Var på NW1 fredag och lördag i Örkelljunga
Totalt 100 startande / dag
Visa bifogad fil 35160
Fredag blev via 2a i Totalen, samt 1a på behållare och 2a inomhus. Taggade hund och full fokus på att hitta gömman.

Lördag blev vi också 2a i Totalen, samt 1a utomhus.

Har en helt fantastisk hund som varken bryr sig om nya miljöer, störningar eller annat som kan störa.
Han har verkligen bara 1 mål, att hitta gömman så fort som möjligt, för då får man ju jackpotbelöning 😊

Nu är vi uppflyttade till NW2
Vad bra ni är! :love:
 
Har precis börjat nw2 kursen :) Könns fortfarande kul, men svårt när Humla är mer motiverad att söka på kursen än hemma. Gör inte att suget att träna hemma blir större, vilket säkert är en del av problemet. Ska skärpa mig och försöka få till vårt första egenskapade utomhussök i helgen. Tror jag satsar på staketet på mon loftgång, inte så mycket annat att leta efter där :idea:
 
Har precis börjat nw2 kursen :) Könns fortfarande kul, men svårt när Humla är mer motiverad att söka på kursen än hemma. Gör inte att suget att träna hemma blir större, vilket säkert är en del av problemet. Ska skärpa mig och försöka få till vårt första egenskapade utomhussök i helgen. Tror jag satsar på staketet på mon loftgång, inte så mycket annat att leta efter där :idea:

Utan att veta hur du tränat hemma, men jag upplever också att min tycker det är tråkigare att träna hemma än på andra ställen. Jag tror dels att det beror på att hunden vet vart jag brukar gömma (även om jag tycker att jag försöker variera så tar det ju slut på nya ställen fort) och sen även att hunden faktiskt känner igen alla andra lukter i hemmet så att de gör det mindre spännande. Sen tror jag också att många hundar går igång extra på kurs just för att dom får se andra träna och vänta på sin tur vilket gör dom extra taggade.
 
Har anmält oss till en tvälingsinriktad NW-kurs med start i oktober :) Känns kul, jag behöver lära känna andra NW-aktiva hundägare så att en kanske får några att träna med utöver kurser. Vi gör sök på egen hand men det är ju aldrig lika kul...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 268
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp