Nosework-tråden

@Monifa förresten, det jag upplever som den riktigt stora utmaningen just på tävling är de enorma väntetiderna. Förutom långa pauser innan det är ens tur att gå in (beroende på bla antal domare på tävlingen kan det vara fyra sök på rad - mkt ovanligt men min favorit - två sök på rad, eller ett sök i taget) så är det också mycket det verkar hända något - nähä det gjorde det inte... Du väntar på att det ska bli din tur att gå fram till väntplatsen, där väntar du på att det ska bli din tur att gå in antingen till nästa väntplats eller till banan. Det går inte att veta hur lång tid ekipagen innan dig kommer att ta, ibland går det på tio sekunder och de vill inte snacka med domaren efteråt, ibland tar det tre minuter, snack med domaren, och återställning av banan. Vilket betyder att man får hänga med hunden i närheten av första vänt ett tag i förväg, förr eller senare hamna på första vänt och ibland alltså även gå vidare till ett andra vänt. Skitjobbigt för många hundar! Och så lägger man ju inte precis spontant upp träningen, så det kan vara väldigt nytt och frustrerande när man kommer ut på tävling.

(Totoro suger på att vänta - sådan matte sådan hund :angel: - så han kan gott få för sig att börja tugga på omgivningen eller mig i allmän MEN JAG VILL IN NU!!!!!-frustration... Att då gå till väntplats två, det är inte superkul. :banghead::D)
 
@Monifa förresten, det jag upplever som den riktigt stora utmaningen just på tävling är de enorma väntetiderna. Förutom långa pauser innan det är ens tur att gå in (beroende på bla antal domare på tävlingen kan det vara fyra sök på rad - mkt ovanligt men min favorit - två sök på rad, eller ett sök i taget) så är det också mycket det verkar hända något - nähä det gjorde det inte... Du väntar på att det ska bli din tur att gå fram till väntplatsen, där väntar du på att det ska bli din tur att gå in antingen till nästa väntplats eller till banan. Det går inte att veta hur lång tid ekipagen innan dig kommer att ta, ibland går det på tio sekunder och de vill inte snacka med domaren efteråt, ibland tar det tre minuter, snack med domaren, och återställning av banan. Vilket betyder att man får hänga med hunden i närheten av första vänt ett tag i förväg, förr eller senare hamna på första vänt och ibland alltså även gå vidare till ett andra vänt. Skitjobbigt för många hundar! Och så lägger man ju inte precis spontant upp träningen, så det kan vara väldigt nytt och frustrerande när man kommer ut på tävling.

(Totoro suger på att vänta - sådan matte sådan hund :angel: - så han kan gott få för sig att börja tugga på omgivningen eller mig i allmän MEN JAG VILL IN NU!!!!!-frustration... Att då gå till väntplats två, det är inte superkul. :banghead::D)

Jättebra tips! Och absolut värt att träna på. Betty är ofta superladdad, tar det för långt tid då zoomar hon ut.

I både rallyn och agilityn plockar jag ut henne så sent jag kan :angel: I rallyn innebär det när hunden innan går in på banan hehe. Så vi kan behöva träna på det i nw där man inte ser personen innan.
 
@Monstermom Wtf?! Jag som trodde jag var på väg bort från en låååångsam och segväntande sport (hästdressyr) men istället siktat in mig på en annan än värre väntande sport? Känns ju genast mindre lockande med tävling...

Det är orsaken till att jag inte tittat på nw innan. Plus att man (om jag förstått rätt) inte får se ekipagen innan. Astrist.

Publikvänligt är freestyle och htm.
Snabbt är agilityn.

:D
 
@Monstermom Wtf?! Jag som trodde jag var på väg bort från en låååångsam och segväntande sport (hästdressyr) men istället siktat in mig på en annan än värre väntande sport? Känns ju genast mindre lockande med tävling...

Det kan vara jättesegt, och i klass 1 är ju söken inte superkomplicerade heller så 8-9 sekunder senare är kanske en snopen hund klar. :laugh:
(Eller ännu snabbare för en del, men det är Tots snabbaste resultat på tävling.)

Det blir lite annorlunda i högre klasser men systemet är detsamma även där. Det tar tid!

Jag tänker att det är en bra utmaning för mig - och min hund - som vi helt ärligt annars hade lagt noll fokus på. (För jag hatar det. :D)

Jättebra tips! Och absolut värt att träna på. Betty är ofta superladdad, tar det för långt tid då zoomar hon ut.

I både rallyn och agilityn plockar jag ut henne så sent jag kan :angel: I rallyn innebär det när hunden innan går in på banan hehe. Så vi kan behöva träna på det i nw där man inte ser personen innan.

Alltså en startsignal som sitter är guld värt! På mina kurser - främst onlinekursen men jag brukar smyga in den in irl-kurser också om jag kommer ihåg det :laugh: - visar jag en superkort film på Totoro som håller på att leka med en leksak, får starten och bara släpper den mitt i tugg och vandrar iväg. Som en switch, han går direkt in i sök, värdefullt när man har ett vilddjur i kopplet som vrålar om att han haft tråkigt åt helvete för länge! :laugh:

Sen har vår svajat rejält med tonårsmosig hjärna, men den finns ju där och kommer att komma tillbaka igen. Jag tjatar om startsignaler på kurser, det är inte alla som fattar hur viktigt det är (de har motiverade, glada hundar som inte behöver det i träningssituationer) men jösses så aktuellt det blir när man kommer ut på tävling. :up:

Och det stämmer, man får absolut inte se andras sök. Däremot kan du få gå med på banor du redan gått (varje domare avgör själv om publik är välkommen så man måste fråga), men grupperna går ju parallellt så det är inte alltid man kan. Jag har hängt med kompisar ibland för att filma deras sök när våra startnummer synkat så det går, men som regel när man själv är deltagare så kan man inte se något alls av vad som händer. Man kan inte ens prata om det egentligen, för även om man pratar med någon annan som gått söket redan finns alltid risken att någon som inte gått än råkar höra - då har man diskat den personen, vilket är minst sagt oschysst. :crazy:
 
Det kan vara jättesegt, och i klass 1 är ju söken inte superkomplicerade heller så 8-9 sekunder senare är kanske en snopen hund klar. :laugh:
(Eller ännu snabbare för en del, men det är Tots snabbaste resultat på tävling.)

Det blir lite annorlunda i högre klasser men systemet är detsamma även där. Det tar tid!

Jag tänker att det är en bra utmaning för mig - och min hund - som vi helt ärligt annars hade lagt noll fokus på. (För jag hatar det. :D)



Alltså en startsignal som sitter är guld värt! På mina kurser - främst onlinekursen men jag brukar smyga in den in irl-kurser också om jag kommer ihåg det :laugh: - visar jag en superkort film på Totoro som håller på att leka med en leksak, får starten och bara släpper den mitt i tugg och vandrar iväg. Som en switch, han går direkt in i sök, värdefullt när man har ett vilddjur i kopplet som vrålar om att han haft tråkigt åt helvete för länge! :laugh:

Sen har vår svajat rejält med tonårsmosig hjärna, men den finns ju där och kommer att komma tillbaka igen. Jag tjatar om startsignaler på kurser, det är inte alla som fattar hur viktigt det är (de har motiverade, glada hundar som inte behöver det i träningssituationer) men jösses så aktuellt det blir när man kommer ut på tävling. :up:

Och det stämmer, man får absolut inte se andras sök. Däremot kan du få gå med på banor du redan gått (varje domare avgör själv om publik är välkommen så man måste fråga), men grupperna går ju parallellt så det är inte alltid man kan. Jag har hängt med kompisar ibland för att filma deras sök när våra startnummer synkat så det går, men som regel när man själv är deltagare så kan man inte se något alls av vad som händer. Man kan inte ens prata om det egentligen, för även om man pratar med någon annan som gått söket redan finns alltid risken att någon som inte gått än råkar höra - då har man diskat den personen, vilket är minst sagt oschysst. :crazy:

Ja där sa du något bra. Funderar på om jag behöver ett nytt verbalt i nw eller om jag kan använda det vi redan har för blandat nosjobb. Hon har aldrig haft problem att skilja mellan när det ska letas mat eller föremål (det ena sker hemma och den andra i skogen med tjänstetecken) men risken kanske blir att det inte blir 100 klart för henne när det blandas in ytterligare något att leta efter.

Vad har du (och andra som läser) för verbalt kommando?

Oj, blir man diskad om man råkar höra andra prata (antar att det är allmänt hyffs att man då inte gör det), hur bevisas det?
 
Jag säger "Nosa" när det gäller nw, när hon ska leta godis eller leksak lite på skoj heter det "sök". Hon gör stor skillnad på dessa :)

Nosa var ju ett bra ord :up:
Hur skiljer hennes beteende?
Använder du annan sele/halsband i nw också? Lite som dragsele när kör spår, tjänstetecken i uppletande och söket osv. Yttre faktorer som får hunden att förstå vad vi ska göra.
 
Hon har aldrig haft problem att skilja mellan när det ska letas mat eller föremål (det ena sker hemma och den andra i skogen med tjänstetecken) men risken kanske blir att det inte blir 100 klart för henne när det blandas in ytterligare något att leta efter.

Jag skiljer ganska hårt på dessa, domarna är ju runt och avsätter vittring avsiktligt så det gäller att hunden inte tror det är det den ska leta efter.

Det finns även utplacerade störningsdofter/föremål i högre klasser.

Vad har du (och andra som läser) för verbalt kommando?

Verbalt är jag fantasifull nog att ha kommit på "leeeta!"... :banghead: :laugh:
Om han är inom räckhåll har jag även en - betydligt starkare - fysisk signal, leta var aldrig avsiktligt men han har kopplat ihop de två så nu funkar den verbala bra också.

Oj, blir man diskad om man råkar höra andra prata (antar att det är allmänt hyffs att man då inte gör det), hur bevisas det?

Alltså jag har aldrig varit med om det så jag ska inte säga säkert. Kollade igenom reglerna lite snabbt nu och ev. har jag fel för mig också att den man berättar för blir diskad - men den som berättat blir det i alla fall. Den som råkat höra/fått berättat för sig är skyldig att meddela domare eller TL, jag vet inte vad som händer sedan. Kanske kan de välja att flytta gömman, sätta föraren som fått höra sist eller nåt. Men det låter inte helt sannolikt.

Men precis, framförallt handlar det ju om att det är ohyfsat att prata om de banor man gått med medtävlande, även om de också gått den banan. Någon annan på tävlingsplatsen kan vara inom hörhåll. Jag har själv brutit mot etikettsregler genom att uppgivet utbrista "Han kissade!" på frågan om hur det gick när jag kom tillbaka från ett sök - för att jag var så chockad, han har aldrig så mycket som funderat på saken ens på träning men så lyfter han benet på sin fjärde tävling eller vad det nu var. Jag vet att inte alla vill veta om det är kissat i en bana, så det var oförskämt. Bryter inte mot några regler dock, men det visar ju lite hur jäkla svårt det är att sitta en 4-5h på en tävlingsplats med folk (ofta kompisar) som nyss delat samma upplevelse och absolut inte prata om det. :wtf:
 
Nosa var ju ett bra ord :up:
Hur skiljer hennes beteende?
Använder du annan sele/halsband i nw också? Lite som dragsele när kör spår, tjänstetecken i uppletande och söket osv. Yttre faktorer som får hunden att förstå vad vi ska göra.

Jag har precis köpt ett speciellt halsband som bara ska användas till NW, i samband med att vi ska börja en nw-tävlingskurs om ett par helger tänkte jag att det kan vara bra att snäppa upp oss lite :) Hittills har jag faktiskt varit ganska lat och bara haft vanliga halsbandet/selen, jag har inte ens koppel när vi söker för jag ids inte :o Men det får bli lite ordning nu framöver. Jag har istället ett tydligt startkommando som sagt.

Jag ser skillnad i ffa hennes beteende. Hon är mkt mer intensiv och metodisk när vi kör nw. När vi söker godis går hon mer runt lite planlöst och söker av. Jag tror att det ffa beror på ett tydligt startkommando samt att jag säger "nu är det klart" när vi hittat alla gömmor. Startkommandot är även bra om hon behöver startas om ifall hon kommer av sig om det finns fler gömmor och hon bara hittat en eller två av tex tre.
 
Idag har vi sökt i trapphus! Så svårt och så roligt! Väldigt konstigt när doften kändes på långt håll, och var uppåt. Lite frustrerad hund, men hon gav inte upp även om hon satte och pep lite frustrerat ett par gånger. Hon sökte dock vidare och hittade tillslut. Så duktig! 🤩😍 Roligt som omväxling, och vi hade fått läxa på kursen att söka på nytt område - därav trapphus. 👌
 
Var på avslutningen på kursen igår :)
Först gjorde vi två låtsas-doftprov. Humlas första gick superbra och snabbast i hela gruppen med drygt 15sekunder :bump:
Andra felmarkerade jag då hon var lite distraherad och lyktade lite hejvilt (och inte ens hade luktat på lådan med doft i). Lärdom att försöka hålla koll på vilka lådor hon tagit! Svårt dock då hon är rätt ostrukturerad och jag inte vill störa henne för mycket när vi väl kör. Kanske övar lite på att få det mer strukturerat när jag fixat egna kartonger :)

Sen gjorde vi ett behållarsök på Ikeakassar. Blint för oss, men instruktören sa till när hunden markerade på rätt påse för att inte få fler fel. Jag hade markerat på rätt påse om inte instruktören sagt till, så är nöjd även med det söket :D

Funderar på att anmäla mig till doftprov i höst nu, för att öva lite iaf :D
 
Appropå långsama tävlingsdagar. Jag har aldrig stött på trevligare tävlande än i nose work. Alla pratar med alla. Alla gläds åt fina prestationer. Alla önskar varandra lycka till (och verkar mena det).

(Eller också är detta bara för att jag är så usel på att tävla att jag inte är något hot)
 
Appropå långsama tävlingsdagar. Jag har aldrig stött på trevligare tävlande än i nose work. Alla pratar med alla. Alla gläds åt fina prestationer. Alla önskar varandra lycka till (och verkar mena det).

(Eller också är detta bara för att jag är så usel på att tävla att jag inte är något hot)
Va härligt det låter! Min största utmaning (utöver självs tävlandet så klart ;) ) blir att inte försäga mig och prata om gömmorna tror jag :o
 
Appropå långsama tävlingsdagar. Jag har aldrig stött på trevligare tävlande än i nose work. Alla pratar med alla. Alla gläds åt fina prestationer. Alla önskar varandra lycka till (och verkar mena det).

(Eller också är detta bara för att jag är så usel på att tävla att jag inte är något hot)

Håller helt med, man träffar massor med trevligt folk! Delar fika, träningshistorier, passar varandras hundar medan man kilar på toa, osv.

Det enda som är tråkigt är att det ofta är så tomt på prisutdelningarna. Jag fattar verkligen att det blir väldigt långa dagar men jag brukar försöka stanna kvar för att applådera vinnarna om jag har minsta möjlighet. Tycker det är synd när det nästan bara är de placerade där som får applådera varandra.
(Jag är inte heller något hot dock, men jag tror faktiskt inte det har något med trevligheten att göra. :D )

Va härligt det låter! Min största utmaning (utöver självs tävlandet så klart ;) ) blir att inte försäga mig och prata om gömmorna tror jag :o
Man hjälps åt med det med, börjar samtal glida iväg åt fel håll så brukar någon påminna om att vi inte kan prata om det.
 
Jag skiljer ganska hårt på dessa, domarna är ju runt och avsätter vittring avsiktligt så det gäller att hunden inte tror det är det den ska leta efter.

Det finns även utplacerade störningsdofter/föremål i högre klasser.

Jag ska solklart ha ett annat kommando då så hon inte börjat leta godis eller föremål. Tror det bli "find" (fajnd) som sökord i nw. Det är långt ifrån sök, leta och vart som jag använder i annat.
 
Beställt hem ett nybörjarekit från hansegården nu iallafall, på fredag ska vi träna för första gången :bump:
 
Håller helt med, man träffar massor med trevligt folk! Delar fika, träningshistorier, passar varandras hundar medan man kilar på toa, osv.

Det enda som är tråkigt är att det ofta är så tomt på prisutdelningarna. Jag fattar verkligen att det blir väldigt långa dagar men jag brukar försöka stanna kvar för att applådera vinnarna om jag har minsta möjlighet. Tycker det är synd när det nästan bara är de placerade där som får applådera varandra.
(Jag är inte heller något hot dock, men jag tror faktiskt inte det har något med trevligheten att göra. :D )


Man hjälps åt med det med, börjar samtal glida iväg åt fel håll så brukar någon påminna om att vi inte kan prata om det.
Jag gör likadant med prisutdelningarna - stannar om möjligt och applåderar
 
Börjar du ihop med träningskompisen? Det är lite krångel att hålla reda på i början nämligen, så man inte förvirrar för hunden oavsiktligt. :D

Bra tips, trots att jag gått ett par nw-kurser samt tränat utöver det så tyckte jag att det var svårt att börja träna med pojkvännens helt novisa hund. Den är så långt ifrån min egen i sitt beteende att jag har svårt att styra upp det.
Jag råder alla att inleda sin nw-karriär med en kurs för att komma igång på rätt sätt :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 265
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp