Nosework-tråden

Se det som ett betalt träningstillfälle? Du får gå fyra preppade banor med input och tips från proffs. Inte där för att prestera något, och vad som än händer är det perfekt för det är ju precis det du kan få feedback på då. Så kanske nerverna släpper lite?

Jag har också felmarkerat när jag var nervös (Totoro markerade inte, jag gjorde det på egen hand :laugh: ), i mitt fall var jag nervös för jag trodde han skulle börja mosa lådor men anledningen är ju sak samma. Nerver ställer till det, försök hitta något sätt att lura dem?
Fast egentligen är det lite kul med den där handen med ryckningarna. Jag känner mig som Basil Fawlty. "Don't mention the war"

Seriöst: Jag försöker se det som träning och komma ut så mycket som möjligt
 
Jag sålde ett tag men jag hinner inte med längre sedan jag gick ihop med en kollega och vi drog på oss alldeles för mycket att göra i tränarverksamheten. 😅

Men kolla in Sigrid Syr på instagram, hon gör superbra selar på måttbeställning! Totoro knatar fortfarande runt med Monsters gamla men de är helt olika i kroppen och kan jag inte snart hitta en stund att sy nytt till honom så kommer jag nog att beställa från Sigrid själv. :)

Tack så hemskt mycket! :)
 
Har ni några tips för att få hunden att INTE slicka vid/på gömman...? :cautious:Det är ju väldigt lätt för mig att se vart gömman är men :p
 
Har fortfarande problem med att han ibland stannar vid samma gömma. Han markerar vid gömman, han får sin belöning, sen fastnar han där ett tag och försöker markera mer men för ingen mer belöning, sen går han upp till mig, sitter och verkar som att han väntar på att jag ska visa honom, fast jag försöker visa med handen att han ska gå vidare vilket tar ett litet tag. Är det något jag har missat med NoseWork-träningen?
 
Har fortfarande problem med att han ibland stannar vid samma gömma. Han markerar vid gömman, han får sin belöning, sen fastnar han där ett tag och försöker markera mer men för ingen mer belöning, sen går han upp till mig, sitter och verkar som att han väntar på att jag ska visa honom, fast jag försöker visa med handen att han ska gå vidare vilket tar ett litet tag. Är det något jag har missat med NoseWork-träningen?
Min instruktör är noga med att vi ska fortsätta röra på oss själva, och inte stå stil, även när vi bara letar efter en gömma. På ditt inlägg låter det som att du står still, så kanske är värt att testa?
 
Har fortfarande problem med att han ibland stannar vid samma gömma. Han markerar vid gömman, han får sin belöning, sen fastnar han där ett tag och försöker markera mer men för ingen mer belöning, sen går han upp till mig, sitter och verkar som att han väntar på att jag ska visa honom, fast jag försöker visa med handen att han ska gå vidare vilket tar ett litet tag. Är det något jag har missat med NoseWork-träningen?

När ja började med fler gömmor fick hon mkt beröm vid den hon markerade så många ggr hon markerade och sedan tog jag den i handen (med hålen mot handflatan så att doften ej kommer ut) och sedan gav jag nytt startkommando. Det gick rätt snabbt innan poletten trillade ner att vi letar vidare även om vi hittar en...
 
Första fordonssöken på kursen igår, och det gick helt ok. Hon hittade två av tre gömmor på första, och den enda gömman som fanns på andra söket. Märktes att hon inte riktigt förstod att man kunde leta eukalyptus på en bil :p Tur att vi har två bilar och ett släp bara i närmsta familjen som är ok övningsobjekt :D

Sen gjorde vi två inomhussök där instruktören gömt utan att vi sett. Första klarade hon fint, om än ostrukturerat, men andra satt så hon behövde upp på en stol vilket hon inte fixade. Ska nog tänka ut nått bra sök på nått ställe där hon är van att hoppa upp, för att sänka tröskeln :)
 
Sen gjorde vi två inomhussök där instruktören gömt utan att vi sett. Första klarade hon fint, om än ostrukturerat, men andra satt så hon behövde upp på en stol vilket hon inte fixade. Ska nog tänka ut nått bra sök på nått ställe där hon är van att hoppa upp, för att sänka tröskeln :)

Hm... min instruktör säger åt oss att be hunden hoppa upp om vi misstänker att hunden hittat en gömma som det krävs att de tar sig upp till. Tex då i detta fallet en stol. Får ni inte såna instruktioner? Det kan ju ta ett tag innan hunden själv tar ett sånt initiativ, det kan ju behövas vägledning isf för att polletten ska trilla ner...
 
Hm... min instruktör säger åt oss att be hunden hoppa upp om vi misstänker att hunden hittat en gömma som det krävs att de tar sig upp till. Tex då i detta fallet en stol. Får ni inte såna instruktioner? Det kan ju ta ett tag innan hunden själv tar ett sånt initiativ, det kan ju behövas vägledning isf för att polletten ska trilla ner...
Jodå, självklart :) men min hund kan vara rätt osäker i nya situationer och ville inte hoppa upp på den aktuella stolen även när jag bad henne. Därav tänker jag att tröskeln nog borde kunna bli lägre om jag utnyttjar saker hon gillar att hoppa upp på (för det är en favoritgrej att göra ute på promenader exv).
 
Jodå, självklart :) men min hund kan vara rätt osäker i nya situationer och ville inte hoppa upp på den aktuella stolen även när jag bad henne. Därav tänker jag att tröskeln nog borde kunna bli lägre om jag utnyttjar saker hon gillar att hoppa upp på (för det är en favoritgrej att göra ute på promenader exv).

Aha, ja då är jag med. Då känns det som att du tänker rätt. Min hund är totalt okänslig för underlag och liknande, hoppar utan problem upp på vingliga däcktravar osv så en själv får hålla andan för att inte störa henne :o . Men är de mer försiktiga är det nog helt rätt att sänka tröskeln och bygga lite självförtroende :)
 
Slängde ihop ett snabbt och annorlunda (för oss) behållarsök idag. Eller snarare urvalsbana kanske. 6 plastmuggar med vatten varav en med hydrolat. Ebba tyckte att det var konstigt - men hittade rätt 😁
 
Har aldrig tänkt att en kan göra så faktiskt :o Men jag är ju ganska osjälvständig i mitt tänkande, tror alltid att jag ska sabba doftbilden eller nåt. :angel:

Alltså, jag vet inte om man "får" eller "bör" göra så. Men såg en tjej göra det på Instagram för ett tag sen och ville testa. 😂 Och det verkade ju fungera bra. 😝
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 858
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 503
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp