Nosework-tråden

Vår första tävling bestod av två sök på förmiddagen och två på eftermiddagen. Onödigt lång dag och segt upplägg. Jag sökte första gömmorna vid 10-tiden och de andra två efter 15... Sen blev vi kvar till prisutdelningen också, så vi var där mellan 9 och 17...😝
 
Vår första tävling bestod av två sök på förmiddagen och två på eftermiddagen. Onödigt lång dag och segt upplägg. Jag sökte första gömmorna vid 10-tiden och de andra två efter 15... Sen blev vi kvar till prisutdelningen också, så vi var där mellan 9 och 17...😝
Sånt suger! Men det känns som de blivit väldigt ovanliga numer, eller?
(I klass 1...)
 
Sånt suger! Men det känns som de blivit väldigt ovanliga numer, eller?
(I klass 1...)

Ingen aning. Har bara tvarit på två tävlingar och den andra hade mycket bättre upplägg.
Verkade inte vanligt med det där sega upplägget iaf, för vi pratade med rätt mycket folk och alla hatade det 😝
 
En fråga gällande tävling. Om vi får en felmarkering, får vi fortsätta i samma sök då om vi har tid kvar? Isf, stannar dom klockan under tiden och slår på den igen när man återgår?
 
Börjar du ihop med träningskompisen? Det är lite krångel att hålla reda på i början nämligen, så man inte förvirrar för hunden oavsiktligt. :D

Ja gud ja, här pillas inget utan henne :rofl: Jag är självlärd i både rally, agility, fs och htm. Nu är det nog, för en gångs skull vill jag inte behöva göra alla nybörjarmisstag innan jag fattar hur jag vill ha det :D
 
Äsch. Tänk som @Monstermom, att hur det än går har hunden skitkul. :)
Det är målet - han ska ha roligt och bli lite trött i luvan nu när han inte får ta ut sig fysiskt. (Vi har köpt köttbullar och provade dem igår. Matte trodde att det var ett bra ful-godis tills kokt rödbeta visade sig vara minst lika attraktivt)

Pysslings bästa tävling hittade vi ingen gömma. Vi sprang i skogen. Pratade med folk. Och käkade korv. Himla bra dag för en hund.

Förra gången vi provade blev vi osams :( Då hittade vi iofs alla.
 
Det är målet - han ska ha roligt och bli lite trött i luvan nu när han inte får ta ut sig fysiskt. (Vi har köpt köttbullar och provade dem igår. Matte trodde att det var ett bra ful-godis tills kokt rödbeta visade sig vara minst lika attraktivt)

Pysslings bästa tävling hittade vi ingen gömma. Vi sprang i skogen. Pratade med folk. Och käkade korv. Himla bra dag för en hund.

Förra gången vi provade blev vi osams :( Då hittade vi iofs alla.

Varför blev ni osams?
 
Varför blev ni osams?
Det var så mycket annat som intresserade en hund - och gömmorna visade sig vara ganska lätta. Han är sällan oengagerad för att slippa jobba, men då visade han inget intresse för sökområdet. När jag sa till sprang han fram och satte nosen på gömman men jag trodde honom inte. Vi gjorde om samma sak två gånger.
 
Så oengagerad hund och förare som inte fångade upp när engagemanget erbjöds

Ah ok. Har du hittat någon strategi för att slippa hamna där igen? Alltså för att undvika själva konflikten det ledde till i första hand tänkte jag, men för all del även att undvika grundproblemet såklart.
 
Ah ok. Har du hittat någon strategi för att slippa hamna där igen? Alltså för att undvika själva konflikten det ledde till i första hand tänkte jag, men för all del även att undvika grundproblemet såklart.
Jag kommer att samla upp oss noggrannare före start. Ge startsignal och stämma av bättre att han är med på tåget. Det måste helt enkelt vara roligare att vara med mig och göra det jag gör. Jag ska även tänka avslutet lite annorlunda. Jag behöver inte ha bråttom bort från söket utan är annat i där intressant kanske en belöning kan vara att man får titta lite efter att jag sagt markerat. Så samla ekipaget både före och efter söket.

Samt att jag ska lita på honom när han säger att han hittat - en bränd tävling är inget. Om vi blir osams under något vi gör för skoj skull är det värre. Nu bad jag honom leta vidare. Nono

Hemma så har vi kört för att öka värdet i själva hittandet - även om det inte är huvudproblemet i situationen som uppkom senast. Å andra sidan kan det kanske göra att han inser att det inte räcker med att han vet var gömmorna är, utan att det är först när jag vet som vi är färdiga.
 
Jag kommer att samla upp oss noggrannare före start. Ge startsignal och stämma av bättre att han är med på tåget. Det måste helt enkelt vara roligare att vara med mig och göra det jag gör. Jag ska även tänka avslutet lite annorlunda. Jag behöver inte ha bråttom bort från söket utan är annat i där intressant kanske en belöning kan vara att man får titta lite efter att jag sagt markerat. Så samla ekipaget både före och efter söket.

Samt att jag ska lita på honom när han säger att han hittat - en bränd tävling är inget. Om vi blir osams under något vi gör för skoj skull är det värre. Nu bad jag honom leta vidare. Nono

Hemma så har vi kört för att öka värdet i själva hittandet - även om det inte är huvudproblemet i situationen som uppkom senast. Å andra sidan kan det kanske göra att han inser att det inte räcker med att han vet var gömmorna är, utan att det är först när jag vet som vi är färdiga.
Låter som en jättebra plan! :up:
 
Fick sytt en scarf till Humla idag, att ha som tjänstetecken (kan man säga så i nosework?) i noseworken :) Blev riktigt fin!
Hur gör ni andra här som är ute och tävlar, har ni nån särskild utrustning för att hunden ska tänka nosework?
 
Funderar på doftprov också :p Är sugen på att anmäla mig till ett i höst, men vet inte om jag vågar :o Vi är nog inte redo att tävla än, men tänker attett doftprov på vinst och förlust kanske kan vara bra för att börja träna på att komma ut? Tror min rätt känsliga hund kan behöva öva lite på själva situationen innan vi kan fokusera på sökarbetet...
 
Fick sytt en scarf till Humla idag, att ha som tjänstetecken (kan man säga så i nosework?) i noseworken :) Blev riktigt fin!
Hur gör ni andra här som är ute och tävlar, har ni nån särskild utrustning för att hunden ska tänka nosework?
Jag har sele, men ingen speciell utan den som hon har på dagis. Annars har hon oftast halsband.
Jag hade en scarf som jag trädde över huvudet som startsignal men tappade bort den och hon fattar ändå efter första söket vad som gäller. Så på tävling räcker det att vi gör test-söket så har hon koll.
 
Jag har sele, men ingen speciell utan den som hon har på dagis. Annars har hon oftast halsband.
Jag hade en scarf som jag trädde över huvudet som startsignal men tappade bort den och hon fattar ändå efter första söket vad som gäller. Så på tävling räcker det att vi gör test-söket så har hon koll.
Jag fick också som feedback en gång att det var tydligt att hon ville fram och börja söka och jag höll tillbaka då jag ville köra vår lilla ritual. Domaren tyckte att det riskerade att störa henne och rekommenderade mindre "lydnad" eftersom hon helt klart vet vad hon ska göra.
Jag funderade på det och nu släpper jag bara fram henne med kommandot när domaren ger signal. Men tror någon signal kan vara bra på hundar som är nya eller av annan anledning behöver hjälp att fokusera.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 243
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 443
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp