Nosework-tråden

Alltså, jag vet inte om man "får" eller "bör" göra så. Men såg en tjej göra det på Instagram för ett tag sen och ville testa. 😂 Och det verkade ju fungera bra. 😝

Kommer ihåg när jag tyckte jag var smart och fyllde på gamla topsar med nytt hydrolat efter att de torkat... tänkte att det är ju bra för miljön att återanvända. :idea: Tills min tränare sa att det blir en felaktig doftbild och jag trodde jag sabbat min hund... men tydligen inte för hon tog det med ro och markerade lika bra oavsett, men såklart blir det ju lättare för hunden om en gör korrekta doftgömmor
 
Kommer ihåg när jag tyckte jag var smart och fyllde på gamla topsar med nytt hydrolat efter att de torkat... tänkte att det är ju bra för miljön att återanvända. :idea: Tills min tränare sa att det blir en felaktig doftbild och jag trodde jag sabbat min hund... men tydligen inte för hon tog det med ro och markerade lika bra oavsett, men såklart blir det ju lättare för hunden om en gör korrekta doftgömmor

Ja, men man gör säkert massor av fel 😅
Fast jag tänker att det är bra att prova sig fram också och lära sig. Sen blir det kanske tokigt ibland, men det går förhoppningsvis rätta till. 😁
 
Igår kväll noseworkade vi med vår träningsgrupp. Det var två veckor sedan sist.

Jag och Frej har tränat själva några gånger under dessa två veckor. Frej har lite svårt med gömmor som sitter högt så jag har tränat lite extra på höga gömmor där jag även lagt riktigt gott godis intill. Det har haft effekt! Han hade fortfarande svårt att hitta riktigt rätt men han ville upp och söka och markera att gömman sätt högt :). Vi ska träna något i helgen igen med höga gömmor och eventuellt godis som förstärkning vid gömman.
 
Tack för alla tipsen innan. Grejen är att han vill inte följa med när jag går utan vill tillbaka till den gamla gömman.

Får nya kartonger via katterna (blötmatskartonget) så det blir att även träna lite behållarsök nu när det blir kallare. Han är duktigast på det men går alltid att bli bättre. :) B.la vill jag få han att markera utan att slicka på doftstället, dock inget som rättades när jag gick på kurs. Fast en hund ska väl egentligen inte slicka på doftstället utan markera på annat sätt?
 
Tack för alla tipsen innan. Grejen är att han vill inte följa med när jag går utan vill tillbaka till den gamla gömman.

Får nya kartonger via katterna (blötmatskartonget) så det blir att även träna lite behållarsök nu när det blir kallare. Han är duktigast på det men går alltid att bli bättre. :) B.la vill jag få han att markera utan att slicka på doftstället, dock inget som rättades när jag gick på kurs. Fast en hund ska väl egentligen inte slicka på doftstället utan markera på annat sätt?
Jag bara spånar fritt nu, men kanske att du gör två sök i anslutning till varandra, istället för två gömmor i samma sök? Som lite överbryggning för att få honom att greppa? Typ ett sök i vardagsrummet och när det är klart direkt på ett nytt i sovrummet. Så blir transportsträckan ”sök fri” men att ett nytt sökkommando ändå kommer rätt snabbt?
 
Jag bara spånar fritt nu, men kanske att du gör två sök i anslutning till varandra, istället för två gömmor i samma sök? Som lite överbryggning för att få honom att greppa? Typ ett sök i vardagsrummet och när det är klart direkt på ett nytt i sovrummet. Så blir transportsträckan ”sök fri” men att ett nytt sökkommando ändå kommer rätt snabbt?

Jag har två gömmor i samma sök, det är något vi tränade på vår kurs. Andra hundarna klarade det bra men min laggade rejält efter på den.
 
Jag har två gömmor i samma sök, det är något vi tränade på vår kurs. Andra hundarna klarade det bra men min laggade rejält efter på den.
Jo, jag förstår det :) Tänkte bara som ett sätt att vänja honom iom att det inte verkar funka. Men vill du inte testa nått annat så kanske det är bättre att köpa en privatlektion med instruktören för att få coachning? Det är verkligen olika vad hundarna fixar i min kurs också, tror inte det blir bättre av att jämföra sig för mycket (även om det är väldigt lätt att göra det 😅)
 
Jo, jag förstår det :) Tänkte bara som ett sätt att vänja honom iom att det inte verkar funka. Men vill du inte testa nått annat så kanske det är bättre att köpa en privatlektion med instruktören för att få coachning? Det är verkligen olika vad hundarna fixar i min kurs också, tror inte det blir bättre av att jämföra sig för mycket (även om det är väldigt lätt att göra det 😅)

Jag får kontakta och se, ev. om det finns planer att köra fler NoseWork-kurser (dom är riktigt populära här). Det är sant att vissa hundar är bättre på olika moment, min fixade utomhussök riktigt bra som ett exempel

Men idén att gå tillbaka några steg och lära in honom att markera en gång sen gå till nästa med att ha gömmorna i olika rum låter bra!
 
Tränade lite själv igår :) Åkte till en lugn plats med ett picnicbord (som Humla tycker det är kul att hoppa upp på) och körde två sök med två gömmor i varje. Första söket hittade hon båda (en hög och en låg gömma). Andra söket hittade hon bara den låga gömman, men inte för att hon inte vågade sig upp på bänkarna utanför att hon glömde slå på nosen och jag nog gömt lite svårt :angel:

Sen körde vi två sök på bilen, och där hittade hon båda gömmorna i båda söken, även om vi fick starta om i slutet för att hon skulle hitta sista :)

Vår utmaning är helt klart att hon är väldigt ostrukturerad i sitt avsökande. Någon som har nått tips där? Annars funderar jag på att kolla om min instruktör vill ge en privatlektion i höst när kursen är slut :)
 
Tack för alla tipsen innan. Grejen är att han vill inte följa med när jag går utan vill tillbaka till den gamla gömman.

Får nya kartonger via katterna (blötmatskartonget) så det blir att även träna lite behållarsök nu när det blir kallare. Han är duktigast på det men går alltid att bli bättre. :) B.la vill jag få han att markera utan att slicka på doftstället, dock inget som rättades när jag gick på kurs. Fast en hund ska väl egentligen inte slicka på doftstället utan markera på annat sätt?
Vill du få honom att släppa och gå vidare efter att du belönat, så kan du slänga iväg en av belöningarna i riktning mot nästa gömma, så släpper han säkert den han redan hittat
 
Vi tävlade i helgen - och nu har Pyssling officiellt ruttnat ur på mig.

Första söken ville han pyssla med annat (ovanligt, men det händer) - när jag sa att vi återgår till ordningen sprang han direkt fram och satte nosen på lukten (jag litade inte på det - när arbetslusten/samspelet tryter brukar det vara "ja, ja, där du säger, whatever"). Tredje söket ställer han sig och stirrar intensivt på domare när han hittat. Fet diss!
 
Igår noseworkade vi med träningsgruppen. En person i gruppen var på kurs hos de som tog nosework till Sverige (fattade jag det som) förra veckan och vidarebefodrade en del tips till oss andra.

Man skulle nästan alltid träna på kända gömmor, för vet man inte själv var gömmorna sitter blir det testning snarare än träning av hund.

Och det var visst det enda tipset jag kom ihåg :cautious:. Det som är bra med det är att alla kan titta på allas hundar om vi får veta var gömmorna är någonstans.

Lite grann av poängen med träningsgrupp försvann dock, då jag inte trivs så bra i gruppen utan mest tyckt det varit trevligt att inte veta var gömmorna sitter... Det är snälla och hjälpsamma människor med men det är ändå något som inte känns bra. Svårt att veta riktigt vad.
 
Igår noseworkade vi med träningsgruppen. En person i gruppen var på kurs hos de som tog nosework till Sverige (fattade jag det som) förra veckan och vidarebefodrade en del tips till oss andra.

Man skulle nästan alltid träna på kända gömmor, för vet man inte själv var gömmorna sitter blir det testning snarare än träning av hund.

Och det var visst det enda tipset jag kom ihåg :cautious:. Det som är bra med det är att alla kan titta på allas hundar om vi får veta var gömmorna är någonstans.

Lite grann av poängen med träningsgrupp försvann dock, då jag inte trivs så bra i gruppen utan mest tyckt det varit trevligt att inte veta var gömmorna sitter... Det är snälla och hjälpsamma människor med men det är ändå något som inte känns bra. Svårt att veta riktigt vad.

Det är en åsikt. Det betyder inte att den är rätt. :angel:
 
Läst de 6 första sidorna i tråden iallafall ;)

Har bestämt mig för att ge nw en chans och ska träna för en kompis som dels kör nw men också specialsök (de söker narkotika en del åt kommunen b.la). Förstått att det skiljer mellan nw och s.sök och det förstår jag.


Min kompis lär kunna besvara mina frågor men orkar inte vänta :D
- Vad är det bra att fundera över innan man börjar? Typ olika beteenden, kommandon etc. Jag tänker att jag vill ha en frysmarkering så nära doften som möjligt men är det bättre att se vad hon bjuder på?
- Betty krafsar/använder munnen gärna och antar att hon kommer ta till det även i nw till en början. Hur ska jag tänka där? Fasta burkar som inte går att flytta på? (Behöver jag en urvalsbana? :angel: )
- Hur högt upp i förhållande till hundens mankhöjd kan doften sitta?
 
Klubbmästerskap i nosework idag, 3 gömmor.

Behållarna var korta plaströr och metallburkar. Där var hon stensäker. Kollade av två, stannade med tydlig markering på den tredje.

Inomhus började hon i fel ändå av rummet, så den tog lite längre, men när hon väl fick korn på doften hittade hon den snabbt.
Utomhus var på klubbens aktivitetsbana där hon jättetydligt flera gånger markerade upp i luften åt vilket håll doften var. Men hon klättrar inte på saker utan inbjudan, och matte tänkte inte... Gömman var så klart uppe på rampen. När tiden gått ut och domaren så åt mig att visa upp henne tog hon den direkt.

Men vi blev ändå fyra, då bara tre stycken klarade alla söken. Och matte har fått en värdefull erfarenhet.
 
Läst de 6 första sidorna i tråden iallafall ;)

Har bestämt mig för att ge nw en chans och ska träna för en kompis som dels kör nw men också specialsök (de söker narkotika en del åt kommunen b.la). Förstått att det skiljer mellan nw och s.sök och det förstår jag.


Min kompis lär kunna besvara mina frågor men orkar inte vänta :D
- Vad är det bra att fundera över innan man börjar? Typ olika beteenden, kommandon etc. Jag tänker att jag vill ha en frysmarkering så nära doften som möjligt men är det bättre att se vad hon bjuder på?
Skit i markeringarna just nu. Det viktiga till en början är att få upp hundens intresse och glädje i att söka, så kör belöningar direkt hunden hittat rätt många, många gånger innan du för in markeringar.

Jag föredrar att aktivt träna markeringssätt som jag valt istället för att välja vad hunden gör spontant, inte alla håller med om det dock. Jag tränar markeringar separat innan jag för in dem i söken.
- Betty krafsar/använder munnen gärna och antar att hon kommer ta till det även i nw till en början. Hur ska jag tänka där? Fasta burkar som inte går att flytta på? (Behöver jag en urvalsbana? :angel: )
Dolda gömmor där hon inte kan komma åt bärarna. Tänk inne i/bakom/under saker så hon kan komma riktigt nära men inte faktiskt ta dem. Och belöna massor, direkt hon är rätt, så förväntan blir på belöningen istället för på undersökande.

- Hur högt upp i förhållande till hundens mankhöjd kan doften sitta?

I klass 1 är regeln att alla gömmor måste vara nåbara, det får inte förekomma några utom räckhåll. Vilket på tävling betyder att gömmorna är satta efter den minsta hunden som deltar (ofta en pytteliten chihuahua eller liknande som är lägre än min hunds huvud är om han ligger platt på marken O_o). Men i träning är det bra att variera mycket och tidigt för att ge hundarna en bredare erfarenhet, så gömmor i alla höjder som går att komma åt, även om de måste sträcka sig, klättra på saker och liknande. Jag kör även onåbara höjder hyfsat tidigt på min egen hund, men det är lite mer kontroversiellt. :D

Mitt tips för att tycka att nw är kul ett längre tag, särskilt om du tränar med folk som kan hjälpa dig ordentligt vilket det låter som, är att inte träna för klass 1 så mycket. Alltså inte träna för att prestera väl på tävling, det kan du putsa till om du vill när det är dags att ge er ut på banorna i så fall (jag fick träna om Tot lite efter ett par tävlingar just för att alla gömmor ju kommer så långt ner för honom, men det var ju fort gjort så han blev lite mindre frustrerad) utan sikta på en riktigt bred erfarenhetsbas och variation.
 
Skit i markeringarna just nu. Det viktiga till en början är att få upp hundens intresse och glädje i att söka, så kör belöningar direkt hunden hittat rätt många, många gånger innan du för in markeringar.
Jadå, förstår också att det inte är vad man börjar med. I både rallyn och agilityn (främst agilityn) har jag fått träna om mycket för att jag inte vetat vad som är viktigt. Utan jag vill ha tid på mig att tänka igenom innan det är dags. Kunna bolla med mig kompis, läsa, nörda.

Jag föredrar att aktivt träna markeringssätt som jag valt istället för att välja vad hunden gör spontant, inte alla håller med om det dock. Jag tränar markeringar separat innan jag för in dem i söken.
Tränar du de separat på typ te eller lär du in beteendet helt separat?

Dolda gömmor där hon inte kan komma åt bärarna. Tänk inne i/bakom/under saker så hon kan komma riktigt nära men inte faktiskt ta dem. Och belöna massor, direkt hon är rätt, så förväntan blir på belöningen istället för på undersökande.
Ah, smart! Får vara kvick då.

I klass 1 är regeln att alla gömmor måste vara nåbara, det får inte förekomma några utom räckhåll. Vilket på tävling betyder att gömmorna är satta efter den minsta hunden som deltar (ofta en pytteliten chihuahua eller liknande som är lägre än min hunds huvud är om han ligger platt på marken O_o). Men i träning är det bra att variera mycket och tidigt för att ge hundarna en bredare erfarenhet, så gömmor i alla höjder som går att komma åt, även om de måste sträcka sig, klättra på saker och liknande. Jag kör även onåbara höjder hyfsat tidigt på min egen hund, men det är lite mer kontroversiellt. :D

Mitt tips för att tycka att nw är kul ett längre tag, särskilt om du tränar med folk som kan hjälpa dig ordentligt vilket det låter som, är att inte träna för klass 1 så mycket. Alltså inte träna för att prestera väl på tävling, det kan du putsa till om du vill när det är dags att ge er ut på banorna i så fall (jag fick träna om Tot lite efter ett par tävlingar just för att alla gömmor ju kommer så långt ner för honom, men det var ju fort gjort så han blev lite mindre frustrerad) utan sikta på en riktigt bred erfarenhetsbas och variation.

Jag är tävlingsmänniska, men ser ingen vits med att träna på nivån vi tävlar på utan vill utmana och överträna. Att komma på tävling ska vara lättare än o träna hemma typ. Hon är snabb i annat sökjobb (uppletande, godissök och personsök) så jag kan tänka mig att vi inte behöver fokusera på fart bara doften får tillräckligt stort värde.
 
Jag tränar antingen separat, alltså med ingen doft inblandad alls, eller med den doft som är relevant men utan sökdelen. Så typ, här är grejen som luktar, såhär gör du då.

Okej :up:
Ska nog träna in det separat. Vi har beteendet "typ" i och med omvänt lockande. Borde rimligtvis vara användbart i detta
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 809
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp