Nosework-tråden

@fryckan blev det tävling?

Vi tränade vid skidstadion idag, där fanns det många bra ställen att gömma på. Frej och träningskompisen Zelda var duktiga och glada :). Kan bara inte låta bli att tänka på hur det skulle vara att söka med någon av snökanonerna igång :rofl:.
 
@fryckan blev det tävling?

Vi tränade vid skidstadion idag, där fanns det många bra ställen att gömma på. Frej och träningskompisen Zelda var duktiga och glada :). Kan bara inte låta bli att tänka på hur det skulle vara att söka med någon av snökanonerna igång :rofl:.
Det blev tävling och han fixade 3/4 sök väldigt fint. Han har inte fattat att träbänkar är till för att leta gömmor på utan han hoppade upp på alla han såg och välte en:rofl: sista söket var bara träbänkar så det klarade vi inte men jag är väldigt nöjd med debuten!
 
Det blev tävling och han fixade 3/4 sök väldigt fint. Han har inte fattat att träbänkar är till för att leta gömmor på utan han hoppade upp på alla han såg och välte en:rofl: sista söket var bara träbänkar så det klarade vi inte men jag är väldigt nöjd med debuten!

Vad kul, jag hade också varit nöjd med en sådan debut :)!
 
Vi var på skidstadion igen idag. Blev både utomhussök, fordon och inomhussök.

Det gick fint :). Jag slog dock huvudet i en snökastare vilket gjorde JÄTTEont och döm om min förvåning när jag lite senare märkte att jag var lite blodig i håret :p. Verkligen lite men ändå. Så akta er för snökanoner :D.

I förmiddags anmälde jag oss till tävling 2/6. Blir spännande om vi kommer med!
 
Jag skrev här för ett tag sedan och hade flera frågor om Nosework och efter svar från er insåg jag att det var smartast att börja med en kurs. Och i helgen som var gick vi vår första kurs fredag-söndag.
Jag är så fruktansvärt nöjd och stolt över min kille! Han älskade det och jag tyckte att det var jätte roligt. :)

Han är en hund som vanligtvis reagerar ganska mycket på andra hundar. Antingen vill han busa med dem eller så skäller han ut dem. Men jag har aldrig varit så stolt över honom som denna helg. INGEN hund var intressant för honom utan han gick fullständigt in i "sitt jobb". Han fortsatte söka intensivt med alla störningar runt om.
Så nu har jag köpt hem lite enkla behållare osv så vi kan fortsätta öva lite hemma och sedan på klubben. Jag är så taggad!
 
Nu är vi anmälda till doftprov om en månad, såg detta lite sent så jag hoppas vi kommer med (de har turordning).
Så nu ska vi börja träna igen och hoppas det blir godkänt denna gången.
 
Var första tillfället på NW steg 2 i förrgår. Började med fordonssök och introducerade även lagerblad. Båda gick fint men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas träna så mkt fordonssök på egen hand, jag tycker det är svårt med en liten hund att inte få den att gå upp med tassar på lacken samt gå under fordonet. Spec när en inte får "neja" hunden i söket.
Hur gör andra med nybörjare? Min hund är typ 30 cm hög och det är rätt naturligt för henne att sträcka sig genom att gå upp med tassarna....
 
Var första tillfället på NW steg 2 i förrgår. Började med fordonssök och introducerade även lagerblad. Båda gick fint men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas träna så mkt fordonssök på egen hand, jag tycker det är svårt med en liten hund att inte få den att gå upp med tassar på lacken samt gå under fordonet. Spec när en inte får "neja" hunden i söket.
Hur gör andra med nybörjare? Min hund är typ 30 cm hög och det är rätt naturligt för henne att sträcka sig genom att gå upp med tassarna....

Hade samma problem. Jag "nej-ade" min kille under våra träningar hemma. Till slut förstod han att han inte fick sätta tassarna på lacken. Sen gäller det ju att gömman sitter så att små hundar inte ska behöva resa sig på bakbenen.
 
@_Taggis_ Jag nejade Frej alldeles förfärligt i torsdags :o. Kommer att få vakta min tunga den andra juni. Och se till att försöka rasta Frej mellan varje sök så att det inte blir så lockande att (kiss)markera i sökområdet :cautious:. Är jag noga med att rastamellan sälen brukar det inte vara något problem :).

Drömde att vi tävlade i natt. Klarade tre sök snabbt och galant. Behållarsöket hann vi inte med eftersom de inte ställt fram kartongerna än :p
 
Totoro, snaaaaart 11 månader, tog doftprov för eukalyptus idag. :D
61900893_323230001948419_4972763214627471360_n.jpg


Och sen gick vi en clear round TSM
61468308_323330048605081_2796145175666098176_n.jpg


Lite väl långsam på behållarsöket, men jag kan faktiskt inte klaga ändå. Väldigt kul första försök. :up:
 
Humla och jag går vår första NW-kurs, och har precis kunnat göra (sjuuuult lätta) sök hemma! Det är jättekul :bump:

En sak jag funderar på som är långt borta för oss dock, är detta när man tävlar på flera dofter. Har man olika kommandon för olika dofter, eller är inte dofterna närvarande på samma prov? :confused:
 
Humla och jag går vår första NW-kurs, och har precis kunnat göra (sjuuuult lätta) sök hemma! Det är jättekul :bump:

En sak jag funderar på som är långt borta för oss dock, är detta när man tävlar på flera dofter. Har man olika kommandon för olika dofter, eller är inte dofterna närvarande på samma prov? :confused:

Dofterna följer med "upp" så när ni är i klass 2 kan det vara eukalyptus, lagerblad, eller båda. (Och i klass 3 läggs lavendel till de båda andra.) Finns ingen anledning att lära in specifika signaler för varje doft, finns någon av dem i banan så är det rätt. Det är alltså aldrig fallet att en inlärd doft är en störningsdoft ibland, så det räcker med att hunden gillar doften/dofterna och förstår uppgiften så kan ni starta med vilket ord som helst. :)
 
Dofterna följer med "upp" så när ni är i klass 2 kan det vara eukalyptus, lagerblad, eller båda. (Och i klass 3 läggs lavendel till de båda andra.) Finns ingen anledning att lära in specifika signaler för varje doft, finns någon av dem i banan så är det rätt. Det är alltså aldrig fallet att en inlärd doft är en störningsdoft ibland, så det räcker med att hunden gillar doften/dofterna och förstår uppgiften så kan ni starta med vilket ord som helst. :)
Aha! Så man behöver inte urskilja specifika dofter :idea: , det känns ju lite enklare då :angel: Om vi nu skulle ta oss så långt som till hövligt ;)
 
Aha! Så man behöver inte urskilja specifika dofter :idea: , det känns ju lite enklare då :angel: Om vi nu skulle ta oss så långt som till hövligt ;)
Precis, du behöver bara kunna se att hunden hittat något. :)

Vi kör ju specialsök också, har samma rutiner till det med. Röd kong får inte vara störningsdoft i nw så jag kör på den enkla vägen. :D
(De bedöms ju inte lika men mitt upplägg funkar hittills rätt hyfsat till båda så jag kommer nog att fortsätta såhär. Vi blir nog aldrig snabbast ekipage i klass 1 i nw, men jag tänker att när - :angel: - vi kommer uppåt i klasserna så tjänar vi på det istället. :cool::laugh:)
 
Totoro, snaaaaart 11 månader, tog doftprov för eukalyptus idag. :D
61900893_323230001948419_4972763214627471360_n.jpg


Och sen gick vi en clear round TSM
61468308_323330048605081_2796145175666098176_n.jpg


Lite väl långsam på behållarsöket, men jag kan faktiskt inte klaga ändå. Väldigt kul första försök. :up:


Haha, jag tycker att han var snabb! :D Jag tror att jag får vara glad om vi klarar något av söken inom tiden på söndag. Kanske bra egentligen så vi garanterat inte blir placerade :laugh:. Skulle bli så lång seg dag då!

Jag tycker Totoro är jätteduktig som fixade alla sök!
 
Haha, jag tycker att han var snabb! :D Jag tror att jag får vara glad om vi klarar något av söken inom tiden på söndag. Kanske bra egentligen så vi garanterat inte blir placerade :laugh:. Skulle bli så lång seg dag då!

Jag tycker Totoro är jätteduktig som fixade alla sök!
Tack! Lycka till på söndag, vart ska ni?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 277
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 518
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp