Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Har testat på nosework lite från och till under åren men har tyckt att det är rätt bökigt med hydrolat, möbeltassar och allt vad det är. Men under hösten och vintern behövde vi verkligen en nosaktivering inomhus så vi började söka kong vilket går galant och har varit så kul. Jag är lite som person sån som gärna vill ha tävling som mål för att bli extra motiverad. Men när jag läser på lite så tycker jag att tävling i specialsök är betydligt mer omständigt än nosework och att det inte finns så mycket tävlingar här. Noseworken verkar finnas mer både träningsgrupper och tävlingar. Så nu funderar jag på att gå tillbaka till eukalyptus i alla fall. Har någon här tränat och tävlat i båda? Vilket har känts roligast/enklast att få till tränings och tävlingsmässigt?
Jag har bara tränat/träningstävlat och har liknande upplevelse. Jag gillar enkelheten med att gömma kong mot hydrolat men tävlingsmomentet var svårare (för oss). Dels för att min hund var superpepp och inte alls ville lyda utan bara söka. Det är också helt andra tider och ytor att söka på vilket krävde en tydlig plan och jag är inte världens mest strukturerade person. Jag gillar enkelheten i nosework och det finns absolut fler tävlingar även om vi har en hel del träningsgupper för specialsök där jag bor.

Jag hade ett "arbetstecken" (liten scarf) på min förra hund när vi tränade NW. Inte vet jag om det hjälpte honom förstå vad vi skulle göra, men så sas det åtminstone då (typ tio år sedan) att man kunde göra.
Det får man inte längre ha, ändrades vid någon regelrevidering. Du får ha halsband/sele, koppel och ev hårband för att hunden ska kunna se men inget annat (om jag minns rätt).
Hade själv scarf på hunden när vi började 2017. När vi återupptog tävlandet 2024 fick man inte längre ha det.

Jag har anmält mig till en NW2 TEM som är om två veckor. Och jag kom med :nailbiting:

Vi är egentligen inte helt redo men tävlingen ligger nära och det ska bli kul att se skillnaden mot klass 1. Vi tar det som en träning.
Doften kan hon, men djupa gömmor har vi inte tränat så mycket. Och hon vill gärna gå tillbaka till den gömma hon redan hittat i stället för att söka vidare. Så vi får se.

Det får man inte längre ha, ändrades vid någon regelrevidering. Du får ha halsband/sele, koppel och ev hårband för att hunden ska kunna se men inget annat (om jag minns rätt).
Hade själv scarf på hunden när vi började 2017. När vi återupptog tävlandet 2024 fick man inte längre ha det.
Där ser man! Å andra sidan, har man ett halsband eller sele som man bara använder till nosework (det har jag) blir det ju typ samma sak.

Har testat på nosework lite från och till under åren men har tyckt att det är rätt bökigt med hydrolat, möbeltassar och allt vad det är. Men under hösten och vintern behövde vi verkligen en nosaktivering inomhus så vi började söka kong vilket går galant och har varit så kul. Jag är lite som person sån som gärna vill ha tävling som mål för att bli extra motiverad. Men när jag läser på lite så tycker jag att tävling i specialsök är betydligt mer omständigt än nosework och att det inte finns så mycket tävlingar här. Noseworken verkar finnas mer både träningsgrupper och tävlingar. Så nu funderar jag på att gå tillbaka till eukalyptus i alla fall. Har någon här tränat och tävlat i båda? Vilket har känts roligast/enklast att få till tränings och tävlingsmässigt?
Jag vet engagerat nosfolk som slutat med specialsök just för att det blivit mer och mer reglerat, hunden måste söka enligt vissa moment. I nosework klass 1 gäller det ju bara att hitta inom tiden och bara en gömma per sök. Hur man tar sig dit spelar ingen roll (så länge man håller vissa enkla regler).

Jag vet engagerat nosfolk som slutat med specialsök just för att det blivit mer och mer reglerat, hunden måste söka enligt vissa moment. I nosework klass 1 gäller det ju bara att hitta inom tiden och bara en gömma per sök. Hur man tar sig dit spelar ingen roll (så länge man håller vissa enkla regler).

Jag reagerade på det när jag läste på om specialsök nyligen, det verkar vara rätt hög tröskel för att komma igång? Mycket krav och regler kring hur det ska göras. Nosework är det ganska fria tyglar med jämförelsevis så jag förstår att det lockar fler.

Jag reagerade på det när jag läste på om specialsök nyligen, det verkar vara rätt hög tröskel för att komma igång? Mycket krav och regler kring hur det ska göras. Nosework är det ganska fria tyglar med jämförelsevis så jag förstår att det lockar fler.
Ja precis. Insteget är väldigt lätt i nw. Och det gör också att man faktiskt kan bli bättre rätt snabbt, våga göra doftprov och börja tävla.

Tack för svar! Jag känner lite att vi tränar så mycket lydnadsmoment i våra andra grenar att jag tänker att nosarbetet vill jag inte styra upp lika mycket utan bara låta honom göra sin grej som han är grym på ❤️ får helt enkelt lära mig hantera hydrolat 😅 ska på hundmässan i morgon och tror där skulle vara försäljare av nosework-tillbehör. Kanske kan få lite inspiration där 😁

Grubblar nu på vad som gick fel på Noseworktävlingen med unghunden.
Det var väldigt svår miljö för henne. Inget vettigt ställe att vänta på. Hundmöten, trafik, cyklister osv. Men miljön hanterade hon ändå rätt bra.
Men så apporterade hon kartongerna 😬Rätt kartonger det var dom med doft i. Så hon hittade rätt kartonger i två sök. Jag trodde att hon kommit över att apportera dom för det har hänt på träning men nu kom det tillbaka. Funderar på om det var ett initiativ från henne eller om jag omedvetet gjorde eller sa något som hon tolkade som apportering. Men jag tror inte det.
I ett sök ville hon bara kolla in underlaget. På sista söket checkade hon ut lite. Blev väl trött tror jag.
Men noll poäng till oss så vi kommer väl på sista platsen. Hon gjorde ändå så bra hon kunde det var första tävlingen för henne.

Det var väldigt svår miljö för henne. Inget vettigt ställe att vänta på. Hundmöten, trafik, cyklister osv. Men miljön hanterade hon ändå rätt bra.
Men så apporterade hon kartongerna 😬Rätt kartonger det var dom med doft i. Så hon hittade rätt kartonger i två sök. Jag trodde att hon kommit över att apportera dom för det har hänt på träning men nu kom det tillbaka. Funderar på om det var ett initiativ från henne eller om jag omedvetet gjorde eller sa något som hon tolkade som apportering. Men jag tror inte det.
I ett sök ville hon bara kolla in underlaget. På sista söket checkade hon ut lite. Blev väl trött tror jag.
Men noll poäng till oss så vi kommer väl på sista platsen. Hon gjorde ändå så bra hon kunde det var första tävlingen för henne.
Det var väl helt enkelt så att hon blev överstimulerad och trött i miljön? Och så gick hon tillbaka till ett bekant beteende. Jag tycker det där låter supernormalt med unghundar. Min har flera gånger också checkat ut i sista söket på tävling, trots att hon mycket väl orkar fler sök hemma.

Jag har också kommit sist på en tävling :) Det gör inget! I tävlingen efter det fick vi SSE, så det går upp och ner.

Låter som att det blev lite härdsmälta för henne av alla intryck? Labradåren hade lätt kunnat göra liknande i en ny och stimmig miljö. Om han spontant börjar stoppa saker i munnen så vet jag att det är jobbigt och han försöker lugna sig själv litegrann. Så har han gjort sen han var valp så det är ett medfött beteende. Jag har inte haft vett att uppskatta den tydliga signalen förut men man lär så länge man lever...

Var det första tävlingen så var det bra jobbat ändå tycker jag, man får se varje tävling som ett nytt träningstillfälle. Bryt ihop och kom igen. :heart

Det var väl helt enkelt så att hon blev överstimulerad och trött i miljön? Och så gick hon tillbaka till ett bekant beteende. Jag tycker det där låter supernormalt med unghundar. Min har flera gånger också checkat ut i sista söket på tävling, trots att hon mycket väl orkar fler sök hemma.

Jag har också kommit sist på en tävling :) Det gör inget! I tävlingen efter det fick vi SSE, så det går upp och ner.
Jag tror du har rätt där. Hon fick spel när vi stod och väntade och började rulla sig i snön och kampa med kopplet.
Det blev väl för mycket för henne.

Låter som att det blev lite härdsmälta för henne av alla intryck? Labradåren hade lätt kunnat göra liknande i en ny och stimmig miljö. Om han spontant börjar stoppa saker i munnen så vet jag att det är jobbigt och han försöker lugna sig själv litegrann. Så har han gjort sen han var valp så det är ett medfött beteende. Jag har inte haft vett att uppskatta den tydliga signalen förut men man lär så länge man lever...

Var det första tävlingen så var det bra jobbat ändå tycker jag, man får se varje tävling som ett nytt träningstillfälle. Bryt ihop och kom igen. :heart
Ja säkert mental härdsmälta. Jag är glad att hon hittade doften i två av söken. Det var över 20 kartonger så bra gjort ändå.

Det har äntligen startat upp en träningsgrupp i nw på den brukshundklubb jag tillhör - det finns träningsgrupper i alla andra grenar där förutom nw men nu så, nu är vi igång!

Igår hade vi första träningstillfället och vi var 12 deltagare av de totalt 14 som visat intresse, jättekul! Nivån är allt från nybörjare till de som tävlar elit och några har valpar som precis börjat grundträningen. Vi hade ett uppstartsmöte för två veckor sedan då vi skrev ner våra tankar och önskemål, försökte speca upp vad folk helst ville göra och helt enkelt strukturerade upp allting.

Den här gången höll vi till på klubben och det blev en jättebra kväll, vi hade tre sökområden och delade upp oss i grupper och växlade område. Vi hade tema behållarsök och det blev flera jätteroliga sökområden med massa olika behållare - skor, väskor, kartonger, metallburkar, plastburkar, DVD/video-fodral samt några urvalsbanor av varierande typ. Blev klara inom utsatt tid (2 h) och alla var nöjda och glada med den här starten. Så roligt och jag tror att vi alla ser fram emot att köra vidare med det här. :)

Jag hade med mig Griseo, vi har växlat tillbaka till nw från specialsöket eftersom han är alldeles för miljökänslig för att klara specialsöket, nw är lättare för honom med mindre sökområden och "enklare" sök - alltså sett från vad han klarar. Han skötte sig riktigt bra, ägnade lite väl mycket energi åt att kolla in alla dofter från andra hundar som sökt före honom men fixade sök på alla behållartyper även om han missade några gömmor. Det här är precis vad han behöver och nu var vi ju på en känd plats men med en massa nya människor, så jag är mycket nöjd med hur han hanterade det. :heart

Jag och Ruben var på första tillfället av NS-kursen igår och det gick väll sådär...

Vi började med en smeller och belönade när hunden var nära. Ruben snappade upp det på en gång men i efterhand visade det sig han tolkade den som en target och aldrig kopplade att han skulle använda näsan. Jag trodde kanske det skulle gå bättre hemma men nej, han fattar inte att han ska lukta. Han buffar/krafsar/biter på smellern.

Så vad kan man ha för strategi istället?

Jag och Ruben var på första tillfället av NS-kursen igår och det gick väll sådär...

Vi började med en smeller och belönade när hunden var nära. Ruben snappade upp det på en gång men i efterhand visade det sig han tolkade den som en target och aldrig kopplade att han skulle använda näsan. Jag trodde kanske det skulle gå bättre hemma men nej, han fattar inte att han ska lukta. Han buffar/krafsar/biter på smellern.

Så vad kan man ha för strategi istället?
Vad händer om du har en ganska robust smeller, som han alltså inte kan råka svälja, och lägger godis på och doften i? Låda, typ? Eller fäster doften på något som sitter fast en vägg eller nåt, och så antingen godis på eller så klickar du så fort han varit med nosen på doften? Då kommer han ju börja förknippa doften med bra grejor oavsett.

Om det är en bra kurs så kommer instruktören kunna hjälpa dig med detta.

Är det nån av er som belönar med leksak i stället för godis, på både träning och tävling? För min hund har leksaker, särskilt bollar och kampgrejor, alltid högre i värde än det godaste godiset - men hon går också upp supermycket i varv av dem. När jag tränat på skogspromenader har hon fått nosa och sen har jag kastat en boll, och det motiverar henne enormt. Men det är svårt att använda boll som belöning på tävling, så jag vet inte om det är dumt att öht träna med det, det kanske bara varvar upp i onödan. (Hon är inte jättesnabb i söken dock, och är en sån som snarare behöver peppas upp än dämpas).

Vad händer om du har en ganska robust smeller, som han alltså inte kan råka svälja, och lägger godis på och doften i? Låda, typ? Eller fäster doften på något som sitter fast en vägg eller nåt, och så antingen godis på eller så klickar du så fort han varit med nosen på doften? Då kommer han ju börja förknippa doften med bra grejor oavsett.

Om det är en bra kurs så kommer instruktören kunna hjälpa dig med detta.
Råkar han springa förbi smellern med godisen så äter han den ;). Skulle jag fästa doften någon annanstans och klicka när han kommer nära så tror jag han uppfattar det som en target också.

Tror säkert instruktören kommer hjälpa men vill ju ändå använda den här veckan så mycket som möjligt och träna på ett vettigt sätt. Jag trodde ju det skulle bli lättare för han hemma men det verkar inte göra någon skillnad.

Men det kanske kommer lösa sig med hjärntvättning? Han behöver kanske inte fatta vad han håller på med än :p.

Råkar han springa förbi smellern med godisen så äter han den ;). Skulle jag fästa doften någon annanstans och klicka när han kommer nära så tror jag han uppfattar det som en target också.

Tror säkert instruktören kommer hjälpa men vill ju ändå använda den här veckan så mycket som möjligt och träna på ett vettigt sätt. Jag trodde ju det skulle bli lättare för han hemma men det verkar inte göra någon skillnad.

Men det kanske kommer lösa sig med hjärntvättning? Han behöver kanske inte fatta vad han håller på med än :p.
Jag tror att han bara behöver börja förknippa doften med nåt bra. Han behöver inte fatta att han ska leta efter den än. Även om han använder smellern som en target kommer han oundvikligen få in doften i nosen och till slut faller det på plats.

Jag tävlar i Nosework och har tränat specialsök. Jag upplever det som om Specialsök har mera krav. Det var inte svårare att lära in kongens doft än eukalyptus men doftbilden är annorlunda. Doftmolekylerna från kongen som är ett fast material är inte lika lätta att följa som eukalyptus som är en vätska. Vi tränade mer djupa gömmor och höga gömmor. Och så skulle hunden lära sig att skilja på kvarvarande doft och ” färsk doft”. Det skulle vara en tydligare markering och mer exakt på stället och så var det större sökytor. Sen ingår det ett lydnadsmoment i tävling också. Inte så märkvärdigt men ska ändå göras.
Jag kör bara nosework nu lägger ut några kongbitar ibland som aktiveringssök men inte mer än så.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka