Jag har börjat med inlärningen av eukalyptus på allvar nu. Labradåren är peppad, perfekt enligt honom att få nosa och få godis för det. Jag började med smeller och har nu gått över till att jobba mer med pairing, mjukost vid gömmorna = kalas.

Jag bedömer alltså att jag har fixat biten med att ge doften ett värde.
Baksidan av att han är peppad är att söken blir därefter. Han gasar på för fullt, springer runt och nosar lite här och var tills han av en slump får upp vittringen. Hittar han inte tillräckligt snabbt så tittar han på mig som att jag ska lösa problemet åt honom. Jag peppar honom att fortsätta och på sin höjd kan jag visa med handen i ungefär vilket område han ska söka av. Då tuffar han på ett tag till men jag ser redan nu risken för att han helt tappar sugen när söken blir svårare.
Han har ganska låg mental uthållighet av födsel och ohejdad vana, så jag tar gärna emot tips på hur vi kan jobba upp den i noseworken. Hittills har han fått söka lös för att inte känna sig pressad av mig i snöret men nu misstänker jag att han kanske behöver vara kopplad och få mer fingervisning för att inte befästa dåliga vanor.

Eller borde vi backa bandet helt?
Jag håller utkik efter kurser men den här tiden på året är det hopplöst. Dvs det är oklart om och när det kan finnas instruktörshjälp att tillgå.