Jag och Ruben var på första tillfället av NS-kursen igår och det gick väll sådär...
Vi började med en smeller och belönade när hunden var nära. Ruben snappade upp det på en gång men i efterhand visade det sig han tolkade den som en target och aldrig kopplade att han skulle använda näsan. Jag trodde kanske det skulle gå bättre hemma men nej, han fattar inte att han ska lukta. Han buffar/krafsar/biter på smellern.
Så vad kan man ha för strategi istället?
Jag såg liknande tendenser i början med min hund - mycket nosdutt och slickande - så jag klurade ut en specialare. Två behållare som ser likadana ut, en med doft och en utan, jag tog tesilar för det är billigt och lättdiskat. Minsta ansats till att sniffa på den med doft i så blir det hurrarop, den tomma ger ingenting. Det tog inte många upprepningar innan han fattade att det inte är prylen som ger utdelning utan doften.
Du kan även prova att själv sniffa ljudligt på smellern och smyga iväg lite lekande med den. Risk att man känner sig fånig men det kan få hunden att tänka att det verkar spännande, där måste jag också nosa. Det är klurigt att fånga det exakta ögonblicket då hunden drar in luft i näsan, men när den biten lossnat så går mycket av sig själv om hunden är någorlunda smart.
Nosework handlar till stor del om att lära sig läsa sin hund, både under själva inlärningen och sen när den ska göra riktiga sök. Tappa inte modet ifall det tar ett tag, det här är ju nåt nytt för er båda.