Novis inom klassisk ridning.....inte lätt

A

aker

Nu ska jag äntligen på kurs i klassisk ridning :) ! har varit på väg i ett par år men inte kommit till skott. Denna ridnings filosofi känns helt rätt för mig och jag hoppas det är så också. MEN nu till baksidan....varför blir man så negativt bemött av andra ryttare :confused:???? Man får ett hånflin till svar när man berättar om den klassiska ridstilen. Och en massa mothugg..att ja så kan man ju inte rida, de rider för mycket på innertyglen det går ju inte osv. Mycket tråkigt ! har ni andra här också råkat ut för detta när ni började eller är det bara i mina trakter som det är så negativt?? Kan tillägga att jag finns i ett typiskt dressyrområde. Ingen rider barock här. Mvh Aker
 
Faktiskt inte. Folk har för det mesta varit okunniga men nyfikna.
Men många ber en förklara vad det hela går ut på, och ser sen efter en stund ut som om de INTE önskade sig en timmes föreläsning om mina tankar kring akademisk ridning :p

Kan hända att jag fått negativa kommentarer, men de har jag glatt glömt bort isf.
Beror nog mycket på vilket stall man står i och hur känslig man själv är, jag kan glatt diskutera ridning utan att ta det som kritik, medans vissa (har jag märkt :angel:) blir väldigt ledsna när man frågar varför de gör som de gör!
 
Ingen rider barock här. Mvh Aker

Nehej vad jag vet så bor jag själv i Skåne, Spirit med samt en hel hoper andra Bukefalister!

Kolla genom vilka fr Skåne som e mycket på Barockforumet tex genom att läsa inläggen.

Vi finns! :D

/Kung Tulle (Just nu med aj aj häst!- Spiktramp höger bak på Tor-tottisen)
 
Bra tips :bow: Jag är i samma stall som riktigt inbitna dressyrryttare/tränare.....men jag känner iaf en kompis som rider klassiskt och hon är helt såld!!!Aker
 
Jag rider islandshäst och har nyligen börjat nosa på akademisk ridning. Vi tränar också i ridhuset ibland i egen regi; bland vackra dressyriga halvblod och ponnylaget i hoppning...

Och för att vara novis och bli trevligt bemött, eller helt enkelt ha en annorlunda inriktning, kommer mycket an även på din egna inställning. Att försöka frälsa alla bara för att man själv är såld kan bli väl magstarkt faktiskt - och därmed kanske du blir negativt bemött.

Har för det allra mesta känt mig välkomnade eller åtminstone accepterad på min raggsocka, och gör mitt bästa för att bemöta andra trevlig. Att "bara" säga hej med ett leende är ett ganska bra första steg...
 
Jag har faktiskt aldrig blivit öppet illa bemött. De flesta i socknen här som över huvud taget är intresserade av dressyr har provat på att rida klassiskt för olika tränare och gillat det. Och de tävlingsryttare jag snackat med har i alla fall tagit sig tid att lyssna artigt när jag berättat vad jag håller på med.
 
Så gör jag med. I ridhuset som mest befolkas av dressyrtanter med graman eller hoppare som hoppar lika högt som min häst är hög har jag bestämt mig för att mina pengar är lika goda som deras. Jag betalar avgiften och räknar således med att få ta min plats där.
Däremot utgår jag inte från att alla (eller ens någon) ska gilla det jag gör och jag är beredd på att få lite skumma kommentarer eller blickar. Från min sida försöker jag alltid vara trevlig och vänlig, och absolut inte kommentera ngn annans ridning även om jag tycker de gör helt fel.
Alla brukar vara snälla mot mig, även om en del "stroppiga hästtjejer i äldre tonåren" inte verkar så positivt inställda.
Kanske är jag lite mer lättplacerad som westernryttare eftersom jag vanligtvis har chaps, sidepull och repgrimma med långt rep och då är det lite mer normalt?
 
Jag har heller aldrig märkt några negativa reaktioner på min akademiska ridning.

Var i Skåne bor du? Jag är nyfiken. :)

Immer (som ska åka på kurs den 13-14 mars)
 
Jag vet precis hur du känner, bor två mil från Strömsholm...
Jag har kommit en liten bit på väg med min kallblodstravare och det ser nog lite mindre suspekt ut för den oinsatte numera. Har hyrt en box på ridklubben för några veckor, för att kunna träna i ridhuset, eftersom jag ska på kurs i slutet av mars (det är helt olidligt underlag utomhus).
Så sedan en dryg vecka rider jag glatt runt på min vackre pålle och folket runt om hummar och brummar och måste erkänna att det där barocka verkar i alla fall funka på kallblodstravare... :p En halvblods-ryttare frågade mig igår om jag inte ville hjälpa henne att rida hennes häst!
Sakta men säkert blir de mer och mer toleranta. Tilläggas kan att jag inte predikat eller försökt få folk att konvertera, utan helt enkelt kört mitt eget race.
Så nu behöver jag inte försvara mig, eller förklara mig och det känns rätt skönt. Jag tror att "barockridningen" har fått överta fördomarna som Westernridningen drogs med under ett antal år, det går nog över! :smirk: / Miranda
 
Ungefär så är det....har absolut inte predikat eller så ! Jag ska ju på min första kurs så jag vet ju bara vad jag läst mig till och har då provat lite med min häst. Det har faktiskt gått hyfsat bra :). Saken är den att jag har min häst i ett typiskt "prestationsinriktat" stall där vissa resonerar som så "att klarar man inget annat då får man rida barock eller western" :eek:. Så så är det!!! Men jag kan ta det inga problem. Lite tråkig stelbent inställning bara tycker Aker
 
en del människor har ett stort behov av at placera in saker, männsikor, ridfilosofier/stilar i olika fack, för det är så bekvämt att sortera på det viset :DDå behöver ma ju inte själv ändra inställning till sin ridning eller ifrågasätta det man själv gör. Har själv mest hört positivt om akademisk ridkonst, även om jag (pga att jag inte har tillgång till instruktör) inte utövar den själv (tyvärr :cry:). Lite öppna och sluta försöker jag mej på, men jag skulle gärna få med hela tankesättet inom ridningen.
Å andra sidan så har jag en islandshäst, och inom "vår" gren verkar många intruktörer och ryttare vara positivt inställda till den ridfilosofin (isisar behöver ofta träna mkt bärkraft, skjutkraften finns ofta i överflöd).
 
Det är nog tyvärr så att vissa människor är misstänksamma mot sånt de inte vet något om och vad värre är; de vill inte lära sig eller veta något heller! De är bara trångsynta och det är synd om sånna människor.
Ibland kan det vara värre ändå... Ägarinnan till mitt varmblods två ponnykompisar är av den uppfattningen att en häst SKA gå med huvudet högt, att man ska sitta på hela rumpan med fötterna pekande framåt och att man sätter på skarpare bett om hästen vill beta när man rider ut och barnen inte orkar hålla emot. Jag har försökt tala med henne lite diplomatiskt, men det är lönlöst. Man får blunda och hålla tyst. Men, när hennes okunskap drabbar min häst, då blir det genast svårare att tiga... Men, vissa är inte intresserade att lära sig eller ta reda på något, de är så säkra på att de gör rätt så de reflekterar inte över vad de gör eller varför.
Kör ditt race och strunta i vad andra tycker. När resultaten visar sig blir det nog annat ljud... :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. mest skriva av mig lite och se vad ni andra säger, kanske någon mer som råkat ut...
Svar
14
· Visningar
3 697
Senast: EmblaAsk
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 921
Senast: Immer
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 867
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp