Novus senaste väljarbarometer

Niyama

Trådstartare
Läste just att SD, M och KD får egen majoritet i den. Vet att det är jättelångt till val, och L mycket väl kan klara sig över 4 %. Att det hinner hända mycket. Men bara att det är möjligt att det blir så är skrämmande. Jag fattar inte. Vet inte vad jag vill diskutera? Har nån nåt vettigt argument för att det är osannolikt?

När SD kom in i riksdagen tänkte jag att de skulle åka ur igen valet efter. Men det fortsätter ju bara att bli värre och värre. När vänder det?!
 
Läste just att SD, M och KD får egen majoritet i den. Vet att det är jättelångt till val, och L mycket väl kan klara sig över 4 %. Att det hinner hända mycket. Men bara att det är möjligt att det blir så är skrämmande. Jag fattar inte. Vet inte vad jag vill diskutera? Har nån nåt vettigt argument för att det är osannolikt?

När SD kom in i riksdagen tänkte jag att de skulle åka ur igen valet efter. Men det fortsätter ju bara att bli värre och värre. När vänder det?!

Tyvärr signifikant sannolikhet . Vill inte heller tänka på det.

När bästa politiken man kan hoppas på ska komma från Moderaterna, ligger vi illa till.
 
Det finns ju inget tydligt annat alternativ. Alla är ju borgeriga utom Vänsterpartiet. Samma sörja liksom förutom att SD, KD, M är ännu mera höger.

Där tycker jag du springer helt fel i analysen ffa eftersom du väljer en en enda dimension. S, L och C är på intet sätt bara lite mindre rasistiska och främlingsfientliga. Till exempel.
 
Där tycker jag du springer helt fel i analysen ffa eftersom du väljer en en enda dimension. S, L och C är på intet sätt bara lite mindre rasistiska och främlingsfientliga. Till exempel.
Jo det har jag inte skrivit något om. Men S invandringspolitik börjar ju numera likna SD:s iofs. Jag pratar om alternativ till den massiva högerpolitiken bara och endast. Finns inga alternativ som är realistiska, så varför inte gå all in och välja SD? det är väl ff manliga LO-arbetare som tillsammans med överklasspersoner som röstar på SD. De förra röstade ju på S förut.
 
Förvånar mig inte ett dugg.
Jag kommer rösta KD nästa val.

Jag är mindre förvånad idag än för 10 år sedan. Det extrema har på olika sätt normaliserats. Men egentligen är jag djupt bestört och besviken på hur så många av mina medmänniskor börjat vurma för dessa konservativa, protektionistiska värderingar och den extrema populism som etablerats.

Som kalibrering kan jag ta som exempel att jag numera ofta kallas vänster från att för 10 år sedan ofta kallats höger. Vid en snabb review hade mina åsikter ändrats väldigt lite.
 
Jag vet inte heller när det vänder, det känns läskigt :crazy: Jag undrar också vad som krävs för att det ska vända ... med tanke på vad som hände den senaste gången det vände i världshistorien.. Dvs det krävs något väldigt kraftigt som påverkar miljontals människor, känns osannolikt att det händer igen.
Fast samtidigt ... klimatkrisen?
 
Jag följer väl måttligt med i de politiska svängarna. (jag läser aftonblaskan, svt och Sveriges radio på nätet, typ) Men jag läste på den förstnämndas websida att sd är på väg att bli största parti. Och då slog det mig att det har varit väldigt tyst från t.ex sossarnas sida sen regeringsbildningen. Och då är det kanske inte så konstigt om de inte får folkets röst i en opinionsundersökning. Partipolitik är färskvara och om man varken syns eller hörs, så finns man inte heller.
 
Jag följer väl måttligt med i de politiska svängarna. (jag läser aftonblaskan, svt och Sveriges radio på nätet, typ) Men jag läste på den förstnämndas websida att sd är på väg att bli största parti. Och då slog det mig att det har varit väldigt tyst från t.ex sossarnas sida sen regeringsbildningen. Och då är det kanske inte så konstigt om de inte får folkets röst i en opinionsundersökning. Partipolitik är färskvara och om man varken syns eller hörs, så finns man inte heller.

Jag tror S har svårt att slå sig för bröstet när man slopar värnskatten som inte ens en M-ledd regering vågade göra. Makten har ett högt pris.
 
När bästa politiken man kan hoppas på ska komma från Moderaterna, ligger vi illa till.
:crazy:
Det finns ju inget tydligt annat alternativ. Alla är ju borgeriga utom Vänsterpartiet. Samma sörja liksom förutom att SD, KD, M är ännu mera höger.
Men det finns ju många bättre alternativ än M/KD/SD? För mig känns det som sämsta möjliga.

Förvånar mig inte ett dugg.
Jag kommer rösta KD nästa val.
:eek: tänker typ att gamla mossiga gubbar röstar på KD, kan inte riktigt fatta varför unga kvinnor gör det.
 
Jag följer väl måttligt med i de politiska svängarna. (jag läser aftonblaskan, svt och Sveriges radio på nätet, typ) Men jag läste på den förstnämndas websida att sd är på väg att bli största parti. Och då slog det mig att det har varit väldigt tyst från t.ex sossarnas sida sen regeringsbildningen. Och då är det kanske inte så konstigt om de inte får folkets röst i en opinionsundersökning. Partipolitik är färskvara och om man varken syns eller hörs, så finns man inte heller.
Sen är det ju vanligt att den sittande regeringen tar stryk under sina år medan oppositionen får det lättare. Lättare att snacka än att göra.
 
:crazy:

Men det finns ju många bättre alternativ än M/KD/SD? För mig känns det som sämsta möjliga.


:eek: tänker typ att gamla mossiga gubbar röstar på KD, kan inte riktigt fatta varför unga kvinnor gör det.

Varför inte?
Jag brukar få M och KD högt när jag gör valkompasser. Gillar Ebba bättre än Ulf så därför blir det KD.
Är inte intresserad av politik men något ska jag ju rösta på.
 
Fascinerande hur samtidigt som en stor majoritet av Sveriges befolkning anger klimatförändringar som sin största oro och sedan röstar på en parti av klimatförnekare.
O_o var tvungen att googla nu. Vad märkligt. Folk måste ju då prioritera helt andra frågor när de röstar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 088
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 638
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 605
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp