Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var hans vänstra, vrickade bak bra. Tyckte dock hans högra bak såg lite sämre ut. Ingen hälta. Men sladdrigheten var värre. Så nu ville jag ha ut djuret.
Byggde om hagen så det värsta lerknögglet stängslades in.
Sen släppte vi ut och jag höll tummarna. Det peps, brallades, rusades, han hoppade över sitt lilla gnag-träd(nedhugget) och sen jävlar fick gässen vad de tålde.
Efter det var allt lugnt.

Tog honom för hand en sväng sen på kvällen på grusvägen. Lite ohängd som alltid efter vila. Men det löste sig.
Blir väl lite sånt tråkjobb nu. :/
 
Trist med skador @tuaphua men tror du verkligen på riktigt att det är en vrickning? Min erfarenhet är att vrickningar tar en väldig tid att läka.

Igår var det äntligen min tur att få ge mig ut i terrängen igen, såååå lycklig men lite nervös för hon hade ju inte hoppat sånt förut. Men givetvis slog det irländska arvet igenom och i slutet tuffade hon på som en äkta terrängmaskin!:bump::banana::bump:

IMG_7112_zpsxhq0o9ob.jpg


 
Trist med skador @tuaphua men tror du verkligen på riktigt att det är en vrickning? Min erfarenhet är att vrickningar tar en väldig tid att läka.

Igår var det äntligen min tur att få ge mig ut i terrängen igen, såååå lycklig men lite nervös för hon hade ju inte hoppat sånt förut. Men givetvis slog det irländska arvet igenom och i slutet tuffade hon på som en äkta terrängmaskin!:bump::banana::bump:

IMG_7112_zpsxhq0o9ob.jpg



Det beror ju på hur illa de vrickat sig. Vrickning är ju en övertänjning av leden och mjukdelarna. Blir mkt trasigt i mjukdelarna tar det en jäkla tid. Är det påverkan på senor etc brukar de bli sämre efter någon dag. Det blev inte min. Om det är lindrigare kan det gå fort.
Dock är ju instabiliten kvar. Så därför måste man rehaba stärkande och ibland jobba med att hitta djupsensibiliteten igen.
Min var första dagen inte tjock i benet. Men blev dagen efter tjock just runt mjukdelarna runt kotan. Vilket de brukar bli av övertänjningen. Det som talade för att det var en mild vrickning var att han blev ohalt dagen efter. Och hållit det.

Både jag och karln är ense om vrickning. Han jobbar ju med sånt också.

Jag har ökat på dosen Hyaluronsyra nu. Den ger väldigt torra ben. Så jag tror den bidrar till snabb läkning faktiskt.

Min häst är en känslig sak. Det är bra. För då visar han småskit innan det blir ngt stort. :)

Vad skulle du trott det var annars?
Undrar av ren nyfikenhet IOM att det är så solklart för mig.
 
Jag hade nog misstänkt nåt från hoven då det kan ge exakt samma symptom med svullnad runt kotan. De hästar jag haft med konstaterad vrickning har nästan aldrig varit svullna utan bara lite halta. Svullnad kota och uppåt brukar faktiskt komma från hoven mer ofta än man kan tro.
 
Jag hade nog misstänkt nåt från hoven då det kan ge exakt samma symptom med svullnad runt kotan. De hästar jag haft med konstaterad vrickning har nästan aldrig varit svullna utan bara lite halta. Svullnad kota och uppåt brukar faktiskt komma från hoven mer ofta än man kan tro.

Hovis trodde hoven var grön.
Jag trodde ju hovböld först. Men IOM ingen värme i hov och värme punktvis strax över kotan så kändes vrickning troligare.
Har pratat med vet också som trodde vrickning. Spec när sambon kikat på det.
Men återkommer symptom så får vi utreda på klinik.
 
Trist med skador @tuaphua men tror du verkligen på riktigt att det är en vrickning? Min erfarenhet är att vrickningar tar en väldig tid att läka.

Igår var det äntligen min tur att få ge mig ut i terrängen igen, såååå lycklig men lite nervös för hon hade ju inte hoppat sånt förut. Men givetvis slog det irländska arvet igenom och i slutet tuffade hon på som en äkta terrängmaskin!:bump::banana::bump:

IMG_7112_zpsxhq0o9ob.jpg


Men jösses vad duktig! Ser verkligen jättebra ut och vilket fint språng hon har!
Förstår att du är nöjd med din prinsessa....
 
Nu blev jag så sur:arghh:..Yngsta dottern sa att storasyster kommer hem och rider Loppan. Hon skulle till boyfrienden. Meen ingen storasyster. Hon hade ingen aning för det var inget som lillsyrran nämnt..
Jag blir så lack..Är inte riktigt i form men red Bellona idag men Loppis mår ju bra av att gå med all sin energi.
Blir bara irriterad för jag hade kunnat ta båda lite kortare ist. Samt att det är lite nonchalant, tkr jag.
Ja, ja..Vi kör på fredag och lördag jag och Loppis så genomlever vi nog söndagens lilla lokala :)..
 
Lycka till på tävlingen. Synd att jag inte är med så vi hade ses.
Är Bellona ok igen? Typiskt ungar att inte göra det de ska :mad: Sara har också bluffat och sagt att hon ridit men inte gjort. Blev avslöjad av att paddocken var nyharvad och helt orör. Var några år sen. Nu får hon ansvara själv för sina hästar.
Lånade Hedda idag och red ut. Vi tar det ju bara lugnt med henne. Ska åka till station om tre veckor. Hoppas hon tar sig ;)
 
Nu blev jag så sur:arghh:..Yngsta dottern sa att storasyster kommer hem och rider Loppan. Hon skulle till boyfrienden. Meen ingen storasyster. Hon hade ingen aning för det var inget som lillsyrran nämnt..
Jag blir så lack..Är inte riktigt i form men red Bellona idag men Loppis mår ju bra av att gå med all sin energi.
Blir bara irriterad för jag hade kunnat ta båda lite kortare ist. Samt att det är lite nonchalant, tkr jag.
Ja, ja..Vi kör på fredag och lördag jag och Loppis så genomlever vi nog söndagens lilla lokala :)..

Förstår att du blev sur! Men visst haranger varit med om att tonåringar dragit såna för sina föräldrar.
Tycker dock just som du att de får lära sig vara mer respektfulla, inför både dig och djur. :)
Hoppas tävlingen går bra! Hejar på dig!

Kl

Min har ju varit fortsatt ohalt i benet han vrickade. Det är svalt och hårt med. Men han började röra sig skum i andra bak ist och kändes inte som han brukar vid jobb.
Så idag bad jag sambon kika mer noga.
Han tror hästen dragit omkull i hagen. Han var helskev(dvs hade låsningar som gör att han hamnar i en osund och skev ram sas).
Sambon behandlade loss den värsta skiten. På lör tar vi det lilla som är kvar. Förhoppningsvis hann vi hejda en hälta.
Hästen blev direkt efter såååå lugn och trött. Mot att varit dom en atombomb.
Härligt att ens älskling mår bättre!
Min sambo är min hjälte!
 
Ja, det var jättesynd @Maui, hade varit kul att ses irl :)!
Så spännande med Hedda och betäckning! Vad blev det för hingst?
Jag njuter av min lilla Rut, måste bara ta tag i lastträningen, gahh:cool:..

@tuaphua Vad härligt att din sambo kan hjälpa dig med hästen! Skulle vilja hitta en vettig kiro till Bellona men det tar vi sedan!

Missförstod töserna lite då den stora var insatt i att rida men "glömde" att hon hade lång dag på praktiken. Så kan det vara ibland.
Känner mig lite sämre idag:turd:, tröttare men får försöka motionera båda poppisarna själv idag och imorgon:p.
Bellona var fin igår när jag red ut men vi har lite problem ridmässigt och efter jag vetcheckat henne nästa vecka och om allt ser bra ut där så ska vi ta tag i det med lite "beridarhjälp" och mer träning.
Jag rider lite lagom fram till dess. Sedan kan mina ryttarbrister och svagheter vara det som orsakar våra problem och då är det att jobba som en iller på det men vill också kolla henne.

Var e @SkorpSmulan? Hur går det med dina hästar?
 
@polly p Inte behöver du lastträna en 1-åring? Varför då? Om jag har behövt köra så unga hästar så har jag kört dom ihop med en äldre, lugn häst. Lastar den äldre först o då går den yngre på garanterat. Då lär dom sig att stå lugnt o stilla och blir inga bekymmer. Har gjort så med min nuvarande 3-åring och när han skulle hem från inridningen, åkte med Harriet dit, så lastade vi honom på 2 minuter o sen stod han som ett ljus. Lastade av själv hemma utan bekymmer.
 
@tuaphua Detta jag skriver nu är INTE riktat som nån kritik mot dig eller sambo, ok? Men jag har funderat länge på detta med Equiterapeuter, hästkiropraktorer mfl och givetvis går utvecklingen förhoppningsvis framåt, se bara på alla hjälpmedel som kommit inom veterinärpraktik med CT och MR, ultraljud mm. MEN jag är skeptisk till alternativen, dvs kiro och equiterapi, varför? Jo, har sen unga år själv dragits med en besvärlig kropp, en arm och en rygg som krånglar, så jag har genom åren avverkat ett antal kiropraktorer och naprapater utan någon som helst effekt i längden. Och om de då inte kan fixa en människa som har så ytliga muskler osv hur i hela friden ska då de kunna fixa en häst? Än mindre "känna" att den är sned, har bäckenrotation, sitter fast, har s.k "låsningar" osv osv och med diverse manipuleringar så "lossas" det och hästen ska bli bra? Det tror inte jag. Men jag är solklart öppen för att bli överbevisad?
 
@Novali01 Nää..jag menar inte heller hålla på och jockla med det;)..Men tänkt provlasta och då med snälla Bellona just för att göra det då det blir lite skyddad verkstad här hemma.
Tänker som så att OM hon gör sig illa och man behöver åka iväg tex. Hon är såpass rädd om bakbenen och kvick även om hon på samma gång är rätt så sensibel.
Har ev planer på att hon och den andra unghästen som kommer i sommar ska på bete på annat ställe sedan.

Allt är lite snurrigt just nu iom husförsäljning då vi inte har hittat något annat boende men plan:b finns om huset blir sålt innan vi hittar något annat. Men ibland funderar jag på att sälja Rutan och stalla upp dom stora vid ridhuset. Fast..mää:(..
 
@tuaphua Detta jag skriver nu är INTE riktat som nån kritik mot dig eller sambo, ok? Men jag har funderat länge på detta med Equiterapeuter, hästkiropraktorer mfl och givetvis går utvecklingen förhoppningsvis framåt, se bara på alla hjälpmedel som kommit inom veterinärpraktik med CT och MR, ultraljud mm. MEN jag är skeptisk till alternativen, dvs kiro och equiterapi, varför? Jo, har sen unga år själv dragits med en besvärlig kropp, en arm och en rygg som krånglar, så jag har genom åren avverkat ett antal kiropraktorer och naprapater utan någon som helst effekt i längden. Och om de då inte kan fixa en människa som har så ytliga muskler osv hur i hela friden ska då de kunna fixa en häst? Än mindre "känna" att den är sned, har bäckenrotation, sitter fast, har s.k "låsningar" osv osv och med diverse manipuleringar så "lossas" det och hästen ska bli bra? Det tror inte jag. Men jag är solklart öppen för att bli överbevisad?

Jag har aldrig använt mig av Kiro till häst annat än efter skada. Och då bara min sambo(även innan vi blev ett par). Jag tycker de flesta jag sett inte har koll. Och jag tycker man kan träna hästar raka och utan låsningar.
Får man återkommande problem bör man fundera kring hälsostatus och träning.

Min sambo jobbar ihop med veterinärer och brukar av flertalet av dem användas som hjälp till att hitta smärtproblematikens kärna sas. Han har under så många års tid arbetat i team med vet och läkare att han brukar kunna hitta var ev fel sitter och veta vilken typ av veterinär åtgärd/undersökning som krävs.

Sen ang manipulering så finns det vetenskapliga studier på det. Man får arbeta på döda innan man får ta levande. Och man har forskat på båda. Det är inte bara humbug och pseudoveyenskap.
Men som med alla yrken där man måste ha känsla kan man inte läsa in det. Och därför finns det många kiros som inte är bra nog. Tyvärr!
Sen om du får effekt eller inte av behandlingen beror ju på vad det är för problem. Vissa saker kan inte kiropraktik råda bot på.
Och du får heller inga långvariga resultat om du inte tränar rätt, rör dig rätt, stressar, inte andas etc etc.
Kiropraktik lossar bara låsning i led. Sen måste du själv se till att den inte återkommer.
Hästar är ofta lättare att manipulera IOM att de är atleter sas. De rör sig betydligt mer än gemene man.
En Kiro ska inte med handkraft själv lossa alla låsningarna. Vissa leder manipulerar man genom att trigga hästens egna muskelkedjor på rätt sätt sas samtidigt som man ser till att leden bara kan röra sig på ett visst vis.
Ang hur man kan känna att de är låsta etc så vet jag ju själv hur jag kan känna mig skev, hindrad i rörelser etc innan behandling. Och som en katt efter.
En häst som är nyjusterad ska ställa upp och belasta alla 4 ben i snygg fyrkant. Så står inte alla hästar innan tyvärr.
Sen känner man ju som ryttare om de är liksidiga. Det ska en Kiro kunna hjälpa till med.
Problemet är ju att folk sen inte kan förvalta det.
Kiron kan räta upp skelettlt sas genom att se till att lederna är olåsta. Men oftast är ju hästar och ryttare oliksidiga i musklerna. Och sen går många tillbaks i samma ridning, oliksidig. Och då återkommer låsningarna.
Det bör inte behöva upprepas särskilt ofta om inget händer.

Sen i just min hästs fall behöver det inte vara så att kiropraktik räcker. Ev får vi åka till vet om det nu visar sig att mjukdelar är skadade. Vi ger det över helgen IOM att hästen inte är halt eller verkar smärtpåverkad.
Vi har bra samarbetspartners som redan är involverade. Vi är båda lagda åt "better safe than sorry"-hållet. Så ingen häst får lida här.
Kiropraktor ersätter absolut inte veterinär! Men de kan komplettera varann.
 
Ja, det var jättesynd @Maui, hade varit kul att ses irl :)!
Så spännande med Hedda och betäckning! Vad blev det för hingst?
Jag njuter av min lilla Rut, måste bara ta tag i lastträningen, gahh:cool:..

@tuaphua Vad härligt att din sambo kan hjälpa dig med hästen! Skulle vilja hitta en vettig kiro till Bellona men det tar vi sedan!

Missförstod töserna lite då den stora var insatt i att rida men "glömde" att hon hade lång dag på praktiken. Så kan det vara ibland.
Känner mig lite sämre idag:turd:, tröttare men får försöka motionera båda poppisarna själv idag och imorgon:p.
Bellona var fin igår när jag red ut men vi har lite problem ridmässigt och efter jag vetcheckat henne nästa vecka och om allt ser bra ut där så ska vi ta tag i det med lite "beridarhjälp" och mer träning.
Jag rider lite lagom fram till dess. Sedan kan mina ryttarbrister och svagheter vara det som orsakar våra problem och då är det att jobba som en iller på det men vill också kolla henne.

Var e @SkorpSmulan? Hur går det med dina hästar?

Jag är så glad att jag har honom. Jag är så hysteriskt lagd med mina egna djur att jag behöver någon kunnig och sansad. I vanliga fall har jag haft vet så nära att jag kunnat få höra att jag överreagerar och ska lugna mig den vägen.
Nu har jag sambon som tur är. ;)

Jag tycker det är klokt att lasta smådjur och ge dem en slow start sas i åkandet. Visst brukar det gå bra. Men man grundar och gör det mer garanterat om man startar som du tänkt.

Hoppas det lugnar sig för dig på alla plan!

Vi var och kikade på gårdar idag. Men det var tyvärr inget. Så jakten fortsätter.
Jag vill ha nuuu!
 
@polly p Har ni lagt ut huset på annons än?
Vi hade ju tur med Maui att hon fick åka med till station upprepade ggr när hon var föl så hon klev ju på transport som inget hela tiden.
Vi ska använda Bravour till Hedda. Han har tyvärr dålig dräktighetsprocent eller vad man säjer om en hingst.
Vi har valt att köra Hedda till en station nära hingsten så hon får åka till Bergshyttan. Jag tar med henne när jag ska på ridkurs om tre veckor.
Ska även hälsa på Rivica då.
 
@polly p Har ni lagt ut huset på annons än?
Vi hade ju tur med Maui att hon fick åka med till station upprepade ggr när hon var föl så hon klev ju på transport som inget hela tiden.
Vi ska använda Bravour till Hedda. Han har tyvärr dålig dräktighetsprocent eller vad man säjer om en hingst.
Vi har valt att köra Hedda till en station nära hingsten så hon får åka till Bergshyttan. Jag tar med henne när jag ska på ridkurs om tre veckor.
Ska även hälsa på Rivica då.

Jag kan ha frågat förut. Men hur många hästar har ni? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 732
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp