Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan ha frågat förut. Men hur många hästar har ni? :)
Vi har bara två egna. Den "vilde" Marco 2008 hopphäst och pensionären Hedda 1999. Sen har vi lånehästen Ratzia 2008. Henne lånade vi sommaren 2014 och har fortfarande kvar. Det är Ratzia jag rider dressyr på nu men hon är till för dottern att hoppa på och går upp till 130.
Tidigare hade jag Natalie som dressyrhäst. Det var hon som fick föl 2011. Fölet sålde vi då hon blev för liten. Är knappt 160 nu.
Gav bort Natalie till en väninna men hon dog i kolik för drygt ett år sen.
@Tessalonica Eftersom jag ska köra Hedda till station samtidigt så tar jag inte med Ratzia på kursen utan lånar häst där. Hoppas att jag kan rida flera olika. Blir nyttigt att få rida andra hästar.
 
@tuaphua Detta jag skriver nu är INTE riktat som nån kritik mot dig eller sambo, ok? Men jag har funderat länge på detta med Equiterapeuter, hästkiropraktorer mfl och givetvis går utvecklingen förhoppningsvis framåt, se bara på alla hjälpmedel som kommit inom veterinärpraktik med CT och MR, ultraljud mm. MEN jag är skeptisk till alternativen, dvs kiro och equiterapi, varför? Jo, har sen unga år själv dragits med en besvärlig kropp, en arm och en rygg som krånglar, så jag har genom åren avverkat ett antal kiropraktorer och naprapater utan någon som helst effekt i längden. Och om de då inte kan fixa en människa som har så ytliga muskler osv hur i hela friden ska då de kunna fixa en häst? Än mindre "känna" att den är sned, har bäckenrotation, sitter fast, har s.k "låsningar" osv osv och med diverse manipuleringar så "lossas" det och hästen ska bli bra? Det tror inte jag. Men jag är solklart öppen för att bli överbevisad?

Du kanske bara har kasst folk omkring dig ;)

Min kiro fixade min hälsporre nu, blev så mkt bättre bara genom en behandling och nu har jag gjort en till efter jag kom hem från skåne och nu är det helt borta. Då har jag gått med enorm smärta i över ett år. På morgonen kunde jag inte ens gå och på em /kvällen gick det bra om jag hade ett par speciella Eccoskor.

Till häst har jag om jag behöver SA , han kan fixa och har fixat det mesta. Det han inte kan fixa är dött om jag säger så!
 
@polly p Har ni lagt ut huset på annons än?
Vi hade ju tur med Maui att hon fick åka med till station upprepade ggr när hon var föl så hon klev ju på transport som inget hela tiden.
Vi ska använda Bravour till Hedda. Han har tyvärr dålig dräktighetsprocent eller vad man säjer om en hingst.
Vi har valt att köra Hedda till en station nära hingsten så hon får åka till Bergshyttan. Jag tar med henne när jag ska på ridkurs om tre veckor.
Ska även hälsa på Rivica då.

Nej, det blir i början av Maj tror jag Mäklaren hade tänkt. Skulle in någon blänkare i något magasin med. Vete 17 om jag tror på den typen av annons men vad vet jag..
Vad var det som talade för just den hingsten till Hedda? Bara nyfiken. Kan inte det där:)!
 
Nej, det blir i början av Maj tror jag Mäklaren hade tänkt. Skulle in någon blänkare i något magasin med. Vete 17 om jag tror på den typen av annons men vad vet jag..
Vad var det som talade för just den hingsten till Hedda? Bara nyfiken. Kan inte det där:)!
Det kan inte vi heller ;)
Sara ville ha Corporal men han siktar ju på OS så finns bara på fryst.
Fick tips genom Hippson på tre hingstar och Bravour är stor och hans avkommor har visat sig vara mkt bra på 3 o 4 års tester.
Reservhingst är VDL Confortuna som vi sett live ett par ggr. Han är ca 5 cm lägre.
Hedda är bara 162 och vi vill helst ha över 165.
Hedda är irländare så släktskap med hingstarna behöver vi inte tänka på :D.
 
Hoppas du träffar på henne och kan lämna trevliga upplysningar. Känner du nya ägaren?
Ebba Eriksson?
Hon blev hämtad av en transportör i morse med en väldigt lyxig lastbil för 6 hästar.
Dumma hästen klev på utan att tveka och lämnade oss glatt.
Idag blir det dressyr på 08-an som får duga.
Jag köper ingen ny häst till mig. Får rida på hopphästarna och hoppas vi har ett trevligt föl nästa år.

Känner henne inte, håller egentligen till i granndistriktet men är ju nästgårds :D

Var iväg och tävlade idag, gick åt skogen inne på banan. Dom kunde inte stänga yttterdörren så ljuset sken in under sargdörren... F såg ut så här när vi närmades oss :eek: och då triggades han dåliga beteende och sen flippade han även vid en pall som stod i ett hörn :grin: Så utgick...
Men tar med mig känslan från framridningen där han gick finfint, bästa känslan hittills när vi varit iväg.
Bara att bryta ihop och komma igen :cool:
 
Så trist när det blir så. Ofta reagerar de på solljuset :(
Blir kanske bättre när du börjar tävla utomhus.

Hade tänkt skriva lite i 2008 tråden men den var helt död och nu försvinner @Novali01 därifrån också så då händer väl inget.
Får skriva här istället om 08-orn. Ratzia lånehästen gjorde sin första nolla i 130 och blev placerad :D Fick även placering i 120. Himla käck häst.
 
Så trist när det blir så. Ofta reagerar de på solljuset :(
Blir kanske bättre när du börjar tävla utomhus.

Hade tänkt skriva lite i 2008 tråden men den var helt död och nu försvinner @Novali01 därifrån också så då händer väl inget.
Får skriva här istället om 08-orn. Ratzia lånehästen gjorde sin första nolla i 130 och blev placerad :D Fick även placering i 120. Himla käck häst.

Ja jag hoppas det, han är ju lite "svår" i huvudet. Nu har han fungerat jättebra på träning så jag hoppas att det kommer fungera med tiden på tävling också. Jag måste lära mig hur jag ska rida honom på tävlingsbanan och hur jag ska lösa problem som uppstår där. Men är bara att kämpa vidare :)

Grattis till nollan i 130 och till placeringarna :banana:
Tycker du kan hålla dig kvar här så att denna tråd håller sig aktiv :D
 
Åh, vad roligt med Ratzia @Maui! Klart du ska hänga här förresten:D!!!

Hemkommen från min Loppis tävling! Trött som vet inte vad iom att jag har en envis förkylning. Dessutom hade Rutan den dåliga ide´n att springa emellan mig och Loppan rakt i grimskaftet när jag skulle ta in. Ringfinger och även långfinger är gott svullna och röda och kan inte böja ihop högerhanden helt..:grin:

Lite nöjd då vi kom trea i lb:n men inga höjdarprocent (64,5). En fin känsla dock men jag tappade bort mig och red fel..Saktade av efter galoppbytet på kort diagonal och fivk för mig att det kom en travökning där.
Kan ju programmet..
Men glad över kommentarerna "Du ramar in gga bra och rider trevligt". Det var faktiskt lite kul att få då jag är jädrans down i hur jag tkr det fungerar nu:(..

La:3 gick väl riktigt uselt. Där blev hon trippigt spänd och jag lyckades inte få någon ordning. 55% är inget att hurra för. Skyller lite på att hon kanske stod och blev kall då det var ganska så långt mellan mina starter.

Fick kommentaren "En vacker häst med goda förutsättningar. Blev idag spänd och gick inte igenom kroppen. Träna på, tror att detta kommer att bli riktigt bra! Stort lycka till!" ( Hmm..lite lc ponny ryttarevarning på den kommentaren kanske..? ;))

På torsdag ska tränaren rida Bellona innan och eller ihop med att vi vet-checkar! Blir nog bra hoppas vi!
Vill ju komma igång ordentligt med henne, såvida inte veterinären misstänker något!
 
Här är klippet från ritten igår:)! Som vanligt behöver vara ännu rundare i formen och mjukare i sidorna men jag kan säga att den här ridbanan var läskig;)..Högtalare med blåsande presenningar på som dessutom hade rätt konstiga ljud för sig istället för musik. Gångbana bakom domarkortsida där det gick barnvagnsfolk med paraplyer!
 
@polly p Ser jätteprydligt ut. Grattis till placeringen, gjorde ni väl jättebra! Och sen att det blev som det blev i La:n vet du ju varför så det är bara "gör om gör rätt" så blir det ju bättre.

@Maui Kul med bägge hästarna, grattis till det! Men hur vågar ni ta en hingst med dålig dräkt% till ett äldre sto?
 
Å, tack @Novali01 :)! Fast inte lätt att göra "rätt" då hon var så himla spänd och ovillig till andra och opåverkbar.

@Maui , att ni inte också kikar på Broline Svenljungas VDL-hingstar? J som sköter den kontakten är himla duktig faktiskt!
 
Ni som bor neråt i landet: var bor ni och hur trivs ni, framför allt hästmässigt?
Berätta gärna lite allmän info!

Vi letar gård. Men här uppe finns inget. Och mannen jobbar ju så mkt i DK att vi funderar på om det inte kunde vara något att bo neråt, Skåne eller Västra Götaland etc..
Jag har en del bekanta och borde kunna få kunder neråt. Även jag kan ju jobba i DK mer om vi bor närmre.
 
Fö så var pålle inte bra nog efter behandlingen. Mannen kände också att det fanns risk för att det inte var ngt han kunde fixa. Men ville inte att jag skulle bli mer hysto än jag är. Så han betonade inte det så mkt och tänkte att han tar det isf mer på lördagen.
Jag ringde bästa vet som bökade fram en tid åt oss på tors trots att hon är väldigt uppbokad. I love her!
Jag tror hans knepiga knä pajat. Hoppas det går att laga!
 
@tuaphua Jag bor mellan Borås o Varberg. Bott på liten hästgård sedan -07. Trivs jättebra och har gott om tävlingar osv inom räckhåll. Däremot är hästfolk i min håla väldigt självgoda och "kan bäst" själva vilket givetvis blir tröttsamt. Har 15min till motorvägen dock lite dåligt med tränare på orten..

Allt beror väl lite på hur ni vill bo och vad plånboken säger. Om du vill stå inackorderad eller ha något eget. Priserna där jag bor är betydligt lägre än om man jämför med ex @Maui s tillhåll. Kungsbacka/Lindome kostar mer, likaså Varberg. Om du ska längre ner har jag ingen erfarenhet.

Vad jobbar du med?
 
@tuaphua Jag bor mellan Borås o Varberg. Bott på liten hästgård sedan -07. Trivs jättebra och har gott om tävlingar osv inom räckhåll. Däremot är hästfolk i min håla väldigt självgoda och "kan bäst" själva vilket givetvis blir tröttsamt. Har 15min till motorvägen dock lite dåligt med tränare på orten..

Allt beror väl lite på hur ni vill bo och vad plånboken säger. Om du vill stå inackorderad eller ha något eget. Priserna där jag bor är betydligt lägre än om man jämför med ex @Maui s tillhåll. Kungsbacka/Lindome kostar mer, likaså Varberg. Om du ska längre ner har jag ingen erfarenhet.

Vad jobbar du med?

Kul med svar! Tack för det!
Vi vill ha egen gård med stall och som minst ridbana.
Just nu är jag sjukskriven. Annars jobbar jag som tränare. Kommer från problemlösningen egentligen men numer kör jag mest dressyr. Ibland gör jag lite problemlösningar dock för variation.
Sysslat en del med rehab som fortsättning sas av dressyren.
 
@tuaphua Såldes en liten gård i mina trakter med nybyggt stall, 6boxar m spolspilta, sadelkammare o bra lösning på foderhantering. Huset helt ok, 4ha fin åkermark m paddock. Såldes för 2700000kr

Du får flytta till mina krokar så provar jag gärna en träning :)
 
@tuaphua Håller med @Tessalonica ;)! Flytta hitåt så kommer jag också å tränar! Köp mitt vetja! Då kan ni ha kursgård. Finns jättemånga övernattningsmöjligheter då det är ett ganska stort hus! Skojar bara. Tror kanske inte det är något sådant ni söker..

Spännande med förändring iallafall. Vi letar ju också och hittar iof lite ställen att hyra tsv..
Har mycket huvudbry själv just nu iom detta men tror det är görbra för oss nu med lite ombyte sas.
Trist med pållen:(. Hoppas ni hittar vad det är och att han kryar på sig snart!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 723
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp