Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Fast ni verkar ju själv avla mest på utseende? Det är lätt att kackla och gapa om andra när man inte är objektiv på sin egna uppfödning.

Men med tanke på hur risigt Collien idag är mentalt så tycker jag att JA man kan avla på lite halvfula hundar för att få fram starkare individer. För att sedan sålla bland de fula mentalt starka hundarna. Det är ändå en hunds mentalitet vi lever med, och Collies som inte kan gå förbi en soptunna, bor under sängen eller soffan under jaktsäsong osv är inte önskvärt. Då har jag hellre en något ful hund men med en sund kropp som klarar av livet med glans!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Word

Tyvärr ett problem i många raser. Bland annat min egen. Jättetråkigt när man letar valp och det bara är skithundar det avlas på. Även de lite mer "respekterade" och arbetsinriktade kennlarna som inte ens ställer ut sina hundar avlar på rent ut sagt kassa hundar. Visst, ett MH säger långt ifrån allt om hunden, men jag tycker inte att man avlar på en hund som inte ens klarar att ta sig igenom något så enkelt. Även om det är den bästa vallaren med de intressantaste linjerna som finns.

Nu spårade jag ur lite :o TS, det är jättetråkigt att ni ska lägga ner och dina hundar är jättevackra. Men ibland får man tumma lite på utseendet, i den mån att hunden är sund i kroppen såklart! För det viktigaste är att hunden är frisk och mentalt stabil.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Fast ni verkar ju själv avla mest på utseende? Det är lätt att kackla och gapa om andra när man inte är objektiv på sin egna uppfödning.

Men med tanke på hur risigt Collien idag är mentalt så tycker jag att JA man kan avla på lite halvfula hundar för att få fram starkare individer. För att sedan sålla bland de fula mentalt starka hundarna. Det är ändå en hunds mentalitet vi lever med, och Collies som inte kan gå förbi en soptunna, bor under sängen eller soffan under jaktsäsong osv är inte önskvärt. Då har jag hellre en något ful hund men med en sund kropp som klarar av livet med glans!

Precis vad jag tänkte skriva.

Till TS...
Om nu en ras har sånna problem med mentaliteten, så är det den man får börja jobba med. Extriören får helt enkelt stå tillbaka lite. Sen självklart får ju inte extriören braka iväg åt helt fel håll, men metaliteten ska gå först när en ras får sånna här problem.
Sen tänkte jag på detta du skrev att era collie fick en 4 på skott för de inte ville leka.
Så enkelt är det inte. Finns skottfasta hundar fast de inte leker. Sånt kan beskrivaren se. Så kan inte bara varit att era hundar inte ville leka....

Sen har jag också kikat på er hemsida. Och där har det avlats på skotträdda hundar, så som många säger. Man får kolla sig själv lite först, innan man klagar på andra.

Sen får väl colliefolket/uppfödarna skylla sig lite själva delvis tycker jag. De "skriker" ju efter att mh ska tas bort och att rasen ska slippa bruksmeriter mm.
Nu är jag inte insatt i hur det gått med den biten. Men varför vill man ha bort det kan man undra. Kanske för de inser att ska dessa meriter finnas kvar så finns det inget att avla på. Med andra ord så vill de blunda för problemen som finns....
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

men vad har du för glädje av din vackra hund om den är ett mentalt vrak? som många andra har sagt, mentaliteten MÅSTE gå före i en ras behäftad med så många psykiska problem. ja, collien är känd som en vacker ras, men den är också ursprungligen en BRUKSras, inte en vacker soffprydnad.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

oj.....spännande disskussion!;)

Jag hör nog inte hemma här då min collie har 5 % inslag av teveruens men, håller med som någon annan skrev, var är alla collies?
Och hur kan det finnas fula collies?;)

Vilken underbar hund!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

*KL*

Jag håller nog med båda sidor här. Den mentala biten är oerhört viktig, jag har ägt/äger 5 collies sedan 80-talet från 4 olika kennlar. EN av dessa var ett mentalt vrak, det var verkligen inte roligt och vi fick jobba massor med henne för att hon skulle fungera i vardagen (hon var dock INTE skotträdd...), denna hund kom för övrigt från en bruksinriktad kennel :crazy: Övriga hundar har varit/är mycket bra i psyket, med den nuvaranda ungtiken som klart lysande stjärna.
Jag tycker dock inte att man ska göra avkall på exteriören heller. En hund med för dålig exteriör kommer knappast att kunna användas till det den är avsedd för oavsett hur trevlig den än är i skallen. Därmed inte sagt att man ska avla fram vackra "prydnadshundar". I mitt fall kan jag säga att hade min tik med tanden inte varit så bra exteriört, förutom mentalt, så hade jag inte ens funderat på avel, no no.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag tror att du är förblindad av utställningsvärldens hets på hur en vacker collie ser ut, jag ser ingen skillnad på någon av hundarna. Collie som collie för mig..någon hade finare färg..öhh..eller något.
Jag förstår att eftersoma tt du är så insatt i rasen ser du bättre än mig vad som tar pris i utställningsringen, men på dig låter det som att det är milsvidd skillnad hundarna emellan och att dom andra skulle se ut som missfoster. Skillnaden ÄR INTE jättestor, jag tro att det är dags att coola ner lite. Givetvis ska utseende och mentalitet gå att kombinera..men hur det än är ska mentaliteten alltid vara prio 1-för hundens skull.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag kan hålla med om att det inte var några särskilt vackra hundar du gav exempel på men du kan väl också ange de respektive hundarnas bruksmeriter eftersom du mer eller mindre hävdar att det är de kennlar som avlar på arbetsmeriter och kraven på MH som förstör utseendet.

Dessutom hävdar jag fortfarande att det inte finns någon anledning att behöva välja; åtminstone på korthårssidan finns det dubbelchampions och jag vet långhår som är utställningschampions och tävlar i högre eller elit.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Och jag vet en långhårscollie som är SUCH, ett fint MH, godkänd korning utan något kvarstående eller skotträdsla och dessutom tävlar Högre klass sök och spår. Så bara för att man är bra mentalt innebär det inte automatiskt att man är ful.

Kom på lite mer långhårs, SUCH (3 cacib) såklart. Men också SLCH, Cert i spår och sök, korade, fina MHn, tjänstehund osv osv. Kan med all säkerhet hitta fler snyggingar med bra huvuden.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Dessutom hävdar jag fortfarande att det inte finns någon anledning att behöva välja; åtminstone på korthårssidan finns det dubbelchampions och jag vet långhår som är utställningschampions och tävlar i högre eller elit.

Precis!:bow:
Kan nämna moster till min äldsta tik som är svensk utställningschampion samtidigt som hon tävlar Elitklass, spår. Och många många andra.

En liten kapning igen, ursäkta TS:
Vad gäller egentligen vid korning (har funderat på detta sedan ditt förslag), är det max ålder på hunden för att få delta? 4 år? 5 år? Visst ingår också exteriörbedömning? Vad händer då om hunden har ett sådant bettfel som min tik har? Är det kört? Eller bryr man sig inte om det vid ett sådant tillfälle? Är som sagt en nyfiken men mycket lat novis på detta.;)
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Överbett brukar dom vara hårda med i exteriörbeskrivningen. Iallafall de jag träffat på. Sen kanske det är lite ifrån ras till ras, men i många fall ett sk. diskvalificerande fel.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Så en tand som växer upp i gommen skulle ev. kunna slinka igenom? Hon har inte överbett.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Slinka igenom lär den inte göra, utan det kommer mest troligt att leda till neddragning i bedömningen.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Kan det inte sättas in en FIN respektive en FUL bild så en annan som inte kan ngt om collis kan få se?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Slinka igenom lär den inte göra, utan det kommer mest troligt att leda till neddragning i bedömningen.

OK. Men det kan alltså vägas upp av fördelar hos hunden istället? Ursäkta möjligen något korkade frågor men jag är som sagt novis på detta. ;)
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Kan det inte sättas in en FIN respektive en FUL bild så en annan som inte kan ngt om collis kan få se?

Titta i inlägg 20. Hunden på bild 1 är ingen höjdare exteriört sett (sedan kan man fundera på om möjligen kameravinkeln är något knepig) med tämligen raka bakben, kort i kroppen och ser ut att ha sluttande rygg á la schäfer, medan bild 4 visar en riktigt bra hund exteriört med goda vinklar fram o bak, pälsen ser dock ut att kunna vara lite rikligare. Bild 5 visar ett vackert colliehuvud med härligt uttryck, hon (?) har dock solen i ansiktet så det går inte att avgöra om ögonen är mandelformade som de ska vara, eller något för runda.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det kan göra det, men jag skulle tro att det ändå kommer att bli svårt att få bättre resultat än en 2:a. Vet dock inte hur hårda de är på bettet inom just den rasen..
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det kan göra det, men jag skulle tro att det ändå kommer att bli svårt att få bättre resultat än en 2:a. Vet dock inte hur hårda de är på bettet inom just den rasen..

Ny fråga från novisen: vad innebär 2a när det gäller korning?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Hund nr 1 ser inte så rolig ut, nej, men jag undrar om det inte är vinkeln som spökar? Bilden ser "ihoptryckt" ut. Jag tycker det ser ut som om hund nr 2 är en unghund (?) just med tanke på pälsen, annars ser den ju rätt vettig ut (kanske något överbyggd? Svårt att se). Hund nr 3 tycker jag har ett ganska grovt huvud- och nosparti, i övrigt är det svårt att uttala sig tycker jag. Det vore intressant, som någon har sagt tidigare, att få läsa om dessa hundars mentala status, eftersom de har lagts ut i syfte att visa hur "fula" brukscollier är/kan vara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 837
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp