Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag skulle vilja se en bild på en collie från en bruksinriktad svensk kennel.

Någon som kan lägga upp en.

//Ainon, okunnig men nyfiken.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Absolut, det är ett jätteproblem! Framför allt bland korthåren så skulle det verkligen behöva komma in nytt blod, så vitt jag vet är i princip alla från samma linjer. Det är även ungefär samma blod som finns ute i Europa i mångt och mycket. I USA däremot finns det nytt blod och där verkar dessutom problemen med dålig mentalitet vara mindre. Men det är många uppfödare som inte vill använda sig av amerikanska hundar för att de är lite för stora och har "fel uttryck"...
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Vi har satt det i köpavatalet att dem ska gå MH med sin hund. Men när vi väl ringer och kallar dem te MH så säger dem att dem inte vill gå, tycker det är onödigt eftersom dem ändå inte tänkt avla på dem osv..
Vi kan ju inte tvinga dem liksom, vill dem inte gå så..


Fast till oss har ni inte hört av er;) Jag hade gärna gått om jag hade fått veta hur/när/var etc.. Det enda som stod i vårt köpeavtalet var HD-röntgen, vilket vi har fixat:laugh:
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag lägger inte upp bilder som jag inte tagit själv, men här är en länk till en bild på en långhårig collie(uppflyttad till högre spår och sök) från en bruksinriktad kennel som föder upp både lång- och korthår:

KORAD SUCH Gemdales Nordic Nelson
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Med tanke på att collie är en bruksras är det ganska dåligt att bara 50% av avkommorna genomfört MH och att bara 35% har godkänt skott. Hur står det då till med övriga meriter?

Snygghet är fullständigt ointressant om mentalitet och arbetsegenskaper inte duger.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Och en bra hund kan man klema bort till förbannelse utan att den blir ett mentalt vrak. Det enda som händer är att den blir bortskämd och ouppfostrad.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Du har alltid möjlighet att lägga fram kravet vid försäljningen och ta referenser och på alla sätt och vis förvisso dig om att du har en människa framför dig som är villig att följa ditt önskemål. Det finns kennlar som har nästintill hundraprocentigt deltagande på MH och samma vad gäller röntgen.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Fortfarande, så är det inget som gäller och inget uppfödaren kan kräva av sina valpköpare efter 12-18 månader när hundarna har åldern inne!

Det är helt upp till ägaren att bestämma om de vill att hunden ska meriteras eller inte. Som uppfödare har man ingen som helst bestämmanderätt.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Absolut, det är ett jätteproblem! Framför allt bland korthåren så skulle det verkligen behöva komma in nytt blod, så vitt jag vet är i princip alla från samma linjer. Det är även ungefär samma blod som finns ute i Europa i mångt och mycket. I USA däremot finns det nytt blod och där verkar dessutom problemen med dålig mentalitet vara mindre. Men det är många uppfödare som inte vill använda sig av amerikanska hundar för att de är lite för stora och har "fel uttryck"...

De gånger jag ställt ut har korthåren varit representerade av 1 eller 2 kennlar. Finns inga fler?

Angående amerikanska hundar så importerades en hane av den första uppfödare jag köpte collie av för många år sedan. Denna uppfödare har fått en del kritik för importen eftersom han visade sig ha ståndöron. Syftet med importen var dock att förbättra colliens dåliga underkäke (underkäkarna är fortfarande ett stort problem, därav också lite av min vånda, ska man spä på det redan dåliga eller leta upp en riktigt rejäl hane?), de amerikanska hundarna är mer rejäla.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det där är ett härligt dilemma. Någonstans måste man ju börja känns det som. Om alla är släkt med alla och har t.ex. dåliga underkäkar. Spelar då några ståndöron någon roll egentligen? Det är ändå så många hundar som säljs till sällskap, så varför inte?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det där är ett härligt dilemma. Någonstans måste man ju börja känns det som. Om alla är släkt med alla och har t.ex. dåliga underkäkar. Spelar då några ståndöron någon roll egentligen? Det är ändå så många hundar som säljs till sällskap, så varför inte?

Jo, det skulle man ju kunna tycka. Ståndöron lider ju inte hunden av, däremot kan tänder som växer där de inte ska pga dålig underkäke ge betydande problem. Har man en hund med ståndöron så kan man ju se till att de hundar som den paras med har korrekta öron, osv. Vilket man naturligtvis alltid tänker på vid avel, att inte förstärka brister hos djuret.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Ingen vill väl ta första steget med en halvtaskig kull utseendemässigt för att stärka aveln i längden... Allt kostar ju pengar och det är ju en risk för tiken också...
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Nej, du kan inget göra om vallpköparen väl vägrar vid tolv månader, men en bra uppfödare ser till att valparna hamnar hos folk som garanterat gör det. Jag vet som sagt uppfödare där det är mycket få bortfall på MH och röntgen och således är det inte omöjligt. Man får väl låta bli att sälja till kreti och pleti.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Nej, du kan inget göra om vallpköparen väl vägrar vid tolv månader, men en bra uppfödare ser till att valparna hamnar hos folk som garanterat gör det. Jag vet som sagt uppfödare där det är mycket få bortfall på MH och röntgen och således är det inte omöjligt. Man får väl låta bli att sälja till kreti och pleti.

Jag kan tänka mig att det är lite skillnad på den typ av valpköpare du hänvisar till (tävlingsfolk med ambitioner och bruksraser?) och de valpköpare som Gnist vanligtvis har (jaktfolk med hundar som ska användas främskt praktiskt?). Troligtvis har den tävlingsinriktade mer intresse av att få på "papper" hur fantastisk dennes hund är, medans jaktmänniskan inte behöver det skriftligt för att fatta. Stockholmarnas/mellansveriges prestigejakt ligger nog lite högre än Norrlänningarnas.

Min teori.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det handlar inte om prestige. Det handlar om förståelse för hur viktigt det är att göra kullvisa MH och röntgen för att uppfödaren ska få bra faktaunderlag för sin avel.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jo, det skulle man ju kunna tycka. Ståndöron lider ju inte hunden av, däremot kan tänder som växer där de inte ska pga dålig underkäke ge betydande problem. Har man en hund med ståndöron så kan man ju se till att de hundar som den paras med har korrekta öron, osv. Vilket man naturligtvis alltid tänker på vid avel, att inte förstärka brister hos djuret.

Men jag tror knappast att man i allmänhet hittar de mentalt stabilaste hundarna bland de med de mest extrema skallarna.
PL
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Tja det är väl det vi egentligen säger... Att man kanske måste avstå från dessa "tjusiga" skallar/detaljer för att stärka avelsbasen mentalt. Vad är en ful skalle värt mot en väldigt bra och trevlig hund mentalt?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det handlar inte om prestige. Det handlar om förståelse för hur viktigt det är att göra kullvisa MH och röntgen för att uppfödaren ska få bra faktaunderlag för sin avel.

MH hamnar väldigt långt ner på prioriteringslistan inom mina raser, där är det annat som är mkt viktigare att göra för att jag ska veta att jag producerar hundar med korrekta egenskaper!

Och jag kan ändå inte kräva av mina valpköpare att de ska göra någonting. Jag talar om vilka önskemål jag har och sedan kan jag bara hoppas att de som köper valparna "kommer till skott" när hudnarna nått åldern för när de bör ha utvecklat de egenskaper som behövs.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Men jag tror knappast att man i allmänhet hittar de mentalt stabilaste hundarna bland de med de mest extrema skallarna.
PL

Jag tog bort en av katterna igår och tänker inte riktigt klart än :cry: så du får gärna utveckla detta. Menar du att en hund med vackert huvud är ett mentalt vrak? Och att en hund med dåligt huvud är en mentalt stabil hund? Eller? Lite förvirrad som sagt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp