Bukefalos 28 år!

Nu är jag glad - Lastning!

Splittan

Trådstartare
Har ett sto på 6 år som har varit väldigt svår att lasta, eller ja, hennes lastning svårigheter har skiftat i perioder, en period gick hon in i transporten, men var snabb ut igen, en period var hon svår att få in ( i princip omöjlig) men stod kvar när hon hade kommit in. En period gick hon in och man kunde lägga på bommen och så. En period så gick hon in men backade ut så fort hon såg att någon gjorde en rörelse bakom henne för att lägga på bommen (detta var sista hon hittade på).

I höstas/ vintras hade jag tränat under en längre period och hon gick in utan problem till slut, sedan så började jag träna på att få hon att stå kvar samtidigt som jag för varje gång jag övade försökte klappa hon längre och längre bak på kroppen, började vid huvudet och efter ett par gångers träningar så kunde jag klappa hon på baken utan att hon gick ut (jag stod på andra sidan mellanväggen) och var hon på väg ut något steg så kunde jag få stopp på henne och få hon att ta steget fram igen.
Slutligen så fick jag hon att gå in själv och jag kunde stå där bak och klapa hon på rumpan och sedan lägga på bommen, stänga luckan osv.

Nu efter flera månaders uppehåll så tänkte jag att det började bli dags och se hur hon tyckte om lastningen efter som det börjar närma sig betes släppning. Och skulle hon vara svår igen så har jag tid att öva igen med henne.

Men döm om min förvåning!
Hon gick rakt in i transporten.
Då prövade jag att skicka in henne och stänga bommen bak, inga problem.
Skickade in henne igen och stängde nu även luckan, inga problem.
Då ropade jag på min pappa och frågade om han ville stänga bommen när jag gick in med henne, och det var heller inga problem. Och det som har varit hennes allra största problem att någon står där bak för att lägga på bommen.

Så jag är väldigt glad över att all den tid jag har lagt ner i höstas/vintras har gett en sådan positiv bild hos hästen att hon inte tvekade en sekund i dag, fast det var så länge sedan hon blev lastad.

Tänk vad en sådan här sak kan förgylla ens dag! :love:

Så till er alla som har svårlastade hästar av alla dess slag, ge inte upp!

De saker jag har haft vid min lastning är en "be nice grimma/ Monthy grimma", longerlina att leda hon med, morötter (hennes favvis godis), massor av tid, kärlek och beröm.
 
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

GRATTIS, det är fler som skulle träna lungt och med långsiktig planering.:bow:
 
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

Och GRATTIS säger jag med :)

Det måste kännas härligt när efter månader av tålmodig träning får ett så bra resultat!
 
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

Till er alla!
Tack så mkt!

Nu äntligen känns allt slit mödan värt, men det var kämpig med sin egna motivation under visa perioder, och i bland undrar man om man någon sin komm att lyckas.

Men i dagens läge är jag glad att jag orkade fortsätta att kämpa och inte gav upp och dessutom fick hennes lastträning att bli så positiv som jag hoppades på.:banana:

Det är en obeskrivbar känsla när pållen bara traskade på transporten som om hon inte hade gjort något annat i sitt liv, trotts ett par månaders uppehåll i träningen.
I och för sig innan jag slutade träna så hade hon under flera träningar gått rakt på, och att hon även gjorde det nu ett par månader senare är som sagt en obeskrivbar känsla.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

Jätte grattis!:D

Har en svålastad tjej här hemma (eller lynnig, eller busig, kalla henne vad ni vill).
Hon är jätteduktig på hemmaplan, ställer sig med frammen på rampen, kollar runt lite och går sen lätt som en plätt in.
Men, man vågar inte ta henne till ex, ridklubben fler gånger då hon nu visat vad hon kan göra (eller inte göra), bara hon vill..
Försökte lasta henne i 3h men när klockan vart ca 23.00 och linor, godis, snällhet, tuffhet, väntan m.m inte funkade så bestämde jag mig för att sadla henne igen och rida hem.

Vet nu att det "bara" tar 2,5 h att skritta 1,7 mil:p

Men vilket år som helst kommer hon sluta svamla sådär, för det är bara de hon gör, svamlar.
Hade hon vart rädd så hade det inte gått att lasta henne hemma, eller på ridklubben de minst 100ggr hon lungt gått in i tralien förut.
 
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

Jag har en polare som med fick rida hem från ridhuset som oxå "gav upp" efter ett par timmar hon hade ca en mil att rida.

Mitt sto som jag har skrivit om här ovan, hon ville heller inte in efter en tävling förra året, men hon blev til sist så trött så det var bara till att "lyfta" ombord henne.... *hehe*. När de andra åren ska ha kommit ut på bete så har i fått gå med henne dit, typ ca 2,5 timmars promenad. Men det slipper vi i år!!

En liten kommentar bara, min polares häst var ett sto, min är ett sto och din är ett sto......* trallala*
 
Sv: Nu är jag glad - Lastning!

åh grattis!!!!!!
man blir glad när man har en häst som uppförsig ;)

min är lättlastad, men sen börja hon köra fronturlastningne som att det vore en startbox... inte kul när bägge höfterna blev skalade...
så jag börja backa, hon var SUPER... väntade tills jag sa ok på varje steg hon tog... verkligen SUPER...
men... sist så kastade hon sig bakåt... visserligen när vi var hemma... å hon var säkert glad å komma hem från veterinären...

ska köpa transport... å då j*ar ska jag lära henne å mig att lasta helt själva med lina å så :)

hon är bäst egentligen ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 188
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 755
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 658
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp