Bukefalos 28 år!

Nu är JAG rädd för hästtransporten!

hallonskog

Trådstartare
Efter en olycka med hästen i transporten så har JAG blivit rädd. Direkt jag tänker tanken på att åka med hästen till ridhuset får jag ont i magen och blir nervös :(
Så kan det inte vara, hästen kommer direkt att känna min nervositet om vi ska åka någonstans. Hur ska jag göra? Vill egentligen inte lägga över ansvaret på någon annan heller, då hästen är väldigt bråkig.

Hur ska man egentligen binda upp en häst i transporten som har tendensen att hamna över bommen? Jag hade bundit i fästen fram, men fick tipset att binda i bommen (kort) och även ha en halsring på att binda kort i transporten, hur låter detta för er?

Blir inte att åka någonstans än på ett tag då transporten vart helt söndersparkad vid olyckan. Hästen klarade sig makalöst bra! ytliga sår och ömma muskler i rygg o länd. Veterinär var på platsen o kollade hästen och gav lugnande så vi kunde få hem hästen.
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

Leta upp en problemlösare där du bor. Dåkan den komma ut och träna både dig och häst. Kolla upp att personen är erfaren och har hanterat såna situationer som ni varit med om tidigare. Då kan du få lära dig tips för att åka säkrare och även få tips för egen del.

Lycka till!
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

Du har fått bra svar tycker jag.
Jag var med om något liknande som dig när jag hämtade hem en häst, 40 mil, och hästen hoppade över bommen och gick runt. Jag blev väldigt chockad och fixade inte ens att köra vidare trots att hästen bara reste sig, ruskade på sig och gick in igen..
Efter det tog vi en lång last-paus, det var en oinriden unghäst så det var inget problem för oss.
Började långsamt lastträna i min takt, så det kändes bra för mig, hästens nivå var helt klart högre o jag hade inga problem med honom ;).
När hästen blev "vuxen" åkte vi ofta, 2-3 ggr/vecka o det var aldrig några problem!
Det jag var noga med var att köpa en transport som var så säker som möjligt, och "ren" invändigt, dvs en 1 1/2 hästars med fronturlastning och uppbindning vid sidorna (som i stallgången) då får de ingen kraft att häva sig upp. Binder man framför eller i bommen kan de ta spjärn om de reser sig.


Lycka till, det går över med tiden och du känner dig säkrare och får flera gånger det faktiskt går bra!!
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

Jag binder kort men tillräckligt långt för att de ska kunna röra sig lite och oftast åker mina med halsring (nåja, gammelhästen slipper nu för tiden). Jag brukar även dra repet under bommen så det ger en liten eftergift om hästen tar fram eller sänker huvudet om det behövs för balansen. Jag har fått för mig att det är bra ;) Se bara till att repet inte ger eftergift om hästen sätter ner huvudet bakom och under bommen i stället.
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

Jag var också med om en olycka i en transport för många år sedan, och jag var rädd under lång tid därefter. Tyckte det var mycket otäckt att vara inne i släpet med en fastbunden häst och var alltid tvungen att ha framdörren vidöppen så att jag lätt kunde hoppa ut. Fick ångest och såg de där sparkande framhovarna så snart jag tänkte på ett hästsläp ...

Med tiden har det faktiskt släppt mer och mer. Jag pratade om det, berättade för folk att jag var rädd och varför, och jag utsatte mig för släpsituationen i små doser som jag ökade på efterhand.

Jag är aldrig helt bekväm med häst och släp, men det funkar och jag har lastat mååååååånga hästar genom åren efter olyckan! Även svårlastade hästar, som jag har fått jobba mycket med.

Följ de råd om uppbindning som du har fått, tycker jag, och kräv inte för mycket av dig själv direkt. Se till att du har någon med dig som är lugn och trygg i situationen och som du kan lämna över till om det blir för tufft.
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

jag var super rädd för att lasta och åka med när mamma körde med trajen förrut.. sen med tiden vänjde jag mig. Men i sommras var vi med om en olycka i trajen med min gammelhäst.. vi hade lastat henne och stängt luckan och sattit upp bakbommen. sedan *dum som man är* öppnade jag bakluckan för jag skulle ta ett kort med min mobil bakifrån (jag vet, otroligt korkat) men bakluckan kommer inte ända ned utan står på 90grader för att den lilla översta luckan har åkt upp (ni vet träplankan där!!) och hästen sliter sig loss, under bakbommen och backar ut från ca 80 cm över marken för luckan är inte nere. Hon springer iväg men stannar efter ett tag när hon hör pellets burken skramla. som tur var är det en gammal häst och numera förblir bakluckan stäng och den överstaluckan har vi fixat så nu går alltid fin fint :) desto mer man lastar och åker iväg med trajen så blir man mindre nervös
 
Sv: Nu är JAG rädd för hästtransporten!

Det första är att se till så att man har en transport med panikbommar som är lätta att lösa ut, helst från utsidan. Har man det hinner man ofta få ner bommen långt innan hästen är riktigt över den och det blir inte så traumatiskt för varken folk eller hästar.
Om man nu har en sådan bra bom så ska men inte binda varken i bommen eller under den. För om hästen går över kommer uppbindningen att fastna i bommen.

Om man nu inte kan få tag i en sådan bra transport och man är rädd för att hästen ska gå över. Så är det ett bra tips att binda den i halsrem under bommen och grimman över. För minst lika riskabelt som hästen för över bommen är det om den får huvudet under den.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hage
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp