Nu får det vara nog!! (TW snack om snask/vikt)

Jag måste sluta trycka i mig såhär mycket skit. Har ju bara bytt ett beroende mot ett annat - socker.

Det är inga rimliga mängder jag sätter i mig, det är dyrt, jag mår inte bra av det, jag känner mig inte bekväm i min nya kropp, jag måste köpa nya kläder.

Från och med imorgon är det fan nolltolerans. Såhär kan jag inte hålla på :down:
 

Tipsar om att välja mörk choklad när din nolltolerans är slut. Lättare att bli nöjd.

Jag tipsar om cocktailtomater men bäst tycker jag lufttorkad skinka funkar. Det är protein ju, så det triggar inte sockerberoendet samtidigt som det är något att stoppa i munnen som mättar.

Avskyr mörk choklad, och äter inte råa tomater plus är vegetarian :D bra tips annars!
Påsken gick åt skogen, haha. Nya tag nu!
 
Jag har också haft problem med för stort godisintag och gjorde så här:
Steg 1: Minskade på läsken tills jag var nere i 33 cl/dag, då bytte jag till sockerfri läsk.
Steg 2: Började köpa mindre lösgodis/mindre påsar (t.ex. 125 g i stället för 150 g ahlgrens bilar, sen hade pressbyrån minipåsar med 50 g bilar så bytte till dem)
Steg 3: Började köpa mindre tex. Kexchoklad/bytte till Nicks kexchoklad.
Steg 4: Bytte till sockerfritt eller nästan sockerfritt godis. (Vanligt godis innehåller över 50% socker medan sockerfritt/lågsockergodis innehåller mindre än 5%).
Steg 5: Bytte ut chokladbars/kexchoklad till proteinbars med ca 3% socker.
Steg 6: Minskade från 3 till 2 proteinbars.

Där är jag nu. Godis med mycket socker smakar inte längre gott.
Långsamma förändringar steg för steg brukar på sikt vara mer effektiva än att sluta tvärt. :)

Edit: Hela denna process har nog tagit ett par år.
 
Senast ändrad:
Justja, yoghurt har också varit en sockerfälla för min del. Bytte från vanlig med 7-8% socker och 1-2% fett till en med ca 3% socker och 0,1% fett.
 
Såg att Nicks har pinnglass också nu, sett på 7eleven.
Glass äter jag oftast Lohilo men ibland någon Tip Top.
 
Jag har också haft problem med att jag ätit för mycket socker och framförallt att jag inte kunnat sluta äta när jag väl har börjat, att ta en ruta choklad och sen bli nöjd har inte funnits på kartan. Har minskat på sockret i perioder men alltid fallit dit igen.

I samband med att årets 90-dagarsutmaning startade här på Buke så gjorde jag en "budget" för mig själv och bestämde hur många gånger under 90-dagarsperioden som jag skulle äta socker. Satte målet till 3 tillfällen under 90 dagar, höll det inte riktigt i slutändan men det var ändå väldigt lyckat för varje gång jag blev sugen på nåt sött eller det bjöds på fika etc. så resonerade jag med mig själv om det rymdes inom "budgeten" och i de flesta fall kom jag fram till att det inte gjorde det för att jag hellre ville använda dom få budgeterade tillfällena till något jag verkligen tycker är gott och inte äta bara på slentrian.

För mig har det här funkat ypperligt och jag har direkt gått på en ny 90-dagarsperiod med samma typ av upplägg.
 
För mig hjälper det att göra proteinpannkakor (probrands är jättegoda!) med sylt och att ta en proteinbar då och då!

Detta var ett jättebra tips!! Supergoda, äter dom med vaniljkvarg, lite skivad banan och en klick sylt.
 
Jag undviker socker allt vad det går utan att skippa vanlig mat. Jag åkte ju dit så det small onsdagen före påsk. Jag vet ju vad som triggar men lite ris med sötsur sås och friterad kyckling måste väl gå att äta en gång...Sen gick det inte att låta bli att köpa och äta favoritgodiset torsdag-fredag. Jag rostar ju av sockerätande och var som en stel anka fram till på tisdagen. Att jag aldrig lär mig.
 
Jag undviker socker allt vad det går utan att skippa vanlig mat. Jag åkte ju dit så det small onsdagen före påsk. Jag vet ju vad som triggar men lite ris med sötsur sås och friterad kyckling måste väl gå att äta en gång...Sen gick det inte att låta bli att köpa och äta favoritgodiset torsdag-fredag. Jag rostar ju av sockerätande och var som en stel anka fram till på tisdagen. Att jag aldrig lär mig.
Recept på ersättningsås önskas! För helt klart gott är det.
 
Denna var väldigt god! Akutköpte en efter jobbet :D
barebells_caramel_choco_singel-670x898.png
 
Denna var väldigt god! Akutköpte en efter jobbet :D
Visa bifogad fil 89830
Tipsar om dessa om du ej testat, särskilt den gröna är jättegod! (Eller så tycker jag bara den är så god för att jag äter dessa under långa turer eller efter träning dvs när energin är låg och kroppen skriker efter energi 😅)
 

Bifogade filer

  • 20220427_155744.jpg
    20220427_155744.jpg
    233 KB · Visningar: 16
Tipsar om dessa om du ej testat, särskilt den gröna är jättegod! (Eller så tycker jag bara den är så god för att jag äter dessa under långa turer eller efter träning dvs när energin är låg och kroppen skriker efter energi 😅)

Ska kika efter dom när jag handlar 😄
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 737
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp