Nu går det inte längre att leva i min drömvärld

Bukefalos 30 år!

Nu är det officiellt,jag flyttar nästa år. Jag kan inte bo kvar här. Jag har grubblat och gjort budgets om och om igen och bara antytt till mina föräldrar. Jag har väl inte ens varit helt säker själv för att det är det absolut sista jag vill men när pappa frågade igår om jag bestämt mig för att flytta hörde jag mig själv säga att ja jag har bestämt mig.

Så dags att börja rensa och sälja och slänga och prioritera. Ska kontakta några mäklare efter helgerna för värdering och se vad dom kan göra. Det kommer inte bli visning förrän i vår när det börjar bli grönt och fint och det kommer nog bli svårsålt för man får inte ta lån för att köpa hus här. Men jag hoppas det går snabbt så jag slipper lida.

För jag skulle behöva dubbelt bostadstillägg för att bo kvar och det skulle kanske kunna gå med tur men då kommer jag gå +- noll på exakt summan, jag skulle alltid oroa mig för att bilen går sönder, att aldrig kunna resa ens för att hälsa på min bästa vän, oroa ihjäl mig för att min veterinärbuffert inte skulle räcka till, inte kunna ta hand om några ökade utgifter, vända på varje krona som nu. Jag kommer inte klara det varken ekonomiskt eller psykiskt.

Just nu är värmepumpen avstängd och bara ett element i sovrummet och ett i köket eftersom värmen från värmepumpen inte når dit så jag eldar bara för att hålla värmen i resten av huset. Inte råd att ha värmepumpen på.

Jag har så extremt dåligt samvete gentemot mina föräldrar som har slitit som djur för att göra huset och trädgården beboelig. Verkligen, verkligen slitit, köpt massor av saker till trädgården Och lagt ner hundratals timmar.

Dom säger att dom inte har råd att hjälpa mig mer men jag har inte ens tänkt tanken på att dom ska betala mig för huset.

Så ja, nu väntar det att flytta till stan igen, till en lägenhet. Vill inte bo mitt i allt men jag hittar inte en enda lägenhet som finns där jag vill bo och det stressar mig att inte veta om jag kommer kunna hitta någonstans att bo för typ resten av livet.

Det här känns som ett av dom svåraste besluten jag tagit i mitt liv. Jag har varit med om värre saker men det här krossar min dröm, det har varit fantastiskt att bo här. En dröm. Kommer aldrig få det här igen. Men tänker välja att se det fina, att jag fick chansen att bo här den tiden jag fick, att det inte är alla som får den chansen. Men ändå, det gör jätte ont och jag ser verkligen inte fram emot allt jobb som är framför mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut i lägenhet igen. Det positiva är att kunna duscha mer än 4 minuter, att ha råd med värme, att inte behöva räkna på exakt precis rätt krona för att gå runt, inte kunna hälsa på vänner, aldrig mer resa, inte ha råd med en hund igen.

Det finns helt enkelt ingen annan väg att gå

Men stadslivet lockar inte alls. Och att behöva förklara och försvara inför andra varför jag flyttar är bara så jobbigt.

Fast inte så det hjälper TS väl? Alltså att man inte får ta lån för att köpa huset.

Hon ska ju sälja, det är bra med sänkta krav så det blir mer fart på bostadsmarknaden.

Fast jag hade missat det där med att man inte får ta lån, låter helt galet? Är det pga superhög risk för jordskred eller något 🤔?

Hon ska ju sälja, det är bra med sänkta krav så det blir mer fart på bostadsmarknaden.

Fast jag hade missat det där med att man inte får ta lån, låter helt galet? Är det pga superhög risk för jordskred eller något 🤔?
Arrendetomt, vilket i sammanhanget verkar betyda att lån inte får tas..

Tänkte på dina bodar om det går att bo i någon av dem? Kanske går hyra ut till någon? Om det finns el och gärna vatten och isolerat?
Bara en tanke. Kanske inte funkar.

Tomträtt, man får inte ta lån för att flytta hit och måste godkännas av styrelsen. Husen får vara max 73 kvm,mitt är 72 och sen får man bygga ett till hus på 50 kvm plus bodar på 20 kvm. Det gör att få barnfamiljer flyttar hit. Inte så mycket rum för barn. Så det är antingen personer som vill ha stor sommarstuga eller pensionärer som inte har barn hemma eller tokstollar som jag som självklart måste kasta mig in i våghalsiga projekt som jsg drömt om hela mitt liv. Men nu har jag provat i alla fal

Jag har reniverat en hel del ich gjort tomten underbar och jag hoppas jag vinner på det

Det fungerar så med tomträtt för att man går med i föreningen så att föreningen äger all mark och man betalar tomträtt och förenings medlemskap på över 8000

Det fungerar så med tomträtt för att man går med i föreningen så att föreningen äger all mark och man betalar tomträtt och förenings medlemskap på över 8000

Men varför kan man inte ta lån? Som jag förstår det så vill banker inte låna ut alltför mycket till en sån fastighet, men det finns inga egentliga hinder för bolån på bostad på tomträtt. Och rör det sig om små summor kan man ju ta lån utan säkerhet.

Eller är det styrelsen för marken som inte godkänner såna köpare?

Jag äger det och köpte som dödsbo och har inte ens hunnit få ordning på saker här hemma. Tänker sälja några dyrare möbler och trädgårdmaskiner och sälja resten i befintligt skick för jag kommer aldrig kunna rensa klart här när jag inte gjort det hittills.

Det känns som ett misslyckande att flytta, att jag klantat till det och att mamma och pappa är besvikna för all tid och pengar dom lagt ner på att hjälpa mig med allt. I onödan liksom, slår på mig själv på grund av det och det är också ett skäl att inte flytta men dom blir äldre och kommer inte klara att hjälpa mig lika mycket för jag har svårt med orken att ta hand om hela trädgården själv eftersom vi fortfarande rensar bort all den skog och snår och buskar som tagit över tomten när det stod tomt här.

Jag älskar ju mitt hem men den ekomiska stressen även om jag får högre bostadstillägg känns tung.

Och det där med bilen, jag har noll intresse för bilar, kan inget, hatar att köra. Visst kan den underlätta även i stan eftersom jag tänker mig i utkanterna men hela mitt liv raseras inte för att den går sönder. Besvärligt ibland men det finns kollektivtrafik trots allt.

Jag tänker nog flytta till hyresrätt oavsett hur mycket jag får för huset. Jag vill slippa allt ansvar.

Det är jätteskönt att bo i hyresrätt! Jag bor i ett hyresrättsradhus i ett område med blandat med radhus och lägenhetshus. Här bor pensionärer och barnfamiljer. Lekplatsen ligger nära men vi blir väldigt sällan störda av grannar!

Men varför kan man inte ta lån? Som jag förstår det så vill banker inte låna ut alltför mycket till en sån fastighet, men det finns inga egentliga hinder för bolån på bostad på tomträtt. Och rör det sig om små summor kan man ju ta lån utan säkerhet.

Eller är det styrelsen för marken som inte godkänner såna köpare?
Det är bankerna som sätter stopp. Efter visningen var vi några intresserade men jag var den enda med kapital så vi skrev ett kontrakt att jag skulle köpa huset inom en viss tid så att jag skulle få min lägenhet såld så jag skulle kunna betala. Därför vet jag inte så mycket mer om detaljer förutom det jag fick lära mig då och av grannar.

Det är bankerna som sätter stopp. Efter visningen var vi några intresserade men jag var den enda med kapital så vi skrev ett kontrakt att jag skulle köpa huset inom en viss tid så att jag skulle få min lägenhet såld så jag skulle kunna betala. Därför vet jag inte så mycket mer om detaljer förutom det jag fick lära mig då och av grannar.
Du kan låna av bank. Däremot måste det stå tomträtt i kontraktet och inte arrende, för arrende får man inte låna till.

Marknaden var så dålig när jag sålde och köpte och jag fick en enorm förlust mot vad jag köpte lägenheten för och med mäklare och stylist och fotograf och hela alltet gick jag många hundratusen back.

Den här gången gör jag lite annorlunda . Stylist struntar jag fullständigt i. Jag gillar att fotografera så tänker att om jag kikar på annonser och läser lite kanske jag kan göra det själv. Jag tar ingen städfirma utan gör så gott jag kan själv. Tar upp det med mäklaren. Det är fullständigt omöjligt att få mitt hem att gnistra och blänka. Det är ingen lyx och flärd men fullkomligt avslappnande, charmigt, hemmakänsla direkt, det är levande som en individ för att allt inte är perfekt.

Ibland undrar jag hur dom som hade huset i 30 år tänkte. Jag har stora fönster från nära marken upp mot taket som släpper in fantastiskt ljus samtidigt som det å andra sidan är röda detaljer på vissa andra ställen men runt några fönster och hela ytterdörren är helt blå. Men det känns liksom helt rätt.

Sovrummet är fantastiskt, nybyggt och så högt i tak att jag inte når upp för att byta. lampor ens med stege. Fantastiska fönster och golv och jätte stort rum.

Du kan låna av bank. Däremot måste det stå tomträtt i kontraktet och inte arrende, för arrende får man inte låna till.
Ah, då är det mäklarens fel! Han skrev arrende men i mina papper från föreningen står det tomträttsavgäld när jag betalar varje år. Mäklaren var vidrig. På något sätt kom det fram att jag har autism och en dag frågade han mig om min ”sjukdom ” till exempel hur länge jag varit sjuk eller om jag blev tappad i golvet med huvudet före när jag var barn.

Den mäklaren jag kommer anlita måste få veta det. Så hen öppnar upp för fler.

Googlade lite och det står att man kan dra av tomträttsavgäld på deklarationen och det visste inte jag.

Jag vet att det var korkat att köpa huset och att det satte mig i den här sitsen jag är nu. Men när skulle rätt tid komma? Lägenheten gick med förlust men även husägarna hade ju trott att huset var värt mer.

Men jag mådde så fruktansvärt, extremt dåligt vid den tidpunkten och jag hade för tusende gången men första för just det här nått botten av vad man överlever. Jag riskerade mitt liv vareviga dag och jag blev rädd för mig själv och gillade inte den jag blivit. Så jag bytte hem och renoverade om mig själv. Allt är inte en dans på rosor men jag har växt som person otroligt och kommit långt.

Som talet. Jag har fortfarande svårt med vissa ljud/uttal och pratar snabbt men det har skett så extrema förbättringar att jag är som två personer. Lärt mig själv olika tekniker och verktyg och förändringar börjar märkas. Jag har alltid pratat snabbt och tyst men i flera år jobbade jag som volontär i ett stort projekt och min roll var bland annat att göra en dokumentär och föreläsa på många olika ställen och konstellationer och jag och min vän och kollega samlade in flera hundra tusen. På en föreläsning drog vi in 200 000 bara på just den gången så över en halvmiljon tror jag vi drog in till projektet totalt . Och vår dokumentär film fortsattes visas många år efter att jag klev av projektet. Och sen skulle det ju minglas och vara på dyra klubbar och försöka få med sig dom på tåget och det brukade gå super bra. Allt det gick jag miste om när jag sen inte kunde prata. Men nu här har jag börjat kunna prata mer och mer. Bara senaste månaderna har gjort skillnad.

Det är ju inte huset som gjort allt det jobbet men det gav mig möjligheten att komma till en trygg plats där så mycket har ändrats på alla plan jag haft svårt med. Men den äran tänker jag faktiskt ge mig själv. Det är jag som gör sådant jobb på egen hand.

Ah, då är det mäklarens fel! Han skrev arrende men i mina papper från föreningen står det tomträttsavgäld när jag betalar varje år. Mäklaren var vidrig. På något sätt kom det fram att jag har autism och en dag frågade han mig om min ”sjukdom ” till exempel hur länge jag varit sjuk eller om jag blev tappad i golvet med huvudet före när jag var barn.

Den mäklaren jag kommer anlita måste få veta det. Så hen öppnar upp för fler.

Googlade lite och det står att man kan dra av tomträttsavgäld på deklarationen och det visste inte jag.
Föreningen äger hela områdets mark, som är en enda fastighet. Varje stugägare har arrende till föreningen. Så du har ett arrende och kontraktet är rätt. Du får inte dra av avgäld på skatten. Det får man bara om man är privatperson och har tomträtt på en separat fastighet (som ens hus ofta står på). Men i ditt fall är hela stugområdet en enda stor fastighet.
Edit: skrev en detalj fel först.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vart är hemma?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund